World of Warcraft: Cataclysm Recenze World of Warcraft: Cataclysm

World of Warcraft: Cataclysm

Filip Sladký

Filip Sladký

23. 12. 2010 23:31 9
Reklama

V souvislosti s vydáním třetího datadisku k populárnímu MMORPG World of Warcraft se ve všech koutech Azerothu začíná v podstatě nanovo. Řádění plamenného draka Deathwinga změnilo původní podobu světa, který je virtuálním domovem mnoha miliónů hráčů, k nepoznání. A to byl jen začátek, dozvídáme se hned po prvních okamžicích strávených ve hře. Mnoho bohatě zainteresovaných příznivců hry již na základě prvotních informací předpovídalo, že letošní rok budeme z hlediska přínosu pro herní požitek hodnotit na výbornou. Na kompletní prověření tohoto proroctví si sice budeme muset nějaký ten čas počkat, ale informace o počtu změn a vylepšení, které nám už pěknou řádku měsíců leží na stole, se jednoduše nedají ignorovat. Jen vyjmenovat všechny novinky by nám zabralo ohromnou porci času. Pojďme si spolu raději kousek po kousku projít to nejdůležitější, co se na světových serverech hry World of Warcraft v těchto dnech odehrává a jaké to bude mít důsledky pro hráčskou základnu do budoucna.

Z Lich Kinga moc nezbylo..

Prvním signifikantním přídavkem do hry jsou dvě zbrusu nové hratelné rasy, Goblin, válečník Hordy a Worgen, strašidelně vypadající představitel Aliance. Pokud se rozhodnete některou z nových postav vyzkoušet, můžete se těšit na atmosféricky působivé a technicky výborně zpracované startovní lokace. Za výškově možná krapet nevýrazné Gobliny si prvních pár hodin vašeho dobrodružství prožijete v prostředí nejrůznějších blikajících světýlek, originálních vynálezů a stylových vozítek. Navzdory svým preferencím z hlediska herních frakcí však dávám ve finále přednost Gilneasu, pomyslné startovní čáře vlkodlačích Worgenů. Temné městečko se spoustou temně vyhlížejících budov, úzkých uliček a všudypřítomných nakažených měšťanů ve mně zanechalo až hororový dojem. Ať si však vyberete kteroukoli cestu, je tu jedno velké pozitivum, které vám ani příslušníci opačné frakce nemohou sebrat. Vzhledem ke specifickým raciálním bonusům jednotlivých postav totiž dochází k dalšímu nárůstu herních variant a kombinací.

Nová motivace

Ke stoprocentnímu zážitku z Cataclysmu je však více než doporučeno vlastnit alespoň jednu postavu na nejvyšším možném dosažitelném levelu, tedy aktuálně 85. Se splněním této mety se otevírají široké možnosti nového PvE a PvP contentu, který slibuje i vzhledem k tradici pravidelných updatů stovky hodin zábavy. Co se levelovacích zón týče, došlo oproti předchozím expanzím kečástečné změně principu. Máme na výběr z menšího počtu lokací, které jsou však zpracovány daleko komplexněji a dávají vyniknout povedeným dílčím příběhovým liniím. Všechny lokace jsou navíc k radosti mnohých propojeny prostřednictvím portálů v hlavním městě. Obecně existuje velká pravděpodobnost, že když hráč poprvé prozkoumává nový kus země a splní přitom prvních pár úkolů, zůstane tam zpravidla až do vyčerpání všech místních možností. Jak jsem zmínil už předem, hráč tak daleko lépe vnímá příběhový kontext a ještě k tomu získá za splnění lokace jako celku zajímavé bonusy. Jedinou nevýhodou je v tomto případě maličký stereotyp při „expení“ dalších postav.

Jedna z nejdominantnějších změn aktuálního datadisku spočívá v systému guildovní reputace a odměn. Hráč, který je členem libovolné guildy, získává za svou aktivitu a herní úspěchy „výplatu“ v podobě reputačních bodíků, které v kombinaci s příspěvky ostatních spoluhráčů pomáhají guildě získávat další a další úrovně. Za každou z nich pak všichni členové obecně získávají nejrůznější odměny a vylepšení. Za zmínku stojí rozhodně například černý fénix, rychlý létající mount, kterého všichni guildovní bojovníci získají za splnění prvních raidovacích instancí. Tomu se říká motivace! Nutno však zmínit, že tento systém ještě i po ostrém spuštění Cataclysmu procházel spoustou změn z hlediska vybalancování a mnohým se tak během prvních hodin hraní poštěstilo, že jim byla bez výstrahy a odůvodnění vynulována guildovní úroveň. Aktuálně by však mělo všechno fungovat tak, jak má.

Změn se dočkaly také klasické high-endové dungeony a potažmo i jejich obtížnější heroické modifikace. Dříve jste mohli vzít prakticky ihned po dosažení maximální úrovně útokem nejbližších „heroik“ a vše se obešlo bez sebemenších potíži. Aktuálně však nejprve musíte nasbírat minimálně polovinu výzbroje v jednodušších instancích, než budete vpuštěni do těch těžších. Zároveň je i potřeba při hraní sem tam přemýšlet a dávat pozor, co se zrovna okolo děje, jinak dojde k nevyhnutelnému, což se mi jakožto zastánci principů původního WoW velice zamlouvá. Obtížnost jde nahoru i podle prvních absolvovaných raidů a to je, myslím, jedině dobře.

Já si tě podám, smrdutý orku!

Pokud se řadíte spíše mezi příznivce hraní ve stylu PvP, nezoufejte. Připraveny jsou pro vás 2 nové battlegroundy, Twin Peaks a Battle for Gilneas. Protřelejší hráči v nich jednoznačně rozpoznají prvky stávajících battlegroundů, jako je kupříkladu Warsong Gulch, ve finále jde však o kvalitní porci zábavy a rozhodně doporučuji je vyzkoušet. Problémem jsou v tomto případě čekací lhůty na jednotlivých serverech. Já osobně hraji na specializovaném PvP serveru a stejně si mezi battlegroundy stihnu minimálně uvařit oběd a uklidit pokoj, což je pro motivaci a hratelnost obecně obrovská škoda. Dalším novým prvkem je rozsáhlá lokace Tol Barad, která funguje na podobném principu jako Wintergrasp, představený před dvěma lety v rámci datadisku Wrath of the Lich King. Hraje se zhruba každé dvě hodiny, jedna strana brání kontrolní body, opačná strana se je snaží všechny co nejrychleji dobýt a zvítězit tak v bitvě před vypršením časového limitu. Vítězná strana získává po každé bitvě výlučnou možnost navštívit krátkou instanci se zajímavými bonusy a zároveň získat speciální Tol Barad tokeny, které slouží k nákupu specializované výzbroje a dalších vychytávek.

World of Warcraft nebyl dle mého názoru nikdy v lepší kondici, než je dnes. Původní lokace byly přebudovány, vybalancovány a vylepšeny pro začínající hráče. Cataclysm pak nabídl spoustu nového obsahu a vylepšení pro ty zkušenější. Obecně vše působí a vypadá daleko komplexněji. Pokud jste ještě neměli tu čest tento kousek vyzkoušet, nastala pravá chvíle to napravit. Berte však na vědomí, že jakmile hru spustíte, je velice těžké se od ní odpoutat. Faktor návykovosti opět poskočil o nějakou tu příčku výše a vývojáři na svém grafu budoucích projektů slíbují další dvě expanze během následujících let. Vypadá to, že máme na pěkně dlouho o zábavu postaráno. Jen tak dál!

World of Warcraft: Cataclysm
Windows PC

Verdikt

World of Warcraft v nejlepší kondici upevňuje svou pozici na trhu a v bojem zocelených srdcích svých (nejen) skalních fanoušků. Upozornění: extrémně návykové!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz