Článek Vzpomínka na Shawna Noela

Vzpomínka na Shawna Noela

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

24. 1. 2007 23:50
Reklama
Reklama

Ač se dá u her vytvořených v Game Makeru sledovat stoupající křivka kvality, stále je na ně všeobecně pohlíženo s mírným despektem. Ono koneckonců není divu – GM znamená první volbu pro mnoho mladých a/nebo nezkušených vývojářů, kvůli čemuž vzniká v tomto nástroji i nezanedbatelné množství projektů podprůměrných či takříkajíc nedokončených. Americký mladík Shawn Noel však byl jiný a jeho dílo bylo velkým vzorem všem začínajícím tvůrcům: již v 17 letech uměl pracovat s Game Makerem tak dobře, že se jeho hry daly bez problémů srovnávat se špičkou freeware produkce. 3. ledna 2006 vydal velice zdařilou arkádu Street Bike Fury a zdálo se, že se ocitl na vrcholu slávy. Jenže 16 dní poté oblétla svět šokující zpráva – Shawn Noel byl nalezen mrtev. Příčina smrti: sebevražda.

Jaké konkrétní důvody vedly Shawna k takto krajnímu řešení svých problémů, známo není a už asi nikdy nebude. Přesto se však dá leccos odvodit z ohlasů jeho známých a z několika rozhovorů, které poskytl. Dle svých slov neměl téměř žádné přátele a většinu času trávil doma zavřený ve svém pokoji. Hry začal původně dělat pouze z nudy, nicméně i samotná jejich tvorba mu časem přešla do stereotypu, což mělo za následek ztrátu motivace pro další vývoj. Kromě zkrácení dlouhé chvíle byla totiž jeho jediným hnacím motorem pozitivní zpětná vazba ze strany fanoušků, která však přicházela jenom po vydání nových titulů, takže jen jednou za čas. V soukromí byl zkrátka Shawn dosti složitá samotářská osobnost a možných teorií o příčinách sebevraždy by se dalo z uvedených skutečností vyvodit hned několik. My se však jimi dále zabývat nebudeme – pro nás, herní komunitu, je Shawn Noel především člověk, jenž dal světu takové pecky jako Infection, Jetz nebo Mini Golf Pro. A alespoň trochu napomohl prolomit zažité mýty o tom, že každý game-makerový titul musí být nutně v něčem horší než ty ostatní.

Bomberman + Pacman + Asteroids + mnoho dalších = Galaxy Arcade

Vzpomínka na Shawna Noela
Za počátky Shawnovy tvorby se musíme vypravit do období kolem let 2000-2001, kdy začal pracovat na směsici miniher pod názvem Galaxy Arcade. Byla to sázka na jistotu – chtěl vydat napoprvé něco jednoduchého, co se mu podaří dokončit bez větších problémů. Zároveň nás však nechtěl oblažit stopadesátým klonem Pacmana nebo Pongu, jež by bez další přidané hodnoty pravděpodobně rychle zapadl. A tak se rozhodl smíchat několik klasik najednou a naservírovat nám jeden velký koktejl předělávek, z nějž mohl každý okusit jenom to, na co měl právě chuť. Později jsme se dočkali i druhého pokračování, které přineslo o něco atraktivnější audiovizuální provedení a několik nových herních módů. Na podobném principu jako Galaxy Arcade je založen i Cookie Buster, kombinace Pacmana a mobilového hada. Avšak zejména po technické stránce nešlo rozhodně o žádný zázrak, a tak tento titul potichu vyšuměl do ztracena.

Méně významné projekty

Vzpomínka na Shawna Noela
Stejně jako ani Libor Došek nedá z každé šance gól, tak ani Shawn Noel neproměnil veškerou svou práci v kvalitní počiny. Za nejslabší část jeho tvorby můžeme považovat simulaci ohňostroje Fireworks Maker, pokus o síťovou variaci na Froggera nazvaný Net Racer a jednoduchou arkádu Shawn vs. Jerred vytvořenou pro malého osmiletého klučinu. Na druhou stranu je však třeba dodat, že všechny tyto projekty nebyly zcela plnohodnotnými hrami, ale spíše experimenty nebo oddechovými záležitostmi.

Ještě větší množství kousků by se dalo označit přívlastkem průměrné: nedotažený basketbalový titul GM Hoops, obtížná plošinovka Bubblegum, vánoční klon Moorhuhnu Holiday Hunting, logickými prvky opepřená Marble X, remake klasiky z osmibitů Thrust nebo graficky slabší, ale jinak vcelku solidní akce Missile Wave 2. Tu se autor po letech rozhodl přepracovat do trojrozměrného zpracování, které i přes svoji relativní sterilnost dodalo hře lepší vzhled a Missile Wave 3D si tak od nás odnesla pěkné sedmičkové hodnocení.

Cesta na výsluní

Vzpomínka na Shawna Noela
Mílovými kroky se dostáváme k titulům, kvůli kterým se značka Shawn64’s Creations (pod níž Shawn Noel své počiny vydával) stala synonymem kvality. Při hraní Ski Racer 2 si sice asi nebudete připadat jako při závodech Světového poháru v alpském lyžování, zato se však velice slušně pobavíte u svižné a zábavné sportovní arkády. Její cíl spočívá v projetí dlouhé a nebezpečné sjezdovky plné různých překážek, ale i bonusových skokánků a jiných objektů. Oproti tomu s Bounty Hunter SX se podíváte mezi hvězdy, a to ve vesmírném simulátoru nejvíce připomínajícím oblíbený Wazzal od Ville Mönkonnena. Kromě bitev zde přijde na řadu i obchodování a průzkum nových planet, čili o zábavu rozhodně nouze nebude.

Jako blesk z čistého nebe zasáhla celou freeware scénu plošinovka Infection – za její zdánlivě nenápadnou a vizuálně nepříliš vábnou skořápkou se totiž skrývá parádní a atmosférická řežba, jež v mnohém připomíná legendární Abuse. Pohodlné zaměřování pomocí myši, slušná umělá inteligence nepřátel a výborné ozvučení, to jsou jen ty největší přednosti tohoto kousku. Později bylo oznámeno i pokračování, ale jeho dokončení a vydání jsme se už bohužel nedočkali.

Jetz – záruka nehynoucí slávy

Vzpomínka na Shawna Noela
Když Shawn jednoho dne vydal Jetz Rampage, asi ani on sám netušil, že právě tato hra, respektive její další pokračování, mu zajistí trvalé místo v game-makerové síni slávy. Ačkoliv kvality prvního dílu jsou nezpochybnitelné, teprve díky Jetz Rampage 2, Jetz Fusion a především fantastickému Jetz Rampage 4 můžeme tuto akční sérii právem označovat jako freewarové GTA z budoucnosti. Oč jde: hráč se zmocní malého panáčka s jetpackem, s nímž volně prolétává futuristickým městem a plní celou řadu rozličných úkolů – od vraždících přes závodní až po různé obratnostní, vyžadující určité triky s použitím jetpacku. Podobně jako ve slavných titulech od Rockstaru se i zde postavíte na opačnou stranu zákona, takže potyček s policisty si užijete vskutku do sytosti. Kromě volnosti pohybu a vysoké variability misí, tyto hry vynikaly především výtečným zpracování městského prostředí, které překypuje neuvěřitelnou živostí. Díky nejrůznějším efektům je pak úplně jedno, že je celá akce pouze dvojrozměrná. Na vizuálních kvalitách série to nic nezmění. Zkrátka a dobře, pokud jste s Jetz ještě neměli tu čest, tak byste to měli co nejdříve napravit.

Méně známý, ale rovněž mimořádně zdařilý kousek Mini Golf Pro, byl předposledním projektem, který Shawn dotáhl do úspěšného konce. Minigolfů na freeware scéně existuje mnoho, ale který z nich nabízí 27 jamek, pohodlné ovládání a k tomu i parádní audiovizuální zpracování? Dovolím si tvrdit, že vyjma tohoto pravděpodobně žádný další.

Zběsilé řádění na motorce a... konec

Street Bike Fury jsem krátce zmiňoval již na začátku – tato povedená, z boku viděná arkáda vás usadí do sedla zatraceně rychlé motorky, na níž se pokoušíte utéci před bandou rozzuřených gangsterů. Jedinou výraznější pihou na kráse SBF bylo až příliš vysoké tempo, tedy alespoň pro ty z nás, kteří si pod tímto spojením nepředstavují sprintující Halinu Pawlovskou. Tento titul však znamenal definitivní konec Shawnovy vývojářské dráhy – 3. ledna se totiž jeho homepage odmlčela. Natrvalo...

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz