Warhammer Online: Age of Reckoning Článek Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

16. 8. 2006 22:56
Reklama

Historie téhle legendy se datuje od roku 1983 a za dlouhých 23 let se z Warhammeru stala kultovní záležitost. Pokud jste o této hře nikdy nic neslyšeli, nebo máte ve své hlavě jen zevrubné informace, tak vězte, že Warhammer je deskovou RPG hrou od výrobců z Games Workshop, zasazenou do fantasy světa, jenž je permanentě zmítán válkou. Samotná hra má velmi detailní pravidla čítající mnoha set stránkový manuál, ale to, co přijde po jeho nastudování rozhodně stojí za to! Na deskovém bojišti vybaveném terénními nerovnostmi a všemi podstatnými rysy přírody se rozmístí několik armád, které si to v následujících hodinách rozdají proti sobě. Ačkoli se všechny bitvy odehrávají pouze v myslích jednotlivých hráčů, kdo nezažil, nepochopí ono kouzlo. Co se počítačového zpracování Warhammeru týče, měli jsme tu už pěknou řádku her s různě kolísavou kvalitou; stále však šlo převážně o singleplayerové tituly. Není se tedy čemu divit, že příchod MMORPG ze světa Warhammeru od společnosti Mythic Entertainment je pro mnohé ukončení několikaletého snu. Na druhou stranu však může většina z vás namítnout, že může jít pouze o vlažnou adaptaci výše zmíněného Warcraftu. Pokud však ale máte chuť vaše stanovisko přehodnotit, a to jakýmkoliv směrem, čtěte dále.

Rasové nepokoje i ve Warhammeru

Dokonalost Warhammeru Online: Age of Reckoning tkví v jeho jednoduchosti. Máme zde svět, jenž je rozdělen na dva tábory – hodní a zlí. Hodní rubou do těch zlých pod záminkou spasení světa, ti zlí jdou proti hodným s podobnými, leč naruby převlečenými idejemi. Fajn, možná se to zdá na první pohled až moc prostinké, ale zdání v tomto případě opravdu klame. Ve světě, dejme mu jméno The Old World, žijí na jedné straně lidé, trpaslíci a elfové, na straně druhé potom orci, temní elfové a armády Chaosu. Zmíněné národy tvoří dvě skupiny – The Forces of Order a The Forces of Destruction, které se, hádáte správně, navzájem nemohou ani cítit. Boj je navíc rozdělen do dílčích skupin, takže třeba nejtužší potyčky vznikají mezi elfy a jejich temnými bratry... Ostatní známé rasy, jakými jsou Skaveni, Lizardmeni, či Bretonniané ve hře zahrnuty budou, avšak nepůjdou ovládat. Zpřístupnění těchto národů se dle slov vývojářů plánuje zahrnout do nadcházejících datadisků.

Ačkoli firma Mythic velmi úzce spolupracuje během vývoje s Games Workshop, musely obě společnosti přistoupit na určité kompromisy, které tak trochu neodpovídají zaběhnutým pravidlům Warhammeru. Řeč je o třídách povolání jednotlivých ras. Kupříkladu všechny národy budou mít ve svém středu léčitelskou jednotku, aby tak nedošlo k výraznému protěžování jedné skupiny na úkor té druhé. Během vývoje se však obě zainteresované společnosti rozhodli pozměnit i všechny stávající druhy povolání a ve výsledku budou ve hře druhy pouze dva, jenž se budou navzájem mísit mezi sebou. Konkrétně jde o skupinu bojových a akademických jednotek. Jako příklad poslouží trpaslíci, disponující dvěma útočnými jednotkami a dvěma jednotkami ze zmiňované akademické sféry.

Abych tedy dokončil myšlenku, u trpaslíků narazíte na tzv. Iron Breakera, což je po zuby ozbrojený, těžce a pomalu se pohybující válečník, kterého lze zabít jen velmi, velmi těžko. Druhým typem válečníka je Hammerer, tedy o trochu lehčeji vystrojený fousáč s válečným kladivem. Kouzelníka v řadách trpaslíků byste hledali jen stěží, proto první intelektuální jednotkou budiž Runepriest, tedy něco jako Mistr run. Tenhle chlapík je vývojáři popisován jakožto ofenzivní léčitel, který dokáže nejen zaříkávat zbraně a zbroj, či schopně léčit i těžká zranění, dokáže také spolehlivě přiložit k dílu svoji sekeru a sem tam oprostit zelenou hlavu od smradlavého těla nositele. Finální třídou pak nemůže být nikdo jiný, než inženýr, schopný sestavit válečné stroje nebo obrněné pevnosti.

Rubejme ho do krve, po tej jeho kotrbe

Z celkového pojetí Warhammeru je zcela jasné, že hlavním artiklem bude jednoznačně boj. Tomu je ve hře věnována doopravdy detailní péče, a proto se už nyní můžete těšit na různé varianty PvP, PvE i RvR souboje. Bude prakticky jen na každém hráči, jakou cestou se vydá. Co se klasického způsobu Player vs. Player boje týče, je ve hře přichystáno hned několik variant. První z nich je klasická potyčka s náhodným kolemjdoucím, která však dle vývojářů v dnešní době je už zkrátka tak trochu out. Druhou variantou je PvP střet v rámci velké bitvy. Zde budou totiž jednotlivé strany kromě svého života bránit i důležité objekty a postupně dobývat ty soupeřovy, ano, podobně jako třeba ve hře Battlefield. Za třetí se z Warhammeru stane pro změnu něco jako legendární Counter-Strike a v malých, pěti až desetiminutových bitvách si to rozdáte proti několikačlennému týmu. Poslední varianta se však jeví jakožto nejzajímavější, neboť v ní půjde o dobývání hlavních měst znepřátelených ras. Sice to není finálním krokem k vyhubení příslušné rasy, ale i tak čekají na „nešťastlivce“ veliké sankce. Zpětné získání domoviny totiž rozhodně nebude lehkou záležitostí.

Samotný boj by však byl k ničemu, kdyby nebyl podpořen kvalitním systémem. Kromě samotného bušení do nepřítele si tak budete moci před bitvou navolit omezený počet strategických prvků, jakými jsou všemožné úkroky, úskoky, výpady apod. Jedinci ovládající kouzla si budou moci zvolit ze široké škály vlastních, strategických pomůcek. Na mysli mám kupříkladu rychlejší dobíjení many, lepší dostřel kouzel, nebo ruční navádění větších fireballů. Pokud se jakýkoliv válečník ocitne ve větší skupince soukmenovců, bude si moci navíc k taktice přiřadit i velitelské schopnosti. V tomto kroku jsem však trochu skeptický, protože her s kvalitním ovládáním počítačových spolubojovníků je jako šafránu. Nicméně udělovat rozkazy živým hráčům by mohlo nějaký efekt přeci jen mít. Důležitým aspektem boje bude v neposlední řadě také morálka, jež by měla ovlivňovat schopnosti jedince, nebo celé válečné skupiny výrazným způsobem.

Je všeobecně známo, že boj by neměl smysl bez příběhu v pozadí. Mluvím samozřejmě o questech, kterých bude ve Warhammeru Online hned několik druhů. Jako příklad globálního questu uvádějí designéři nutnost obdarovat jednoho obra pětadvaceti litry piva, po nichž se obřík opije a vyběhne rozšlapat pár trpaslíků. Druhý typ questů vychází z toho globálního, ale ke splnění je potřeba využít i oponentskou rasu. Opět nepohrdnu příkladem questu, kde musí trpaslíci sehnat 50 půllitrů léčitelského piva (!!!) pro své zraněné kamarády. V tomto momentě se však rozbíhá souběžně i akce orků, kteří pro změnu musí trpaslíkům ušmiknout jejich plnovousy. Komu se podaří splnit úkol jako první, vyhrál. Dalšími typy questů jsou klasické vedlejší úkoly, mající s hlavní linií jen pramálo společného a v neposlední řadě pak ještě speciální eventy, které by měly být velmi jednoduché a zároveň dobře zaplacené.

Trochu mlhy na závěr…

Doposud jsem se, vcelku záměrně, nepustil do propírání grafické části hry. Důvod je zřejmý – o technickém zpracování toho vývojáři dosud řekli málo, resp. vůbec nic. Z vět typu: „Hra bude disponovat naprosto uchvacující grafikou,“ nemohu udělat jakýkoliv závěr a hodnotit pouze ze screenshotů by bylo trochu zpátečnické. Na druhou stranu tady máme alespoň pár informací o modelech jednotlivých postav. Milovníci deskového Warhammeru určitě zaplesají, neboť míra detailů je v tomto ohledu značná. Hovoří se také o možnosti vyzdobit si svého hrdinu velkým množství válečných trofejí – od kostí padlých nepřátel až po šikmé uši elfů. Vcelku ambiciózně se tváří i vizuální vývoj postav, kdy s přibývající úrovní naskakují další svaly, postava roste, nebo se jí prodlužují vousy. Díky tomuto systému hned na první pohled poznáte, proti jak silnému soupeři bojujete

Inu, co říci závěrem? Těšte se na Warhammer Online, nabídne propracovaný soubojový systém v legendárním světě, který na rozdíl od Pán prstenů či Star Wars ještě nepoznal svůj konec. Těšte se zároveň na jednotlivé rozličnosti znepřátelených ras, osobité zvyky a způsoby života. Pokud hra dopadne tak, jak jsem vám nastínil v tomhle předlouhém článku, Warcraftu se přinejmenším sílou fanouškovské základny vyrovná. Jak to bude s kvalitou hry je zatím ve hvězdách…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama