SBK X Superbike World Championship Recenze SBK-X: Superbike World Championship

SBK-X: Superbike World Championship

Vilém Koubek

Vilém Koubek

31. 5. 2010 22:00
Reklama
Reklama

Vytvořit jednostopé závodění, které by se zavděčilo jak příležitostným, tak náročnějším hráčům je prakticky nemožné. Ať už uděláte krok směrem k arkádě, nebo naopak k simulaci, vždycky se zvedne vlna nevole, což vás nakonec přivede ke kompromisu. A mezi závodními hrami kompromisy moc nefungují. Vývojáři z Black Bean Games se proto rozdrhli na ně vykašlat, odtrhli arkádu od simulace a na placku s popisem SBK-X umístili dvě zásadně odlišné hry.

V Arkádě ne příliš zábavná

Pokud se závodními hrami tohoto typu nemáte moc zkušeností, samozřejmě první sáhnete po módu „Arkáda“.  Z relativně širokých možností si vytvoříte závodníka dle vlastní chuti a vrhnete se do kariéry. V té se vás ujme duo mechanik/bývalý jezdec a sekretářka/možná přítelkyně (kdo ví) a hned od samého začátku vám prozradí, že se zdejší „příběhová kampaň“ bude skládat z plnění nejrůznějších výzev zapasovaných do závodního prostředí. V praxi to znamená dojet na dané pozici, nebo předehnat určitého jezde o nějaké množství vteřin. Občas se do toho ještě zamíchají lehké komplikace, to třeba když vám onen mechanik před závodem prozradí, že se zrovna moc dobře nevyspal a během ladění vaší motorky poněkud zprznil brzdy.

Potud v pohodě, ovšem jakmile dojde na plnění výzev jako takových, pravděpodobně si většina z vás nevěřícně ukroutí hlavu. Ono totiž prakticky nedojde k závodění! V drtivé většině případů jste vrženi do rozjetého závodu, kdy se chvilku díváte na automatického jezdce a posléze přeberete motorku pod svou kontrolu. Do konce zbývá kolo, nebo dvě. A jeďte... Na jednu stranu fajn, dává to výzvě jisté hranice, díky nimž je její plnění náročnější, nebo naopak snazší, ale osekat takhle hrubiánsky závodní složku v závodní hře, to chce vážně odvahu. Není proto divu, že vás kariéra v arkádové polovině hry velmi záhy přestane bavit a nezachrání ji ani ono dynamické duo, které k vám po každém závodě prohodí pár vět, jako k desetiletému se zatraceně chatrnou psychikou.

A vůbec – celého arkádového módu se přejíte zatraceně rychle, a to hlavně proto, že ani to závodění v samostatně puštěných okruzích není kdovíjak zábavné. Chování motorek je sice značně otupěno a prakticky zpřístupněno i pro opravdu nenáročné jedince, jenže stejně tak je tomu i u protivníků, což hře ubírá na kouzle. Umělá inteligence z osekaného modelu těží neskutečným způsobem a na trati je proto na vyšší obtížnosti téměř k nedostižení. Situace, kdy jedete po rovince s plynem na maximum a zdrceným tlačítkem „boost“ (výsada arkády) a oponenti kolem vás projíždějí, jako by spěchali na obrovskou slevovou akci v motoristické prodejně, není vůbec výjimkou. Během hraní jsme nabývali pocitu, že umělá inteligence „boost“ vůbec nepouští a jede na něj v jednom kuse. Což je prakticky cheatování, jelikož hráč je omezen v ovladatelnosti, pokud ho drží...

V Simulaci náročná, ale odměňující

Zkrátka a dobře, pokud máte zájem o arkádové závodní motorky, pravděpodobně budete hořce zklamání. Naopak vy, jež toužíte po simulaci, si na SBK X doslova smlsnete. Přechod mezi arkádou a simulací je totiž, jako by vás někdo praštil do obličeje obří učebnicí fyziky. Motorka vám doslova ožije pod zadkem a tempo hry se takřka drasticky změní.  Najednou nedostanete ani jednu zatáčku zadarmo a všechno tomu musíte přizpůsobit. Což z nudného arkádového lítání udělá náročné, ale zato odměňující závodění.

Aby s náročností nepřišlo i odrazování hráčů, rozhodli se autoři pro velké množství nejrůznějších nastavení, díky nimž si hru uzpůsobíte přesně podle vlastních potřeb. Vedle tří úrovní simulace vám bude nabídnuta i možnost zranění jezdce, započítávání jeho váhy a spousta dalšího.

Kromě povedeného modelu ježdění je předností simulace také propracovaná kariéra, v níž přijímáte kontrakty od závodních týmů a jezdíte pod nimi celé sezóny. Před každým závodem si projdete dvojicí tréninků, kvalifikací a zahřívacím kolem, což by na někoho možná mohlo působit zbytečně průtažně, ale i na to autoři mysleli, a pokud se vám do tréninků nechce, dají se přeskočit. To samé platí i o kvalifikaci, ale pak musíte počítat s následky, tedy s poslední startovní pozicí. Když dojde na závodění, je všechno v normálu - žádné polorozjeté okruhy, či podivné výzvy.

Graficky poněkud levná

Simulace se prostě povedla a s menším množstvím počáteční snahy si ji užije opravdu každý. Je proto škoda, že si autoři nedali podobnou práci i s technickým zpracováním, které se pohybuje někde v mezích lehkého nadprůměru. Modely motorek a jezdců jsou sice propracované a detailní, ale k čemu to, když tratě a veškeré okolí vypadají strašně levně a prázdně. Situace se nelepší ani když prší a ke slovu by se čistě teoreticky mohla dostat celá řada nejrůznějších efektů... A propos o efektech tady prakticky nemůže být řeč. Pocit rychlosti máte jen v případě, že se vám podaří vyletět ze zatáčky. Jinak prostě jedete -  žádný prožitek á la Shift a jemu podobné se nekoná.

SBK-X je proto titul, který nemá dostatečně výživné grafické pozlátko, aby si obmotal „řadové hráče“, ale fanoušci tohoto druhu závodění by s ním měli být nadmíru spokojeni.

SBK X Superbike World Championship
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Pofidérní arkádová polovička vás maximálně znechutí. Simulace je naopak náročná ale schůdná a výživná. Nebýt odfláknutého technického zpracování, mohla být hra ještě o příčku výš.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz