Uncharted: Golden Abyss Recenze Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

12. 2. 2012 23:42
Reklama

Už za několik málo dní se začne v Evropě prodávat handheld PlayStation Vita a zdá se, jako by v Sony vsadili všechno na sérii Uncharted. V těchto dnech se totiž v souvislosti s launchovými tituly nemluví o ničem jiném než o Uncharted: Golden Abyss, není se proto čemu divit, že jsme i my dali nejprve přednost novému dobrodružství Nathana Drakea a prožili si na mobilní platformě ojedinělý zážitek.

Hlavní protagonista se po necelých čtyřech měsících, které nás dělí od vydání zatím posledního dílu Drake’s Deception, vrací ve skvělé formě a v Sony si mohou mnout ruce, jak povedený benchmark nového handheldu mají k dispozici hned od prvního dne zahájení prodeje. Není totiž od věci mluvit o Golden Abyss jako o dalším plnohodnotném dílu série, což nebývá v prostoru handheldových her zrovna obvyklé. Vtip je ale v tom, že díky svému výkonu válcuje PlayStation Vita konkurenci, a to nejen v prostoru handheldů. PSV drží krok i s velkými konzolemi, v jistých aspektech je dokonce překonává a to, že nás o všem přesvědčuje Nathan Drake, už je jen třešnička na dortu.

Netradiční přístup

Vraťme se ale k samotné hře, která funguje jako prequel celé série a zároveň i brána do dobrodružného světa pro dosud nepolíbené hráče. Bez ohledu na to, zda jste některý z předchozích dílů hráli či nikoliv, nebudete mít sebemenší problém naskočit do rozjetého vlaku. Díky přítomnosti dvou analogových páček je zachován maximální komfort hraní, který ještě umocňují další ovládací prvky v čele s dotykovým displejem a gyroskopem. Co je důležité, vývojáři ze Sony Bend Studio (zakladatelé série – Naughty Dog – zůstávají u vývoje pro PS3) vás do ničeho v zásadě nenutí a tradiční záležitosti můžete i nadále řešit tradičními způsoby. Pokud však dojde na luštění hádanek, sestavování kousků mapy, nebo obtisk ornamentů na papír, ovládání dotykem se nevyhnete. Na druhou stranu se ale není čeho bát a nutno přiznat, že každý zvládne jednotlivé procedury bez výrazné snahy.

Kromě dotykových sekvencí se do hry zapojí i zmiňovaný gyroskop, který konečně plní svoji funkci a hraní vám doopravdy ulehčí. Řeč je například o momentech, kdy musíte někoho trefit odstřelovačkou – zkrátka jen podržíte tlačítko pro pohled skrz optiku a pak už jen pohybem celého handheldu míříte. Že jde o po všech stránkách efektivní způsob, jenž je rychlejší, než kvedlání a páčkou a samozřejmě také přesnější, už není třeba dodávat. Škoda jen, že hra této možnosti nedává dostatek prostoru a užijete si jí jen na několika málo místech v průběhu celých šesti hodin hraní.

To tu ještě nebylo...

Z dalších věcí, které vás na Golden Abyss zaujmou, je bez dlouhého přemýšlení audiovizuální ztvárnění. V úvodu jsme už naznačili, že se grafický výkon hry může měřit s velkými konzolemi a za tímto tvrzením si stojíme i nadále. Jediné, co k dokonalosti chybí, je detailnější vyhlazování hran, s ním byste už rozdíl mezi třetím a čtvrtým dílem série rozhodně nenašli, ani tak to ale není zlé. Vlastně úplně naopak, je to až překvapivě perfektní, míra detailů vás posadí na zadek a plynulost, se kterou Golden Abyss přechází z herních pasáží do filmových scén, vás přiměje uznale pokyvovat hlavou. Dokud hru sami neuvidíte, těžko asi uvěříte tomu, že grafika počítá s animací vlasů, kusů oblečení, samozřejmostí jsou stíny, plynulá animace pohybu a nespočet objektů zasazených do každé z lokací. Díky čtyřjádrovému procesoru konzole pak není problém bojovat v bujné vegetaci s desítkou protivníků, poslouchat u toho všeho Nathanovo nadávání a ještě si libovat při tónech soundtracku. To všechno s minimem načítání, které je mezi jednotlivými kapitolami umě skryto za běžící příběhový filmeček, a bez sebemenší ztráty frameratu.

Nejlepší na tom všem je, že jsme dosud nezačali mluvit o hře jako takové, ta totiž nabízí další podstatné důvody, proč si ji společně s novou konzolí koupit. Pokud jste se u téhle 3rd person akce bavili na PS3, nebude vám ani v Golden Abyss cokoliv chybět. Příběh hry je dostatečně poutavý na to, aby vás udržel u hraní po celou dobu, dialogy jako by vypadly z filmu a design jednotlivých úrovní nepůsobí tak svázaným dojmem, jako na velké konzoli. V určitých momentech navíc můžete sejít z naskriptované cesty a pustit se do malého prozkoumávání. Bohužel, celý tenhle prvek působí v jistém ohledu zbytečně alibisticky a není sporu o tom, že se skutečné volnosti opravdu nedočkáte. I to je nakonec důvod, proč neudělujeme maximální hodnocení, koho ale ten bodík vlastně zajímá?!

Uncharted: Golden Abyss
PlayStation Vita Vita

Verdikt

Nečekaně propracovaný a komplexní handheldový díl populární série, který je tím nejlepším způsobem, jak demonstrovat brutální sílu nové konzole.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz