Článek War of the Ring

War of the Ring

Barbora Kohoutková

Barbora Kohoutková

18. 6. 2009 22:00 1
Reklama
Reklama

Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.

Temný pán Sauron ve věži Barad-Dûr chce dobýt Středozem a její svobodné národy. K jistému vítězství mu schází už jen Jeden prsten - vládnoucí prsten, který vytvořil v ohních Hory Osudu Orodruiny, a do něhož vložil velkou část své síly. O mocný artefakt ovšem přišel a teď se jej snaží získat zpět. Bojí se, že by mohl být použit proti němu. Válka o Prsten začíná.

Kdo by neznal Tolkienovy verše (v geniálním překladu Stanislavy Pošustové-Menšíkové) v úvodu jedné z nejvlivnějších knih 20. století, Pána prstenů? Který čtenář (potažmo filmový fanoušek) neprožíval společně s Frodem, Samem a dalšími sedmi společníky Společenstva dobrodružství a různá nebezpečenství na cestě do země Mordor? Teď máme příležitost tuto cestu sami ovlivnit - v deskové hře Válka o Prsten (War of the Ring) od tří autorů: Francesca Nepitella, Marca Maggiho a Roberta Di Meglia.

Marná válka a naděje ve dvou hobitech

Hra je primárně určena pro dva hráče (mohou ale hrát i tři nebo čtyři). Jeden hraje za Svobodné národy a jeho úkolem je postupovat se Společenstvem směrem k Hoře Osudu, kde mají Frodo a Sam Jeden prsten zničit. Současně musí zaměstnávat nepřítele vojensky a to tak dlouho, dokud se hobitům jejich úkol nepodaří. Protivník samozřejmě Společenstvo a s ním i Prsten musí vypátrat a/nebo dobýt velká sídla Gondoru, Rohanu a dalších Svobodných národů Středozemě: Elfů, Trpaslíků a Seveřanů. V tom mu, jeho skřetům a Nazgûlům napomáhají vojska Železného pasu, vedená zkaženým čarodějem Sarumanem, a také zlí lidé z oblasti Rhûn a Haradští - ve hře spojení v jeden národ Jižanů a Východňanů.

Herní plán v podobě mapy severozápadu Středozemě na konci Třetího věku, vycházející z Tolkienovy ilustrace na předsádce knihy, je rozdělen na velké množství regionů, které představují jednotlivé oblasti či sídla Svobodných národů i Stínu. Některé jsou zbytečně velké, protože většina bitev se odehrává jen v omezeném počtu regionů; jiné jsou naopak skoro titěrné - je potom problém vměstnat sem velkou armádu. Tento problém ale tvůrci hry vyřešili zástupnými žetony.

Hrdinové a padouši

Kromě těchto a mnoha dalších žetonů hra obsahuje pořádný balík karet různých druhů pro obě strany a samozřejmě detailně provedené miniatury jednotek. Ty jsou ve dvou barvách - modrou mají armády Svobodných národů, červenou vojska Stínu. Jednotlivé národy jsou pro necvičené oko hůře odlišitelné (rozlišit je přitom ale je velmi důležité), což lze vyřešit nabarvením figurek nebo jejich podstavců. Ne všechny figurky představují vojska jednotlivých národů: samozřejmě jsou tu i všichni Společníci - Gandalf, Chodec/Aragorn, hobiti a ostatní. Frodo a Sam jsou na společném podstavci a představují neoddělitelné Nositele Prstenu. Nesmím zapomenout ani na služebníky Zla - Sarumana, Černokněžného krále a Ústa Sauronova.

Vedle mapy s regiony, různými terény a sídly, najdete na herním plánu i spoustu přihrádek a stezek. Po dvou přihrádkách na karty událostí pro každého z obou hráčů. Pole pro umístění tří elfích prstenů. Stezku Společenstva, která bude znázorňovat, jak daleko už Prsten došel. A také "korupci" - nakolik Prsten ovládá mysl svých nositelů. Potom přihrádku Stínu, která znázorňuje pátrání po Prstenu. Politickou dráhu, po které posouváte žetony jednotlivých národů směrem k válce. Přihrádky tvrzí, kam umístíte obléhané jednotky, a další.

Vítězství taktiky nad náhodou

Hra probíhá v sérii kol na základě tažených karet a hozených kostek - tzv. akčních, klasických šestistěnných kostek potištěných speciálními symboly, a běžných kostek, nazývaných zde bojové. Podíl náhody ale není takový, jaký by se mohl zdát. Je třeba především taktizovat. Použít tento symbol pro pohyb Společenstva nebo přesun armád? Který národ aktivovat a dostat do války dříve a který později? Použít tuto kartu jako kartu události, nebo se bude více hodit do bitvy pro svůj bojový efekt? Je lepší zkusit pohnout Společenstvem vícekrát v jednom kole, ačkoli je to nebezpečnější? Má se hráč za Stín soustředit spíše na pátrání po Prstenu, nebo se raději pokusit dobýt největší sídla a tvrze protivníka a získat za ně potřebných deset bodů? Takových otázek si během hry budete klást desítky. A večer před usnutím pak přemýšlet, co jste to vlastně dnes udělali za chybu, že jste prohráli.

Každé kolo hry má šest kroků: tažení karet událostí, fáze Společenstva, pátrání, hod akčními kostkami, vyhodnocení tohoto hodu a kontrola vítězství. Jejich pořadí si osvojíte brzy, ovšem samotná hra není tak jednoduchá, jako základní herní princip. Sešit pravidel, který dostanete, budete studovat déle než u jiných her a i během hraní se k němu pravděpodobně (alespoň zpočátku) budete muset vracet.

Zatím pouze v angličtině

Nevýhodou je, že War of the Ring neexistuje v české lokalizaci. Ale díky fanouškům není problém překlady na internetu sehnat. Například na serveru Zatrolené hry. Ostatně dobrá je i online podpora - od FAQ (skoro stejné délky jako samotná pravidla), přes různé rady hráčů, až po výše zmíněné (neoficiální) překlady.

Co se týče zpracování, krom obtížnějšího rozlišení vojsk jednotlivých národů (především u modrých miniatur) a některých trochu malých regionů, nemám jiné výtky; naopak je třeba vyzdvihnout kvalitní akční kostky, které se jen tak neopotřebují, nápaditost zobrazení na herním plánu i krásně vyvedené karty událostí. Možná by nebylo od věci přibalit nějaké stojánky na karty - přece jen potřebujete obě ruce volné k házení kostkami a především k pohybu po bojišti.

Hra na dlouhé zimní večery

Hru si zamilujete od samého počátku, který možná nebude úplně jednoduchý. Napoprvé nám jedna partie trvala celých 11 hodin - téměř při každém kroku bylo třeba konzultovat pravidla, pečlivě číst karty, nahlédnout do herního pomocníka. Je ale třeba nedat se odradit. Postupně se dostanete na nějaké čtyři hodiny a někdy i méně, pokud má jeden z hráčů opravdu herní "štěstí" a druhý smůlu.

Co říci na úplný závěr? Deskovou hru War of the Ring nelze než doporučit, i přes některé nevychytané prvky se vám dostane mnoha hodin kvalitní zábavy a vzrušení z boje. V současné době už je v prodeji i rozšíření s názvem Bitvy Třetího věku. Obsahuje víceméně samostatnou hru Bitvy Války o Prsten, obsahující dva scénáře: Bitvu o Rohan a Bitvu o Gondor (k čemuž ale potřebujete základní sadu.) Hodně štěstí a dobrou zábavu. Anar calúva tielyanna!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz