The Turing Test Recenze The Turing Test

The Turing Test

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

7. 10. 2016 09:00 5

Oznámení sci-fi explorativní a puzzle adventury The Turing Test přišlo jako blesk z čistého nebe a bylo o to příjemnější, že hra měla dorazit velmi brzy po prvotním odhalení. Vydání se chopil Square Enix v rámci iniciativy Square Enix Collective a příliš pozornosti se hře v záři jiných titulů nedostalo. Hned z kraje je ale třeba říci – je to škoda. The Turing Test může klamat tělem a jedná se svým způsobem o jednohubku na dva večery a o titul na první pohled drobný. Je však velký duchem a při zpětném ohlédnutí na um autorů zaujme obrovským potenciálem do budoucna.

MĚSÍC EUROPA DNES TÁHNE

Příběh hry je zasazen na Europu, jeden z měsíců Jupitera a místo, kam se v poslední době upírá pozornost řady vědců z celého světa. Díky nepřímým důkazům existence tekoucí vody je zde důvodné podezření, že by tento jinak ledový trpaslík mohl ukrývat i stopy primitivního života. Příběh hry však jde ještě o fousek dále a aniž bychom cokoli důležitého vyzrazovali, vězte, že něco se na tomto kusu ledu přeci jen nalézá, zapomeňte však na fámy o inteligentním životě. Jádro pudla je zde podstatně drobnější a nenápadnější, na důležitosti mu to však neubírá.

Znáte to – něco se přihodilo, tým se odmlčel a vaše dovolená musí jít náhle k šípku.

A přesně proto se také na Europě vyskytoval tým vědců pod vedením všudypřítomné a všechno řídící umělé inteligence. Jenže znáte to – něco se přihodilo, tým se odmlčel a vaše dovolená musí jít náhle k šípku. Je zapotřebí jednat, dostat se na povrch Europy a tam učinit, co je zapotřebí. Co to ale vlastně obnáší, to nevíte nejen do chvíle vstupu na Europu, ale zhruba ani do poloviny hry, kdy se příběh a především jeho postavy konečně začnou vybarvovat v tom pravém světle vzdálených končin sluneční soustavy.

NIKDE ANI ŽIVÁČKA

Než ale zjistíte cokoli konkrétního, tak budete pátrat opuštěnou základnou, jež byla za záhadných okolností přestavena tak, aby skrze její útroby byl schopen projít jedině člověk. Odtud ostatně pramení i samotný název hry, Turingův test je jedním z nejznámějších způsobů teoretického posuzování umělé inteligence a v názvu hry má hned dvojí význam. Aniž bychom prozradili cokoli zásadního, tak příběh hry se skutečně zaobírá myšlenkou testování umělé inteligence. Stejně tak se ale i hlavní hrdinka jmenuje Ava Turing a samotná základna je tedy přestavěná do podoby testu její vlastní inteligence a potažmo i nás, hráčů. Proč, to už je otázkou, na kterou si musí přijít každý sám za sebe.

Sloužit k tomu přitom musí především důvtip a inteligence vlastní – The Turing Test je first person adventurou a logickou hříčkou, ve které postupujete z místnosti do místnosti podobně, jako je tomu například v dvoudílnémPortalu. Stejným způsobem jako tituly od Valve je hra lineární, jenže vedle toho nabízí také pár pokročilejších hádanek, jež dokáží prohloubit již tak celkem zajímavý příběh. A právě díky tomu bychom se nebáli spíše než k Portalu přirovnat The Turing Test k výjimečnému The Talos Principle, byť ten je ještě o poznání větší a rozsáhlejší.

LOGICKÝ RYCHLÍK...

Logická složka The Turing Test spočívá v přenášení energetických výbojů. Těmi jsou poháněné stroje, dveřní mechanismy a řada dalších prvků herního prostředí. Každá místnost pak vyžaduje manipulaci s těmito výboji / energetickými jádry, a to buď za pomoci nástroje v ruce (čímž jde přenášet samotná jádra), anebo za pomocí celých „baterií“, tedy jader uzavřených v pevné konstrukci. Tyto dva typy nábojů se liší použitím a nelze je aplikovat všude, stejně tak se samotná jádra ještě nadále dělí a některá například vysílají střídavé impulsy. K tomu se do hry dostávají další prvky typu nášlapná tlačítka (na něž bohužel nejde položit například opodál stojící lampu) a spousta dalších prvků, jež však pro udržení překvapení nemůžeme zmiňovat.

Sotva bychom odhadovali, že hra vznikla za nějakých 18 měsíců, z nichž třetinu tvořila preprodukce a návrhy místností.

Na drobnou hříčku toho The Turing Test přináší překvapivě dost a stejně tak mohou tvůrci příjemně zaskočit produkční hodnotou. Na první pohled hra i použitý Unreal Engine čtvrté generace vypadají k světu a sotva bychom odhadovali, že The Turing Test vznikl za nějakých 18 měsíců, z nichž navíc celou třetinu tvořila preprodukce a návrhy místností. Stejně tak příběh o zápasu mezi racionalitou stroje a lidskými emocemi, protežujícími život jedince, působí svěže a slouží jako sympatická motivace k dalšímu postupu.

...A ZÁBAVNÁ JEDNOHUBKA

O to více pak samozřejmě zamrzí ty drobné nedostatky, kterým se ani The Turing Test nevyhnul. Kupříkladu jednotlivé místnosti představí ohromné množství jednotlivých prvků, příliš výzvy ale neposkytují a stejně tak mohli tvůrci zapracovat i na kombinacích a komplexitě – na začátku viděné prvky se již později neobjevují a jen je tak vystřídají jiné. Logická a puzzle složka hry tím zbytečně tratí na gradaci, na druhé straně však hra vyloženě příjemně odsýpá. Zde tedy dost záleží na osobních preferencích každého z vás a na tom, zda máte rádi tu pravou výzvu v podobě například onoho citovaného The Talos Principle, anebo zda upřednostňujete hratelnost svižnou a odlehčenější, jež by mohla být blíže například onomu Portalu.

The Turing Test

Ten největší nedostatek hry tak ani nemusí být na škodu a pokud tak hledáte drobnou hříčku na dva večery, tak není třeba chodit okolo horké kaše – The Turing Test není sice bůhvíjak výjimečnou hrou, svoji práci však odvádí velmi dobře. Zajímavou příběhovou premisu doplňuje svižná hratelnost, jež se ve druhé půlce přerodí v něco snad mírně nečekaného. O ten moment překvapení bychom vás však neradi připravili a nezbývá tedy než vyzvat k jedinému – dokažte, že nejste stroj a sami si pojďte do zajímavého univerza hry sáhnout do svědomí a zodpovědět si onu důležitou otázku: jakou váhu má lidský život?

The Turing Test

Jako drobnému titulu toho lze Turingovu testu vytknout skutečně málo. Svižný rychlík nepostrádá chytlavé hádanky ani zajímavý příběh a za vyzkoušení rozhodně stojí.