world-of-guitar-hero-obchod-roku-je-tady
Článek World of Guitar Hero - obchod roku je tady

World of Guitar Hero - obchod roku je tady

Jan Horčík

Jan Horčík

2. 12. 2007 23:00 8
Reklama

Jakkoliv to zní neuvěřitelně a překvapivě, dva z největších světových vydavatelských domů se brzy spojí v jeden. Activision, který je v poslední době zodpovědný třeba za Enemy Territory: Quake Wars nebo Call of Duty 4, se stává součástí francouzského konglomerátu Vivendi Universal, který mimo jiné vlastní i Blizzard Entertainment. Není náhoda, že nová společnost se bude jmenovat Activision Blizzard.

Money, money, money...

Dohoda o hodnotě nějakých 18,9 miliard dolarů dá vzniknout jedné z největších herních společnosti světa, když se Activision Blizzard přiblíží (časem možná i překoná) pozici dlouhá léta nedotknutelného giganta Electronic Arts. Nová společnost pokryje prakticky všechny kouty herního světa, a to velmi drtivou silou - počínaje online hrami (World of Warcraft) přes oblíbené PC série (Call of Duty, Diablo, StarCraft) až po konzolové pecky (Tony Hawk, Guitar Hero) a hry na motivy filmů (Spider-Man, X-Men, Shrek, James Bond, Transformers). Všechno tohle jsou značky, které se sejdou pod jedinou, zlatými taškami vykládanou, střechou společnosti Activision Blizzard.

Transakce se má tak, že Vivendi vloží do společnosti Activision Blizzard své Vivendi Games s hodnotou zhruba 8,1 miliard dolarů, plus vymění 1,7 miliardy dolarů za přibližně 52% podíl v Activision Blizzard. Activision bude přejmenován na Activision Blizzard a bude i nadále veřejně obchodovatelnou společností burzy NASDAQ. Akcionáři Activisionu pak obdrží 27,50 dolaru za jednu akcii (což je o 5,35 dolaru více, než je tržní cena podle páteční burzovní uzávěrky). Odhadovaný roční obrat Activision Blizzard je 3,8 mld. dolarů pro kalendářní rok 2007. Zhruba 70 % těchto peněz má pocházet právě z vlastněných herních sérií zmiňovaných v předchozím odstavci.

V oficiálním tiskovém prohlášení si obchod, jeden z největších, které se kdy v herním průmyslu udály, vychvalují obě strany. Především ale Vivendi. Jean-Bernard Lévy, předseda dozorčí rady a výkonný ředitel kolosu Vivendi, k tomu řekl: "Tato transakce je důležitým strategickým krokem pro Vivendi a je další ilustrací záměru rozšířit naši působnost v oblasti zábavy. Spojením herního domu Vivendi a Activisionu vytváříme světového lídra v rychle rostoucím odvětví." Dále Lévy hovoří o tom, kterak je nadšený z možností, které se spojením obou společností otevírají. Aby také ne, vždyť firma pod sebou sdruží jedny z nejlepších herních týmů současnosti.

Portfolio

Infinity Ward, Vicarious Visions, Gray Matter, Neversoft, to je výběrový seznam pouze za Activision. K tomu přidejte nesmírné zkušenosti Blizzardu, který za dobu své existence prakticky nevydal jedinou špatnou hru a v současnosti kromě vývoje StarCraft II a dalšího Diablo titulu rýžuje tuny zlata na World of Warcraft. Bohužel se vedle produktů Blizzard Ent. nemůže Vivendi ničím jiným nějak zvlášť chlubit. Vlastní sice brandy Empire Earth, Leisure Suit Larry, Ground Control, Spyro, Crash Bandicoot či Tribes, ale jejich hodnota je v dnešní době vpravdě mizivá, respektive jde o série, které jsou delší dobu za zenitem (zpětné nabytí tržní hodnoty však není vyloučeno). Tisková zpráva jasně značí, že si to Vivendi uvědomuje, když zcela záměrně výše uvedené série nijak nezmiňuje a místo toho vyzdvihuje produkty Blizzard Entertainment. Sami si z toho můžete odvodit, která ze společností vložila do společného podniku větší hodnotu i s výhledem do budoucna. Jestli Activision se svým vyrovnaným portfoliem celé řady milionových značek (Call of Duty, Guitar Hero, Tony Hawk), nebo Vivendi, která může na odiv vystavovat jen několik, byť veleúspěšných, titulů od Blizzardu.

Fanoušky Blizzardu proto určitě zajímá, co se stane s jejich obdivovanými a leckdy určitě i přímo milovanými vývojáři. Není se čeho bát, Blizzard Entertainment zůstává celou transakcí prakticky netknutý, pouze propůjčuje své jméno nové nadnárodní herní společnosti. Blizzard bude i nadále fungovat jako zcela samostatná jednotka (v zásadě i účetně), tak jako tomu bylo v rámci Vivendi doposud. Pořád bude své vyvíjet podle své mantry "až to bude, tak to bude", na krabicích zůstane logo Blizzard Entertainment, nebude se propouštět, spojovat, stěhovat, odkládat, rušit, nic podobného. Naopak, Blizzard získá mnoho nových možností díky kombinaci distribučních a prodejních týmů Activisionu a Vivendi, potažmo i ještě více finančních prostředků. Což se bude hodit, protože kromě datadisku WoW: Wrath of the Lich King a StarCraft II podle všeho vyvíjí minimálně dva další projekty. Dá se říct, že Blizzard si dál bude hrát na svém vlastním písečku s vlastními hračkami a je mu šumák, co se děje "nad ním". Activision Blizzard si od něj skutečně půjčuje pouze dnes tolik ceněné jméno.

Co to může znamenat?

Tak, a teď je čas říct si, co to vlastně celé znamená. Nebo spíš bude znamenat, protože takovéhle kolosální věci se nedějí ze dne na den. Předně, celou transakci ještě musí schválit akcionáři a samozřejmě příslušné státní orgány. Nicméně vzhledem k tomu, že narozdíl třeba od telekomunikací nebo energetiky panuje v herním průmyslu čilá konkurence, nelze očekávat výrazné překážky a věc by mohla být hotova do poloviny příštího roku. A právě konkurence je to, oč tu běží. Electronic Arts teď totiž nejspíš otevřenou pusou kouká, co se to děje. Není to tak dávno, co prezident EA John Riccitiello u příležitosti skoupení studia BioWare Pandemic hovořil o tom, že "doba velkých akvizicí a spojování je u konce, protože velké ryby už byly probrány". Ano, jenže Riticello zapomněl na to, že vždycky existují ryby ještě větší.

Když se před časem mluvilo o možném spojení Electronic Arts a francouzského UbiSoftu, v mnoha lidech to vyvolávalo nepříjemné pocity. Spojením amerického lídra a výrazného evropského vydavatele by vznikla velmi silná herní společnosti, se kterou už by si samostatný Activision nebo Vivendi nemusely poradit. Dost možná právě někdy v té doby začaly vznikat plány na spojení obou společností.

Určitě se však nenechte zmást slovíčkařením tiskové zprávy, kde je nově vzniklá organizace Activision Blizzard označovaná za „největšího čistě herního, onlinového a konzolového vydavatele na světě s největší provozní marží mezi všemi third-party vydavateli“. Jistě, nakonec se tohle tvrzení může ukázat jako pravdivé, ale rozhodně je brzy na to, abychom dělali jakékoli závěry. Activision Blizzard počítá na konci kalendářního roku 2007 s tržbami ve výši 3.8 miliardy dolarů. Co na to EA? Vzdá se na úkor Activision Blizzard své vedoucí pozice? Zatím to tak nevypadá a určitě to nebude bez boje. V tiskové zprávě s výsledky hospodaření za 2. kvartál fiskálního roku 2008 totiž EA předpovídá, že její tržby dosáhnou na konci účetního období (31. března 2008) částky 3.8 – 4 miliardy dolarů. Obě společnosti se tedy budou o vedoucí pozici přetahovat.

Když bychom se chtěli pouštět do předpovědí a na straně Activision Blizzard použili jako velké aktivum a budoucí výhodu zlatý důl World of Warcraft, tak za EA zas musíme zmínit nejenom akvizici Mythic a připravovaný Warhammer Online, ale i nedávné spojení s BioWare/Pandemic. To také určitě pár pytlů zlata do pokladny EA přinese, ať už ve formě her klasických, či MMO. Nezapomeňte, přinejmenším jedna onlineovka se u BioWare (ve spolupráci s LucasArts) chystá a pokud to bude odhadované Star Wars MMO, tak může být EA relativně v klidu. Zkrátka a dobře, v EA se teď určitě zamýšlí nad situací a vyhodnocují, co přesně pro ně znamená. Určitě však v centrále EA nikdo nepanikaří a neskáče z okna.

Abychom se však pořád nemotali jen okolo World of Warcraft. Dalším diamantovým dolem Activision Blizzard je nyní série Guitar Hero. Momentálně jedna z nejprodávanějších značek se těší obrovskému zájmu hráčů v Americe i v Evropě. Vivendi vlastní Universal Music Group, největší světovou nahrávací společnost. Jména jako Oasis, Bon Jovi, Elton John, Eminem, U2 nebo Gwen Stefani patří právě pod ní. Nabízí se zjevná spojitost s Guitar Hero, ale i dalšími připravovanými hudebními tituly od RedOctane (spadající původně pod Activision), které budou zanedlouho konkurovat nové hudební střele jménem Rock Band od Electronic Arts. Ta zatím za mořem sbírá skvělá hodnocení a stejně dobře se prodává.

Zatím však nemůžeme soudit, jestli se Rock Band dokáže vyškrábat natolik vysoko, aby mohl jít multimilionové Guitar Hero sérii po krku. Rock Band ještě nevyšel v Evropě a dodávky na severoamerický trh byly a prozatím jsou silně limitované. Chce to zkrátka čas, dejme tomu tak půl roku až rok. Každopádně má EA proti Guitar Hero co nasadit a to je hlavní.

Podotek

Vivendi drží v nové společnosti 52% podíl a jejím výkonným ředitelem se stává dosavadní ředitel Activisionu Robert Kotick. Sekundovat mu bude Bruce Hack, dosavadní ředitel Vivendi Games. Jinak řečeno, hlavní slovo v rozhodování nové společnosti bude mít Activision a vzhledem k výše uvedeným informacím se není čemu divit. Kolikrát už jsme v článku narazili na fakt, že má Activision pod palcem spoustu miliony vydělávajících herních značek, zatímco Vivendi Games se chlubí hlavně produkty od Blizzardu a své další série schválně a zcela oprávněně raději schovává pod hadrem jako macecha popelku? Mockrát. Activision má v nové společnosti dominantní postavení a zjevně tomu tak bylo i při jednáních o spojení. Nebo si snad myslíte, že by byl do čela ustaven Kotick, kdyby tomu bylo jinak? 

Než ale zjišťovat která z obou stran v nové společnosti navrch, je snadnější vypozorovat, že obě strany chtějí vytěžit co nejvíc ze společné spolupráce. Jedině to může Activision Blizzard dopomoci k dosažení pozice jedničky na světovém herním trhu. Jestli se tak doopravdy stane, to ukážou teprve následující roky, které budou o to zajímavější i pro samotné hráče.

-Jan Horčík & Petr Poláček

Zdroje: Gamasutra, GamesIndustry.biz, MCV, Reuters a další 
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama