The Elder Scrolls Online Recenze The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

13. 4. 2014 22:00 7
Reklama
Reklama

Pokud jste četli naše první dojmy z betaverze The Elder Scrolls Online, pak určitě víte, že jsme ze hry nebyli tak úplně nadšení. Předfinální verze se však mohou od těch kompletně dokončených lišit, a proto jsme s napětím očekávali, s čím hra skutečně přijde. Po dvou týdnech nelítostného hraní tedy předkládáme zásadní otázku - podařilo se převést zážitek ryze singleplayerového světa The Elder Scrolls do doposud neprobádaného online prostředí? Ačkoliv odpověď není ani zdaleka tak jednoduchá a budeme ji postupně rozkrývat, hned zkraje vám můžeme potvrdit, že za hřích tenhle kousek určitě stojí.

Úvod hry je veskrze tradiční a v ničem se neodklání od těch největších klasik žánru MMORPG. V roli vyvrhele společnosti (umí to vůbec Bethesda jinak?) se vrháte do obrovského světa Tamrielu, v němž na vás čekají stovky hodin zábavy. Vyberete si frakci – Daggerfall Covenant, Ebonheart Pact nebo Aldmeri Dominion - přičemž každá z nich začíná jinde a s jinou sadou úkolů. Poté následuje výběr třídy, tedy bojovník (Dragon knight), kouzelník (Sorcerer), lupič (Nightblade) a léčitel (Templar) s tím, že zmizela možnost zvolit si rodné znamení. Pokud jste už hráli některou hru ze série, pak určitě víte, že vám rozhodně nic nebude svazovat ruce jako tomu občas bývá v jiných titulech a možnosti přizpůsobení vývoje postavy jsou impozantní. Třída definuje pouze startovní statistiky hráče, sami si ale můžete například zvolit, aby se léčitel specializoval v boji na blízkost či v páčení zámků a rozhodnutí i následně několikrát měnili. Pro TESO zároveň platí, že jakákoliv postava může mít jakoukoliv zbroj a bojovat s libovolnou zbraní.

PRVNÍ KRŮČKY V TAMRIELU

Do herního světa se vrháte stovky let před událostmi již známých her, nicméně dějová linka nepředhazuje nic originálního – někdo (Molag Bal!) chce ukončit fungování světa tak, jak ho známe, zotročit svobodné duše, vytvořit z ních armádu a během toho, samozřejmě, získat i neomezenou moc. Pravda, příběh v MMO hrách většinou funguje pouze jako doprovod a záchrana světa je vlastně to, o co jde ve hrách především, jenže Bethesda se v tomto případě nepostarala ani o žádné výrazné zvraty nebo cokoliv, co by vás z letargie obyčejnosti vytrhlo. Vedle příběhové linky pak je hra logicky narvaná dalšími úkoly, které si však jsou podobné jako vejce vejci a dojde i na obligátní sbírání/zabíjení x kusů něčeho. Specialitkou jsou pak i úkoly, které vás doslova honí po mapě, abyste získali nějakou důležitou informaci. U třetí, čtvrté postavy, která by už konečně měla ukončit trápení a tu VĚC prozradit, si už ale začnete říkat, že z nás tady někdo dělá šašky... Na druhé straně se ale můžeme alespoň upokojovat tím, že si vývojáři dali práci s dabingem a podobně jako ve Star Wars: The Old Republic mají všchna NPC doslova co říct.

Tak jako v každém jiném MMORPG si budete ze začátku levelovat jako diví, na čemž má lví podíl i to, že se startovní instance hráči jenom hemží. Není proto problém narazit na vyčištěný dungeon, na jehož konci čeká příběhová postava, která vás bez námahy odmění a jdete dál. V pozdějších fázích se ale karta obrací a náhle přijdete na to, že jsou souboje poměrně obtížné a mít o několik úrovní víc, nežli mají vaši protivníci, se poměrně hodí. Zapomeňte tedy na nějaký hektický akční přístup, souboj s potvorou na stejné úrovni, jako je váš hrdina, se dá ještě poměrně v klidu zvládnout, hned jak se k ní ale přidá druhá, úspěch může vzít rychle za své. Souboje nicméně probíhají v duchu singleplayerových dílů, takže je zcela na vás, jak zkombinujete pohyb a výpady zbraněmi, což snahu usnadňuje a úspěch zavisí i na tom, jak zdatnými jste hráči. Bohužel, k dispozici příliš manévrů nemáte a absence nutnosti pečlivěji mířit, třeba jako v konkurenční Teře, činí z dostaveníček v pozdější fázi hru na kočku a myš. Pokud se navíc něco nepovede, čeká vás smrt, která s sebou nese penalizaci ve formě poškození výbavy, a to může bohužel vést do nepříjemné spirály...

Engine ve snaze snížit hardwarové nároky často pokulhává za konkurencí, i přesto však dokáže vykreslit úžasné scenérie.

Co se dalších věcí z tradičního přístupu série týče, nechybí vedle 3rd person pohledu i pohled z očí vámi vybraného hrdiny, což ve výsledku podporuje nejvýraznější prvek této hry. Hádáte správně, TESO umí příjemně vtáhnout do děje, což konkurence zpravidla nabídnout neumí a například díky zmiňovanému souboji si budete připadat, jako kdybyste hráli další díl singleplayerové ságy. Od konkurence se TESO odlišuje i platebním modelem v podobě pravidelných měsíčních poplatků, o kterém toho už bylo napsáno mnoho. Já osobně tento systém za přežitek nepovažuji, naopak vítám tvůrce, kteří se nebojí čelit zvyklostem, ve kterých hraje hlavní roli tlačítko KUP, ale nevoli a rozčarování chápu. Pokud k odpůrcům patříte, pak můžete hrát TESO celý měsíc bez jakéhokoliv omezení, neboť je v ceně hry zahrnuto i první 30denní předplatné. Za tuto dobu můžete strávit ve hře i pěkných pár desítek hodin a případnou další investici zvážit zase až po nějaké době. Navíc platí to, že systém měsíčních poplatků bude u hráčů fungovat jen do té doby, dokud budou vývojáři opravdu aktivně přidávat nový obsah, v opačném případě se může stát, že tlak a případný nezájem přinutí vývojáře své rozhodnutí přehodnotit.

OBROVSKÝ SVĚT

Teď už ale zase zpátky ke hře a k Tamrielu, který je jedním slovem úchvatný. První krůčky odhalují děsivé textury, toporné animace postav i nepříliš moderní nasvícení, takže vás nejednou napadne, že tahle hra je vlastně docela ošklivá. Jenže postupem času se ukazuje, že síla grafické stránky tkví jinde. Engine ve snaze snížit hardwarové nároky (což se bez výhrad povedlo) často pokulhává za konkurencí, i přesto však dokáže vykreslit úžasné scenérie a především efekty slunce jsou parádní. Sami se podívejte na obrázky okolo a zjistíte, že stylizace může ve výsledném dojmu přebít technickou zastaralost.

The Elder Scrolls Online

Díky nižším nárokům pak může naplno vystupovat i variabilita celého světa, která je dechberoucí a denní cykly včetně počasí umí vykouzlit úsměv na rtech. Rovněž je výjimečnou zkušeností navštěvovat známá místa z Morrowindu či Oblivionu, při kterých znalcům předchozích dílů mohou vytantout na mysli příjemné nostalgické vzpomínky, na což vývojáři pochopitelně vsadili část svého úsilí. Jediným negativem malebného světa je bohužel to, že není ani zdaleka tak živý, jak by být mohl, a jak jsme zvyklí z jiných her včetně předchozích dílů The Elder Scrolls.

Na co už ale zvyklí jsme, je vývoj postavy. Jak už jsme naznačili v úvodu, ubírá se přesně tím směrem, kterým sami jdete a zlepšujete vždy jen ty schopnosti, jež aktivně používáte. Alchymistou či rybářem tak může být skutečně každý, stejně tak si každý může začít vyrábět vlastní předměty, což má v TESO poměrně hluboký smysl. Vlastnoručně vyrobené věci totiž mají mnohdy nejen podstatně lepší statistiky nežli omlácení nalezenci, ale také vydrží déle a pojí vás s nimi jisté citové pouto.

PVP A JINÁ NEGATIVA

Důvod, proč si hra v naší recenzi odnesla dané hodnoceí, ale pochopitelně leží v tom, že před určitými věcmi už oči zavírat nemůžeme. Řeč je pochopitelně o chybáh a nedostatcích, které jsou bohužel i doménou singleplayerových dílů. V případě TESO se nám zdálo, že hra jimi nakonec příliš trpět nebude, s postupem času se ale přeci jen začaly projevovat více či méně otravné chyby, kvůli kterým se ztrácí motivace hrát dál. Za všechny jmenujme propadnutí mimo mapu nebo pokles frameratu v momentě, kdy toho na scéně opravdu moc není. Nepotěší ani nefungující přepínání pohledů třeba v momentech, kdy vás potvora srazí ze sedla koně, mizející ukazatele questů, nedokončitelné úkoly a další libůstky, které by se ve hře jednoduše objevovat neměly. Bohužel, neobstojí ani argument, že se všechno zlé začalo objevovat až po oficiálním startu, tedy s nástupem více hráčů, vývojáři měli dostatek času takové věci odladit a chyby tak zůstávají černou kaňkou na dojmu, který TESO vyvolává.

Co se týče PvP souboje, ke kterému můžete přičichnout až po dosažení desáté úrovně, má podobu oddělené část hry odehrávající se na mapě provincie Cyrodiil. Rozdělena je na tři stejné části – každá pro jednu frakci - a poseta je kontrolními body zahrnujícími například pevnosti, domy nebo strážní věže. Cílem je samozřejmě to, aby vaše frakce ovládala co možná největší část mapy, a pokud by se vám to náhodou podařilo, tak se zbylé dvě frakce mohou proti té vaší spolčit. Základní premisa je tedy slibná, provedení však pokulhává a bude potřeba provést ještě mnoho úprav. V současné podobě se totiž jedná o příliš velký chaos, ve kterém se hráči rubou hlava nehlava a systém či pevné vedení chybí. Stává se, že zkrátka doběhnete do hloučku nepřátel, počastujete se peprnými výrazy, vzduchem proletí pár hlav a je to. Hře by jednoznačně prospěl nějaký sofistikovaný velící systém, v rámci kterého by byly nájezdy na nepřátele organizovanější a měly nějakou strukturu. Tipujeme, že na něco podobného brzy dojde, protože si tímto směrem rozhodně nestěžujeme jako jediní.

S CHUTÍ DO TOHO

Na popis tak rozsáhlé hry, jakou TESO bezesporu je, bychom však potřebovali stohy papíru, nastal proto moment konečného verdiktu. The Elder Scrolls Online je hrou nepříliš originální se spoustou nedostatků, mezi nimiž nám nejvíce vadily plytké úkoly a nezáživné souboje. Na druhé straně ale nabízí hra nádherný svět, který se bude postupně plnit, obrovskou míru vyžití a pohled z první osoby, jenž vás dokáže příjemně vtáhnout do hry. I přes své mouchy tedy můžeme hru doporučit jako příjemnou alternativu k jiným MMO hrám, samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že onlinovky zrají jako víno a zlepšují se až časem. I to je nakonec důvod, proč se budeme TESO nepravidelně věnovat i v budoucnu a případný prvotní dojem upravovat na základě změn či rozšíření.

The Elder Scrolls Online
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
Apple icon Mac
PlayStation icon PlayStation 4

Verdikt

The Elder Scrolls online dokáže oslovit všechny fanoušky série a funguje překvapivě dobře i jako MMORPG. Hodnocení i zážitek pak zbytečně shazují nepříliš povedené souboje a neoriginální úkoly.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz