Vzpomínka na Shawna Noela
Ač se dá u her vytvořených v Game Makeru sledovat stoupající křivka kvality, stále je na ně všeobecně pohlíženo s mírným despektem. Ono koneckonců není divu – GM znamená první volbu pro mnoho mladých a/nebo nezkušených vývojářů, kvůli čemuž vzniká v tomto nástroji i nezanedbatelné množství projektů podprůměrných či takříkajíc nedokončených. Americký mladík Shawn Noel však byl jiný a jeho dílo bylo velkým vzorem všem začínajícím tvůrcům: již v 17 letech uměl pracovat s Game Makerem tak dobře, že se jeho hry daly bez problémů srovnávat se špičkou freeware produkce. 3. ledna 2006 vydal velice zdařilou arkádu Street Bike Fury a zdálo se, že se ocitl na vrcholu slávy. Jenže 16 dní poté oblétla svět šokující zpráva – Shawn Noel byl nalezen mrtev. Příčina smrti: sebevražda.
Jaké konkrétní důvody vedly Shawna k takto krajnímu řešení svých problémů, známo není a už asi nikdy nebude. Přesto se však dá leccos odvodit z ohlasů jeho známých a z několika rozhovorů, které poskytl. Dle svých slov neměl téměř žádné přátele a většinu času trávil doma zavřený ve svém pokoji. Hry začal původně dělat pouze z nudy, nicméně i samotná jejich tvorba mu časem přešla do stereotypu, což mělo za následek ztrátu motivace pro další vývoj. Kromě zkrácení dlouhé chvíle byla totiž jeho jediným hnacím motorem pozitivní zpětná vazba ze strany fanoušků, která však přicházela jenom po vydání nových titulů, takže jen jednou za čas. V soukromí byl zkrátka Shawn dosti složitá samotářská osobnost a možných teorií o příčinách sebevraždy by se dalo z uvedených skutečností vyvodit hned několik. My se však jimi dále zabývat nebudeme – pro nás, herní komunitu, je Shawn Noel především člověk, jenž dal světu takové pecky jako Infection, Jetz nebo Mini Golf Pro. A alespoň trochu napomohl prolomit zažité mýty o tom, že každý game-makerový titul musí být nutně v něčem horší než ty ostatní.
Bomberman + Pacman + Asteroids + mnoho dalších = Galaxy Arcade
Méně významné projekty
Ještě větší množství kousků by se dalo označit přívlastkem průměrné: nedotažený basketbalový titul GM Hoops, obtížná plošinovka Bubblegum, vánoční klon Moorhuhnu Holiday Hunting, logickými prvky opepřená Marble X, remake klasiky z osmibitů Thrust nebo graficky slabší, ale jinak vcelku solidní akce Missile Wave 2. Tu se autor po letech rozhodl přepracovat do trojrozměrného zpracování, které i přes svoji relativní sterilnost dodalo hře lepší vzhled a Missile Wave 3D si tak od nás odnesla pěkné sedmičkové hodnocení.
Cesta na výsluní
Jako blesk z čistého nebe zasáhla celou freeware scénu plošinovka Infection – za její zdánlivě nenápadnou a vizuálně nepříliš vábnou skořápkou se totiž skrývá parádní a atmosférická řežba, jež v mnohém připomíná legendární Abuse. Pohodlné zaměřování pomocí myši, slušná umělá inteligence nepřátel a výborné ozvučení, to jsou jen ty největší přednosti tohoto kousku. Později bylo oznámeno i pokračování, ale jeho dokončení a vydání jsme se už bohužel nedočkali.
Jetz – záruka nehynoucí slávy
Méně známý, ale rovněž mimořádně zdařilý kousek Mini Golf Pro, byl předposledním projektem, který Shawn dotáhl do úspěšného konce. Minigolfů na freeware scéně existuje mnoho, ale který z nich nabízí 27 jamek, pohodlné ovládání a k tomu i parádní audiovizuální zpracování? Dovolím si tvrdit, že vyjma tohoto pravděpodobně žádný další.
Zběsilé řádění na motorce a... konec
Street Bike Fury jsem krátce zmiňoval již na začátku – tato povedená, z boku viděná arkáda vás usadí do sedla zatraceně rychlé motorky, na níž se pokoušíte utéci před bandou rozzuřených gangsterů. Jedinou výraznější pihou na kráse SBF bylo až příliš vysoké tempo, tedy alespoň pro ty z nás, kteří si pod tímto spojením nepředstavují sprintující Halinu Pawlovskou. Tento titul však znamenal definitivní konec Shawnovy vývojářské dráhy – 3. ledna se totiž jeho homepage odmlčela. Natrvalo...