Culpa Innata
Phoenix Wallis je mírová pracovnice. Míroví pracovníci nahrazují v Unii policii. Ve svých šedivých uniformách řeší většinou jen nedorozumění a drobné přečiny. Občané Unie jsou málokdy natolik zoufalí, aby se pokusili porušit zákon. Nemají také proč! Adrianopolis, kde Phoenix působí, je dokáže zabavit tisícerým způsobem. Nakupováním v Pyramidě, kde je vzduch celoročně oteplovaný a naplněn radostnými chemikáliemi, takže se občanům po vstupu do špičaté monstr-stavby zvedne nálada. Sledováním exotických tanců v luxusních podnicích, nebo, mají-li špatný vkus, vysedáváním v malých kavárnách, kde se pouští stará hudba z dob, kdy ještě Unie neexistovala. Kapitalismus je přiznaným zákonem. Stane-li se občas něco vážnějšího, většinou za to stejně mohou utečenci ze Vzbouřených států, Indie, Číny, Ruska, nebo dalších. Vražda se neudála už mnoho let.
Vasilij Bogdanov, občan Unie, se vydal na obchodní cestu do Ruska. Za chladného večera vyšel ven, prošel se sem, tam, ráno byl nalezen mrtev. Vedoucí Mírových služeb okamžitě povolala Phoenix, aby se na případ podívala. Unie musí světu ukázat, že nebude tolerovat vraždu občana, třeba za hranicemi státu. A s tímto úkolem převezmete hlavní hrdinku pod své velení.
Lepší než mluvit do zdi
Culpa Innata je v současné adventurní konkurenci jedinečnou hrou. Hlavní prvek, jímž se liší od svých bratříčků a sestřiček, je realističnost. Většinu herního času strávíte mluvením s lidmi, kteří mrtvého znali. Dialogy jsou nelineární, situace se vyvíjí podle toho, na co se zeptáte. Zákon Unie dovoluje vyslýchat každou bytostí jen jednou denně, aby kvůli vyšetřování zločinu nezanedbala své každodenní povinnosti. Nepodaří-li se vám tedy z dotyčného vytáhnout důležité informace, nebo jste ho špatně odhadli a kladete nevhodné otázky, vrátit se můžete až druhý den. Různí hráči proto řeší herní zápletku v jiné časové posloupnosti, protože jeden vytáhl ze svědka podstatnou informaci dříve než druhý. Systém jednoho rozhovoru za den by se mohl zdát frustrující, kdyby jinak ve hře nebylo co dělat, většinou však má Phoenix více želízek v ohni, a kdyby ani to ne, může se sejít se svou kamarádkou nad sklenicí nadlehčujícího nápoje a probrat sexuální partnery, nebo, nedej bože, vývoj případu. Nelineárnost rozhovorů a jejich omezení nám berou jistotu známou z ostatních her, kde projedeme několik naskriptovaných možností a je jasné, že se tu už nic nedozvíme. To navozuje určité napětí a úctu k herním postavám, protože nepůsobí jen jako nástroje, které nám mají dodat určitou informaci, jsou mnohem blíže k záhadnosti, jakou na nás působí živí lidé. Mění se, mluví s námi průběžně v různých situací a nemáme žádnou možnost, jak si ověřit, jestli nám lžou nebo mluví pravdu.
Lepší než loutkové divadlo
Lepší než Orwell?
Lepší než Hollywood
Nebyla by to adventura, aby nepřišla řeč na puzzly. Ty tady jsou zastoupeny v rozumné míře a necpou se do míst, kam nepatří. To je dobrá zpráva pro všechny, které už nebaví tisíc věcí v inventáři a bláznivé kombinace kopí, čajové lžičky a rybářského prutu. Hra mi několikrát spadla, do cesty se připletlo i několik buggů, to by ale snad šlo vyřešit patchem. Každopádně doporučuji čas od času hru preventivně uložit, protože nemá autosave. Na závěr se zmiňme ještě o grafice. Vypadá poněkud zastarale, ale jakmile se člověk trochu vžije do příběhu, zapomene na to. Pomohou skvělé modely obličejů, které vidíme při dialozích. Vypadají velmi opravdově, dokonce snad opravdověji, než umělostí zářící tváře Hollywoodských herců a hereček. Uvidíte, nebude to trvat dlouho a přistihnete se, jak na mapě pražského metra hledáte Pyramid station.
Verdikt
Vezměte z knihovny 451° Farenheita nebo 1984, přimíchejte stařičkou adventuru Blade Runner a The Longest Journey, nakrájejte je na malé kousky, smíchejte, přeceďte a okořeňte každodenností. Spokojeni? Pokud ano, budete i s Culpou.