Syberia III Recenze Syberia 3

Syberia 3

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

25. 5. 2017 12:00 4
Reklama
Reklama

Návrat legendy, pokračování příběhu s neopakovatelnou atmosférou a Kate Walker v titulní roli příběhu Benoita Sokala. Syberia 3 vábí už od oznámení smysly všech fanoušků klasických adventur jako žárovka můry. Jenže výsledek je bohužel více "noční můrou" – snaha navázat na klasiku a přitom modernizovat herní koncept a mechanismy podobně jako oni poblouznění hmyzáci takříkajíc "pohořela"...

Na začátku třetího dílu Syberie sledujeme záchranu Kate Walker, jejíž v kómatu zmrzlé tělo zachraňuje youkolský kmen během své cesty na zádech sněžných pštrosů. Nastává období velké migrace, kdy jednou za mnoho let mohou ptačí nosiči Youkolů naklást svá vejce, a celý kmen tak musí následovat své opeřené souputníky. Kate se vzápětí po útěku z nemocnice a ze spárů hypnotické doktorky Olgy stává hybatelem sil v okolí městečka Valsembor a přijímá za svůj úkol pomoci Youkolům v jejich posvátné pouti. Do pohybu se ovšem dávají i další síly, a tak všechny své činy provádí nejen za mrazivého větru a pro sérii symptomatického přikrovu zimy, ale zejména s ozvěnami minulosti za zády a soukromým detektivem, který jí šlape na paty.

PLYTKÝ SCÉNÁŘ

Slibná zápletka Syberie 3 je bohužel degradována laciným a plytkým scénářem, množstvím barvotiskových postav bez jakéhokoliv vývoje a zejména pak zoufale problematickým technickým zpracováním. Autoři dělají maximum pro to, aby hru zaplevelili klišé a hrdiny jako vyplivnutými z nějakého NPC-generátoru. Dílo zkázy pak dovršují dialogy a dabingem.

Jmenujte béčkový charakter nebo kulisu a z devadesáti procent se trefíte – Syberia 3 ho má.

Nechybí tak "ctnostní divoši", kteří i přes hluboké propojení s přirodou a znalosti čekají na spasitele v podobě Američanky na útěku před silami, které si říkají "zákon". Kapitán lodi – jak jinak než opilý a hýřící vtipem. Šílený vynálezce. Padouch s páskou přes oko. Jmenujte béčkový charakter nebo kulisu a z devadesáti procent se trefíte – Syberia 3 ho má. A k tomu dojem ze všech příběhových animaček a rozhovorů "dodělává" podprůměrným scénářem (s mnoha učebnicovými příklady nahlouplé doslovnosti) a dabingem, který někdo četl z papíru bez jakýchkoliv emocí a občas snad i intonace jako takové.

Je těžké vybudovat si vztah k jinak lákavému prostředí a emočně prožívat příběh, když hra neustále kazí pocit "ponoření" buď banalizací tématu, anebo technickou chybou. První dojem je důležitý – a začít intro zhruba dvěma minutami zvuku bez obrazu, zatímco stále běží načítací obrazovka, fakt není ideální entrée. A postupem času se dojem příliš nevylepší: každou chvíli hra zdržuje nahrávacím časem, rozhozený lip-sync je častější než výjimečné případy, kdy postavám dabing sedí do animace úst, navigace Kate po lokacích trpí na neustálé záseky a nechybí ani prvky, o kterých by si jeden myslel, že jsme se jich ve 21. století už zbavili...

JDU NA SEVER, A UŽ JDU NA JIH

...nebo snad někdo někdy "ocenil" nekonečnou smyčku mezi dvěma lokacemi? Postava ovládaná kurzorovými šipkami vyjde směrem doleva z jedné lokace. Jenže, co čert nechtěl, ta druhá je snímána z odlišného úhlu a při stálém držení šipky doleva se postava otáčí a vrátí se zpět vchodem, kterým právě přišla. Tolik radosti na Starém bělidle...

Syberia 3 jako by v tomto duchu byla víc začátečnickým pokusem než dílem zkušených tvůrců cizelovaným v průběhu času.

A co třeba takový u adventur 90. let minulého století proklínaný pixel hunting? Zde povýšen na novou úroveň danou navigací po obrazovkách, aneb hráči, najdi si cestičku k místu, kde je možné aktivovat vyhlédnutý předmět.

Když hloupé a nefungující ovládání, špatná animace či nepřehledný úhel pohledu na lokaci kazí vyřešení hádanky, je to špatná vizitka pro designéry a betatestery. Syberia 3 jako by v tomto duchu byla víc začátečnickým pokusem než dílem zkušených tvůrců cizelovaným v průběhu času, protože na její vydání se už pěkných pár let čeká.

Syberia 3

No a když se k tomu přidá nepřesvědčivé grafické zpracování a příšerná optimalizace (hra běží v enginu Unity, ale tváří se, jako by to byl přinejmenším Unreal 3.0), na průšvih je zaděláno.

ČARODĚJ JMÉNEM ZUR

Za záchrannou brzdu tahají atraktivní lokace – zejména radioaktivitou zasažený zábavní park, taková o něco mystičtější a smutnější Pripjať, stojí za vidění. Při doplnění vynikající hudby skladatele Inona Zura vznikají obrazy, z nichž dýchá magický realismus a jeden by si skoro myslel, že to s tou Syberií nebude nakonec až tak špatné.

Jenže pak se opět dají věci do pohybu a nezbývá, než se vztekat. Co špatného je na point 'n click ovládání? Proč optimalizace pro gamepad nutně musí znamenat nešikovnost při provádění gest kombinací klávesnice a myši? Proč kreativní mechanickou hádanku střídá přihlouplá konverzace, v níž se možnosti volby tónu, pravdy a lži, či odlišných replik, jež bude Kate vyslovovat, stávají jen symbolickým pohrobkem interaktivity, protože – stejně jako v pozdějších dílech Telltale Games – mají jen minimální význam pro vývoj příběhu?

Syberia 3 je vzhledem k odkazu série až nečekaně špatnou hrou a důkazem, že ne vždy bychom měli návrat klasiky vítat s otevřenou náručí a nekritickým očekáváním. Lepší volbou je návrat k prvnímu či druhému dílu za deset dolarů prostřednictvím GOGu, anebo nedávno vydaný Thimbleweed Park.

Syberia III
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
iOS icon iOS
Apple icon Mac
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Podprůměrná adventura, kterou před nedostatky technického provedení a plytkého scénáře neochrání ani slavný původ, ani skvělá hudba skladatele Inona Zura. Milovníci žánru ať se raději poohlédnou jinde.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz