Spaceforce: Rogue Universe
Nikdy mě nepřestane překvapovat, jak málo lidí se dneska chce podívat do vesmíru, ale co - asi mají zajímavější pozemské starosti. No ale ten vesmír, to je přece něco, viďte, stačí prolistovat pár dní tady a tiše snít o prostoru, který si existuje nějakých patnáct miliard let a bůhví, kdy (a jestli vůbec) o něm budeme vědět všechno. My, co si tyhle otázky pokládáme, co pohled nahoru zbožňujeme, ale nejsme kosmonauti, musíme ve volném čase sahat k náhražkám v podobě vesmírných simulátorů. Dlouho, čtyři roky, nám vydržel (a Petrovi pořád ještě drží) Freelancer, dá se říct prototyp moderního vesmírného simulátoru s velkou mírou volnosti a lehce zvládnutelným ovládáním. Ukázal, jak mají vypadat kvalitní hry středního proudu pro jedenadvacáté století a díky uživatelským modifikacím žije dodnes. Elite své doby. A když tedy chcete mít prodávaný vesmírný simulátor, je dobré se konceptu Freelancera držet. Chorvati z Provoxu chtěli jistě spoustu věcí, prodat svoje dílo především, ale jak už se to evropským vývojářům často stává, trochu při tom zapomněli, že výsledný produkt třeba někdo bude chtít hrát.
Vesmír je drsná milenka
Ne, že by se snad Spaceforce hrát nedala, na to je Záhřeb od Moskvy dostatečně daleko. V angličtině bychom o Rogue Universe mohli říct, že je decent, tedy ucházející, ale rozhodně není decentní co se nároků na uživatele týče. Za prvé: autoři vás hodí do vody (kosmu) a plav si, tumáš šnorchl (loď). Ať s příběhem (hloupým) nebo bez, první hodina uvnitř je velkou zkouškou hráčovy trpělivosti a hra mu učení se principům nijak neulehčuje. Rád bych psal o tom, jak jsem vyrazil na okružní let Vlasy Bereniky, jenže to jsem se taky nejdřív celou noc trápil se zaměřováním objektů, sektorovou orientací a občasným padáním, které při absenci svobodného save/load mechanismu hodně kousalo. Ovládání sice nepatří mezi nějak závratně složité, ale dostat z obrazovky kloudné informace je často porod.
Jasně, máme tu taky zhruba kvadrilión questů, opravdu dost a dost na měsíce repetitivní "zábavy", spoustu rozkošných (bez ironie) anomálií k prozkoumání a tuny nepřátelského kovu k sešrotování lasery a raketami (s báječným odpalovacím efektem). No ale je to dobrá hra? Jak se to vezme (vždycky se to musí nějak vzít). Vezměme to tak, že už máte Freelancera opravdu po krk. Odpovězte si: už vás definitivně omrzel jeho vesmír nebo hra samotná? V prvním případě je Spaceforce ideálním pokračovatelem tradice, žádné strachy, patche ji časem doladí k vyšším sférám spokojenosti a počítač vám s trochou hrabání se v nastaveních nezavaří. Na příběh se vyprdněte, stejně jde především o tu možnost zalítat nové lodě a vytěžit půl Oortova mračna. Nebo jste snad Freelancera nikdy nehráli a chcete a) zkusit vesmírný simulátor, b) vzpomínat na staré dobré časy s Thargoidy v zádech?
Úniková rychlost
Jejich hru lze doporučit s určitou dávkou opatrnosti, ono vesmírných simulátorů (naštěstí?) není zase tolik, aby se na trhu vyloženě mlátily, a za rozumnou cenu má cenu s Rogue Universe ztratit rozumnou míru času, ale jestli jsem byl nadšen? Tak možná z (konečně!) pořádného využití světla ve hře z vesmíru. Ona je tam sice ve skutečnosti docela tma, ale tak skutečnost, že jen hrstka z nás jsou kosmonauti a ten zbytek se do vesmíru podívá jen sotva je pěkně na pytel a já bych ji vůbec preventivně hodil za hlavu. Ostatně o tom hry jako Spaceforce jsou, ne?
Verdikt
Pomalý a obtížný simulátor z opravdu krásně zpracovaného a opravdu nudného vesmíru. Berte, pokud máte žánrovou konkurenci ohranou, ale samotné vakuum vás ještě neomrzelo.