Článek OnLive – čas streamovaného hraní přichází

OnLive – čas streamovaného hraní přichází

sleepless.

sleepless.

23. 3. 2009 23:29 46
Reklama
Reklama

Sedm let trvala příprava projektu OnLive z bodu 0 do chvíle, kdy byl nyní na GDC 09 představen. Stojí za ním firma milionáře Steva Perlmana, který svůj hlavní kapitál získal v roce 1997 prodejem aplikace WebTV Microsoftu za 425 milionů dolarů a dále stojí za technologií Mova, která se postarala o umělý ksicht Brada Pitta v příšerném Benjaminu Buttonovi.

OnLive je on-demand služba, která by měla teoreticky umožnit hraní PC i konzolových her na dálku, aniž by konzument musel doma vlastnit výkonné PC a konzoli. OnLive je do praxe převedená myšlenka, která různým vědátorům v hlavě haraší už pěkných pár let. Pracuje s tím, že všechny výpočty a kalkulace probíhají na centrálním serveru, kam od hráče jdou pouze údaje a vstupy z ovladače (klávesnice, myš, gamepad atd.) a zpátky k němu pak cestuje obraz ze hry.
 
Doma se prostě na svém kancelářském PC za pět tisíc připojíte k OnLive, vyberete hru, zaplatíte a budete hrát tituly typu Burnout Paradise, Crysis, GTA IV a jiné ve stejné obrazové kvalitě a rychlosti, jako byste měli pod stolem vytuněné PC dělo za 50 tisíc. Co víc, k hraní PC her prostřednictvím OnLive nebude třeba PC, ani Windows. Protože hra samotná poběží kdesi na vzdáleném serveru a k hráči poběží pouze obraz, bude možné hrát i ty nejnáročnější PC hry třeba na počítačích od Applu, na PC s Linuxem a tak dále.
 
Takhle řečeno se OnLive jeví jako zázrak, který snad ani nemůže fungovat. Jakým kouzlem se obraz ze hry dostane od vzdáleného serveru zpátky k hráči tak, aby nepocítil lag. Vždyť video data jsou obrovská a internet je plný děr. OnLive tento problém řeší speciálním kompresním algoritmem, který je schopen v mžiku oka videofeed ze hry zkomprimovat na malinkatý objem, který k hráči přes internet doputuje se zpožděním jedné milisekundy. Takový tedy bude lag, což by normální člověk neměl vůbec zaregistrovat.
 
Samozřejmě bude OnLive vyžadovat rychlý internet. Pro streamování obrazu ve standardním rozlišení 480p postačí 1.5mbps linka, pro HD stream v rozlišení 720P pak 5 mbps lajna. Tyto údaje platí v této chvíli pro USA a pravdivost proklamace, že k pokrytí celého území USA službou OnLive bude stačit 5 datových center, se zřejmě ověří v létě tohoto roku, kdy má začít betatest. Se spuštěním služby OnLive se počítá v zimě, ale cesta k tomuto milníku bude ještě dlouhá a určitě také složitá. Neobejde se bez tvrdého zákulisního odporu výrobců herního PC hardwaru a konzolových firem. Tak to alespoň vypadá na první pohled, protože všem těm by služba OnLive měla vzít potenciálně vítr z plachet.

OnLive – čas streamovaného hraní přichází

 
Ale to už bychom předbíhali. OnLive za prvé ještě neexistuje a za druhé se ani při úspěšném launchi služby a perfektní funkčnosti nedá předpokládat, že všichni okamžitě začnou hry takto streamovat a přestanou je kupovat, ať už digitálně, či fyzicky v krabicích. Rozhodně je to však po dlouhé době nudného nárůstu výkonu technologie, která by mohla s herním průmyslem pořádně zatřást a nese potenciál ke změně klimatu.

Cenová politika OnLive zatím stanovena nebyla. Hovoří se o možnosti hry kupovat, nebo na určitou dobu pronajímat. Vyloučeno není ani předplatné na určitou dobu s neomezeným přístupem k nabídce her. Tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, což je podpora vývojářských a vydavatelských firem. Prozatím podporu přislíbily EA, Take-Two, Ubisoft, Epic, Atari, Codemasters, Warner Bros. a Eidos. Novináři ze zahraničních serverů si vyzkoušeli přes OnLive hraní Burnout Paradise a Crysis Wars. Prý všechno fungovalo bez problémů. Vydavatelské firmy by se díky OnLive zbavily pirátské hrozby, proto ten zájem. Údajně zatím podepsaly všechny, které byly osloveny. Hry navíc podle CEO Steva Perlmana a COO Mika McGarveye nepotřebují pro fungování pod OnLive žádné nadstadardní úpravy ve smyslu přeprogramování a podobně. V současné době už je k dispozici SDK OnLive, s jeho pomocí se podpora této služby dá přidat k jakékoli stávající hře.

OnLive – čas streamovaného hraní přichází

OnLive by měla podporovat tradiční komunitní prvky, jako je seznam přátel, posílání zpráv a videoklipů a díky povaze služby prý bude možné v přímém přenosu sledovat hru kamaráda.  Zapojit se okamžitě do multiplayeru s přáteli prý také není problém.

Pro zájemce, kteří se při hraní her nehodlají krčit u monitoru a rádi by k tomu využili svou televizi, nebo prostě nemají doma PC, Mac, ani jiný počítač, je tu OnLive MicroConsole. Je to malinkatá krabička se spoustou portů včetně USB, mini USB, HDMI a dalších, přes kterou se uživatel připojí k internetu, zapojí do krabičky TV, ovladač (vlastní, nebo dodávaný k OnLive) a může hrát. Krabička samozřejmě nebude zadarmo, ale cena by neměla být vysoká. Hovoří se o 100 dolarech, což jako faktická náhrada nabušeného počítače s možností hrát nejnovější hry nezní špatně.

Bráno globálně vyvolává představení OnLive spoustu otázek, které se netýkají ani tak služby samotné, ale spíše dopadu na herní průmysl. Zatím nemá cenu je řešit, dá se pouze zábavně spekulovat. Budeme čekat, jestli OnLive nedopadne stejně bídně jako Phantom, Trion a jiné podobné služby. Pokud bude OnLive fungovat tak, jak by měla, bude to rozhodně pro spoustu hráčů vítaný krok k tomu, aby si mohli užívat her bez těžkého břemene, které představují náklady spojené s neustálým upgradem hardwaru.

Promo video OnLive je k vidění na IGN a koho to vážně moc zajímá, stačí se porozhlédnout na Googlu, článků s doplňujícími informacemi už se vyrojila pěkná řádka. K dispozici už je nyní také funkční oficiální homepage tohoto projektu, kde se krom jiného můžete zaregistrovat k účasti v betatestu, který by se měl konat někdy v létě.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz