The Settlers: Rise of an Empire Článek The Settlers: Rise of an Empire

The Settlers: Rise of an Empire

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

7. 6. 2007 22:00
Reklama

První převod Osadníků do 3D dopadl tak, jak podobné pokusy obvykle dopadají. Tragicky. The Settlers: Heritage of Kings nebyla špatná fantasy realtimovka. Bohužel ale naprosto tuctová – kouzlo hodin a hodin strávených nad pečlivě budovanou sítí cestiček, nejrůznějších staveb a zabírání rozlehlého území ji ale opustilo. O to větší bylo nadšení fanoušků série, když k příležitosti 10. výročí udělali Blue Byte to, co měli udělat už na začátku: do nového enginu zkrátka jen předělali původní Settlers II, nejlepší díl ságy. A jako rajská hudba zní i slova Ronalda Kaulbacha, producenta dalšího, tentokrát už regulérního pokračování: "Je to stavitelská hra, ne RTS, je o tvoření, ne o destrukci." Díky bohu za to.

Krásné domy, mocné hradby

Už první pohled na screenshoty z Rise of an Empire prozradí, že se i při zachování typické roztomilosti hra kamsi posunula. Zatímco Settlers II a jejich remake představili v hlavní roli kmen Římanů, tentokrát mají města podobu středověkých opevnění. Jedním z hlavních úkolů hráče tak bude logicky takové město vystavět. To obnáší rozmístění ubytovacích staveb, administrativních budov, obchodů, hospod a dalších podobných míst dovnitř okruhu hradeb. Naopak farmy, dřevorubecké chatrče, pily nebo chajdy lesních lovců najdou své místo vně opevnění. V dobrém (rozuměj ideálně fungujícím) městě rozezná hráč dokonce jednotlivé čtvrti s náměstím, dominantou v podobě kostela či katedrály, a chumly úzkých, k sobě nalepených stavení.

Cesta ke středověké metropoli bude ovšem dlouhá a trnitá. Stejně jako dřív, ani tentokrát nebude hráč přímo ovládat své osadníky. Nepřímými příkazy ale dosáhne takřka všeho, co si zamane. Vyznačí plány ke stavbě – a obyvatelé už se shromáždí a mají-li dostatek surovin, postupně k sobě poskládají kameny, sbijí prkna a dají vzniknout domu, chrámu, či (s překvapivě vysokou pracovní produktivitou) krčmě. S růstem města rostou i požadavky osadníků. Na začátku stačí zajistit obydlí a dostatek jídla z farem, od rybářů či od lovců. Později si ale navymýšlejí ledacos. Mýdlo pro lepší hygienu? To je jen začátek... Ještě že jsou to ve své podstatě hloupí proletáři. V jedné z ukázek, které dosud Blue Byte prezentovali, se dělníci pustili do stávky za více zábavy. Opustili svévolně svá pracoviště a rozvalili se na cestu s transparenty. Hráč ale bryskně vyslal přímo do jejich hloučku hrdinu, který jim zahrál na loutnu, zazpíval – a tím je upokojil, takže se vrátili k k rozdělané práci...

Až na kraj světa

Cestování z jednoho konce světa na druhý nabídne hlavní kampaň. V jejím rámci se hráči podívají jednak do typické zeleně mírného pásu ve střední Evropě, ale také na mrazivé skandinávské pláně, do Středomoří a konečně také do rozpálené Afriky. A nebude to znamenat jen kosmetickou změnu kulis: každé prostředí vyžaduje vlastní přístup k získávání surovin. Konkrétní příklad: v Africe samozřejmě bude mnohem těžší provozovat farmy, a tak se hlavním zdrojem jídla stanou lovci. Ti se ale při lovu gazel či antilop budou muset vypořádat s nájezdy pouštních lupičů, kteří zároveň znepříjemní cestu i obchodním karavanám.

Pouštní lupiči, ale i další barbarské bandy, lapkové a různé organizovanější nepřátelské síly se v Rise of an Empire objeví a budou hrát významnou roli. Boj ale nebyl povýšen na dominantní herní mechanismus. Pokud už na něj dojde, bude to hlavně tehdy, kdy se někdo pokusí ztéci hradby hráčem vybudovaného města, noví Settlers podpoří obranné strategie a bitvy se budou točit okolo dobývání pevností, vhodného používání katapultů, balist a z druhé strany včasného zavírání bran, zabírání soupeřovy bojové techniky a aktivní obranu z hradebních ochozů.

Osadníci na vzestupu?

Jestli něco zůstalo zachováno ze Settlers II: 10. výročí, je to styl a kvalita audiovizuálního provedení. Významná část atraktivity hry spočívá v tom, jak zábavné je sledování chodu města. Lze si přizoomovat pomalu až do kuchyně řemeslníkům, sledovat, kudy cestují jednotlivé komodity, jak se zpracovávají a kde skončí hotový výrobek. A z druhé strany, lze si i dostatečně odzoomovat a pokochat se pohledem na snad až kýčovitě rozkošné město.

Na druhou stranu, pokud jde o game design, tvůrci se tentokrát dost odvázali. Předchozí Settlers byli bezpochyby budovatelskou strategií, ale výsledkem rozvážného stavění nebyla zdaleka tak organizovaná města. Rise of an Empire přiblíží Settlers více sérii Anno – a nezbývá než doufat, že výsledkem nebudou zbytečně předimenzované surovinné řetězce a přehnané množství omezujících pravidel. Trochu rozpaky pak budí ty nové herní mechanismy, o nichž toho zatím moc řečeno nebylo: hrdinové, kteří se budou pohybovat městem, rozdělení osadníků na muže a ženy, možnost/nutnost jejich párování atp. Nic zatím nevíme ani o multiplayerových režimech.

Otázek, na které budou muset (snad) nejpozději na podzim letošního roku Blue Byte ještě odpovědět, tak není málo. Přesto se na pokračování jedné z nejosobitějších strategických sérií těšíme. Co vy?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama