Komentáře Článek Zavzpomínejme na Wolfenstein 3D. Otec žánru FPS slaví třicet let

Zavzpomínejme na Wolfenstein 3D. Otec žánru FPS slaví třicet let | Kapitola 2

Tomáš Rosa

Tomáš Rosa

5. 5. 2022 13:10 16

Seznam kapitol

1. Hrajeme první FPSku 2. Blazkowicz a fun fakta

Ježíši Kriste, to už má Kristova léta?! Tak to si musím zahrát (znovu). Wolfenstein 3D totiž má co nabídnout i po tak dlouhé době, a to starším i mladším hráčům.

Reklama

Dobrý voják Blazkowicz

Wolfenstein 3D má, světe div se, děj. Legendární B. J. Blazkowicz je vyslán na důležitou misi, kde má odhalit tajný program Třetí říše s krycím názvem Operation Eisenfaust (Operace Železná pěst). Nacisté se údajně snaží vytvořit dokonalou armádu.

Původně měla hra tři části…

Zde se poprvé objevil epizodický obsah. Původně měla hra tři části rozdělené do deseti úrovní (devět normálních a jednu skrytou, přístupnou přes tajnou místnost) s bossem na konci. Časem pak přibyly další tři, takže na Steamu seženete tuhle „kompletní edici“. 

Musím přiznat, že nyní jsem žádnou zápletku při hraní nevnímal. Netuším, zda to podobně měli nastavené i hráči v devadesátkách. Osobně si ale myslím, že jakákoliv omáčka okolo tohohle titulu je jen navíc. Tady mě přeci zajímá jediné: projít všemi úrovněmi, postřílet všechny nacisty a mít co nejlepší skóre. Co stojí za vším tím kosením nepřátel mě nezajímá, vždyť přeci likviduju největší padouchy novodobé historie, tak určitě konám dobro, no ne?!

Rychlost nadevše

Hra se také stala jednou z prvních, kterou se snažili pokořit speedrunneři. Rekordní čas si drží hráč s přezdívkou CapnClever, který na nejtěžší obtížnost zvládl projít každou epizodu v průměru za pět minut.

Celkově, a možná překvapivě, ale Wolfenstein 3D není příliš populárním titulem pro speedrunning, o čemž svědčí málo příspěvků na databázi speedrun.com a videí na YouTube.

Zahrej si i po třicítce

Existuje jen málo her přelomových tak, jako byl Wolfenstein 3D od id Software, které taktéž považuji za přelomové studio. Počítačový hit z počátku 90. let se stal legendou a stálicí herního průmyslu. Dobré je ještě zmínit, že po svém vydání získal mnoho ocenění.

3d-hry-byly-dvacet-let-pred-wolfensteinem

Dalšími z důvodů, proč má smysl si ho zahrát nejen kvůli nostalgické slzičce, je jeho časová nenáročnost a lidově řečeno „hraní pro vypnutí mozku“. Jednoduše řečenu u Wolfa 3D najdete několikaminutové odreagování  I díky tomu vás titul bude bavit hrát po třiceti letech, ať už jste zkušený pardál ve vyzrálém věku nebo mladá puška. Za tohle patří Romerovi a spol velké DÍKY!


Co jsme možná (ne)věděli o Wolfenstein 3D

  • Když id Software ukázal Sierra Entertainment ranou verzi hry, vydavatel ihned nabídl 2,5 milionu dolarů na koupi celého studia. K obchodu ale nedošlo kvůli finančním tahanicím s Johnem Romerem.
  • Kvůli nacistické symbolice byl zakázaný v Německu. Z černé listiny byl odstraněn až v roce 2019.
  • Jednalo se o nejrychlejší 3D VGA celoobrazovkovou animovanou hru na IBM PC (až 70 snímků za sekundu).
  • Vývojáři doufali, že po vydání vydělá alespoň 60 tisíc dolarů. Titul zaznamenal tak okamžitý a obrovský úspěch, že první šek od vydavatelů byl rovnou v hodnotě 100 tisíc dolarů.
  • Za první měsíc se prodalo 4 tisíce kopií. Ke konci roku 1993 bylo prodáno již 100 tisíc kusů.
První
Poslední
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama