Zpět na článek

Diskuze: Zavzpomínejme na Wolfenstein 3D. Otec žánru FPS slaví třicet let

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Klimostroj
Klimostroj
Level 1 Level 1
28. 7. 2023 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Očekával jsem hodně a dostal jsem ještě o něco víc. Téměř po všech stránkách dokonalé a 6605 písmen uteklo jako voda. Jen mi to připadalo místy až příliš nabité informacemi a emocemi, takže jsem měl trochu problém všechno současně zpracovávat.

dragounova0147
dragounova0147
Level 1 Level 1
20. 1. 2023 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tento komentář byl skryt pro nevhodný obsah.

cartoon
cartoon
Level 1 Level 1
14. 7. 2022 17:30 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tento komentář byl skryt pro nevhodný obsah.

vanthomas
vanthomas
Level 1 Level 1
12. 5. 2022 01:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na téma jestli Wolf byl první, koukám že nikdo zatím nezmínil zhruba o rok starší Catacomb 3D, přímo z dílny id Software.
Řekl bych, že co je Wolfenstein pro Dooma, je Catacomb 3-D pro sérii Heretic / Hexen.
Technologicky je to už hodně podobné, bludiště bez textur na stropě, volný pohyb...
Kdysi jsem to na rozdíl od Wolfa hrál a dohrál, protože tomu stačila EGA. VGA jsem měl až mnohem později.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 14:40 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A to si zrovna myslím, že originální Wolfenstein je spíš dobré technologické demo než dobrá hra. Klasický Doom se dá hrát ještě dnes, obzvlášť úrovně v Doomu 2 jsou pomníkem skvělého level designu, ale Wolfenstein je bezbřehá nuda. Úrovně jsou dost jednotvárné a gunplay je fakt triviální.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 14:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Jo, a ještě: Wolfenstein není první FPS.

Tomáš Rosa
Tomáš Rosa
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 15:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Tak Doom, je Doom, to je vyšší liga. Jinak Wolf 3D byl první FPS s pohybem v reálném čase. A hlavně položil základy moderním FPSkám.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 16:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @Tomáš Rosa já bych řekl, že první bude asi Battle Zone od Atari a mezi ní a Wolfensteinen by se určitě našlo pár titulů u kterých se bude těžko argumentovat, proč by neměly být FPS.
Jsem bohužel/bohudík pamětníkem a Wolfenstein na nás zas takový dojem neudělal. Hezky se na to koukalo, ale že by kvůli tomu člověk zahodil diskety s upiratěnými Lemmingy, Sim City a Civilizací, to zas ne. Až Doom udělal takové vlny, že člověk pohladil svojí Amigu a šel lobovat k otci, že jeho 386SX je beznadějně zastaralá a měl by urychleně pořídit 486 se SoundBlasterem.
Ani tehdejší herní časopisy z Wolfensteina zas takový herní zázrak nedělaly.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Ještě dodám: Historii samozřejmě píšou vítězové a Wolfenstein je tak pasován na zakladetele žánru, ale fakt to nebylo tak, že bysme se z Wolfa sedli na zadek, ve smyslu "Hele, to je 3D." Znali jsme v té době různé letecké a vesmírné simulátory, jako Elite, Frontier, které na osmibitech vypadaly dost hrozně a byly celkem pomalé a na 16 bitech vypadaly docela dobře a byly i rozumné svižné. Stejně tak jsme znali různé 3D adventury typu Freescape nebo Mercenary, framerate byl na 8 bitech dost děsivý a na 16 bitech to i docela šlo, ale prostředí bylo o řád komplexnější než u Wolfa - volný výhled ve všech osách, interakce s předměty atd. Dokonce ani 3D střílečka nebyla nějaká novinka, podívejte se třeba na Corporation pro Amigu a Atari ST. A to nemluvím o takových zvláštnostech jako Sentinel.
V porovnání s nimi je (nám připadal) Wolfenstein dost jednoduchý. Jako fajn, byly tam low res textury, ale to je tak všechno.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 17:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Abych to shrnul: Když si v té době chtěl člověk zastřílet, měl k dispozici lepší střílečky, byť 2D, a když chtěl člověk imerzi, měl k dispozici mnohem výpravnější hry, ať už 2D nebo 3D. Ve Wolfensteinovi ještě nezapadlo do sebe, to co secvaklo v Doomovi.
Jiná věc je, že PC v té době rozhodně nebyla první volba pro akční hry, což je asi důvod, proč Wolfenstein působil na PC takové pozdvižení, ono zas tolik (dobré či jakékoliv) akce na téhle platformě k dispozici nebylo.

Tomáš Rosa
Tomáš Rosa
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 17:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows S tím Battle Zone jako první FPS bych taky souhlasil, a co jsem si dělal rešerše, tak ono tomu tak nejspíš i bude. Ještě jsem se docela zarazil i u Midi Maze, který mi připadal taky s volným pohybem, ale možná to fungovalo jinak skrz mechaniky, což by mi nejlíp vysvětlil nějaký vývojář (a to já nejsem).

Jinak samozřejmě díky i za dobový pohled, to si vždycky rád přečtu/poslechnu, obzvlášť z našich končin.

A jen pro debatu, vůbec se nechci přít s tím, co píšete, ale zas právě v zahraničí mi z toho, co jsem se dočetl, přišlo, že jako u hráčů i kritiků to úspěch mělo a chválili si to, někdy to vypadalo, jako by si z toho i cvrnkli do kalhot. Ale možná tu platí: jiný kraj, jiný mrav.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 18:14 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @Tomáš Rosa já to samozřejmě líčím z pohledu čerstvého teenagera z 20 tisícového města na začátku 90. let, internet jsem viděl až o pár let později na VŠ v Praze, takže moje sociální bublina byla dost omezená.

Tomáš Rosa
Tomáš Rosa
Level 1 Level 1
5. 5. 2022 19:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows a to je na tom to krásný. Fakt díky za něj!

Tomáš Rosa
Tomáš Rosa
Level 1 Level 1
6. 5. 2022 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Nedalo mi to a ještě jsem prolezl různé archívy, články a chytré knihy, abych tu nepsal nějakou blbost, a pravda je taková, že Wolf 3D se nedá považovat ani za první FPS s pohybem v reálném čase. Takže za chybu se omlouvám a opravil jsem to.

catmeows
catmeows
Level 1 Level 1
6. 5. 2022 15:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @Tomáš Rosa Taky jsem trochu přemýšlel, proč ty moje dojmy z Wolfensteina jsou takové jaké jsou. Myslím, že na vině jsou tehdejší "distribuční" kanály. Rozumějte, my si ty hry tahali od kamarádů na disketách.
S jedním svých nejlepších přátel jsem se seznámil tak, že se ve škole doslechl, že mám hru, kterou chtěl. Osobně mne neznal, tak mne po škole sledoval ke mně domů aby zjistil, kde bydlím. Za pár dní sebral odvahu zazvonit a zeptat se jestli bych mu nekopíroval tu hru. Já ji ale neměl, byl to fáma :)
Tímhle způsobem se k nám hry samozřejmě dostávaly s různým zpožděním. A myslím si, že toho Wolfensteina jsem viděl až po Robocopovi 3 pro Amigu, který vyšel až následující rok. Z dnešního pohledu jsou to hodně odlišné hry, mají úplně jiné tempo, ale asi si z tehdejšího mého pohledu byly dost podobné na to, aby Wolfenstein nevypadal jako úplně zjevení.
Věřím, že třeba někdo z Prahy se ke hrám dostával v chronologicky správnějším pořadí, a Wolfensteina v té době vnímal jinak.
No a tím s historkami z pravěku končím.

Tomáš Rosa
Tomáš Rosa
Level 1 Level 1
6. 5. 2022 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@catmeows @catmeows Teda příběh s vaším kamarádem je fakt dobrý a docela mě pobavil. :)
Jasný, to chápu. Opravdu přínosný pohled, díky!

Reklama
Reklama