Silverfall Recenze Silverfall

Silverfall

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

14. 4. 2007 22:51
Reklama
Reklama

Nemám Silverfallu za zlé, že na disk leze zhruba půl adventu, že cosi-elfce na obalu vypadávají prsa do třetí dimenze, že hra samotná cuká i na redakčním žihadle s dvougigovou pamětí. Nemám mu za zlé, že je Dungeon Siege na meskalinu, že ambicí jeho tvůrců není víc než zpracovat stokrát viděné / zahrané po svém. To všechno jsou věci, které lze chápat i jako klady, anžto některým hráčům imponují a recenzent musí tyhle cizí pohledy brát alespoň na základní úrovni v potaz. ALE nemusí se mu líbit a už vůbec s nimi nemusí souhlasit. Protože mě osobně vadí hry, které odvrhují úspornost jako by to byl přežitek, na vývěsní štít věší kozy a konceptem se vezou v kolejích za do mrtě vytěženými originály. A víte, co mi na takových hrách vadí úplně nejvíc?

Že se obyčejně velice dobře hrají.

Stagnace

Hezký (stručný) název a grafika líznutá cell-shadingem nalákají dovnitř většinu fantasy tématice nakloněných hráčů, ale věřte, že záhy budou ti náročnější odpadávat jako mouchy. U téhle hry vydrží jen trpěliví hráči - ne snad, že by vyžadovala učení se složitým systémům (je to koneckonců jen akční rpg, eh), ale naladit se na její tempo chce prostě čas. A to je dost v kontrastu se samotnou hratelností, která se opravdu neliší od Dungeon Siege nebo Titan Questu a skoro mám autorům za zlé, že nebyli odvážnější a nekoncipovali Silverfall jako plnohodnotné rpg. Nápady jim totiž nechybí a stejně jako tahákem Titan Questu bylo detailně zpracované prostředí řeckých mýtů a bájí, i svět Silverfallu má co zajímavého nabídnout a v určitých ohledech se vymyká běžným fantasy klišé. Bohužel, samotný příběh postrádá barvitost, která nechybí grafickému zpracování, a že by člověka hnala dopředu touha dozvědět se víc, to ani omylem. Ze Silverfallu je tak nápaditě navržené pískoviště, ve kterém se plácáte od bodu A do bodu B, cestou pobijete tuny zombií nebo obřích červů a co z toho?

Jasně, takhle to prostě v akčních rpg chodí, ale zatímco původní Diablo si mohlo dovolit být plytké, protože bylo první (z výpravných), jeho moderním následovníkům už nelze neexistující motivaci hráče odpouštět. Taktické aspekty Silverfallu jsou sice díky rozvětvení bojových i magických schopností relativně široké a v praxi vypadají opět díky pokročilé grafice velmi působivě, jenže pobíjení anonymních nepřátel už nepředstavuje jakoukoliv katarzi. To je průšvih; nic dalšího po stránce hratelnosti hra nenabízí. Akční rpg jsou prostě čím dál problematičtějším žánrem, a když to vezmu hodně zeširoka, podívejte se třeba na příklad Gears Of War - bohapusté řežby, která ale obsahuje prvky, jež by z ní před deseti lety udělaly spíš taktickou hru pro hardcore militaristy. Žánry transformují, ale vývojáři akčních rpg na to odmítají reagovat. Ctí tradici nebo jen demonstrují svou lenost / krátkozrakost / bojácnost?

Derivace

Jistou míru odvahy ale lidem z ukrajinského KievGames upřít nelze. Budiž, inspiraci jistě čerpali třeba od východních "kolegů" z Nivalu a z jejich excelentního designu světa Etherlords, každopádně Silverfall ve výsledku vypadá a působí jinak, než mainstreamová produkce a to je jeho hlavní, výrazné plus. Jde trochu cestou slovutného Morrowindu, který si také nebral servítky a nabídnul hráčům nekonvenční variaci na ochmatané fantasy motivy. Je samozřejmě otázkou vkusu každého z nás, jestli nad výtvarnou stránkou hry ohrneme nos nebo ji budeme kvitovat s povděkem, ale pochvalu za svěží přístup si tvůrci zaslouží. Zpracování Silverfallu má ale i svoje slabší stránky a v nich se naopak projevuje nezkušenost vývojářů s tak velkým projektem. Jejich virtuální svět je totiž podobně děravý, jako třeba ten z druhých Neverwinter Nights a na spoustě míst by potřeboval záplatovat. Nejde o žádné zásadní kiksy, ale zatímco epickým a hluboce komplexním záležitostem určitou míru nedodělků umíme prominout, tady moc není čím přítomné chyby omlouvat. Silverfall není velkolepou hrou, i když se o to šíří záběru snaží, a hraje se možná docela dobře, jenže postrádá jakékoliv pevnější pouto mezi hráčem a děním na obrazovce. Navíc je náročný jako dobytek, na přebalu má prsatou cosi-elfku a z disku vyžere devět giga. A jestli někdo postrádá informace z manuálu, tak -

Rasy:

LIDÉ - totožní s lidmi našeho světa, vyznají se ve zbraních i magii a dokážou se rychle přizpůsobit okolí a novým vědomostem

ELFOVÉ - menší a křehčí bytosti, velmi nadaní co do pokročilé magie a lučištnictví

ZLOBŘI - velcí a silní s ostrými bradami a rozšafnou muskulaturou, bez debat nejsilnější válečníci v Nelwë

ŠOTCI - drobní nazelenalí slaboši, kteří ale fyzické nedostatky vyrovnávají neuvěřitelnou hbitostí, bystrým uvažováním a technickou zručností

Zbraně:

Silverfall obsahuje množství zbraní, které jsou uspořádány do šesti kategorií - ruční zbraně, jednoruční zbraně, obouruční zbraně, luky, kuše a střelné zbraně. V každé z kategorií najdete množství rozdílných zbraní, kterými můžete vybavit svou postavu. Například v kategorii jednoručních zbraní najdete meče, kopí, palice, sekery, atd. Útoky, které bude mít vaše postava k dispozici, se pak liší podle vybrané zbraně.

Hra více hráčů:

Silverfall je možné hrát i v režimu hry více hráčů a sdílet tak svá dobrodružství nebo se utkat se sedmi dalšími hráči přes internet nebo po lokální síti. Můžete hrát za svou postavu ze singleplayeru, ale společníci ani jejich questy nebudou dostupní. Ve hře více hráčů nelze pauzovat.

Kouzla chcete vyjmenovat taky?


Není všechno stříbro, co se tak jmenuje.

Silverfall
Windows PC
PlayStation PSP

Verdikt

Pohádka, do které není příliš těžké proniknout, ale je setsakra těžké najít důvod v ní zůstávat déle než po dobu prvotní fascinace výtvarným zpracováním. Doporučeno nenáročným příznivcům akčních rpg a velkých hranatých monster.

Co se nám líbí a nelíbí?

Zajímavě rozvedený konflikt technologie a přírodního běhu věcí, nápaditá monstra a design světa vůbec.
Ohraný systém, kostrbaté ovládání, systémové nároky, nulová motivace pokračovat.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz