Recenze Lost Soul Aside: když souboje září víc než hrdinové
i Zdroj: Sony Interactive Entertainment
Lost Soul Aside Recenze Recenze Lost Soul Aside: když souboje září víc než hrdinové

Recenze Lost Soul Aside: když souboje září víc než hrdinové

Andrej Holátko

Andrej Holátko

6
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5

Lost Soul Aside je tu. Nabízí draka, hrdinu a velké bitvy. Stojí ale opravdu za to čekání?

Reklama

Několikaleté čekání je u konce a hra z hlavy jediného vývojáře Yanga Binga, která po letech nabobtnala do větších rozměrů a ambicí, se konečně dostavila na naše herní konzole a počítače. Po dohrání mi okamžitě bleskla hlavou scénka z legendární komedie Žhavé výstřely 2, kde hlavní hrdina Topper Harley, ztvárněný hercem Charliem Sheenem, čte v letadle knihu. Při dotazu, co to čte, odpoví, že název knihy je Dlouhé čekání. A na otázku, jestli je ta kniha dobrá, odvětí: „Ne jak jsem čekal…“


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: od 1689 Kč
  • Česká lokalizace: ne
  • Obtížnost: lze nastavit po dohrání
  • Základní herní doba: 20 hodin
  • Bude vás bavit: pokud vás baví rychlé souboje a skvělé bossfighty
  • Nebude vás bavit: pokud nemáte rádi nudné postavy a špatné příběhy

Hrdina, zloduch a konec světa

Hráč se ujme mladého muže jménem Kaser, který je součástí odboje proti císařství, jež utlačuje místní pracovitý lid. Kaser společně se svou sestrou a ostatními spiklenci připraví vychytralý plán na svržení císaře během oslavy jeho vlastních narozenin a pomocí ohňostroje chtějí dát lidem najevo svou rebelii… ohňostrojem… na oslavě narozenin. Než se hráč stačí vzpamatovat z těchto zajímavých myšlenkových pochodů místního odboje, na celé město zaútočí záhadní mimozemšťané. Kaser se v tajných laboratořích spojí se záhadným drakem jménem Arena a jeho sestra upadne do kómatu poté, co jí jeden z útočníků sebere duši. Kaser se pak po boku Areny vydává hledat úlomky duší, aby zachránil svou sestru a mimoděk i svět před vládcem mimozemšťanů Aramonem.

Pojďme si to říct na rovinu: příběh Lost Soul Aside je opravdu nezajímavý, plný klišé a plytkých postav. Osobně jsem byl rád, že Kaserova sestra Louisa nakonec skončila na lůžku, protože její vystupování a šílené přehrávání mi začalo vadit už v prvních minutách hry. Postupem času máte ve hře jisté flashbacky z dob, kdy jste ještě trávili čas společně, a tam jsem se vždy utvrdil, že je dobře, že mám jako parťáka malého dráčka a ne svou sestru.

Pojďme si to říct na rovinu: příběh Lost Soul Aside je opravdu nezajímavý.

O nic lépe na tom bohužel není ani zbytek osazenstva hry. Hlavní hrdina Kaser je nemastný, neslaný a bohužel k celkovému dojmu nepřidá ani průměrný dabing postav. Přišlo mi, že herec, který daboval Kasera, při čtení replik spíš přemýšlel nad tím, jestli nezapomněl vypnout žehličku, nebo jestli ještě mají kuřecí v obchodě v akci. Jeho monotonní hlas s minimem emocí vás provází nejrůznějšími situacemi, kde by se určitě hodilo více pracovat s intonací a emocemi. Bohužel japonský dabing na tom není o nic lépe, a tak jsem si nechal ten anglický, abych nemusel neustále číst titulky při soubojích. Ostatní parťáci jsou stejné šedé myši jako Kaser a drak Arena vás začne po chvíli štvát řečmi o tom, že je velký lord a lidé jsou oproti němu nicotní.

Příběh je rozhodně největší slabinou hry a i když se občas pokouší o větší výpravnost či hloubku pomocí filmečků a rádoby zvratů, nezanechá ve vás žádné dobré pocity.

Čepele do sebe naráží

Ačkoliv je Lost Soul Aside často prezentován jako akční RPG, ve skutečnosti jde spíše o hack & slash akci po vzoru série Devil May Cry. Můžete si sice rozdělovat body do různých statů a vylepšovat svá komba či schopnosti Areny, ale absence jakýchkoliv vedlejších úkolů či větší interakce s prostředím ze hry určitě nedělá RPG. A to rozhodně není špatně – vsadím se, že kdyby vývoj začal o něco později, stal by se z ní další zástupce žánru soulslike…

Lost Soul Aside vyniká svým soubojovým systémem, který je rychlý, jednoduchý a hlavně zábavný. Začínáte s jednoručním mečem a časem se k arzenálu zbraní přidá velký obouruční meč, pole-blade a kosa. Každá zbraň má vlastní strom dovedností a záleží na hráči, který styl boje mu bude vyhovovat nejvíce. Jednotlivé zbraně se také používají k interakci s prostředím, kde budete řešit různé hádanky, jak postoupit dál v lokaci. Například obouručním mečem můžete posunout těžké platformy a díky kose se můžete přemisťovat mezi visícími body.

Důležitou součástí je pak váš dračí parťák Arena, který má také vlastní schopnosti, jež se v průběhu hry učí a vylepšuje. Útočením nastřádáváte speciální energii k tomu, aby mohl Arena použít některé ze svých podpůrných či útočných schopností. Co se hře opravdu povedlo, jsou jednotlivé bossfighty. Bossové jsou ve většině případů rozdílní, mají zajímavé útoky a více fází. Při některých fázích budete řešit i rychlé puzzly či přemýšlet, jak prolomit obranu nepřítele. Tady hra rozhodně ukázala svou silnou stránku – soubojový systém a bossfighty jsou opravdu zábavné a motivují hráče k dalšímu postupu.

Přes půlku světa a zpět

Během vašeho putování se dostanete do nejrůznějších oblastí. Prozkoumáte starověké ruiny, mystické lesy či alternativní dimenze plné laserů a smrtících pastí. Hra je hodně lineární, takže většinu času půjdete přímo za nosem a jen sem tam se podíváte do kouta, jestli tam není truhlička s pokladem.

Ukládání se provádí u mladé dívky jménem Liana, která funguje i jako obchodnice a doplňovačka lektvarů. Tady bych měl výtku k rozmístění jednotlivých save pointů. V některých oblastech s málo nepřáteli narazíte na Lianu skoro na každém rohu, zatímco v jiných jste třeba už po třetím bossfightu, zoufale potřebujete doplnit zdraví – a Liana nikde. V tomto ohledu jsou vzdálenosti mezi checkpointy značně nevyvážené.

V každé lokaci vás čekají i nejrůznější hádanky a platformové výzvy, které otestují vaši mozkovnu či hbité prsty. Nemusíte se však bát – řešení hádanek vás napadne na první dobrou a i po pár pádech a nadávkách od Areny, že jste neschopní, určitě překonáte i skákací pasáže. Jednotlivé lokace hry byly navrženy dobře, ale často jde jen o koridory bez jakéhokoliv života či vedlejších aktivit.

Kam jako zmizel…

Po grafické stránce je na hře poznat, že byla ve vývoji dlouhou dobu, ale úplnou ostudu si neodnese. Na jednotlivé efekty se velmi dobře dívá a zejména na konci hry vás čeká obří plejáda vizuálních výbuchů. Mimika postav sice není na tak dobré úrovni, ale aspoň to koreluje s kvalitou příběhu. Jako by samotné postavy nemohly uvěřit tomu, co se v jejich světě vlastně děje.

Hráči na PC si hodně stěžovali na výkon hry a drastické propady snímkové frekvence. Hru jsem recenzoval na základním PlayStationu 5 v režimu výkonu a ani já jsem se nevyhnul technickým problémům. Při vizuálně náročných soubojích jsem zaznamenal také velké propady snímků, což je přesně to, co u akční hry, kde hraje prim postřeh a dobré načasování, nechcete. Dokonce se mi párkrát stalo, že nepřítel prostě zmizel a já ho porazil tím, že jsem mlátil do vzduchu. Stalo se mi to dokonce i u bosse, což už je na pováženou.

Hudební doprovod hry je vcelku příjemný a dobře podtrhuje jednotlivé situace i akci. U tří skladeb jsem si dokonce občas pohupoval nohou a zabroukal pár tónů.

Po dohrání se vám odemknou další obtížnosti a možnost volby kapitol. Můžete také vyzkoušet mód Boss Rush, který otestuje vaše bojové schopnosti proti bossům ze hry. Je zde tedy určitý potenciál pro opakované hraní a lovci trofejí či achievementů mají důvod vrhnout se do tohoto dobrodružství vícekrát. Hru jsem dohrál za cca 20 hodin, aniž bych prozkoumal všechny lokace, které nabízí. Myslím, že na jeden průchod hra nabídne zhruba 30 hodin obsahu – otázkou je, zda tím obhájí vyšší cenovku.


Lost Soul Aside
Windows PC
PlayStation PlayStation 5

Verdikt

Po letech čekání Lost Soul Aside přináší mix velkolepých soubojů, krásných efektů a solidní hratelnosti, ale zároveň i příběh, který vás nestrhne, a technické problémy, které hru brzdí. Výsledkem je solidní akční jízda, kterou si nejvíc užijí hráči hledající dynamické boje a výzvu.

Hodnocení

Jak hodnotíme?

Co se nám líbí a nelíbí?

Zábavný a rychlý soubojový systém
Poutavé bossfighty s více fázemi
Pěkné vizuální efekty a atmosféra lokací
Variabilní arzenál zbraní a schopností draka
Nezajímavý příběh s nevýraznými postavami a dabingem
Technické problémy (propady FPS, mizící nepřátelé)
Nevyvážené checkpointy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama