Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti
i Zdroj: Sony Interactive Entertainment / PlayStation Publishing LLC / Santa Monica Studio
God of War Ragnarök Recenze Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti

Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti

David Bernard

David Bernard

Platformy Windows PC

Fimbulská zima udeřila. Ragnarök se blíží. Závěr severské ságy o boji s vlastním osudem konečně dorazil i na obrazovky PC hráčů. Po dvou letech tak dostáváme vytříbený herní zážitek, který byste rozhodně neměli minout.

Reklama

Série God of War je tu s námi již od roku 2005. Před šesti lety jsme se na konzoli PlayStation 4 dočkali jejího „restartu" v podobě stejnojmenného dílu, který nedoprovázela žádná číslovka ani přízvisko. Jednalo se o naprostý úspěch. Nové dobrodružství Krata, starořeckého boha války (dříve poloboha), oslovilo obrovské množství dlouhodobých i zcela nových fanoušků. Jejich počet se s příchodem PC verze, která dorazila o čtyři roky později (2022) ještě znásobil. Ve stejném roce se majitelé konzolí PlayStation 4 a PlayStation 5 dočkali pokračování v podobě God of War Ragnarök. To se nyní konečně dostává do rukou hráčů, kteří preferují PC platformu. A to je dobře. Završení severské ságy by si totiž nikdo neměl nechat ujít.

Nejedná se o srovnávací recenzi.

Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Sony Interactive Entertainment / PlayStation Publishing LLC / Santa Monica Studio / Jetpack Interactive

Všechny činy mají následky

Pokud jste žádný z dílů God of War nehráli, dovolte mi vás zastavit. Abyste si Ragnarök mohli užít tak, jak tvůrci zamýšleli, je nutné absolvovat předchozí iteraci z roku 2018 (2022 pro PC). Bez znalostí předchozího děje budete prostě a jednoduše tápat. Autoři z amerického tvůrčího celku Santa Monica Studio sice do pokračování zakomponovali krátké shrnutí dosavadního příběhu, ale pro pochopení jemných nuancí je nedostatečné. Slouží spíše jako připomenutí pro ty, kteří šest let starý díl hráli v době vydání. V každém případě se sluší nastínit hlavní zápletku osudové cesty Krata a jeho syna Atrea.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: Od 1 500 Kč
  • Česká lokalizace: Ano, titulky
  • Obtížnost: Pět volitelných stupňů
  • Základní herní doba: Hlavní příběh vám zabere cca 25 až 30 hodin, s vedlejšími úkoly a aktivitami se hravě dostanete na více jak dvojnásobek. Herní dobu si navýšíte i díky DLC God of War Ragnarök: Valhalla
  • Bude vás bavit: Pokud milujete severskou mytologii, líbil se vám předchozí díl, máte rádi dobře napsané příběhy, propracované soubojové systémy a neděsíte se velké porce obsahu 
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi severskou mytologii, velký důraz na souboje a nelíbil se vám předchozí díl

Na konci předchozího dílu došlo díky rozhodnutím ústřední dvojice hlavních protagonistu ke vzniku tzv. „Fimbulské zimy", předzvěsti Ragnaröku - konce světa. Na každý z devíti světů působí Fimbulská zima jinak, ale všude dochází k rapidním a výrazným změnám. Od událostí předchozího dílu uběhly tři roky. Kratos a Atreus se ocitají v roli lovené kořisti. Kratův vytoužený klid se zdá jako na míle vzdálený sen, a Atreus se pomalu stává mužem, což je doprovázeno, pro věk tak typickým, hledáním sebe sama. Jak už to tak bývá, všechny činy mají své následky. Hlavním hrdinům se v souvislosti s koncem předchozího dílu podařilo pořádně naštvat panteon severských bohů v čele s Ódinem. Hrátky s osudem a proroctvím tak mohou začít. Ačkoliv se v jádru jedná o dva roky starou hru, podařilo se mi dosud vyhýbat příběhovým spoilerům. Rozhodně vás nechci připravit o skvělý zážitek, a tak se do dalšího popisu příběhu příliš pouštět nebudu.

Mohu vám nicméně prozradit, že si za Atrea tentokrát zahrajeme mnohem více. Tři roky jsou v případě dospívajícího muže opravdu znát. Atreus se zdokonalil v boji a drsné zážitky jej velmi zocelily. Během putování se k vám mnohdy přidají i postavy, u kterých byste to absolutně nečekali. To přidává ději na zajímavosti a nepředvídatelnosti, což každým kouskem svého hráčského srdce kvituji s povděkem. Samotné finále hry mne zcela odrovnalo. Po celou dobu jsem měl husí kůži, permanentní úsměv na tváři a při závěrečných soubojích jsem máchal ovladačem, tetelil se blahem a téměř nedýchal. Ano, až tak na mě rozuzlení severské ságy zapůsobilo. Naprosto božské. Hlavní i vedlejší postavy jsou bravurně napsány, pro dialogy platí totéž. Důraz na vztah otce a syna se od předchozího dílu ještě umocnil a lze jej bez problémů aplikovat na reálný život. Pochválit musím i styl humoru, který mi osobně velmi sedl. God of War Ragnarök sice pracuje s velmi vážnou premisou příběhu, ale vtipné vsuvky přicházejí v ty pravé chvíle. Nicméně se jedná o subjektivní pocit a pochopím, když bude některý z vás zvolený humor vnímat jako rušivý element.

Důraz na vztah otce a syna se od předchozího dílu ještě umocnil.

Hlavní příběh vám zabere zhruba 25 až 30 hodin, a to v závislosti na zvolené obtížnosti, kterých je ve hře pět. Tu nejtěžší, „Give Me God of War", lze aktivovat pouze se spuštěním nové hry. Osobně jsem God of War Ragnarök absolvoval na střední obtížnost a umím si představit, že na zmíněnou nejtěžší variantu se bude jednat o pořádnou herní výzvu. Zaměřit se výhradně na příběh by byla nicméně velká chyba. Devět světů toho totiž nabízí podstatně více.

Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Sony Interactive Entertainment / PlayStation Publishing LLC / Santa Monica Studio / Jetpack Interactive

Od mrazivé krajiny po vyprahlou poušť

God of War Ragnarök je o poznání rozsáhlejší hrou, než jak tomu bylo u předchozího dílu. Devět světů, které během osudového dobrodružství navštívíme, skýtá nejedno překvapení a obrovskou porci obsahu. Výrazně doporučuji prozkoumávat okolí a plnit vedlejší úkoly, které mnohdy rozvíjejí příběhové pozadí vedlejších postav. Díky průzkumu navíc získáte spoustu potřebného materiálu, který následně využijete pro vylepšení výbavy. Napříč celou hrou narazíte na velké množství zajímavých hádanek. Některé nicméně nebude možné vyřešit do doby, kdy budete disponovat požadovanými schopnostmi, což osobně příliš nevítám a vadilo mi to i v předchozí iteraci hry. Hádanek je na můj vkus navíc zbytečně moc. Tato výtka je však zcela subjektivní. Co se nelíbí jednomu, může druhý milovat.

Devět světů skýtá obrovskou porci obsahu.

Každý z devíti dostupných světů nabízí odlišné prostředí. Trpasličí Svartalfheim je plný prapodivných strojů, štol a dolů. Plavit se zde budete i po rozsáhlém jezeře. Vrátíme se i do Helheimu, říše mrtvých. Zde se navíc odehraje jeden z nejlepších soubojů s bossem z celé hry. Niflheim nabídne tréninkovou arénu a strom Ódinových havranů, které likvidujete během průchodu hrou. V pozdější fázi hry se Niflheim o něco rozšíří, ale stále se jedná o nejmenší z devíti světů, což je trochu škoda. V pekelně rozžhaveném Muspelheimu se mimo část příběhu můžete pustit i do série výzev, které otestují vaše bojové schopnosti. V případě tajemného Jotunheimu se zdržím komentáře, jelikož se jedná o podstatnou a důležitou část děje. Středobodem devíti světů je poté Midgard, ve kterém si v minulosti Kratos a jeho žena Faye zřídili domov. Midgard je víceméně stejný, jak si jej můžete pamatovat z předchozího dílu. Ovšem s výjimkou působení Fimbulské zimy, která prostředí uvrhla do ještě většího mrazu. V Alfheimu stále zuří válka světlých a temných Álfů a Vanaheim nabídne obrovskou porci hlavního i vedlejšího obsahu. Tedy za předpokladu, že přežijete všudypřítomnou vlhkost a vražednou faunu i flóru. Zlatým hřebem je poté samotný Asgard, o kterém se ze stejných důvodů, jako je tomu u Jotunheimu, nechci příliš rozpovídat.

Pokud se rozhodnete každý z devíti dostupných světů pořádně prozkoumat, budete potřebovat pořádnou dávku času. Osobně jsem ve hře strávil zhruba 55 hodin a některé vedlejší úkoly a aktivity mi stále zbývá dokončit. Umím si představit, že se snadno můžete dostat za hranici 60 až 70 hodin herní doby. Když k tomu připočtu DLC God of War Ragnarök: Valhalla, které je součástí hry, nudit se rozhodně nebudete. Přemýšlel jsem, zda v souvislosti s herním obsahem prozradit i jistou skutečnost, ale dospěl jsem k závěru, že bude lepší, když ji zažijete nepřipraveni. Ve výsledku se tak v případě God of War Ragnarök jedná o poctivou řemeslnou práci, která vás, pokud ji to dovolíte, zabaví na vyšší desítky hodin. Pokud stále nebude mít dost, můžete se pustit do režimu New Game Plus.

Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Sony Interactive Entertainment / PlayStation Publishing LLC / Santa Monica Studio / Jetpack Interactive

Sekerou to nekončí

Brutální souboje k sérii God of War neodmyslitelně patří. Nejinak je tomu i v případě God of War Ragnarök. Soubojový systém doznal od předchozího dílu několika změn a je komplexnější. Často jsem se setkával s názorem, že se jedná o bezduchou „rubanici", ale dovolím si nesouhlasit. V závislosti na zvolené obtížnosti může být boj opravdu náročný, a to především skrze včasné úhyby, blokování a odrážení útoků štítem. Na nejnižší obtížnost sice nepřátele zlikvidujete bez přílišného úsilí, ale pokud zvolíte střední či vyšší úroveň, budete muset přemýšlet. A to jak nad volbou zbraně, tak i nad využitím vhodných runových dovedností, kterých je ve hře opravdu velké množství. K mrazivé sekeře Leviathan a ohnivým čepelím Chaosu do Kratova arzenálu přibude i třetí velmi zajímavá zbraň, která se nicméně váže na důležitou část příběhu. Opět tak volím taktiku mlčení. Samozřejmostí je pak Kratova zuřivost, která má několik variant.

Brutální souboje k sérii God of War neodmyslitelně patří.

Kratos může díky získaným zkušenostem zbraně postupně vylepšovat (platí to i pro brnění). Jakmile odemčenou dovednost použijete v souladu s požadovaným limitem, lze ji vylepšit dalším způsobem (zvýšení elementárního poškození, důraz na omráčení atd.). Dovednosti odemykáte i v případě Atrea, který se zaměřuje na souboj pomocí luků a jejich runových šípů. Může také vyvolávat magické pomocníky v podobě astrálních zvířat. Popsání dalších schopností je poněkud problematické, jelikož je opět úzce spjato s rozvojem příběhu. Souboje jsou hybnou silou hratelnosti. Užijete si jich opravdu dosyta. Znázornění brutality při eliminaci široké plejády nepřátel mne mnohdy překvapilo. Kratos ani Atreus se s nikým a ničím nepářou, což je znát od prvních minut hry. Typů nepřátel je ve hře opravdu úctyhodné množství. Bojovat budete proti smrtící zvěři, nemrtvým stoupencům Ódina (Einherjarům), temným i světlým Álfům, pekelným nájezdníkům, kmenům Midgardu, prastarým elementálům či otravným Grimům. Kompletní seznam by byl opravdu dlouhý. Každý typ nepřátel se navíc dělí do podtříd, z nichž každá disponuje odlišnými útoky a dovednostmi, kterým musíte přizpůsobit styl boje.

Pomyslným vrcholkem hratelnosti jsou bezesporu souboje s bossy. Těch je v God of War Ragnarök opravdu dostatek a díky skvělému designu a schopnostem protivníků vás naprosto pohltí. Herní styl lze upravovat také díky setům brnění, z nichž každé disponuje jinými bonusy. Brnění získáte za hlavní i vedlejší úkoly, případně je skryto ve všudypřítomných truhlách s poklady. Díky kombinaci s obšírnou nabídkou schopností si tak můžete vymýšlet buildy, které sednou vašemu hernímu stylu. Když k tomu přidáme i amulet se sloty, do kterých lze vkládat další bonusy a posilovat tím statistiky hlavního hrdiny, dostaneme recept na kvalitní vývoj postavy. Hračičkové tento systém zcela jistě ocení. Z mého pohledu se tedy o bezduchou mlátičku rozhodně nejedná. Názory se ovšem mohou lišit.

Recenze PC verze God of War Ragnarök, osudové cesty, která se vám zaryje do paměti
i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Sony Interactive Entertainment / PlayStation Publishing LLC / Santa Monica Studio / Jetpack Interactive

Veskrze povedený port

Mnoho z vás pravděpodobně zajímá, jak PC verze God of War Ragnarök funguje a běží. Mohu vás uklidnit, optimalizace dopadla dobře. Na základě informací z technických rozborů ale musím zmínit, že se hra potýká s problematickým chodem na starších procesorech (např. AMD Ryzen 3600). Se sestavou AMD Ryzen 5600x, Nvidia RTX 3070 Ti a 32GB RAM jsem nicméně téměř žádné problémy nezaznamenal. V rozlišení 1440p jsem se na ultra detaily většinu času pohyboval nad hranicí 100fps (často i 160fps a více), a to s použitím technologií Nvidia DLSS (režim kvality) a generování snímků od AMD (ano, funguje v symbióze). Pokud jsem generování snímků deaktivoval, docházelo místy k propadům na 50fps. Hru si nicméně příjemně zahrajete i s průměrnou sestavou, jen pozor na ony slabší procesory. Potěšil mne i celkový vizuál, který mnohdy vykouzlí nezapomenutelné scenérie, což lze připsat samotnému designu prostředí.

Optimalizace dopadla dobře.

Vynikající je i hudební doprovod, pod který se podepsal americký skladatel Bear McCreary. Ten pracuje s dunivými mužskými chorály, jemným ženským zpěvem, smyčcovými nástroji a temným zvukem bubnů. McCreary se osvědčil již v předchozí iteraci hry a v God of War Ragnarök dostál svému umu. Co mne ovšem poněkud rozčilovalo, byl nevyvážený zvukový mix. Hlasitost dialogů je velmi upozaděna. V týdnu sice vyšel update, který měl tento problém řešit, ale musím konstatovat, že neúspěšně. Výsledkem jsou tak nepříjemně tiché dialogy, které následně doprovází ohlušující hudba a zvuky boje (v případě, že si dialogovou pasáž zesílíte). Stejný problém mívá i spousta filmů a neuvěřitelně mne to rozčiluje. Sluch máme jen jeden, tak proč jej takto trápit. Kritiku si zaslouží i místy kostrbatý český překlad, který z neznámého důvodu obsahuje i moderní slova, které se k zasazení hry absolutně nehodí (např. mainstream atd.). Technický stav PC portu je ve výsledku ale velmi solidní. Je evidentní, že když tvůrci chtějí, dokáží své dítko optimalizovat. Studio Jetpack Interactive, které za PC portem stojí, odvedlo kvalitní práci. V obrovském množství technicky zpackaných her za poslední roky je PC verze God of War Ragnarök světlem na konci tunelu. Ano, nějaké chyby se najdou, ale pozitiva drtivě převažují.

Nezapomenutelný zážitek

God of War Ragnarök jsem si užil natolik, že se nezdráhám udělit maximální možné hodnocení. K tomuto rozhodnutí přistupuji velmi zřídka. Hra mne musí naprosto pohltit, rozjasnit mi oči a vykouzlit úsměv na tváři, který přetrvá i po závěrečných titulcích. To vše se rozuzlení severské ságy podařilo. Úžasný příběh je umocněn skvěle napsanými a zahranými postavami, kvalitními dialogy, funkčním humorem, zábavným vedlejším obsahem, dlouhou herní dobou a vtahujícím soubojovým systémem s velkou mírou přizpůsobitelnosti. Podařená optimalizace navíc zajistila ničím nerušený herní zážitek, na který budu ještě dlouho vzpomínat. Pokud jste novodobé ztvárnění série dosud míjeli, důrazně doporučuji tuto chybu napravit. Nebudete litovat, věřte mi.


God of War Ragnarök
Windows PC

Verdikt

God of War Ragnarök je dechberoucím severským dobrodružstvím, které přináší vynikající výpravný příběh, skvěle napsané postavy, zábavný vedlejší obsah, dlouhou herní dobu a zážitek, na který budete ještě dlouho vzpomínat. Propracovaný soubojový systém potrápí vaše reflexy, nádherný hudební doprovod potěší vaše uši a návštěva devíti tajemných světů ve vás probudí chuť prozkoumávat vše, co se dá. PC verze se může pyšnit povedenou optimalizací, ale nesprávně nastavený mix zvuku vás může podráždit. Pokud jste se novodobému ztvárnění God of War dosud vyhýbali, napravte to. Odměnou vám bude titul, který potěší nejedno hráčské srdce.

Hodnocení

Jak hodnotíme?

Co se nám líbí a nelíbí?

Vynikající příběh a výprava
Skvěle napsané postavy a dialogy
Funkční humor (subjektivně vnímáno)
Dlouhá herní doba
Špičkový design prostředí
Zábavný vedlejší obsah
Herecké výkony a dabing
Podmanivý hudební doprovod
Povedený vizuál
Propracovaný soubojový systém a vývoj postavy
Solidní optimalizace
Příliš mnoho hádanek a puzzlů (subjektivně vnímáno)
Nevyvážený zvukový mix
Kostrbatý český překlad
Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama