Hrej.cz The Keep Recenze

The Keep

tomas-krajca
Tomáš Krajča
21. 9. 2014 10:00 8 Sdílej:
Reklama
Reklama

Pán jeskyně: Stojíš v potemnělém, zatuchlém, pařanském doupěti. Kolem tebe to smrdí kouřem, laciným alkoholem a zahnívajícími zbytky té sousedovy pitomé tchyně, co furt prudila kvůli zvukům motorové pily (kéž by); těch opečených žebírek z úterka. Na levé straně stojí polička přetékající tu otevřenými, tu zavřenými DVD obaly, na zemi úctyhodná hromádka disků, na které spokojeně pochrupuje kočka černá jako rozevřená stehna markytánky (kdes to viděl??); negativ ledního medvěda. Po pravé ruce máš stůl, na kterém lze pod závalem pivních láhví, kapesníků, talířů, skleniček, brambůrkovou dunou a podivnou těkající plazmou vytušit svítící obrazovku pravého gamesnického děla (všichni tomu věříme); obstarožního notebooku se zadrhávajícím písmenkem s na klávessssnici. Co uděláš?
Recenzent: Sedám si k počítači a pokouším se napsat recenzi na čtverečkový dungeon The Keep.
-zachřestí kostky-
Pán jeskyně: Úvodní odstavec se ti celkem povede...

PEVNOST ZLA

The Keep je dungeon klasický do té míry, že v pamětnících vzbudí nostalgické vzpomínky na hodiny strávené u Dračího doupěte. Královstvím Tallia se šíří mocné zlo, vládnoucí Koncil přivírá oči nad rostoucí mocí černokněžníka Watryse a hrdinové, kteří se mu odváží postavit, mizejí beze stopy. Nejvyšší čas, aby s tím někdo něco udělal. To > něco < znamená probít se deseti patry pevnosti plné strážných lidské i značně monstrózní povahy a zatnout tipec padouchovi Jehož-jméno-se-nesmí-vyslovit-a-rýmuje-s-Tetrisem. A někdo, někdo jste samozřejmě vy. Nebo jste si snad mysleli, že bude hrát vaše máma?

Deset pater pevnosti znamená přibližně stejný počet hodin strávených procházením lokací snímaných z pohledu první osoby. The Keep se drží pohybu omezeného čtverečky, a využívá klasických mechanismů vlastních titulům jako Dungeon Master. Hraní tak sestává z opatrného průzkumu okolí, real-time boje s nejrůznějšími nepřáteli, sbírání zkušeností, levelování hlavního hrdiny, sbírání a používání různých předmětů a také využívání rozmanitých kouzel. Vedle přímočarých výzev typu silného strážného či pavoučí bestie narazí pak hráči i na řadu hádanek založených na časování pohybu či akcí, mačkání plošinek a pák ve správném pořadí apod.

Vyzobávací posedlost často velí projít si patro ještě jednou, dvakrát... dvacetkrát, dokud se ten pitomý třetí secret někde nevynoří...

A CO DĚTI?

Tradiční hratelnost umožňuje The Keep být příjemnou jednohubkou pro ty, kdo si užili Legend of Grimrock – a svého druhu „rozcvičkou“ na blížící se druhý díl. Omezenost prostředí, jež nabízí pouze lineární dějovou linku, minimum odboček a relativní krátkost kompenzují volby obtížnosti a skrytá místa. Hrát lze v relativně casual Easy režimu, zvladatelné střední obtížnosti či velmi náročné Hard s tím, že pro dungeonové iron-many je tu pak i volba zapnutí permanentní smrti. Protože řada soubojů je velmi obtížných, bude to ale možnost, již využije jen minimum hráčů, nicméně její zabudování slouží tvůrcům ke cti. Znovuhratelnost zlepšuje i cíl zachraňování vesnických dětí a nalézání skrytých místností za obtížně viditelnými tlačítky ve stěnách chodeb, protože na konci každého levelu se hráč dozví, kolik jich otevřel… A kolik minul. A právě vyzobávací posedlost často velí projít si dané patro ještě jednou, dvakrát... dvacetkrát, dokud se ten pitomý třetí secret někde nevynoří!

Pán jeskyně: Soustředěné datlování do ulepené klávesnice náhle přeruší bolestivý výkřik, náraz a tříštící se sklo. Zatímco se bojíš ohlédnout, desku pracovního stolu zkropí čerstvá krev. Co uděláš?
Recenzent: Nachází se v mém zorném poli nějaká zbraň?
Pán jeskyně: Nic víc než tkanička, polévková lžíce, rezavá klipsna na papír a bezpochyby také ten hrneček s plísní.
Recenzent: Budu předstírat, že se nic nestalo. Zůstanu chvíli tiše a pak se jakoby nic pustím do psaní.
-kostky se dlouho kutálejí, na hraně stolu se jejich pohyb zastaví-
Pán jeskyně: Máš štěstí. Upír, který vysál dívku procházející navečer kolem tvého pokoje, je již nasycen a spokojeně odlétá. Zvládneš dokončit i druhou polovinu recenze.

ČAROVNÉ RUNY

RPG systém


Hrdina má v The Keep jen tři základní vlastnosti – sílu, inteligenci a obratnost. Ty určují počty životů, many a další důležité statistiky. Podle typu boje pak leveluje ve zdatnosti se zbraní či v kouzlení.

Velkým pozitivem The Keep je intuitivní využití spodního displeje 3DS, který samozřejmě slouží jako servisní panel. Zatímco na inventáři či statistikách hrdiny nešlo nic moc vymyslet ani zkazit (možná mohla být jednotlivá políčka o malinko větší, i naklikávání schopností při vylevelování postavy je trochu otrava), boj a magie se povedly na výbornou. Při konfrontaci s nepřítelem hráč na bojové obrazovce ovládá švihání a sekání svou zbraní prostřednictvím pohybů stylusu po ploše rozdělené do tří výškových úrovní a tří vertikálních polí. Pohyb pera určuje směr švihu – a některé potvory jsou citlivější na spodní či horní zásah, anebo někde zcela imunní (logicky malou krysu švih ve výšce hlavy nezasáhne, větší nepřátelé zase mohou mít v jedné ruce štít či silnější brnění). Je možné dosáhnout i kombo úderů v podobě o něco složitějších gest za více bodů či kritické zranění.

Tím vůbec nejlepším z herních mechanismů je pak magie. Podobně jako třeba ve zmiňovaném Grimrocku jde o skládání jednotlivých run k sobě. Hráč jich má ale omezený počet a postupně si je ukládá do vlastního magického pole. Kouzlo se pak aktivuje přejetím po správném pořadí run. Měnit jejich rozestavení lze ale pouze při zamčeném kouzlení – a tak je to téměř nemožné v boji. Uměním se tak stává už jen to s omezenými prostředky sestavit runy tak, aby umožnily využít větší množství kouzel.

BĚHÁNÍ, SEKÁNÍ A LÁMÁNÍ

Celkově jsou boje hodně taktické díky menšímu množství životů hlavního hrdiny, rezistencím řady příšer na některé zbraně či typy kouzel, a také stamině, magické energii a času obnovy run. Tyto tři mechanismy efektivně omezují hraní ve stylu „sekám co nejrychleji všude kolem sebe“ – postava se po několika seknutích unaví, po pár fireballech vyčerpá manu a navíc nemůže sypat jedno kouzlo za druhým, protože každé použití runu zatmaví a ta se vrátí do akce až po pár vteřinách. Obtížnost bitev naopak mírně snižuje celkem velké množství dostupných lektvarů a také fakt, že při útěku do bezpečí hrdina zregeneruje zdraví.

Pokud jde o pasti a hádanky hrající si s časoprostorem, je The Keep kreativní jen do určité míry. Nechybí šachy se zatěžováním různých plošinek kameny, kličkování teleporty či proskakování řadami a sériemi otočných plošinek, obvykle zpestřené nějakým tím nenechavým netopýrem. Celkově jde o nijak zářivý, ale důležitý kamínek, bez něhož by se dungeonová mozaika sesypala jako můj krátký a zcela nezávazný vztah se zdomácnělou samicí jaka divokého; éééé, tedy samozřejmě jako domeček z karet; ne, to je laciné, tedy jako městečko Galtür v jednom jinak příjemném únorovém odpoledni.

Uměním je omezenými prostředky sestavit runy, aby umožnily využít větší množství kouzel.

The Keep si drží velmi solidní, nadstandardní technickou úroveň zpracování. Prostředí kobek není nijak oslnivé, ale zaprášené stěny úzkých chodeb skýtají množství nečekaných detailů, sluší to i nepřátelům a výborná je doprovodná hudba včetně dabingu (jenž se týká i vedlejších postav a využívá většího množství herců). Na stahovatelný titul pro 3DS tak nabízí dobře vypadající i chutnou porci krokování, bojování, levelování a všemožných jiných -ání, až tolik, že obvyklé váhání vystřídá u mnohých rychlé objednání. A po pravdě: neprohloupí.

Pán jeskyně: S dobrým pocitem se opřeš do židle, která se s tebou zhoupne tak, až málem přepadneš na záda do hromady bramborového salátu od Vánoc (cože?); jednou, či vícekrát požitého a zvráceného bramborového salátu od Vánoc. Ale vybalancuješ to a můžeš si úlevně vydechnout. Co uděláš dál?
Recenzent: Nakloním se k počítači a podívám do diskuzí, co tomu všemu říkají čtenáři.
- několikanásobný hod mnoha kostkami-
Recenzent: Anebo ne, počkej. Já to radši nechci vědět...

The Keep
Nintendo 3DS icon 3DS
Windows icon PC

Verdikt

Solidní krokovací dungeon, jenž dobře využívá možností 3DS při ovládání bojů a zejména magie. K dobru mu lze přičíst zábavné souboje a množství pastí i hádanek.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz