Recenze Frostpunk 2, strhující příběhové strategie s důrazem na politiku
Recenze Recenze Frostpunk 2, strhující příběhové strategie s důrazem na politiku

Martin Zavřel

Martin Zavřel

Peklo jsou ti druzí lidé, říká se.

„Peklo jsou ti druzí, ale právě tak jsem mohl napsat, že ráj jsou ti druzí, zkrátka, všechno přichází k člověku jenom od druhých, od lidí.“

Jean Paul Sartre

První díl polské strategie Frostpunk z roku 2018 učaroval jak svým tématem, tak celkovým zpracováním. V alternativním devatenáctém století muselo lidstvo čelit příchodu ničivé doby ledové, tudíž vystavělo uprostřed mrazivé nicoty obří parní stroje, poháněné uhlím, aby poskytly teplo narychlo budovanému městu kolem nich. Jako kapitán tohoto města jste měli na starost jak jeho výstavbu, těžbu surovin a odolávání živlům, tak případná opatření či zákony, upravující fungování obyvatel ve všemožných krizích nového světa. Druhý díl se odehrává o třicet let později, kapitán je mrtev a město je zmítáno neshodami různých politických i teologických frakcí.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Když lidé zpohodlní

Po původním zoufalém boji o přežití během výstavby města a příchodu mrazu žili nyní lidé dlouhých třicet let víceméně v bezpečí: stále platí, že ledová divočina kolem nich je nelítostná, získávání surovin i potravy náročné, ale město drží a reaktor poskytuje dostatek tepla pro život. Bohužel, jak už to v lidské společnosti bývá, tohle relativní pohodlí a bezpečí vedlo k tomu, že zhýčkaní obyvatelé začali hledat nové problémy a výzvy. Zformovalo se tak několik radikálně odlišných politických uskupení, od naturalistů bojujících za více prostředků na kolonizaci divočiny přes vojenskou frakci vyznávající řád a tradice až po vědce, tlačící na automatizaci včetně výroby robotů.

• Doporučená cena: 1129 Kč (Steam)
  • Česká lokalizace: není
  • Obtížnost: Nastavitelná
  • Základní herní doba: 15 hodin (plus vysoká znovuhratelnost)
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi jedničku a/nebo politická dramata
  • Nebude vás bavit: Pokud vyloženě nesnášíte stavitelské strategie

Jednotlivá uskupení se navzájem nesnáší, napětí ve městě stoupá a pokud je někdo nezastaví, lidé nakonec sáhnou k násilí, které by mohlo zničit vše. Vaše role tentokrát není kapitán s automatickou autoritou, nýbrž pouhý správce, který sice navrhuje a dohlíží na výstavbu města i regulaci jeho zákonů, ale každé vaše větší rozhodnutí musí projít parlamentem, kde jsou úměrně jejich podílu v populaci zastoupena jednotlivá politická uskupení. Pokud tedy navrhnete nové opatření, následuje hlasování, které vám může vaše plány zatrhnout. Je proto ve vašem zájmu snažit se udržet všechny strany spokojené, jak konkrétními opatřeními, tak i příležitostným vyjednáváním.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Příroda je stále nelítostná

Když jsem v upoutávkách a marketingu hry pozoroval výrazný příklon k politice coby ústřednímu tématu hry, docela jsem se obával, že tím Frostpunk přijde o tu unikátní a strhující atmosféru boje proti přírodním živlům. To se ale naštěstí nestalo - úvodní kapitola příběhové kampaně, stejně jako prostřední kapitola, vám velmi důrazně připomenou, že počasí je stále stejně smrtící a tzv. Whiteout neboli brutální sněhová bouře s drtivým propadem teplot může snadno zdevastovat všechnu vaši infrastrukturu, zásoby i populaci. Zároveň hra klade ještě větší důraz na průzkum okolí, buď za účelem hromadění tenčících se surovin, nebo za účelem kolonizace, případně kombinace obojího.

Hra klade ještě větší důraz na průzkum okolí.

Právě tohle objevování a podmaňování divočiny kolem města představuje jedno z nejtěžších rozhodnutí, co budete pravidelně dělat - pokud objevíte ruiny jiného města, pokusíte se v nich rozdmýchat nový život v naději na rozložení vašich zdrojů i rizik? Nebo seberete co se dá a odnesete si to zpátky do svého města, abyste vše investovali do rozvoje jedné gigantické “nepotopitelné” metropole? Narazíte přitom na všemožné stopy historie nebo dokonce skupinky přeživších, které představují další zajímavou příběhovou linii hry. Hra je přitom citelně nelineární, záleží jen na vás, zda se pokusíte se všemi vycházet nebo si naopak vyberete stranu a budete od začátku pečlivě omezovat tu druhou, aby se příliš nerozrostla. Stále platí, že si můžete rychlost hry nastavit nebo úplně zastavit, takže na přemýšlení máte vždy tolik času, kolik chcete.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Důstojný nástupce

Frostpunk 2 je nakonec (naštěstí) mnohem věrnější a bližší prvnímu dílu, než se mohlo před vydáním zdát. Zároveň ale vypadá citelně lépe, což se netýká jen parádní (a přesto velmi plynulé) grafiky města a jeho okolí, ale také třeba celkového uživatelského rozhraní, které je téměř “vznešeně” uhlazené, alespoň pokud jde o estetiku. Rozmazlen některými hrami z toho žánru z poslední doby jsem poněkud postrádal přehlednější a ucelenější “živoucí grafy”, které by mi na vyžádání pěkně přes celou obrazovku shrnuly, jak jsem na tom se získáváním a spotřebou surovin. Místo toho jsou zde jen tematické overlay filtry nebo menší kontextová menu po najetí ukazatelem.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Poněkud sporná je také obtížnost, která sice obsahuje několik nastavení, ale podle reakcí hráčů jsou pro někoho těžká i ta nižší, zatím jiný hudruje, že ani vysoká obtížnost pro něj nebyla stresující. Souvisí to zřejmě s herním stylem, protože pokud si od začátku vyberete nepřítele a neumožníte mu se nijak rozvinout (za cenu nepokojů ve městě od začátku a během celé hry), budete to mít citelně jednodušší, než při snaze vyjít se všemi, jejíž zvrhnutí může být mnohem divočejší (protože všechny strany budou silné). Kampaň vám sice zabere nějakých 15 hodin, ale můžete ji pak opakovat zcela jinak. Kromě toho je ve hře také “nepříběhový” režim utopie, který vám umožní generické tažení dle vaší chuti. Stále ovšem platí, že každý jeden “run” téhle hry je strhující a těžko se přerušuje. V případě prvního dílu byly příběhové přídavky ještě lepší než základ, takže jsem velmi zvědavý, čeho se dočkáme zde.

Frostpunk 2

Důstojné pokračování jedné z nejzajímavějších příběhových strategií v historii žánru. Ačkoliv důraz na politiku může působit jako velká změna, ve skutečnosti zde opět najdete vše, co dělá tuhle sérii tak unikátní a skvělou. Nechybí tedy boj s nelítostně ničivou přírodou ani působivé příběhy jednotlivců, žijících ve vašem městě. Komplexita hry by možná zasloužila lepší informační servis v rámci UI, ale příběh, nádherná grafika a ještě úžasnější hudba si vás snadno podmaní.

Náročná rozhodnutí s citelným dopadem
Nádherná, detailní a plynulá grafika
Naprosto úžasná hudba