x-blades
X-Blades Recenze X-Blades

X-Blades

Matěj Habarta

Matěj Habarta

17. 3. 2009 23:00
Reklama

Rusové jsou sice svou kulturou i povahou od Japonců na míle vzdáleni, nemusí to však znamenat, že vzájemné sympatie neexistují. Naopak, zde vidíme jeden příklad za všechny – ruští vývojáři z Gaijin Entertainment mají velmi rádi japonský styl kresby a mangu a anime obecně a asi si řekli, že když to umějí ti malí ostrované, proč by to největší země světa nesvedla taky? Rozhodli se tedy udělat si taky jedno svoje anime dílko. A nápad na ruskou hru japonského stylu byl na světě. X-Blades měla u nás na v podstatě budgetovou hru poměrně slušnou reklamní propagaci. Vděčná sexy postavička přece nějaké ty kusy prodá! A jak jsou na tom ti, kdož podlehli půvabu svůdné Ayumi? Užijí si pořádnou rubanici? Nebo mají naopak čeho litovat? No, ono je to s X-Blades trochu složitější. Je totiž více než pravděpodobné, že kupující zažije oba dva předešle navrhnuté scénáře. Ale k tomu se dostaneme trošku později, nyní si jemně nastiňme příběh.

"Lovím poklady a upřímně: jsem v tom nejlepší."

Blonďatá mladá archeoložka a sběratelka pokladů se za velmi záhadných okolností dostane ke zvláštní mapě, která ji má dovést až k prastarým ruinám. Vzhledem k povolání a povaze hlavní hrdinky se nenabízí nic jiného, než že se podle mapy na místo vypraví. Cítíte starou dobrou Laru? Není se čeho obávat, veškeré podobnosti končí právě tady. Tohle bude úplně jiná káva. Ayumi vždy pracuje sama, nedělí se s nikým a bere svou práci s nadhledem, optimismem a absolutním nasazením. Jakmile však vkročí na ono záhadné území, je jasné, že tohle nebude úplně obyčejné místo. Pobude zde sotva pár vteřin a už na ni útočí bizarní příšery a monstra. Pak ještě zneuctí zdejší artefakt, kterého se chce zmocnit, tím se strhne pohroma přímo božích rozměrů a hned je o důvod k pořádnému boji postaráno. Ještě štěstí, že každá správná archeoložka s sebou vždy nosí dvě obří šavle a pár pistolí za pasem.

Procvičte si ukazováček

A jaká je to zábava, když Ayumi pobíhá s holými půlkami a pečlivě modelovanými prsy s fyzikálním modelem a kosí jednu příšeru za druhou, sem tam utrousíc nějakou tu sarkastickou hlášku? Inu, těžko říct. V první řadě je to jemně bizarní pokoukání. Nepřátelé tu budou padat po tisících a často se budete navzdory velmi banálnímu konceptu výborně bavit. Samozřejmě se nemůže jednat o nic jiného než o tradiční klikfest, kdy vás obklopí skupinka netvorů a vy už jen klikáte, klikáte a klikáte. A když už máte pocit, že jste doklikali, nahrne se k vám další parta a vám nezbývá nic jiného než klikat dál. O zpestření takového neřízeného chaosu se starají speciální schopnosti, které si v průběhu hry můžete kdykoliv nakoupit za nasbírané duše z enemáků a rozbitých předmětů. Na výběr máte z opravdu široké škály kouzel a dovedností – ohnivé, ledové, otřesové a tak dále. To vše proto, že na různé druhy nepřátel platí různé zbraně, schopnosti a metody. Před použitím speciální činnosti samozřejmě musíte mít naplněný ukazatel odpovídající energie.

Tupé švihání, mlácení a střílení, říkáte si asi. Rozhodně ano, a kdo by tvrdil, že ne, nemůžete ho brát vážně. Ale ono někdy i to triviální „rubání“ může k zábavě bohatě stačit. Jenže právě tak taky někdy stačit nemusí a to je největší problém X-Blades. Není to hra nijak oduševnělá, což by ovšem nevadilo, kdybyste se jednu chvíli výborně nebavili, abyste po pár minutách zahlceni nudou líně klepali prstem do tlačítka myši a čekali, kdy už to zase bude ta zábava jako právě před chvílí. Tvůrci necitlivě volí počty nepřátel, a tak často zakysnete na jednom místě třeba i dvě desítky minut, protože dokud nepobijete všechny předpřipravené potvory, samozřejmě nemáte právo na další postup. V těch nejzoufalejších chvílích se přistihnete, jak zkoumáte jednotlivé textury, zatímco prsty na vaší ruce neochotně, avšak poslušně a zcela automaticky kmitají. Ty textury vám určitě přijdou docela fajn, jelikož s grafikou si kluci a holky z Gaijinu hezky pohráli. Vlastně mě dost překvapilo, jak neobyčejně svižně se hra na dnes již podprůměrném stroji hýbá. Přitom vypadá i v dnešní těžké konkurenci grafika pořád poměrně obstojně. A nemluvíme tu o ničem těžkopádném, technicky mají tihle lidi vizuály prostě v malíku. Příjemně namluvené a hezky zpracované cut-scény by také neměly nikoho urazit.

Dojmy hrající do obou směrů

Jak jen v závěru hodnotit? Na ruský produkt je X-Blades technicky neobyčejně solidně provedenou hrou. Co se ovšem samotné herní náplně týká, není to vůbec žádná sláva. Jednoduchá hratelnost získává palec nahoru, avšak jednoduchých věcí je tady více, bohužel včetně zábavy, která je plytká až na kost. Přesto si ale místy cestu k hráčovu srdci prokope. Tahle sexy divočárna totiž baví a vzápětí nudí. Tak já vám ji doporučím a pak zas ne. A nakonec ano. Ale přece pořád ne.

X-Blades
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Hra, ze které bude mít nejeden hráč rozpačité pocity. Hezká hlavní hrdinka v dobře stylizované a technicky výborně zvládnuté grafice často dost těsně zachraňuje plytkost zábavy i děje. Na vyzkoušení a odreagování vhodné. Vaší oblíbenou hrou se však zřejmě tahle sympatická rubanice nestane.

Co se nám líbí a nelíbí?

Velmi solidní technické zpracování; příjemná anime stylizace; spousta schopností; hra vás baví.
Nic hlubšího ve hře nenajdete; nevyvážení bossové; často úmorné množství nepřátel na jednu lokaci; hra vás nebaví.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama