Shank Recenze Shank

Shank

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

30. 9. 2010 22:32 13
Reklama

Hra, ve které je hrdina vybavený motorovou pilou, si hned získává naše sympatie. Ostatně, už naše babičky říkaly: „Motorová pila je grunt, ostatní je špunt,“ čemuž nikdo nerozuměl, protože babičky dost často mumlaly a navíc obvykle mluvily z cesty. Ale jak je vidět, zřejmě měly pravdu. Motorová pila je základ. Je pro akci to, co vlákniny pro zdravou snídani. A navíc ji v téhle hře máte hned od začátku. Žádné čekání, žádné škemrání. Hned od začátku jste vybaveni touhou po pomstě, nožem, pistolemi a motorovou pilou - přičemž všechno můžete bleskově kombinovat. Ale vezměme to postupně.

Styl je grunt

První, co vás na hře zaujme, je její styl. Grafika se nese v duchu Genndyho Tartakovského, tvůrce kreslených kraťasů, kterého proslavila velmi úsporná až strohá kresba a ještě strožejší animace. Tartakovský stvořil kreslené seriály Dexterova laboratoř (bacha, nezaměňovat hrdinu s oblíbeným seriálovým vrahem Dexterem), Samurai Jack, původní, originální, nepočítačové Star Wars: Clone Wars, a samozřejmě spoustu dalších věcí. Jeho animáče vytvořily moderní styl, který se dodnes mnozí snaží napodobit.

A hrou Shank přechází tenhle styl i do světa her. Rozráží dveře, chopí se kvéru a pěkně v duchu grindhouse vystřílí celý lokál. Žádné slitování. Střílí se, seká se, řežou se hlavy. V podstatě můžete Shanka brát jako takový předkrm k filmu Machette, kde bude taky nakrknutý velký Mexičan a taky bude brutálně vraždit všechno, co mu přijde pod ruku. Jen místo motorovky bude mít mačety.

K tomu animovanému násilí si ještě přihoďte sluncem vyšisované pozadí, mexické melodie a jako protivníky mezi jinými i lunchadory (mexické wrestlery) - a máte hru se stylem masivním jako noha brontosaura.

Akce je taky grunt

Jenže, jak opět říkaly naše babičky, když si šňuply koksu a tancovaly nahé na střeše, „styl jaro a ani hru nedělá“. Takže se přestaňme kochat vizuální podobnou a podívejme se hře na slinivku.

Především – Shank je víc retro než kalhoty do zvonu. Je to čistá 2D střílečka, ve které kráčíte zleva doprava, odevšad na vás vyskakují protivníci a vy po nich střílíte a mlátíte je a sekáte. Každou chvíli přikvačí i nějaký ten boss, který vyžaduje trochu víc postřehu a nějakou tu strategii. Občas něco přeskočíte nebo se zhoupnete a něco přešplháte. A to je tak zhruba všechno.

I když je to mlátička ve stylu starých her (až tedy na tu brutalitu), tak rozhodně není jednoduchá. Útočí na vás obvykle celé komando protivníků, každý s jinými schopnostmi a na každého platí něco jiného. Čili je nutné hned zjistit, o koho se postarat jako o prvního... a jakým způsobem. Naštěstí se hra ukládá poměrně často a navíc se všude povalují láhve s tequilou, ze které můžete načerpat zpátky sílu. Alkohol možná za volant nepatří, ale k motorové pile ano.

Boj je sám na ovládání velmi jednoduchý ale efektní. Každé tlačítko je na jinou zbraň, takže stačí kliknout a hrdina vystřelí, vytáhne nůž, sekne... a pak dorazí protivníka motorovkou. Dokáže střílet i ve výskoku a snadno zvládnete i nějaké ty speciální údery. Ty speciální hmaty se učíte cestou. Třeba jak si soupeře přidržet a pak do něj psychopaticky bodat. Nebo s ním mlátit protivníky. Dokážete i šplhat po stěnách, případně se zhoupnout na sloupu. Můžete i běhat po stěnách, což se mi sem tedy moc nehodí, hrdina nevypadá zrovna jako rozený akrobat, ale budiž. Ze začátku jsou tyhle plošinkové momenty zábavné, časem začnou těžknout a vyvolávat v hráčích záchvaty zuřivosti.

Grunt je grunt

Shank jako odpočinková budgetovka funguje stoprocentně. Nenabízí nějakou rozmáchlou hru, ale přímočarou stylovou řežbu, bez nějakých výraznějších úhybů. Rychlá akce, plynulé střídání zbraní, spousta barvitých protivníků a vychutnaná grafika. Ano, třeba střelba na vzdálenější cíle je složitější a stejně tak u házení granátů nemůžete moc zaměřovat a pokud je chcete hodit dál, musíte si holt poskočit, ale to se dá překousnout. Stejně tak hrdina není moc schopný, co se týče bleskových úniků z nebezpečí. Ale co byste chtěli? Je to obří Mexičan s motorovkou, ne nějaká balerína.

Pokud budete považovat Shanka za hlavní chod, přijde vám asi po čase přece jen stereotypní – náplň levelů se během hry nijak zásadně nemění. Shank je ale ideální jako odpočinek po nějaké složitější hře, ve chvíli, kdy se vám nechce nic jiného, než jen jít a sekat a střílet a řezat a střílet a řezat a sekat a střílet a střílet...

Shank
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Tři hodiny ryzího masakru, který je sice velmi stylový, ale stejně ho doporučujeme dávkovat, aby se tak rychle neomrzel.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama