Článek Vertigo Games - Mr. Chubigans zasahuje!

Vertigo Games - Mr. Chubigans zasahuje!

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

28. 2. 2007 23:49
Reklama
Reklama

V každém manuálu, který dostanete v novotou vonící krabici s počítačovou hrou, se dočtete, co všechno mohou hry způsobovat za zdravotní obtíže.. Zvracení, tiky, epilepsii a v neposlední řadě závrať. Jelikož ale Vertigo Games nepřibalují ke svým výtvorům manuály, už jen kvůli tomu, že jsou distribuovány přes internet, museli si závrať dát alespoň do názvu. A že se vám budou protáčet panenky, to vám garantuji.

První krůčky

Za zrodem značky VG stojí dlouhá a velice zajímavá historie. David „Chubigans“ Gallindo pracoval původně jako webdesignér. Na přelomu let 99 a 2000 byl přijat firmou, která mu (kromě toho, že mu dala za úkol vytvořit webové stránky) poskytla jeho první vlastní PC. I když jeho zaměstnavatel zanedlouho zkrachoval (že by neměl dostatečně kvalitní web?), Davidovi už počítač zůstal. Samozřejmě nezůstalo pouze u pracovního využití, a obsah jeho disku začal pomalu, ale jistě překypovat hrami. Zakoupení tehdejšího megahitu Half-Life, v edici spolu s datadiskem Opposing Force, bylo prvním impulsem k tomu, aby začal uvažovat nad tím, zda by dokázal něco takového také vytvořit. Začal tedy pátrat, zda se na internetu nenajde nějaký program, který by mu v jeho snažení pomohl. A našel Game Maker...

Začátky nebyly rozhodně snadné. Jeho vůbec první pokus, Nocturnal Emission, měl více jak sedm megabytů (což byla na tehdejší dobu slušná porce). Ihned po dokončení ho zaslal Marcu Overmarsovi, který stál za GM, zda by ho nemohl umístit na homepage. Ačkoli si dělal naděje, že by se to přeci jen mohlo povést, byl promptně odmítnut. To ho však neodradilo od tvorby her jako takových. Jen nedokázal přijít na nápad, který by zpracoval. Dlouhé dny bloumal po ulicích rodného města a nedokázal přijít s ničím, co by nebylo zavedeným klišé. A když už náhodou nalezl téma, které by se mu líbilo, tak ho nedovedl zpracovat. Jednou ho však nohy zanesly k nákupnímu středisku Wal Mart. Chvíli pozoroval hemžení aut na obrovském parkovišti a najednou ho políbila můza. „To je ono!“ zvolal a konečně mohl opět zasednout za monitor a pustit se do vývoje.

Regály s inspirací jsou hned vedle mražené zeleniny

Titul, jež dostal název The Wal-Mart SUV Parking Lot Challenge zaznamenal veliký úspěch. Zejména majitelé výše zmíněného obchodu si ji náramně pochvalovali. O kvalitách se sice dá pochybovat, ale rozhodně to byl obrovský krok dopředu. Náplní hry bylo proklestit si cestu parkovištěm a zastavit na políčku, které označovalo místo pro handicapované. Se zvyšujícím se číslem levelu se samozřejmě zvyšovala i obtížnost a hlavně komplikovanost. David se snažil vytěžit z tohoto, jistě zajímavého tématu, maximum a vydal hned dvojici pokračování, ovšem kvalita měla sestupnou tendenci a relativní slávy prvního dílu nedosáhlo ani jedno.

I přesto, že Marc Overmars neshledal Nocturnal Emission jako příliš dobrou (a popravdě, neshledali jsme ji ani my na Hrej), na Davida nezapomněl. Když dával dohromady skupinu lidí, pohybujících se okolo Game Makeru a snažil se s nimi kompletně inovovat stránky, přistál mail i ve schránce dříve odmítaného vývojáře. Ten samozřejmě dlouho neotálel a do projektu se zapojil. A právě v té době (konec roku 2000) se staly dvě důležité věci. Vznik GameMaker komunity, která začala dostávat od této chvíle čím dál tím jasnější kontury je tou méně podstatnější, i když rozhodně nikoli méně významnou. Ale to co nás bude nadále zajímat je rozhodně zformování Vertigo Games.

Prachy, holky a chlebíčky

Když jsem, v rámci přípravy tohoto tématu, posílal Davidu Gallindovi e-mail s otázkami ohledně historie jeho týmu, zajímala mě ze všeho nejvíce jedna jediná věc (a vsadím se, že spousta z vás je na to také zvědavá). Odkud vlastně pochází jeho přezdívka, Mr. Chubigans? Odpověď je prostší než si možná myslíte: „Pan Chubigans bylo jméno jedné tlusté kočky ze seriálu Freakazoid. To jméno jsem si ihned zamiloval, takže zkrátka nebylo jiné volby,“ říká sám David. Jeho další hra, The Fall of Atlantis, však stále víc než kompletní dílko připomínala odběhnutí od rozdělané práce. Museli jsme si počkat až na Ore No Ryomi, která udělala z Vertigo Games předmět vášnivých debat na freeware fórech. Název (a náplň) byl sice vypůjčen z postaršího PSX titulu (vyšel pouze v Japonsku), to však nikomu nevadilo. Všichni totiž skládali pokrmy pro zákazníky jako diví. Druhý díl přinesl mnohem lepší grafickou prezentaci a vysloužil si, i díky skvěle zvládnuté hratelnosti, opět vysoká hodnocení.

„Občas mě až překvapuje, jak vřelé přijetí si získají (Acidbomb), někdy je to pro mě dobrá lekce v tom, co bych měl do příště zlepšit (Vivid Conceptions).“ To byla Davidova odpověď na otázku, co že ho vlastně na tvorbě her baví. Na fóru VG to žije a každý den se objeví několik nových příspěvků, což ho samozřejmě musí těšit. Když jsem položil otázku, kterou ze svých her může pustit, aniž by na ni hledal chyby, dostalo se mi jednoznačné odpovědi: „Liquisity – jediná, která mě bavila zároveň vytvářet i hrát.“ I my jsme mu dali v naší recenzi za pravdu. Sedm z deseti rozhodně není podprůměrné hodnocení. Ohledně jeho dalšího titulu, Sandbox of God, se přímo vybízela otázka ohledně náboženství. „Ano, věřím v Boha, jsem katolík. Ale rozhodně jsem se nijak nesnažil nikomu vnutit mé názory ohledně této problematiky skrze SoG. Hlavně proto, že nemám rád, když toto lidé do svých her přidávají. Hry by měly být tohoto úplně oproštěny.“ Rozhodně zajímavý názor, pod který se lze jen podepsat. Na druhou stranu vyvolala SoG docela veliký rozruch. „I přes celkovou obecnost tématiky se mi dostalo velké pozitivní odezvy ze strany katolicky založených hráčů, což je něco úžasného.“ Další argument proti křiklounům, kteří hlásají, že počítačové hry nemohou nést žádnou myšlenku, nebo poselství. Mohou, a dokonce i ve freeware podání.

Sbohem a šáteček?

Budoucnost týmu Vertigo Games vypadá rozhodně růžově. Ačkoli se po většinu existence skládal pouze se samotného Mr. Chubiganse (externě s ním spolupracovali například Him, J.A. Bayne, YoMamasMama a další osobnosti GM scény), stále si dokázal udržet svou tvář. „Kam mířím do budoucna? Rozhodně mi učarovala Playstation Network u nové PS3. Jednou bych chtěl spolupracovat s thatgamecompany. Myslím, že objevili nové, dosud neprobádané území zábavy a doufám, že v budoucnu bych u nich mohl dostat prima džob.“ I přes tyto zaječí úmysly však doufáme, že David „Chubigans“ Gallindo na tvorbu GM freewarovek jen tak nezanevře. Byla by to rozhodně škoda. Stačí se jen podívat na výčet titulů, které se nachází o kousek dole a je vám jasné, že tenhle když tam nahoře rozdávali talent, byl si tento velice příjemný člověk se slabostí pro konzole minimálně dvakrát přidat.

Pod značkou Vertiga

Nocturnal Emission - první pokus o vytvoření plnohodnotné hry, pomůžete rybičce, obviněné z atentátu na prezidenta uniknout?
The Wal-Mart SUV Parking Lot Challenge 1&2 - hříčka, ve které musíte zastavit na parkovišti pro handicapované
Ore No Ryomi 1&2 - vtělíte se do role vlastníka restaurace, který bude muset tvořit pokrmy na přání zákazníků
Ac!dbomb - ve více než padesáti úrovních máte jediný úkol, zneškodnit všechny bomby v této originální logické hře
Vivid Conceptions - fantastická plošinovka, pomůžete přežít rase roztomilých slizounků před nájezdy agresivních mravenců?
Sandbox of God - vynikající tahová strategie, která vám jistě připomene zřejmě nejznámější hru na všemohoucího, Black&White
Liquisity - v této podmořské plošinovce budeme navigovat míček skrze rovnou padesátku úrovní, přičemž je k dispozici i editor
Prisms of Light 1&2 - variace na téma odraženého laserového paprsku, jedna z prvotin VG

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz