Screamride Recenze Screamride

Screamride

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

11. 3. 2015 13:20 1
Reklama

Člověk je od nepaměti fascinován rizikem. Proto existují adrenalinové sporty. Proto se zážitkové agentury zaměřují na klientelu, která se chce cítit tak trochu v ohrožení. A proto na každé pouti najdete vedle stánku s cukrovou vatou a létajícími labutěmi za dvacku také horské dráhy. Leckteré vás jen příjemně zneklidní svou rychlostí, jiné z vás budou chtít tu cukrovou vatu dostat ven v každé zatáčce. Někdo je ale musel postavit, potom je otestoval a nakonec se je určitě snažil dovést na samou hranici bezpečnosti. Ve Screamride si vyzkoušíte, jaké by to bylo, kdybyste tím člověkem byli vy.

Okamžitě ale ze své hlavy vymažte jakoukoliv spojitost se sérií Rollercoaster Tycoon. Zde nebudete mít pod palcem žádný zábavní park. Stejně tak zde neexistuje nic jako děj, návaznost na okolní svět (z nějž vždy vidíte maximálně v dáli stojící mrakodrapy) nebo byť jen základní kontext nad rámec toho, že se nacházíte přibližně v roce 2050 a pár bláznů se rozhodlo postavit šílené horské dráhy, na kterých se ještě větší blázni dobrovolně chtějí zmrzačit. Vše je ovšem zabaleno v „poetice“ ne nepodobné animovaným filmům o ptákovi Uličníkovi a kojotu Willym, tudíž zde neuvidíte žádnou krev, nikdo si neláme vazy a vše působí místy až komicky absurdně. Ne však natolik, abyste se aspoň jednou zasmáli. Pouze si toho „všimnete“.

CRASH TEST DUMMÍK

Celá hra je rozdělena do samostatných úrovní, spadajících do tří základních kategorií. V první testujete dráhy. Doslova. Roboticky se pohybující vědci usadí vaši posádku do vozíku, vypustí vás vpřed a s drobkem štěstí se s nimi znova uvidíte i v cíli. V cestě vám postupně budou stát jednak ostré zatáčky, do kterých pro dosažení vyššího skóre nebudete chtít přibržďovat, nástrahy v podobě chybějících kolejí nebo překážek přímo na trati a v neposlední řadě urychlovací zařízení a skokánky. To vše si budete muset podmanit, pokud budete chtít splnit kritéria k postupu do další úrovně, které se skrývají za hradbou získaných hvězd. Z jedné úrovně si jich můžete odnést až šest a pro odemčení posledních dvou světů rozhodně nebude stačit je sbírat po jedné či po dvou.

Obtížnost přibližně od třetího „světa“ ze šesti exponenciálně vzrůstá a rozhodně se nedá říci, že byste si při dosahování vyššího počtu bodů užívali zábavu pro celou rodinu. Alespoň o tom svědčilo množství nadávek, když se mi nepovedlo limit pro další hvězdu splnit o pár desítek bodů. Naštěstí zde při každém vykolejení z dráhy můžete zmáčknout tlačítko a vrátit se s poloviční rychlostí o několik desítek metrů před kritický moment, což sice bodový součet nezachrání, ale vaše nervy ano. Zároveň se splněnými úrovněmi odemykáte bonusové předměty, které se dají použít v sandbox módu, ale o něm až později.

Pár bláznů se rozhodlo postavit šílené horské dráhy, na kterých se ještě větší blázni dobrovolně chtějí zmrzačit.

Druhá kategorie se celá točí kolem ničení všeho a všech. Už během jízdy na horských drahách se vám mnohokrát stane, že váš vozík vyletí vstříc budovám, které se okolo drah vyskytují. A občas je dokonce taková slušná bouračka dovede srovnat se zemí. Mód destrukce se točí výhradně kolem vaší snahy zdemolovat co nejvíc věcí, které se v úrovni nachází. Vedle jízdy na dráze za hranicí vašich možností k ní budete využívat také obřího praku, do kterého postupně naládujete rozličnou munici. Jde o jakousi glorifikovanou verzi Angry Birds, kdy se počítá počet pokusů, násobič explozí, které vaše demolice způsobí a pochopitelně celková škoda.

Světe div se, Screamride nabízí natolik fungující destrukční model, že vás jednoduše baví sledovat každou kolabující budovu, které jste „jenom“ ustřelili prostřední nosný sloup žabičkou o vodní plochu. Grafická stránka sice není kdovíjak detailní a například textura zmíněné vody (která se nachází na kompletně všech mapách ve hře) je vyloženě odfláknutá, ale když do ní postupně napadají všechny bloky, z nichž jsou zdejší budovy složeny, tak to je zkrátka vždy zajímavé.

Poslední okruh úrovní se točí kolem budování horských drah a lehkého řešení logických problémů. Úúkolem je dostavět nehotovou dráhu tak, aby odpovídala všem kritériím, které se s danou úrovní pojí. Většinou to znamená splnit požadavek délky, ale poměrně brzy se naučíte používat loopingy a další vychytávky, kterými budete dráhy ozvláštňovat. Ovládání gamepadem a pokládání bloků po jednom s nutností otáčet jimi v prostoru možná nebude každému sedět, ale dá se na něj poměrně rychle zvyknout. A ačkoliv přesnost dvourozměrného plánu a klikání myší se s tím samozřejmě nemůže ani trochu rovnat, pro zdejší potřeby je celé ovládací rozhraní maximálně vyhovující. Autoři rovněž pamatovali na situace, kdy se pouze potřebujete posledními několika bloky napojit zase na začátek – provést to můžete zmáčknutím jediného tlačítka. Bohužel, a to se týká i výše zmíněného destrukčního režimu, z počtu úrovní a jejich variability je poznat, že prim zde hraje samotné ježdění po drahách. Ne snad, že by zbylé dva módy působily ledabyle, ale je na nich zkrátka poznat, že jim v porovnání s úvodním testováním nebyla věnována taková péče.

ZNÁTE BOŘKA!

Vše výše zmíněné dohromady spojíte v režimu Sandbox. Ale abyste ho mohli začít naplno využívat, musíte si nejprve odemknout ty skutečně zajímavé části hraním klasických úrovní. Jestliže se nejprve chcete přesvědčit, co všechno v něm lze vytvořit, stačí zabrousit do uživatelských úrovní, kde se už teď nachází desítky opravdu kvalitních úrovní, a nějakou z nich si stáhnout (tuto funkci podporuje pouze Xbox One verze). Kromě prostoru a zákonů gravitace nejste omezeni vůbec ničím a nic vám nebrání v editoru vytvořit skutečně epesní dráhy, linoucí se třeba skrz městskou zástavbu. U uživatelských úrovní jsme však narazili na velmý nepříjemný prvek v podobě hrubého snižování počtu snímků ve chvíli, kdy začnete demolovat desítky objektů najednou. V extrémnich případech se framerate propadal až na jeden snímek za vteřinu, což sice vzhledem k dění na obrazovce bylo jakž takž pochopitelné, ale hezké ani trochu.

Screamride
i Zdroj: Hrej.cz

Screamride, jak už asi tušíte, zůstal někde na půli cesty mezi skutečně zábavnou hrou a experimentem, nad jehož podivností zlehka pozvednete pravé obočí. Dovede vás chytnout na několik dlouhých desítek minut, ale abyste u něj trávili hodiny v kuse, na to jednoduše není dimenzován. Zamrzí rovněž absence multiplayeru, ať už online nebo offline, která je zde vynahrazena různými online žebříčky a statistikami. Ani po grafické stránce se nejedná o žádný zázrak, byť z technického hlediska jde o vpravdě mimořádný a esteticky funkční kousek. Přesto se v něm ale skrývá něco zajímavého, co vás nutí postupovat úrovněmi stále dál a vylepšovat své skóre pouze proto, abyste si odemkli další svět a celé „trápení“ mohlo začít nanovo.

Screamride
Xbox Xbox One
Xbox Xbox 360

Verdikt

Slušný nápad, rozporuplné provedení. Pokud vás neláká horská dráha na Matějské a do Disneylandu máte daleko, Screamride dovede vaši touhu po rychlosti slušně naplnit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama