Wasteland 3 Recenze Wasteland 3

Wasteland 3

Tomáš Rosa

Tomáš Rosa

28. 9. 2020 17:30 1
Reklama
Reklama

Život v post-apokalyptickém světě není žádná procházka růžovou zahradou. Obzvlášť v oblasti kolem Skalnatých hor, protože pokud neumrznete nebo vás nesežere zmutovaná žába či medvěd, tak vás s největší pravděpodobností zotročí nebo zastřelí některý z šílených gangů. Popravdě ani u nich se nejspíš nevyhnete sežrání. A ačkoliv máte možnost schovat se pod ochrannými křídly samozvaného vládce oblasti, tak ani zde se nebudete cítit zrovna dvakrát bezpečně. Vítejte v zmrzlém a radiací zamořeném Coloradu.

GO, GO DESERT RANGERS

Uplynulo pár let od doby, kdy se proslulí ochránci bezbranných lidí, takzvaní Desert Rangers, postarali v Arizoně o robotickou hrozbu za cenu ztráty vlastního zázemí. Aby ale mohli nadále ochraňovat arizonský lid, dohodli se s vládcem sousedního Colorada, který si hrdě říká Patriarcha, ačkoliv v jeho občance nalezneme jméno Saul Buchanan, na dodávkách důležitých zásob výměnou za blíže nespecifikovanou službičku. A tak se ve třetím díle tohohle klasického izometrického RPG vydáváte z pouště do hor.

Úvodní křest ohněm slouží jako tutoriál.

Že to nebude jen běžná rutina už všichni tuší, a proto se ve Wasteland 3 vrhnete do boje ihned po úvodní cutscéně, kdy je váš konvoj přepaden. Úvodní křest ohněm slouží jako tutoriál, který seznámí hráče se základními mechanismy ovládání a soubojů. Nemusíte se tedy obávat, že se ztratíte někde v pustině, pokud je to vaše první rande se sérií Wasteland.  A naopak, pokud jste se seznámili už před šesti lety, nic vás tady nepřekvapí.

CHCI BÝT MECHANIK, RVÁČ A LÍBAČ ZADKŮ

Kombinace zralá pro typického vyhazovače na vesnické diskotéce, ale nenechte se zmást, nyní se bavíme o tvorbě charakteru ve Wasteland 3. Ještě, než si projdete ledovým peklem, je potřeba si zvolit v čí kůži. Tvůrci si pro méně zkušené RPGčkáře s ještě míň zkušenostmi s Wasteland univerzem připravili pár předem vytvořených dvojic, které se vzájemně doplňují. Ti zkušenější z vás se ale nad tímto jen pohrdavě usmějí, a kliknou na tlačítko „Vytvořit postavy“.

Teď už je jen na vás, jak budou Pepa s Blážou vypadat, jaké jim nastavíte atributy jako charisma, rychlost nebo sílu. Zda budou mechanikem, ostřelovačem, zaříkávačem zvířat či medikem. A jestli máte odvahu přidat vlastnost, která v něčem postavu výrazně posílí, ale na oplátku také něco výrazně potlačí. Platí zde jen jedno jednoduché pravidlo. Vyberte si maximálně tři směry, kterými vaše charaktery půjdou, protože nikdo nemůže umět všechno.

Od toho pak máte další dva členy týmu November, jak je tentokrát skupina Desert Rangers zvána, a dva společníky z široké veřejnosti, kteří se na vás klidně můžou vybodnout, pokud se jim nebudou líbit vaše rozhodnutí. Díky téhle variabilitě postav si tak pokryjete širší škálu schopností, a můžete se zaměřit na jejich vylepšování. S vyšším skillem lze odemknout další varianty odpovědi v konverzacích, nebo se dostat na výhodná místa při objevování mapy. A radím vám, snažte se, aby postavy měly i různá zaměření na zbraně, následkem čehož si nebudou navzájem vypotřebovávat munici, protože minimálně v začátcích to je cenné zboží.

RODIČOVSTVÍ JE TĚŽKÉ BŘÍMĚ

Patriarcha vypadá jako potomek terminátora Arnieho s obřím kladivem, za které by se nestyděl nejeden bouchač, a jako otec národa si vedl docela dobře, když se mu podařilo sjednotit Colorado. Jako otec rodiny ale selhal. Jeho vlastenecky pojmenovaná děcka Valor, Victory a Liberty si brousí nehty, sekyry a jiné končetiny rvoucí zbraně na jeho vládnoucí křeslo. Ačkoliv každý má svou vlastní vizi vůdcovství. A proto jste tu vy, jakožto jeho nástroj, který má dát věci do pořádku, a přivést mu zlobivé dětičky zpátky. Živé a zdravé.

Jenže víte co? Klidně si můžete říct, že na ně kašlete. A místo ochrany lidí, pomáhání Patriarchovi a dalších šlechetných činností si můžete vytvořit pověst nebezpečných parchantů, kterých se každý bude bát.

Brian Fargo a jeho inXile Entertainment jsou na tvorbu post-apo dobrodružství machři.

Pověst si budujete jak v celoplošném měřítku, tak pro každou z několika frakcí zvlášť. Na základě vašich rozhodnutí budete milovaní či nenávidění. Nepočítejte ale s tím, že se všemi vyjdete za dobře. Wasteland vás často postaví do situací, kdy si musíte vybrat, na čí stranu se postavíte. Nebo budete myslet jen na vlastní obohacení? Sice se můžete alespoň snažit nevyjít z dílčích problémů jako naprostí šmejdi z hlediska druhého tábora, ale zda jste se rozhodli „správně“, se dozvíte až za několik hodin. Taky se vám klidně může stát, že i když se k někomu chováte vstřícně a vydržujete si ho, v pozdější fázi hry vám vpálí kulku do zad, protože má prostě své přesvědčení. Což může zamrzet, když si danou osobu či komunitu oblíbíte.

V tomhle je Wasteland vynikající. Neexistují správná a špatná rozhodnutí. Všechno, co uděláte, má své následky. Ty se mohou dostavit hned nebo o dvacet hodin později, až skoro zapomenete, že jste nějakého Johnyho potkali.

Příběh a jeho zápletky, které postupně odkrýváte, vás rozhodně chytne. Brian Fargo a jeho inXile Entertainment jsou na tvorbu post-apo dobrodružství machři, viz Fallout 1 & 2 (nebo další CRPG z jejich dílny). A to včetně textů, kterých tu jsou kvanta. Ale ani jednou jsem neměl potřebu jen v rychlosti proklikat dialogy, abych se dostal zpět do akce. Právě naopak jsem si rád přečetl i vedlejší texty, abych měl o misích ucelený přehled. Bohužel to ale neocení hráči, kteří neovládají některý z podporovaných jazyků, jelikož čeština přítomna není.

95% ŠANCE? TO JE JASNÁ RÁNA... VEDLE

Vykecávat se budete často, ale taky často promluví zbraně. S taktickými tahovými souboji ala původní Fallout či XCOM jste se již mohli setkat taky ve druhém díle. No a za šest let se nezměnily. Na druhou stranu, proč měnit něco, co funguje? Navíc není nad pocit, když při nízkém procentu šance na zásah, uštědříte smrtelnou ránu. Nebo naopak při jasném zásahu minete. To se potom budete omlouvat sousedům za nevhodné výkřiky uprostřed noci.

Díky skillu „zaříkávač zvířat“ lze ochočit roztomilé králíčky, psy, medvědy, jeleny a další faunu. Popřípadě získat roboty či klony, ale na to tahle schopnost nemá vliv. Kromě pasivních bonusů vám ochotně pomohou v boji, ale bohužel nijak neovlivníte jejich sebevražedné sklony, a občas vám na bojišti mohou notně překážet. Obzvlášť pokud jde o Majora Tomcata nebo sprostého papouška Pollyho, které chcete za jakoukoliv cenu udržet naživu, a když už se to nepodaří, tak raději ztratíte dosažený průběh ve hře a načtete poslední uloženou pozici.

Wasteland 3

Vztah si vytvoříte i ke svým postavám a společníkům, obzvlášť když už do nich narvete tolik zkušenostních bodů, a vybavíte je lepšími zbraněmi a brněními. To potom nechcete přijít o vašeho odstřelovače, který jednou ránou mezi oči sundá gangstera. Nebo o nerda, kterého jste, kromě hackování počítačů a využívání vědecky upravených laserových zbraní, naučili používat šperháky. Ale kdyby se situace náhodou zvrtla, pořád tu je medik, který je může zachránit, než bude pozdě. Pro jistotu by mu měl mechanik poskytnout ochranu svými laserovými věžemi a roboty, kteří na sebe přilákají nepřítelovu pozornost. Dost už ale o mém týmu November. Vytvořte si ten svůj, s vlastními válečnými historkami.

Souboje ve Wasteland 3 nejsou žádná brnkačka, ale vždy představovaly výzvu. A to je dobře. Sice jsem občas protočil očima a povzdechl si, že bych raději měl tuhle šarvátku odbytou za minutu, abych se dál pohnul v poutavém příběhu. Ale většinou se na bojištích budete bavit, i když musíte desetkrát změnit strategii kvůli nepředpověditelným změnám způsobených vašimi neovladatelnými pomocníky.

JE TO TANK? JE TO BULDOZER? JE TO NOVÝ KODIAK!

Na otevřené mapě Colorada už konečně nejste vyobrazeni jen jako znak Desert Rangers, ale pohybujete se ve svém Kodiaku. Ne, pokud je mi dobře známo, Škoda Auto neuzavřela žádnou dohodu s inXile Entertainment. Tenhle Kodiak je obří obrněná bestie s pásy a kanónem, který při střetu ze zvěře nadělá guláš. Taky tohle vozidlo můžete vylepšit například silnějším plátováním, díky kterému se dostanete do radiací zamořených oblastí (čímž vám do té doby obvykle vývojáři naznačují, že tam nemáte co dělat), účinnějšími kanóny nebo si můžete na kapotu nasadit policejní maják a zatroubit klaunským klaksonem.

Na cestě po Coloradu, za poslechu country znějícího z rádia, potkáte náhodně generované obchodníky, tábory nebo bedny se zásobami, ze kterých podle situace a vašich rozhodnutí lze získat zajímavé předměty či suroviny. Nebo vás mohou přepadnout bandité a jiné potvory, čemuž se můžete vyhnout díky dostatečné vysoké schopnosti Survival. Jiné schopnosti mohou ovlivnit palebnou pozici i první krok, o všem ale stejně vždy rozhodují procenta.

Graficky není Wasteland 3 žádné terno.

Města a jiné usedlosti jsou naopak zpracované formou menších lokací, do kterých se dostanete skrze dlouhé načítací obrazovky. Na první pohled vypadají naprosto odlišně, při bližším průzkumu ale zjistíte, že jsou si celkem podobné. Většinou narazíte na několik menších domečků s jednou dominantní budovou, a všude se nachází místnosti, do kterých se dostanete jen díky vyšší znalosti lockpickingu, hackování počítačů nebo zneškodňování pastí. Můžete samozřejmě použít hrubou sílu, ale nač plýtvat s municí. To se sem raději za pár hodin vraťte a poberte, co můžete. Inventář je nafukovací.

V PUSTINĚ SE ZAPOSLOUCHÁŠ

A co soundtrack? Ten je neuvěřitelný! Výběr skladeb, které se spustí při důležitých soubojích v kampani, nejen že sedí jak zadek na radioaktivní hrnec, ale přitom se ještě pobavíte, protože songy ironicky vyznívají na pozadí jistých okolností. Tak třeba když bojujete spolu s vyznavači božského Ronalda Reagana proti vyznavačům Boha Rybáře (mrk, mrk), posloucháte country song oslavující Ameriku. Na vysvětlenou pro méně znalé – američtí patrioti jsou většinou republikáni milující Boha, což byl Ronald Reagan, jehož nejčastější frází bylo „God Bless America“. A taky urputně bojoval proti komunismu. Ostatně tohle je humor typický pro CRPG Briana Farga, a proto se během hraní budete hojně setkávat s dalšími popkulturními nebo společenskými parodiemi a metaforami.

Graficky není Wasteland 3 žádné terno. Postavy vypadají spíš jak karikatury, což ale hře nevyčítám. Díky tomuhle stylu se do mrazivého Colorada podívají i hráči se slabší mašinou. Oproti tomu jsou efekty přímo bravurní. Krev, končetiny, hlavy, střeva, exploze, oblaka kouře, radiace nebo jedu, všechno to vypadá skvěle. Navíc můžete i v omezeném měřítku ničit prostředí.

Dívat a poslouchat se bude jednoduše řečeno dobře, ale že Wasteland 3 běží na starším enginu vám neunikne. Nalijme si čistého vína, inXile jsou sice first-party vývojáři Xbox Game Studios, ale na vývoj Wasteland 3 si museli pomoct crowdfundingovou kampaní na Kickstarteru.

MÁCHALE, SPADLO TO

Což s sebou přináší mouchy o velikosti krávy (naštěstí v zamrzlém Coloradu už tyhle potvory nepotkáte). Nejhorší je problém s optimalizací. Ať už budete hrát na PC či Xboxu, nevyhnete se fatálním zamrznutím hry v tu nejméně vhodnou dobu. Pak jen doufáte, že automatické uložení proběhlo před chvilkou. Pak tu je problém s texturami, klasická chybička v podobě toho, že občas o nějakou vy nebo členové týmu zaškobrtnete. Také někdy dostanou postavy epileptický záchvat a z nevysvětlitelného důvodu se třepou na místě.

Postavy prostě automaticky volí nejkratší možnou cestu.

Cenu za nejotravnější bug ale získává samovolné mizení předmětů z nabídky Rychlého použití. Když jsem se potřeboval vyléčit, a po prvním kliknutí na lékárničku mi následně zmizela, brali mě všichni čerti. A když se vám tohle stane několikrát během hodiny? God protect inXile.

A pak tu máme nešvar v podobě ne příliš intuitivního pathfindingu. Postavy prostě automaticky volí nejkratší možnou cestu. Takže pokud vedou z bodu A do bodu B dvě cesty, tu delší jste vyčistili od nášlapných min a jiných pastí, ale kratší nechali tak, jak ji bůh vývojář stvořil, celá vaše skupina se rozhodne projít minovým polem. A proto je raději veďte za ručičku pomocí častějšího klikání.

Wasteland 3

Navzdory technickým nedostatkům, na kterých naštěstí podle twitterového účtu vývojáři pracují, jsem si Wasteland 3 náramně užil. Příběh, dialogy, souboje, objevování mapy a humor jsou hlavní taháky hry, které vás chytnou a nepustí. Budete proklínat, že den má jen 24 hodin a vy musíte chodit do práce či školy, a přitom ještě spát (což je zdravé a důležité, tak to nešiďte). Budete chtít znát osudy všech postav, protože jsou zajímavé. Budete chtít splnit všechny mise, protože chcete vidět následky vašich rozhodnutí. Zkrátka, Wasteland 3 je klasické RPG z post-apokalyptického světa, na které jsme dlouho čekali.

PS: Malá rada. Dávejte si pozor, ať neumře NPC, co vám zadalo misi. Vážně.

Wasteland 3
Xbox icon Xbox One
Linux icon Linux
Windows icon PC
Apple icon Mac
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

Výborný příběh s léty prověřenými herními mechanismy by si zasloužil plný počet bodů. Škoda těch celkem zásadních chyb.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz