Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction Recenze Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

19. 10. 2007 22:00 2
Reklama

Ano, ani v nové verzi neztratili Ratchet a Clank nic ze své návykovosti. Ať vědomě, nebo na pokyn nějaké vyšší síly, nacpali tvůrci do téhle hry všechno, co vás ke gamese přicucne a nedovolí vám odejít dřív, než přijde vítězný konec - nebo výpadek proudu. Hra s nepříliš vynalézavým podtitulem Tools of Destruction má všechny tři základní vlastnosti, které dělají hru zábavnou: pestrost, rychlost a vylepšování. Pestrost zastupuje množství různých planet a nabídka všeho, co se na nich dá dělat. Rychlost znamená, že hra má spád, akce střídá akci a není čas na nudu. A vylepšování... vylepšovat si tu můžete snad úplně všechno, možná s výjimkou délky hrdinova ocasu. Podtrženo, sečteno, Ratchet a Clank jsou jako návštěva Disneylandu bez nutnosti stát ve frontách na atrakce.

Zbraně hromadného cvičení

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
i Zdroj: Hrej.cz
Když něco funguje tak dobře, jako Ratchet a Clank, není důvod v tom šťourat a snažit se přijít na nový způsob, jak celou hru pojmout. Není nutné pokoušet se ji předělat na závody nebo simulátor štrikování. A tak základní herní systém nechali tvůrci naprosto nedotčený. Pokud jste hráli nějaká starší dobrodružství R a C, tak do Tools of Destruction vklouznete jako do obnošených trenýrek.

I tady v rámci boje za záchranu vesmíru putujete z planety na planetu a střílíte po všem, co se pohne. Na tuhle část je kladen největší důraz – pobíháte, pálíte a nepřátelé efektně explodují na hromádky šroubů či slizu. Z čeho budete pálit, to už je jen a jen na vás. Zbraní je tu víc než na mezinárodním sjezdu myslivců a navíc se všechny stále vylepšují. A to dokonce hned dvakrát (tohle je novum). Jednak je vybrušujete stálým používáním, jednak můžete do kvérů investovat i nalezené krystaly a podle vlastního uvážení zlepšit výkonnost, počet nábojů, nebo přihodit i nějakou tu novou schopnost (stejně si časem vylepšíte všechno, takže je nějaké váhání celkem zbytečné – ale aspoň vám to dává příjemnou možnost volby) .

Zbraní je opravdu dost, takže bude stále co pilovat. Máte tu klasické laserové pušky, ohnivý bič, který by vám i Balrog záviděl, plamenomety, brokovnicové krystalomety, raketomety i naváděné vrtulníky. Samozřejmě, nemusíte bojovat sami. Můžete si povolat želatinové bouchače, robotí bodyguardy nebo zapíchnout do země nanobotické odstřelovače. Díky téhle pestrosti a vymakanosti jednotlivých zbraní jsou veškeré souboje neskutečně zábavné. Což je dobře, protože stejně jako v minulých dílech, i tady budete střílet skoro neustále.

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
i Zdroj: Hrej.cz
Zajímavé je, že na rozdíl od prvního dílu, kde byli všichni protivníci robotičtí, takže se hra obešla bez zabíjení, tady už tvůrci na korektnost rezignovali. Budete bušit do všeho, i do téměř lidských bytostí či zvířat. Musím přiznat, že někdy jsem měl až špatné svědomí. Ne že bych byl vyměklý grínpísák, ale někteří tvorové jsou tak nádherní, že je vám až líto, když je musíte odprásknout. Třeba draci, kteří plují hvězdným prostorem a jejichž duše musíte sbírat. Klidně bych si vystačil jen s foťákem.

Ale samozřejmě, nebude se jen střílet. Budete také přeskakovat překážky a propasti, klouzat po kovových trubkách, šlapat s magnetickýma botama po kovových lávkách, skákat bez padáku z letadel a kličkovat mezi střelami – a jasně, také absolvovat vesmírné souboje. A podobně jako v minulých dílech, i tady se občas dostane k lizu Clank, který bude nejen pérovat svou armádu minirobotů, ale i zastavovat čas či levitovat. Pozitivum je, že vás tvůrci nenutí, abyste se k těmto věcem dostávali postupně. To, co jste sebrali v minulých dílech, máte automaticky u sebe – takže nemusíte čekat, až znovu najdete magnetické holinky či speciální brusle ke klouzání po jednokolejkách. Což ovšem neznamená, že byste nedostávali nové hračky.

A co je nového, sousede?

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
i Zdroj: Hrej.cz
Základ hry je od minulých dílů skoro k nerozeznání – stejný princip, stejně skvělá hratelnost, jen o mnoho lepší grafika. S tou souvisí i fakt, že jednotlivé lokace jsou mnohem rozlehlejší a můžete jimi dlouho procházet a hledat skrytá místa. Ne všude se ovšem můžete dostat hned, takže se vyplatí si počkat, až budete plně vybaveni a budete moci létat, převlékat se za piráta, nechat se vystřelovat v obří kouli či dešifrovat tajné kódy. Čili k tomu, co znáte z minulých dílů, přibudou další akční zábavy. K většině těchto specialit budete moci využít největší novinku hry – využití systému Sixaxis. Kupříkladu let na Clankových křídlech neovládáte šipkami, ale jemným nakláněním ovladače. Stejným způsobem nakláníte krabičku tak, aby se kovová kulička dokutálela na porušený spoj, kde přes ni proběhne jiskra a otevře vám dveře, nebo budete ovládat laserový paprsek a vysekávat díru do skály. Je to zpočátku trochu nezvyk, ale rychle do toho vpadnete. Je to zábava jak pro vás, tak pro ty, kteří pozorují, jak se při hraní svíjíte v křesle. Samozřejmě, ovládání pomocí sixaxisu není nejpřesnější, to ale naštěstí to tvůrci věděli, a tak vás nenutí předvádět nějaké neurochirurgické zákroky. Všechny akce jsou zvládnutelné i s poměrně olšovýma prackama.

Změny v Tool of Destrucion jsou ukryté především v takovýchto minihrách. Jinak je všechno při starém. Jak zběsilá akce, tak všudypřítomný humor a jásavě barevný styl světů. Jsou tu také speciální (a ujeté) hračky – kupříkladu disco koule, která všechny protivníky vtáhne do víru tance. Nebo převlek za piráta, s jehož pomocí můžete otevřít hlídané dveře, pokud předvedete ten pravý pirátský tanec. Narazíte i na staré známé z minulých dílů a navíc se oba hrdinové dozví něco o své minulosti.

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
i Zdroj: Hrej.cz
Grafika je případ sám pro sebe. I když jsou jednotlivé planety variací na minulé díly, tak je vidět, že PS3 Ratchetovi prospěla. Krajiny jsou nádherné, plné fascinujících živočichů (které hned slavnostně odstřelíte), stylových staveb a rostlin. Můžete vylézt na kopeček a uvidíte daleko široko celý svět, který žije, nad nímž létají ptáci či letadla, v kterém se prohánějí hladoví tvorové. A když se podíváte dobře, tak nejen potěšíte oko, ale možná i přijdete na způsob, jak se dostat do zdánlivě nedobytných lokací.

Snad jediné, co bychom mohli hře vytknout, je to, že přepínání mezi zbraněmi není zrovna nejcitlivější – je jich tolik, že je máte vedle sebe namačkané a často zjistíte, že se vám nepodařilo přeskočit na tu, kterou jste původně chtěli. Což není žádná velká tragedie, ale něco přece kritizovat musíme. Jinak je totiž Ratchet & Clank: Tools of Destruction naprostá pecka, která vás uchvátí a u které budete i po skončení hlavního příběhu ještě putovat z planety na planetu a hledat, co vám všechno uniklo. Pro mě zatím PS3ková jednička.

Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction
PlayStation PlayStation 3

Verdikt

Na rozdíl od svých kolegů a největších konkurentů Jaka a Daxtera, kteří se odehrávají pokaždé v jednom světě a tudíž je tu takové to „dostaň se tam a tam“ není v Ratchetovi a Clankovi nic, co by vás mohlo brzdit. Přesunete se na planetu a okamžitě se rozpoutá nonstop akce. Rychlá a pestrá. Musíte mít.

Co se nám líbí a nelíbí?

Jedna z nejzábavnějších her, která se na PS3 objevila. Zběsilé tempo, pestrost nápadů, sympatičtí hrdinové, nádherná grafika, vylepšování postav i zbraní, humor, spousta věcí, které můžete kompletovat a vyměňovat za bonusy... jedním slovem paráda.
Jenom občasné kiksy při přepínání z jedné zbraně na druhou.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama