proc-nejsou-hry-zadarmo
Článek Proč nejsou hry zadarmo?

Proč nejsou hry zadarmo?

Luke

Luke

31. 3. 2008 22:00 32
Reklama

Na úvod: jak funguje základní ekonomika? Existuje prodejní strana a kupní strana. Za peníze získáme produkt a prodejní strana může pracovat na dalším. V dnešní době ale akt nákupu zdaleka negarantuje plné pokrytí výrobních nákladů. Peníze, které financují výrobní síly se berou odjinud. Než přeskočíme k počítačovým hrám, uveďme jeden příklad za všechny: časopisy. Prodej časopisu nezaplatí náklady na jeho výrobu – prakticky nikdy. Proto jsou v časopise reklamy, které financují náklady na redakci, grafiky, tiskárnu. Ideálním stavem by bylo nechat zadavatele reklamy, aby pokryly náklady spojené s výrobou a distribuovat časopis zdarma nebo téměř zdarma. Divili byste se, takových časopisů existuje celá řada. Jak upozornil časopis Wired v posledním čísle, je to z toho důvodu, že „zdarma“ se stává novým a hlavně globálně využitelným trendem. Poskytujete zdarma obsah, který lidé chtějí (Youtube.com, GameTrailers.com) a vyděláváte na reklamách nebo dodatečných službách.

A nyní hry. Obecně se nadává na vysoké prodejní ceny - fakt patrný zejména v zemích, kde je silnější mladá nevýdělečná skupina hráčů. Ano, hry jsou drahé – ale nemusely by být. Mohly by klidně být zdarma ke stažení a stejně by vývojáři vydělali. Jak na to? Jedním z prvních úspěšných pokusů o redefinování prodejní politiky ve hrách se stala Guild Wars, online hra, která nevyžaduje žádný měsíční paušál. Dobrá, jde o finančně povedený experiment, ale stále u něj překáží „musím si to nejdřív koupit.“ S novými metodami přišly Second Life a Entropia Universe – v obou případech byl herní klient uvolněn zdarma a pakliže se líbil, mohl si zájemce zaplatit nadstandardní funkce a následně se pokusit vydělávat velké – a reálné - peníze produkováním virtuálních předmětů. Ukrutný úspěch zarazil všechny skeptiky a první pozemková magnátka Anshe Chung se dostala na přebal časopisu BussinessWeek. Jen pronajímáním pozemků vydělala milión dolarů. Vývojářské firmy si mnou ruce: nabídly lidem hru zdarma a navíc s možností vlastního výdělku a sami žijí z poplatků za pronájem pozemků.

To „zdarma“ není vždy úplně to pravé „zdarma.“ hry postavené na mikrotransakcích (Bots!, Legend of Mir II, Magical Land) vydělávají tak, že si v nich lidé kupují za reálné peníze lepší vybavení nebo si ho pronajímají. Pakliže to neděláte, máte omezenou šanci posunout se někam dál – v podstatě hrajete hru s klapkami na očích. Nicméně, i to stačí pro velký úspěch, protože ty hry jsou ZDARMA. Stejně tak je, mimochodem, zdarma i Flickr.com – teprve po zaplacení směšných 25 dolarů získáte plný účet. Ale nemusíte. Jen je to tak levné, že se člověk zamyslí... ale stále je rozdíl mezi téměř zdarma a úplně zdarma. Je to něco jako jít do kina zdarma na projekci černobílého filmu a za peníze ten samý film vidět v barvě. Divili byste se, kolika lidem stačí ke štěstí vidět film černobíle.

Dobrá, říkáte si, tak nám tedy vysvětlil, že některé hry mohou být zdarma nebo skoro zdarma – ale co když mě nezajímají, protože nemám rád online hry a vůbec proklínám internet do sedmého Rosedalova kolena? Mělo by to být jednoduché: prostě budete hrát hry zdarma a s virtuální reklamou. Ubisoft takový krok udělal, když uveřejnil Prince of Persia (nejen!) zdarma s reklamou na McDonalds (před hrou, ne snad, že by nepřátelé běhali s hamburgery). Dobrá, možná to prostě byl jen populistický krok, jak vyždímat pár desítek tisíc dolarů od mekáče za publikování hry, která vychází v levných edicích, ale svůj efekt to mělo. Ta virtuální reklama, která nás zajímá, se týká nových nebo právě vyvíjených her. V Borderlands od Gearbox Software bude virtuální reklama využívána a její výskyt můžeme čekat častěji a častěji v hrách, které nejsou od EA Sports – v těch se to reklamami jen hemží.

V hrách zatím fáze „úplně zdarma“ neprobíhá. Herní vývojáři nehledají nebo nemají podporu ve velkých firmách, které by do hry vložili tolik reklamy, že by se zaplatila její volná distribuce. Přitom by to bylo výhodné pro všechny zúčastněné strany! Sponzorská firma by měla zajištěnou solidní reklamní kampaň, pravděpodobně levnější, než kolik zaplatí za rok každodenních reklam v hlavním vysílacím čase televizních stanic, vývojáři by si mohli odfrknout a hráči by byli spokojení a valná část z nich by si inzerovaný výrobek zakoupila. Jenže to je asi moc snění o rajských zahradách. V současnosti by virtuální reklama v offline titulech nebo dvě úrovně online hry – zdarma a placená – mohly minimálně zásadně snížit cenu her v kamenných obchodech a samozřejmě ještě výrazněji v internetových obchodech, odkud si hru stáhnete. Pakliže dnes odborníci tvrdí, že se do několika let dočkáme bezplatného informačního života, možná nás to samé čeká v počítačových hrách, jen za delší dobu. A bylo by to hezké, nemyslíte?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama