ohlednuti-za-rokem-2012
Článek Ohlédnutí za rokem 2012

Ohlédnutí za rokem 2012

Maggot

Maggot

Reklama

A přece neskončil! Rok 2012 měl být náš poslední. Bohužel, pro spoustu vývojářů a jiných těles herní branže poslední skutečně byl, jelikož v jeho průběhu zaniklo hned několik velkých jmen. Pojďte se s námi podívat na ty největší události, které už jsou bezpečně za námi... nebo ne?

Divoká kocovina

1. čtvrtletí 2012

Začátek roku 2012 se nesl ve znamení síly. Dozvuky spuštěného online hitu Star Wars: The Old Republic nebyly tak úplně pozitivní, na což poukazovala i armáda analytiků, která hře, jejíž vývoj stál stejně jako výstavba satelitního městečka, nepřisuzovala růžovou budoucnost. Hodnota akcií EA tou dobou klesla až o 3 % a zanedlouho poté nad svou příšerou zapřemýšleli i vývojáři, o nichž se tvrdilo, že hned několik lidí v rámci BioWare tomuto projektu nevěřilo. Následkem úbytku hráčů přešla Stará republika do režimu free-2-play.

Leden se stal drtivým i pro vydavatele THQ. Zprávy o finančních potížích začaly na povrch vyplouvat již zkraje roku, ovšem jen z pohledu zaměstnanců, kteří byli ve vlnách propouštěni. Nyní jsme v obležení zpráv, týkajících se postupného rozprodávání majetku a zakázek společnosti, která stála v pozici vydavatele velice očekávaných her zahrnujících například Metro: Last Light a nový South Park. O výsledném osudu firmy a zejména her jí svěřených bude rozhodnuto teprve až v tomto roce.

Krom toho, že se začaly kupit zprávy o nástupcích konzolí aktuální generace, které byly kompletně mimo co se možného odhalení na E3 2012 týká, se Sony poctivě připravovala na únorový launch handheldu Vita. Jen na reklamní kampaně padly desítky milionů dolarů. Problém je ten, že ani únor coby začátek životního cyklu konzole Sony nepřekvapil zelenými čísly, ale naopak. V Japonsku klesal zájem o přístroj takřka instantně a Evropa včetně USA na tom nebyla o moc lépe.

Start roku nebyl šťastný ani pro britský obchodní řetězec GAME, který na konci února vyhlásil bankrot s tím, že bude po dobu řešení této svízelné situace ve smrtelném objetí státní správy. Obchod stále funguje, jeho rozsah a přední pozice na trhu kamenných i online obchodů ovšem klesla až na samotné dno s propuštěním dvou tisíc zaměstnanců a zavřením tří stovek poboček.

Jednou z největších událostí roku se ovšem stalo spuštění Kickstarter kampaně studia Double Fine, které výběrem více než 3 milionů dolarů z kapes hráčů na vývoj své hry spustilo lavinu zájmu o nový způsob financování tvorby her. Adventura dynamického dua Tima Schafera a Rona Gilberta sice ještě nemá jméno, ale už teď je jasné, že bude extrémně humorná. Dobře si pamatujte, že se březen 2012 zapíše do historie her jako ten měsíc, kdy se crowdfundingové kampaně začaly třít o hry, o které nemá nikdo zájem. Údajně…

Veřejná zpověď

2. čtvrtletí 2012

Na finanční potíže THQ, GAME a kolaps menších herních firem otevřeně navázala i Sony, která v médiích přiznala finanční potíže, jež vyvrcholily propuštěním zhruba 10 000 zaměstnanců. Snižování stavů se dotklo zastoupení z celého světa, za což může z velké části právě nenažranost divize PlayStation, díky níž se Sony dostala do potíží, z nichž se bude ještě nějakou dobu dostávat. Ani prodeje Vity, která padla na kolena díky absenci „killer titulů“, prodejně nesplnila očekávání vedení.

O pozornost si řekla i high-tech střílečka Crysis 3, následující tradici vojáků v nano-oblecích, kteří bojují se zkorumpovanou vládou a mimozemšťany. Prostředí izolovaného New Yorku, který se pozvolna mění v deštný prales prolezlý smrtí, sice nijak nenadchnulo, pozdější odhalení multiplayerového módu Hunter nadšení převážilo na pozitivní stranu vah. Masivní porcí videí a jiných materiálů na sebe upozornil i Far Cry 3 a Max Payne 3. Obě narkotické hry hráče doslova vystřelily ze sedaček.

I přes kontroverzní start třetího Diabla, kdy servery, na nichž je DRM ochrana závislá, padaly jako švestky, se tohoto dungeonového molochu nakonec prodalo přes 6 milionů kusů v prvním týdnu, což je úspěch, který si může dát za rámeček jen malý zlomek vývojářů. Problémy s během hry nakonec dotlačily Blizzard k veřejné omluvě, což návaly hráčů nijak nezastavilo. Naopak, hra s funkčností bojovala až do konce měsíce, kdy se situace lehce uklidnila.

I Studios 38, tvůrci hack’n’slash RPG Kingdoms of Amalur: Reckoning, se začali probouzet do krušné reality. Jak se totiž ukázalo, společnost nestačila splácet půjčku státu Rhode Island, který si vývojářského studia cenil jako kulturního bohatství. V květnu tak padla první zmínka o finančních potížích, kterou se ředitel Curt Schilling snažil ututlat. Neschopnost splácet úvěr vývojáře nakonec dohnala o několik měsíců později. Vedení touto dobou nejspíše usíná s rybkami na dně jezera.

Červnová výstava E3 pak jen následovala zklamání z minulého roku. Jen minimum nových oznámených projektů, zato celá řada nás se netýkajících služeb a trailerů ke hrám, o nichž se předem mluvilo. Microsoft odhalil aplikaci SmartGlass, kozatá Alex Ruiz předvedla Kinect hříčku Wreckateer, Nintendo vsadilo na Wii U a Sony na nás pustila své hity v podobě Beyond: Two Souls, The Last of Us a dalších exkluzivit.

Had v křoví

3. čtvrtletí 2012

Během E3 se průběžně objevovaly spekulace o možném odkoupení cloudové společnosti Gaikai japonskou Sony. A skutečně, v červenci do světa vyletěla oficiální zpráva, že Dave Perry svou službu zaprodal za úctyhodných 380 milionů dolarů. Sony tímto získala další distribuční kanál, ačkoliv se doteď nepřiznala, k čemu se vlastně chystá Gaikai využít. Nejpravděpodobnější spekulace tvrdí, že by touto cestou mohla streamovat své hry i do ostatních zařízení jako jsou telefony nebo tablety.

A zatímco se svět pozvolna připravoval na německou výstavu GamesCom, v červenci jsme se dočkali odhalení real-time strategie Total War: Rome II. O malé překvapení se postaralo i švédské studio DICE, které prostřednictvím střílečky Medal of Honor: Warfighter oznámilo Battlefield 4. O pokračování nasteroidované akce se prozatím vůbec nemluvilo, zástupci z řad vývojářů jen dodali, že rozhodně nechtějí umlčet třetí díl, který se stále hojně hraje a to nejen v multiplayeru.

Největší událostí srpna a dominantou GamesComu se ovšem stalo působivé oznámení neméně působivé stealth akce Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Následovník legendární značky nás ohromil perfektním trailerem, krom odpovědí ovšem přinesl řadu otázek, jejichž počet mnohonásobně převažuje nad fakty. Vyjde na aktuální generaci? Jak vlastně bude ve finále fungovat? Kdybychom věděli, co přijde s letošním udílením cen VGA, ani bychom po odpovědích nepátrali.

Konec srpna byl ovšem smutný zejména díky zániku vývojářů Studio Liverpool, dříve známých pod jménem Psygnosis. Autoři série Wipeout byli sice rozprášeni do světa – většina se záhy uchytila v jiných velkých studiích – twitter účet si ovšem žil vlastním životem. Správce profilu se totiž následně vyvěsil několik obrázků týkajících se futuristických závodů Wipeout a kryptickou zprávu „JSME.NAŽIVU“

Se zářiovým nástupem do školních lavic uvolnilo Nintendo lavinu informací o konzoli Wii U, která se tou dobou pozvolna blížila k datu vydání. Specifikace přístroje, seznam titulů dostupných při uvedení konzole i sociální prvky. Nespočet trailerů doplňujících informace z GamesComu se nakonec postaraly o dostatečné haló, které se ovšem neneslo jen v tom nadšeném duchu. Analytici si stáli za názorem, že konzole zestárne za rok a v době vydání dalšího Xboxu a PlayStationu nedostane šanci.

BioWare následovně potvrdilo svoje dračí RPG Dragon Age 3: Inquisition, načež společnost opustily dvě zakládající osobnosti, doktoři Greg Zeschuk a Ray Muzyka. Od huby si utrhnul i Ubisoft, když oznámil, že se hodlá upustit od kontroverzní DRM ochrany, kvůli níž jste při hraní museli být neustále online. I Sony si utrhla od huby, ale své věhlasné kalifornské PR oddělení, které téměř celé rozpustila a propagaci svých projektů hodila na záda externím agenturám.

Ohlédnutí za rokem 2012
i Zdroj: Hrej.cz

Bohatý dojezd

4. čtvrtletí 2012

V říjnu přišlo to pravé herní peklo, které pamatuje jenom málo ročníků. V tuto dobu vyšlo nekřesťanské množství velkých her, čítajících Resident Evil 6, Dishonored, Assassin’s Creed 3, Need for Speed: Most Wanted, Forza Horizon, Medal of Honor: Warfighter, WRC 3 a nespočet dalších titulů, které si vyžádali naši i vaší pozornost. Zeptejte se sami sebe, pamatujete takto napěchovaný měsíc?

Velice nepříjemným zážitkem si prošli a stále ještě procházejí Ivan Buchta a Martin Pezlar, vývojáři Bohemia Interactive, kteří byli zatčeni v Řecku a obviněni ze špionáže. Národ na tuto událost zareagoval opravdu hlasitě, přičemž průběh kampaně můžete sledovat na příslušné stránce. Událost navíc zaznamenala i většina českých médií poté, co se dav lidí vydal na podpůrný pochod mezi řeckou a českou ambasádou. Martin i Ivan bohužel stále neví, kdy soudní proces proběhne, vzhledem k zbídačenému stavu justičního systému Řecka.

Závěru roku pak definitivně kraloval launch konzole Nintendo Wii U, kterou jsme poctivě proklepnuli i v redakci, spolu s několika předními tituly jako je Zombie U či New Super Mario Bros U. Dojmy z nové konzole jsou prozatím velice střízlivé, až neutrální. Míra nadšení jako v případě Wii se tentokrát rozhodně nekoná. Již v říjnu se ale svět pomalu přepnul do spícího módu a ubylo tedy i velkých oznámení a zajímavých novinek.

Ty největší zbraně, a tím myslíme ZBRANĚ, si pro nás herní trh schoval na listopad. Jen tento měsíc vyšla Xbox 360 exkluzivní Halo 4, v níž stačili hráči nahrát online 31 milionů hodin za prvních pět dní provozu. Následovala jej neméně silná Call of Duty: Black Ops 2, které udělal reklamu jistý Okan Kaya, jenž trumfnul rekord a hrál hru 135 hodin v kuse. Nesmíme zapomínat na definici šílenství, tu nám objasnila otevřená akce Far Cry 3.

Jednou z největší událostí roku se pak nepochybně stalo uvolnění druhého traileru k sandbox legendě Grand Theft Auto V, který následovalo obří preview v magazínu Game Informer. Šestnáctistránkový odhalující článek byl napěchovaný informacemi, které jsme zpracovali i my. Trojice hlavních hrdinů, město Los Santos v celé své kráse a detailní náhled do fiktivního podsvětí inspirovaného běžnou praxí. Copak se jde netěšit?

Avizovaný pád společnosti THQ nabyl platnosti v prosinci tohoto roku, kdy vedení oficiálně vyhlásilo bankrot. V tuto chvíli se tedy čeká na vhodného investora, který se na kolenou sražených studií a projektů chopí a jejich vydání dotáhne za cílovou pásku. Momentálně se spekuluje o Ubisoftu, jenž údajně projevil zájem o odkoupení pozůstatků distributora, jehož hodnota v minulosti činila více než 2 miliardy dolarů.

A jaké jsou vaše pamětihodné události z roku 2012? Podařilo se vám konečně dohrát World of Warcraft, překonali jste japonský rekord ve hraní Tetrisu nebo jen máte dobrý pocit z nějaké dohrané hry? Nebojte se o něj podělit.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama