Sid Meier's Civilization VI Článek Sid Meier's Civilization VI - dojmy z E3

Sid Meier's Civilization VI - dojmy z E3

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

17. 6. 2016 15:00 15
Reklama

Nevím, jak vás, ale mě oznámení šesté Civilizace docela překvapilo. Přijde mi, že to není přece tak dávno, co se objevil pátý díl a přinesl razantní změny, které drasticky zjednodušily komplexní systémy čtvrté Civilizace s oběma datadisky. Ale kontrola stránky na Wikipedii potvrzuje, že od pátého dílu uplynulo již téměř šest let, a to je dostatek času na to, aby přišel k sérii někdo další a vzal si ji do parády. Po Sorenu Johnsonovi (designer Civ IV) a Jonu Shaferovi (hlavní designer Civ V) se otěží zhostil Ed Beach a podle všeho nás čeká další překopání známých a základních konceptů. Možná první zprávy trochu vyděsily fanoušky série, a tak se prezentace na E3 nesla především v duchu ujišťování, že je to stále ta stejná Civilizace jen s několika novinkami.

ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ PRO POKROČILÉ

Pořád se jedná o 4X strategii klasického střihu a každý, kdo kdy nějakou Civilizaci hrál, bude v šestce jako doma. Změny do konceptu hry se soustředily především na urychlení hry a zvýšení potřeby územního plánování. Každé políčko je nyní hodnotnější, a to především při stavbě a rozrůstání měst. Kromě tradičních vylepšení políček v podobě farem, pil, dolů či třeba rýžových políček, lze na hexagony v okolí měst postavit takzvané distrikty. Tato specializovaná centra pak fungují jako taková menší městečka a vy v nich můžete stavět určité budovy. Na svatém místě lze stavět chrámy a svatyně, ve vojenském táboru pak budovy jako kasárna, v industriálním distriktu například kovárny a továrny. Nebojte se, o stavbu budov v rámci měst samozřejmě nepřicházíme, jen se do něj stahují spíše obecné budovy, jako například sýpky nebo městské zdi.

Každá akce je provedena okamžitě, ať už se jedná o stavbu farmy nebo opevnění.

Distrikty tak zabírají místo na mapách, kde by mohly být farmy či vesnice a jejich výkonnost, tedy kolik jakých zdrojů pro město a pro národ vyprodukují, závisí na jejich okolí. Univerzity si například vedou lépe v blízkosti džunglí, kam se asi mohou studenti vydávat na výzkumné výpravy. Vyplatí se tedy plánovat zaměření měst s ohledem na zdroje a územní prvky v okolí, někde bude prostě lepší místo pro město zaměřené na výzkum, jinde bude lepší postavit tábor a rychle produkovat vojenské jednotky. Volná políčka na mapě také nově obsazují významné budovy, anglicky “wonders”, po našem třeba “divy světa”. Při stavbě divu je třeba vybrat místečko, kde se například pyramidy nebo Eiffelova věž postaví a tím tedy přijdete o zdroje z onoho políčka. Na druhou stranu si zase přijdete na užitečné účinky význačných budov, které ovlivní vývoj vaší civilizace. Města jako taková principielně zůstávají na jediném hexagonu, ale pocitově se rozprostírají do širokého okolí a při jejich plánování je nově třeba trochu opatrnosti.

ŘÍM POSTAVIT ZA JEDNO DOPOLEDNE

Bench se nechal slyšet, že pokud hráči ve hře raději nějaký úkon nechávají vykonávat automaticky počítačem, pak se jedná o špatný design. Měl tím na mysli dělníky, jejichž počty během her rostly a hráči jim často nechávali volnou ruku v zušlechťování okolí svých měst a stavbě infrastruktury. Šestá Civilizace přichází s alternativou v podobě stavitelů, kteří mohou provést pouze určitý počet akcí, načež zmizí. Řeší se tak přebytek dělníků v pozdějších fázích hry a odpadá automatizace jejich činností. Každá akce je provedena okamžitě, ať už se jedná o stavbu farmy nebo opevnění, a pro hráče se stavitelé stávají mnohem krátkodobější investicí. Stavbu cest mezi městy si nově berou na starost obchodníci, bez kterých si města nebudou vyměňovat zdroje a nemohou se rozvíjet. Jejich spoje v krajině vyšlapají cestičky, a stavitelům tak odpadá jedna z dosavadních starostí.

Možná i to přispívá k záměru hru trochu časově zkrátit, čí spíše ji zbytečně neprotahovat, k čemuž první díly série tíhly. Méně jednotek, které by se každé kolo automaticky po mapě posunuly, by také mělo znamenat, že se mapy trochu pročistí. Tomu napomáhá i to, že se v nové Civilizaci vrací zákaz sdílení polička více jednotkami, avšak s několika výjimkami. Jeden hexagon mohou sdílet pouze jednotky podobného typu nebo jednotky, které spolu nějakým způsobem spolupracují. Například tak mohou společně cestovat stavitelé s útočnou jednotkou, která jim bude dělat ochranu před útokem nepřátel. Na druhou stranu nebude docházet k situacím, jako ze čtyřky, kdy do sebe dlouhé kola narážejí dvě armády shromážděné na jediném poli.

PŘÍJEMNÉ NA POHLED

Bezpochyby kontroverzní bude nový vizuální styl, který vůdcům i jednotkám dodává mírně cartoonový vzhled. Nepřijde mi, že by tak hra ztrácela na důstojnosti a širší barevnou paletu mohou hráči jen přivítat, ale vím, že se najdou tací, kterým se nový vzhled prostě nelíbí. I ti však dle mě budou muset uznat, že třeba nové řešení mlhy zakrývající objevená pole, na které nikdo z naší civilizace nevidí, je naprosto k sežrání. Mapa hry v těchto místech vypadá jako starobylá mapa, geografické prvky jsou překryté sépiovým filtrem a jejich kontury jakoby vytáhnuté inkoustem. Je to jen drobnost, ale nedokázal jsem se takto na nekontrolovaná cizí města, prázdné pouště i husté lesy vynadívat.

Můžeme očekávat systém náboženství tak, jak byl představen v rozšíření Gods and Kings pro Civilizaci V.

Lépe snad hráči přijmou nový vývojový strom, kterému se budeme muset věnovat vedle toho technologického. Strom společenských věd se vyvíjí na základě kultury, kterou města produkují a hráči si s jeho pomocí odemykají nová politická nařízení a filozofické myšlenky. Ty pak ve formě karet lze skládat k sobě a vytvořit si tak vlastní styl vlády ve třech směrech - vojenství, ekonomika a diplomacie. Volba například mezi demokracií, totalitním zřízením nebo monarchií pak určí, kolik kterých karet můžete při sestavování svého vládního zřízení použít.

CO ZŮSTALO NA SVÉM MÍSTĚ?

Šestá Civilizace ale nebude představovat pouze nové koncepty, vrátí také pár známých. Například můžeme očekávat systém náboženství tak, jak byl představen v rozšíření Gods and Kings pro Civilizaci V, a různá vítězství včetně kulturního, vojenského, vědeckého a dalších. V jistém smyslu se vrátí i filmečky při postavení “divu světa”, které tentokrát poběží rovnou v enginu hry a mezi národními vůdci zase narazíme na klasiky - Kleopatru, Montezumu, Theodora Roosevelta nebo oblíbeného vojevůdce Gandhiho. Chování AI vůdců bude ovlivňovat kombinace historicky přesných filozofií a náhodně přiřazených povahových rysů. Každá hra by tak měla nabídnout trochu známého a trochu neznámého v otázce diplomatických vztahů. Ty si ovšem můžete pojistit nějakou tou špionáží, ale o ní Firaxis zatím mluvit nechce.

Sid Meier's Civilization VI - dojmy z E3
i Zdroj: Hrej.cz

Změny, které nejnovější díl Civilizace přináší do hry, jsou jedny z nejdrastičtějších v historii série. Vývojáři riskují zlobu dlouholetých fanoušků za účelem oživit něco, co, ironicky, jaksi ustrnulo v čase. Jak se jim jejich snaha povedla, budeme moci zjistit už letos na podzim. Sid Meier’s Civilization VI vychází na PC už 21. října.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama