rekni-kde-herni-designeri-jsou
Článek Řekni, kde herní designéři jsou...

Řekni, kde herní designéři jsou...

Luke

Luke

18. 2. 2008 23:54 7
Reklama

Seděl jsem minulý týden v literární kavárně s profesionálním herním grafikem. Nad chladnoucím kávou posmutněle vyprávěl, jak se na českém trhu nedá výrobou grafiky uživit a vážně uvažoval o tom, že svojí specializovanou firmu prodá a nechá se zaměstnat jako řadový grafik ve velké společnosti. Nedá se říci, že by nebyl talentovaný nebo neúspěšný – jen se „práce snů“ ukázala být přesným opakem. Pracovní doba sedm dní v týdnu, problémy s financemi a především nezájmem klientů, kteří si raději seženou levné a pracovité asijské firmy, i když výstupní kvalita zdaleka nemusí být na špičkové úrovni. V hantýrce současnosti se tomu říká outsourcing – najímání třetích stran pro vlastní projekty. Outsourcuje kde kdo – call centra britských a amerických společností sedí v Indii, Čína se prosazuje jako levná výrobní pracovní síla a takové České republiky si zahraniční firmy váží jako solidního jádra sdílených služeb. Podle průzkumů agentury A.T. Kearney naše země stojí na šestnácté příčce v outsourcingové hitparádě skládané z padesáti zemí světa.

Podle rok starého odhadu šedesát procent producentů přesunuje výrobu her do východní Evropy a jižní Asie. Obvykle se v nezápadních zemích vyrábí textury, modely, zvuky a hudba, za které by se doma producentům pořádně prohnuly peněženky. Pro příklad, práce inženýra v Číně vyjde měsíčně na pět set dolarů, zatímco za tu samou práci se ve Spojených státech platí kolem čtyř tisíc dolarů. Ceny ve východní Evropě si pochvaluje i můj známý americký dirigent, který v Praze několikrát nahrával herní hudbu – ve Spojených státech by jednotliví hudebníci chtěli čtyřnásobně vyšší plat na hodinu, než čeští. Výhody outsourcování jsou zřejmé: nižší platové podmínky, více zaměstnanců a často i státní daňové úlevy pro investory v softwarovém podnikání (Vietnam). Odhaduje se, že roku 2010 zaplatí západní společnosti za výrobu her v Asii kolem tří miliard dolarů – a to je hodně málo.

Pokaždé, když se objeví zpráva o založení pobočky velkého západního světa v nějaké podivuhodné zemi, je jasné, že jde o outsourcování místních kreativních lidí. Naposledy to byla pobočka Ubisoftu v Singapuru. Jakkoliv zní outsourcování jako dobrý nápad bez vedlejšího efektu na herní průmysl, opak může být pravdou. Kolik kvalitních a původních her s vysokými rozpočty vyšlo v poslední době z východní Evropy nebo Asie v porovnání se západní produkcí? Málo. Placení jednotlivých firem specializujících se na tvorbu částí herní prezentace se promítá do nedostatku tvořivých lidí se svou vlastní společností, která by měla potenciál vytvořit komerčně úspěšnou hru.

Dopad je dobře odpozorovatelný: programátoři a grafici pracují v zahraničí nebo ve společnosti vytvářející obsah pro cizí hru a nemají časofinanční prostor pracovat na vlastních nápadech. Pakliže to zkusí, jsou velkými společnostmi rychle připraveni o možnost najmout kvalitní lidi, protože trh práce je už vybraný. Dochází pak k rozvoji freewarové a nezávislé scény, ve které se lidé realizují skrz jednoduché hry na internetu. Tvůrci mnohých takových her nejsou z principu nezávislí, ale prostě jim nezbývá nic jiného, než dobře zpracovat jeden nápad a vrhnout ho do internetového chaosu, než se snažit několik let vytvořit komplexní funkční herní design. Příkladem může být třeba Shift nebo Iron Dukes.

U nás by řešením mohla být státní podpora, jako mají například filmy skrz Fond pro podporu a rozvoj české kinematografie. Francie nebo Velká Británie podobné pro-herní aktivity čas od času provozují formou grantů, zatímco v České republice nic podobného neexistuje a podle všeho se ani neplánuje. Fondy takového ražení mají sloužit k rozdělování určité sumy mezi tvořivé lidi, kteří předloží dostatečně fundované odůvodnění a materiály o připravovaném projektu, na který potřebují peníze. Kdyby si někdo dovolil zažádat u Ministerstva kultury o podporu herního projektu, musel by ve všeobecném státním fondu kultury bojovat s divadly, vydavateli knih a pořadateli koncertů – a zřejmě by neuspěl. Jde do jisté míry o patovou situaci, která se jen tak nezlepší – snad teprve po úplné integraci do Evropské unie se ceny na trhu práce zvednou natolik, že se outsourcing přesune úplně do Asie a vytvoří se podmínky pro vznik a udržení lokálního a potencionálně úspěšného herního vývoje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama