Punch Out!! Recenze Punch-Out!!

Punch-Out!!

Marek Švrkala

Marek Švrkala

3. 7. 2009 22:36

Punch-Out!! možná nebude pro herní fajnšmekry úplně neznámý titul. Jde totiž o remake jedné herní klasiky od Nintenda. Pod stejným názvem si jeho předchůdce získal popularitu již na klasických pouťových automatech, poté na konzoli NES a v devadesátých letech i na SNES. Nyní přichází osvědčený Nintendovský koncept i na konzoli Wii, pro kterou je box díky pohybovým ovladačům jako stvořený. Vždyť byl i populární součástí Wii Sports. Punch-Out!! bude vzhledem ke skladbě majitelů Wiička pro většinu hráčů pravděpodobně prvním setkáním s touto sérií. Pokud chcete zažít jednoduchou arkádovou zábavu okořeněnou břitkým humorem, pak budete určitě spokojeni.

"Ha! Une, deux, trois, quatre, cinq, six, sept, huit, neuf, go!"

Ovládání je vyřešeno velmi jednoduše a intuitivně. Údery vpřed nebo pouhým zatřesením (pro slabochy) Wiimote nebo Nunchuku zvolenou rukou zaútočíte i přímo ve hře. Pomocí směrového ovladače na Nunchuku můžete volit úder na hlavu nebo na břicho (u některých soupeřů spíše na pupek či bachor). Vedle útoku je důležitá i obrana. Pro úkroky do stran a skrčení využijete opět analogový ovladač Nunchuku. Základní ovládání lze vyšperkovat i úkroky na Balance Boardu, pokud ho máte k dispozici. Nu a když vás zradí ruce, nebo chcete nasát ještě více retro feelingu, pak zkuste i oldschoolové ovládání. Wiimote prostě horizontálně otočíte a používáte jako ovladač z konzole NES.

“Ich bin eine Kampfmaschine!“

Jedinou významnější specialitkou našeho hrdiny je úder nazvaný Star Punch. Ten můžete použít v případě získání žluté hvězdičky, kterou dostanete, když vhodně využijete chvíle, kdy vás soupeř provokuje. Pak stačí zmáčknout tlačítko A a zasadit pořádnou ránu. Kouzelnou hvězdičku můžete ale jednoduše ztratit, když schytáte jakýkoli úder. Herní koncept je maximálně arkádový, rozhodně od něj nečekejte příliš reality. Hříchem proti boxu je hlavně nulový pohyb po ringu. Před obrazovkou si tak klidně můžete poskakovat jako Rocky, na ringu ale zůstanete stále na stejném místě. Souboje probíhají na tři kola, po nichž vítěze určí rozhodčí. Zápas samozřejmě může skončit i dříve v případě KO nebo technického KO. Stačí protivníka v jednom kole třikrát poslat na zem. Pokud složí on vás, musíte rychle střídavě zvedat ovladače, aby váš hrdina vstal a znovu se chrabře vydal vstříc nepříteli.

“I like raw fish.“

Boxerem, s nímž prožíváte slasti i strasti, je známý Little Mac. Celkem sympatický klučina vypadá oproti některým konkurentům dosti bídně. Přesto se v něm skrývá velký potenciál a to pravé boxerské srdíčko. Jeho trenérem je charismatický milovník čokolády Doc Louis, jenž drobného hrdinu rozveseluje vtípky a udílí mu cenné rady. Cílem je stát se světovým šampionem. K tomu musíte uspět na třech základních okruzích (minor, major a world). Abyste se stali nejlepším z nejlepších, musíte všech třináct soupeřů vyzvat znovu, kdy na vás vyrukují se zbrusu novou taktikou. Odhalit soupeřovu strategii je základem úspěchu. Někteří útočí nečekaně rychle, jiní spíše rozvážně. Každý má své speciální výpady, jimž není snadné vzdorovat. Soupeři mají také slabiny. Když je objevíte, máte z půlky vyhráno. Hlavně v pozdějších fázích je to ale i při znalosti chyb soupeřů hodně těžké. Nebojím se říct, že i brutálně těžké. Na své si tak přijdou i hardcore hráči, sváteční pařani ale mohou být brzi frustrováni. Punch-Out!! má tedy dlouhou trvanlivost. Ještě prodloužit ji lze i speciálními exhibičními zápasy, kdy máte různé specifické úkoly. Třeba zvítězit bez použití úhybů, nebo zdolat soupeře za jednu minutu. Takhle se lze znovu bavit u všech charakterů.

"Я Сода Попинский, я задавлю тебя!"

Charismatické komiksové postavy hru parádně oživují. Každý charakter má totiž něco do sebe. Při jejich objevování jsem se vždy těšil, na co narazím. Třeba hned první Glass Joe je Francouz jako řemen a nebojí se to dát najevo. Stejně jako drsný Němec Von Kaiser, s nímž se utkáte hned po něm. Ale nebojte, nehraje se jen na národní noty. Pokud jste hráli již některou z původních verzí, pak narazíte na mnoho stejných postav, tudíž asi nebudete příliš překvapeni. Vylepšená grafika jim dodává další šmrnc.

Soupeři i hlavní hrdina jsou představováni sérií hezkých kreslených obrázků, jež jsou doplněny vydařeným mluveným slovem (nebo spíše množstvím snadno zapamatovatelných hlášek), zvuky a typickou pouťouvou hudbou. Vše je ve stejném stylu i přímo v ringu. Propracovaná a zároveň legrační kreslená grafika nabízí zajímavé detaily. S děním na bojišti se mění i tvář boxerů, uvidíte krvavé jizvy i náplasti. Trošku netradiční komiksový styl tak musím pochválit. Ke arkádovému pojetí Punch-Out!! se maximálně hodí.

"I have my weakness. But I won't tell you! Ha, ha, ha!"

Spíše zklamáním je bohužel multiplayer, který nemá přílišnou životnost. Vychází z občas lehce nepřehledné obrazovky rozdělené na dvě části, z nichž se někdy stane i jedna jako v singleplayeru. To se vybraná postava neuvěřitelně změní a zesílí v nabouchaného mutanta. Mimo této specialitky hra pro více hráčů nenabízí skoro nic. Dokonce ani nemůžete hrát za jinou postavu než Little Maca (nebo zmutovaného Giga Maca). Škoda, tady mohli autoři ještě zapracovat. Takhle si párkrát zaboxujete a skončíte…

Základem Punch-Out!! je tak rozhodně singleplayer, který autoři zvládli na výbornou. Arkádové pojetí boxu chytne a baví. Jednoduché ovládání podporuje arkádovou hratelnost, netradiční audiovizuální zpracování a humorný komiksový nádech u zajímavých postaviček, s nimiž se dostanete do křížku, připoutá hráče i případného diváka. Punch-Out je povedeným remakem klasického titulu od Nintenda. Autorům se zdařilo skloubit skvělou retro hratelnost originálu s novými technologiemi. Chopte se ovladače a vstupte do ringu. Pocit po překonání Kinga Hippa a dalších soupeřů je sladký.

Punch Out!!

Punch-Out!! pro Nintendo Wii je zábavné arkádové zpracování boxu. Při hraní se pobavíte, zapotíte a zasmějete. Škoda jen slabého multiplayeru. Gamesu tak lze doporučit pro oživení a nasátí pořádného retro pocitu hráčům z původních platform. Na své si rozhodně přijdou i nováčci.

Hezké komiksové zpracování, jednoduchá arkádová zábava, humor, retro pocit.
Slabý multiplayer, pro casual hráče zhruba od půlky hry hodně náročné, což může odradit.