Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm Recenze Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

11. 3. 2019 12:05 1
Reklama
Reklama

Můžeme naříkat, že náš český národ, který celému světu dal takové dary jako slovo robot nebo Jaromíra Jágra, je vývojáři herní série Civilization opakovaně opomíjen. Na tom ostatně nejnovější rozšíření Gathering Storm nic nemění. Zato však přidává jiného hráče, který měl na vývoj lidstva (o trochu) větší vliv. Matka příroda je tady a běda vám, jestli ji naštvete.

KONEČNĚ HRA PODLE PRAVDY

Planeta v sérii Civilization dosud představovala spíše neměnnou hrací plochu, kde se odehrávalo to naše lidské divadélko. Tomu je však s datadiskem Gathering Storm konec, protože jeho hlavní novinkou je přidání přírodních živlů, vlivů a katastrof. Ty nejsou ani tak veselým rozmarem jako to bývá v city-builderech, ale ve větší či menší míře mají skutečný vliv na to, jak bude daná civilizace prosperovat.

Jenže v určitou chvíli se globální oteplování skutečně dostaví a planeta se začne měnit. 

Při dlouhé cestě k vítězství vás nově doprovází výbuchy sopek, záplavy, bouře prachu, tornáda nebo dlouhá sucha, která mění výnosy jednotlivých políček. Sucho tak může snížit produktivitu farem a způsobit hladomor ve vašem městě; tornádo, které se přes město přežene, zase drasticky odfouknout značnou část jeho obyvatel. Pohromy však nepředstavují jen náhodné tresty za lehkovážnost - takové osidlování záplavových oblastí nebo sopek se na první pohled nemusí jevit jako dobrý nápad, ale záplavy i vychrstlá láva mohou zasaženým políčkům zásadně zvýšit úrodnost a výrazně tak pomoci růstu blízkého města. Na tyto benefity ale není spoleh, neboť pohromy přicházejí v několika stupních závažnosti. A tak někdy se blízká řeka vylije a jen lehce svlaží okolní pláně, jindy se dostaví tisíciletá voda a spláchne farmy i s farmáři.

MOŘE AŽ NA PRÁH DOMU

To je ale jen první vrstva novinek, které Gathering Storm přináší. Rozšíření novým a skutečně fantastickým systémem počasí ukazuje, jak určité dlouhodobé chování má gradující vliv na stav klimatu na planetě. V druhé polovině hry se začne ve vzduchu hromadit oxid uhličitý, jak kácíte lesy a na jejich místě stavíte moderní těžký průmysl poháněný uhlím a naftou. Dlouho to znatelný vliv nemá a vaše civilizace pochopitelně potřebuje místo a produktivitu, aby zůstala konkurenceschopná při vzrůstajícím napětí národů, které už nemají moc kam expandovat. Jenže v určitou chvíli se globální oteplování skutečně dostaví a planeta se začne měnit. Větrné bouře začnou bičovat planiny, hladina moře se začne nezastavitelně stoupat a některé ostrovy a přímořské oblasti se zaplaví. Rychlé sázení nových lesů už nepomůže, snad jen přejít na zdroje čisté energie třeba ve větru, vodě, slunci, u nových geotermálních vřídel nebo dokonce v jádru. Jen bacha na výbuch elektrárny, aby vám v noci nesvítili obyvatelé.

Nová záložka ukazující globální klima je v první polovině hry v podstatě neměnná a lehce na ni zapomenete. Jakmile se však začne oteplovat, velmi rychle si uvědomíte její důležitost. Gathering Storm dokáže krásným způsobem hráče zostudit skrze jednoduché koláčové grafy, na kterých je jasně vidět kolik která civilizace přispívá k celosvětovým emisím CO2. Jasně, můžete se je nějak snažit omezit na domácí půdě, ale v tomto případě sami nic nezmůžete.

NEMÁME PLÁN(ETU) B

To pak přijdou vhod novinky v diplomacii, které se staví nad současný systém vyjednávání vždy jen dvou stran. Nový světový kongres se začne objevovat v nějaké podobě už kolem středověku, ale jak jde čas, setkávají se všechny národy častěji, aby řešily globální otázky. Na projednávání je toho dost a dobří diplomaté si mohou na světovém kongresu hodně přilepšit. Například se dá hlasovat o zrychlení staveb budov v určitém distriktu, nebo naopak o úplném zákazu jejich stavby. Nebo o zákazu kácení lesů, o snižování počtu zbraní hromadného ničení nebo třeba o navýšení efektu určitého luxusního zdroje.

Laskavosti a světový kongres je také způsob, jak dosáhnout nového diplomatického vítězství, ale jak to tak s diplomacií bývá, není to úplně nejsnazší.

Každý národ může v nastavené otázce hlasovat pro či proti a k posílení váhy svého hlasu využít novou diplomatickou měnu - laskavosti. Nebo prostě “diplomatic favors”. Ty se nově často používají při splnění mezinárodních dohod nebo z obchodu s dalšími lídry, a tak třeba za pár kožešin a uhlí můžete dostat 10 laskavostí. Ty pak využijete při hlasování o rozhodnutí, které vám může zásadně pomoci nebo naopak přitížit vašemu nepříteli tím, že mu dočasně zakážete růst hranic. Laskavosti a světový kongres je také způsob, jak dosáhnout nového diplomatického vítězství, ale jak to tak s diplomacií bývá, není to úplně nejsnazší. Musí o vás totiž hlasovat i ti druzí a zatímco vaši přátelé vám pomohou hlasy pro, nepřátele vám rádi uškodí hlasy proti.

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm
Ještě je sluší zmínit podobnou, ale vlastně opačnou diplomatickou novinku - křivdy (grievances). Ty se vždy počítají mezi dvěma národy a získáváte je proti někomu kdykoliv vás podrazí, urazí nebo na vás zaútočí. Jako oběť se spoustou nasbíraných křivd pak “působíte lépe“ vůči ostatním civilizacím, když se třeba rozhodnete na agresora v oplatě zaútočit. Je fajn se pomstít a nezkazit si vztahy s ostatními a vyhlídky na diplomatické vítězství. Vlastně se jedná o obrácení a rozšíření dosavadního systému hodnoty warmongering (o překlad se snažit nebudu) o více způsobů krom válčení, jak se projevit jako pořádná mrcha.

VZPOMÍNKY NA BUDOUCNOST

A to pořád není všechno. Gathering Storm je fakt plný skvělých novinek, které protínají celou hru od začátku do samotného konce. S novými technologiemi budete moct opevnit pobřeží bariérami proti stoupající vodě, stavět průplavy umožňující pohyb lodím přes pevninu, přehrady zamezující povodním, nebo tunely skrz hory. A pokud to máte stejně jako já a je pro vás právě druhá půlka hry ta méně zábavná část, oceníte GS ještě o něco víc. Rozšíření oživuje poslední (plus mínus) stovku kol nejen změnou klimatu, ale rovnou přidáním nové éry. Po dosud poslední informační éře následuje nově budoucnost a ano, tady se Civilizace pouští na tenký led spekulací... ale mě prostě čisté moderní technologie baví. Nové vynálezy umožňují stavět obydlí na moři, čističe ovzduší nebo jízdenku pryč ze zamořené zeměkoule. A fanoušky anime určitě pobaví možnost sestavit obří válečné roboty a vyslat je na své protivníky. A taky proč ne? Není třeba to finále hry brát zas tak vážně.

Zároveň ale je třeba ocenit, že Civilizace 6 nyní dokáže povedenou formou varovat a poučit o současném problému klimatické změny.

Další povinností je přidat k novým hračkám nové hráče. Na výběr nově máme z 9 nových lídrů a 8 civilzací, mezi kterými najdeme třeba Maďary s agresivním Matyášem Korvínem, Švédy se záludně vzdělanou Kristinou nebo Eleonoru Akvitánskou, se kterou můžete hrát jak za Anglii, tak za Francii. Mezi mé nové oblíbence ale patří dvojka, která zábavně mění dosavadní herní styly: incký Pačakuti umí dělat cesty skrz hory a může je obdělávat, a fénická Didóna zase dokáže využívat mořská pole, posouvat hlavní město a má nádherné unikátní přístavy.

KOMPOSTUJTE!

Nemá smysl chodit horké kaše - za 40 euro je Gathering Storm dost drahé, ale také prostě skvělé rozšíření, které by nemělo uniknout žádnému fanouškovi Civilizace. Jestli až ve slevách nebo teď za plnou pálku nechám na vás. Nicméně novinka v podobě klimatických jevů i ranec změn v diplomacii se týká celé hry od začátku do konce a společně přinášejí s sebou zábavné výzvy. Tak zábavné, že se mi moc nechce vracet k základní Civce na cesty.

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm

Zároveň ale oceňuji, že Civilizace 6 nyní dokáže povedenou formou varovat a poučit o současném problému klimatické změny; ukázat, jak k němu došlo, proč se s tím snadno nedá moc udělat a nabídnout nějaké více i méně realistické možnosti řešení. Zkrátka je fajn, když se hry věnují tématu, který prostě má smysl.

Sid Meier's Civilization VI: Gathering Storm
Windows icon PC

Verdikt

Novinky týkající se počasí a klimatické změny skvěle pasují do dosavadních systémů a rozšíření diplomatických možností nejen o světový kongres je obohacení, o kterém jste nevěděli, že v Civilizaci potřebujete.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz