Uncharted: Golden Abyss Recenze Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

12. 2. 2012 23:42
Reklama

Už za několik málo dní se začne v Evropě prodávat handheld PlayStation Vita a zdá se, jako by v Sony vsadili všechno na sérii Uncharted. V těchto dnech se totiž v souvislosti s launchovými tituly nemluví o ničem jiném než o Uncharted: Golden Abyss, není se proto čemu divit, že jsme i my dali nejprve přednost novému dobrodružství Nathana Drakea a prožili si na mobilní platformě ojedinělý zážitek.

Hlavní protagonista se po necelých čtyřech měsících, které nás dělí od vydání zatím posledního dílu Drake’s Deception, vrací ve skvělé formě a v Sony si mohou mnout ruce, jak povedený benchmark nového handheldu mají k dispozici hned od prvního dne zahájení prodeje. Není totiž od věci mluvit o Golden Abyss jako o dalším plnohodnotném dílu série, což nebývá v prostoru handheldových her zrovna obvyklé. Vtip je ale v tom, že díky svému výkonu válcuje PlayStation Vita konkurenci, a to nejen v prostoru handheldů. PSV drží krok i s velkými konzolemi, v jistých aspektech je dokonce překonává a to, že nás o všem přesvědčuje Nathan Drake, už je jen třešnička na dortu.

Netradiční přístup

Vraťme se ale k samotné hře, která funguje jako prequel celé série a zároveň i brána do dobrodružného světa pro dosud nepolíbené hráče. Bez ohledu na to, zda jste některý z předchozích dílů hráli či nikoliv, nebudete mít sebemenší problém naskočit do rozjetého vlaku. Díky přítomnosti dvou analogových páček je zachován maximální komfort hraní, který ještě umocňují další ovládací prvky v čele s dotykovým displejem a gyroskopem. Co je důležité, vývojáři ze Sony Bend Studio (zakladatelé série – Naughty Dog – zůstávají u vývoje pro PS3) vás do ničeho v zásadě nenutí a tradiční záležitosti můžete i nadále řešit tradičními způsoby. Pokud však dojde na luštění hádanek, sestavování kousků mapy, nebo obtisk ornamentů na papír, ovládání dotykem se nevyhnete. Na druhou stranu se ale není čeho bát a nutno přiznat, že každý zvládne jednotlivé procedury bez výrazné snahy.

Kromě dotykových sekvencí se do hry zapojí i zmiňovaný gyroskop, který konečně plní svoji funkci a hraní vám doopravdy ulehčí. Řeč je například o momentech, kdy musíte někoho trefit odstřelovačkou – zkrátka jen podržíte tlačítko pro pohled skrz optiku a pak už jen pohybem celého handheldu míříte. Že jde o po všech stránkách efektivní způsob, jenž je rychlejší, než kvedlání a páčkou a samozřejmě také přesnější, už není třeba dodávat. Škoda jen, že hra této možnosti nedává dostatek prostoru a užijete si jí jen na několika málo místech v průběhu celých šesti hodin hraní.

To tu ještě nebylo...

Z dalších věcí, které vás na Golden Abyss zaujmou, je bez dlouhého přemýšlení audiovizuální ztvárnění. V úvodu jsme už naznačili, že se grafický výkon hry může měřit s velkými konzolemi a za tímto tvrzením si stojíme i nadále. Jediné, co k dokonalosti chybí, je detailnější vyhlazování hran, s ním byste už rozdíl mezi třetím a čtvrtým dílem série rozhodně nenašli, ani tak to ale není zlé. Vlastně úplně naopak, je to až překvapivě perfektní, míra detailů vás posadí na zadek a plynulost, se kterou Golden Abyss přechází z herních pasáží do filmových scén, vás přiměje uznale pokyvovat hlavou. Dokud hru sami neuvidíte, těžko asi uvěříte tomu, že grafika počítá s animací vlasů, kusů oblečení, samozřejmostí jsou stíny, plynulá animace pohybu a nespočet objektů zasazených do každé z lokací. Díky čtyřjádrovému procesoru konzole pak není problém bojovat v bujné vegetaci s desítkou protivníků, poslouchat u toho všeho Nathanovo nadávání a ještě si libovat při tónech soundtracku. To všechno s minimem načítání, které je mezi jednotlivými kapitolami umě skryto za běžící příběhový filmeček, a bez sebemenší ztráty frameratu.

Nejlepší na tom všem je, že jsme dosud nezačali mluvit o hře jako takové, ta totiž nabízí další podstatné důvody, proč si ji společně s novou konzolí koupit. Pokud jste se u téhle 3rd person akce bavili na PS3, nebude vám ani v Golden Abyss cokoliv chybět. Příběh hry je dostatečně poutavý na to, aby vás udržel u hraní po celou dobu, dialogy jako by vypadly z filmu a design jednotlivých úrovní nepůsobí tak svázaným dojmem, jako na velké konzoli. V určitých momentech navíc můžete sejít z naskriptované cesty a pustit se do malého prozkoumávání. Bohužel, celý tenhle prvek působí v jistém ohledu zbytečně alibisticky a není sporu o tom, že se skutečné volnosti opravdu nedočkáte. I to je nakonec důvod, proč neudělujeme maximální hodnocení, koho ale ten bodík vlastně zajímá?!

Uncharted: Golden Abyss
PlayStation Vita Vita

Verdikt

Nečekaně propracovaný a komplexní handheldový díl populární série, který je tím nejlepším způsobem, jak demonstrovat brutální sílu nové konzole.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama