NHL 2007 Recenze NHL 07

NHL 07

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

24. 9. 2006 22:28 29
Reklama
Reklama

Zaběhnuté sportovní série od EA začínají být nejspíš vážně nemocné. Zaměřím-li se právě na NHL, nemoc zde už bohužel propukla naplno. Nebudu tu ale zkoumat, jestli stojí za nedomrlostí posledních třech dílů nedostatečná teplota vně inkubátoru, či jen neschopnost vývojářů; jde mi především o obhajobu té haldy slibů, kterou jsme vám prezentovali skrze nedávno vydané preview. Upřímně řečeno, letos jsem se doopravdy těšil a ačkoli nemůžu říct, že by mě nové NHL zklamalo totálně, přeci jen se z něj na lustru nehoupám. Začal jsem však od toho nesprávného konce, pojďme si to raději projít pěkně od začátku.

Deža už zase ví…

Tváří letošního dílu se stal ruský démon s kouřovým plexisklem Alexander Ovečkin a EA Sports tohohle mladíka vystavují na všech myslitelných místech. Setkáte se s ním pochopitelně i v menu, které se už po zmíněné tři roky nese ve stejném, konzolovém duchu. Pro veliký historický úspěch narazíte v menu mimo jiné i na možnost vytvořit svůj tým, dokonce i vlastního hráče. Zachován byl populární Free4All turnaj pro čtyři hráče a také minihra Nájezdy, přístupná taktéž čtveřici oponentů. Multiplayerový kód byl ponechán z loňska a cedulku „HROZNÝ“ ze sebe bohužel nedokázal utrhnout. Hra po síti je nestabilní, o plynulosti se hovořit nedá a celkově je to spíš takový nevyvedený vtip. Malých korektur doznal mód Dynastie, který počítá s nově zavedeným platovým stropem. Od nynějška máte navíc možnost si zahrát zmíněnou Dynastii i s týmy mimo kanadsko-americkou NHL.

Řeč je o finské, švédské, německé a jak už správně tušíte, taky české nejvyšší soutěži. Co se kvality zpracování zahraničních lig týče, oproti předchozím dílům si zachovávají svůj zaběhnutý standart. Nás však pochopitelně nejvíc zajímá TipSport Extraliga, která se v rámci možností vcelku povedla. Pokud už hodláte žhavit diskuzi na téma, co že je to recenzent za tupce, že si nevšiml přejmenovaní na O2 Extraligu, trochu zbrzděte. Jedná se totiž o zpracování loňské sezóny, takže kromě soupisek neodpovídají realitě i nějaké ty dresy; o tvářích hráčů a jejich skutečných atributů ani nemluvě. K extralize patří i slibovaný český komentář, který však v testované US verzi hry nebyl k dispozici, počeštění textů však naštěstí ano. Jediné mluvené české věty tak uslyšíte od hlasatele v českých arénách, který svědomitě hlásí střelce branky nebo trestaného hráče. O osud české Extraligy se však nebojím, neboť v našich luzích žijí kvalitní modeři, kteří se již pozvolna pouštějí do mohutné vlny updatů. Zbytek herních módů je takřka okopírovaný z minula, proto mu netřeba věnovat zvláštní pozornost.

Komentátoři na místech, hráči na ledě – hra začíná!

Z menu se už ale urychleně přesuneme na kluziště, kde na nás čeká zdánlivě mnoho nového. První, čemu se budeme věnovat je proklamovaný český komentář od dua známých harcovníků – Záruba, Vichnar. Na tuhle novinku jsem se poměrně dost těšil, a možná proto jsem byl s její výslednou tváří hrubě nespokojen. Nejde o nekvalitní práci komentátorů, kteří až na pár vyumělkovaných, rádoby moudrých rad odvedli solidní práci, chyba se stala až při skládání namluvených dílčích sekvencí do vět. Nejsem sice příliš zběhlý, co se týče zpracování zvuků, ale nenechám si nikým vymluvit, že nelze snížit nebo zvýšit výšku hlasu tak, aby tón přesně navazoval na jednotlivá slova, z nichž je spojena věta. Stává se tedy zcela běžně, že název týmu vyletí z úst komentátora nadzvukovou rychlostí a dovětek typu „získává puk“ není přes pokřikující diváky skoro slyšet. V zásadě však proti tomuto pokusu nejsem, jde přeci jen o české „poprvé“ – snad se to do příštích let zlepší.

Samotný nástup hokejistů na ledovou plochu je doprovázen burácejícími fanoušky, hrou světel, akčně střiženými záznamy… Zkrátka nic, co by už mohlo dnes jakkoli zaujmout. Fakt, že dynamických animací je jako šafránu, nedoznaly od loňska prakticky žádných změn a později se všechny až nechutně často opakují, na radosti rozhodně nepřidává. Přiblížení k realitě se v této části zápasu snažili vývojáři dosáhnout také skrze rozostření objektů v pozadí, ve výsledku to však mnohdy působí až moc plasticky a naopak nereálně. Celkově grafika rozhodně nepůsobí zle, ale stagnační nemocí, kterou jsem zmiňoval výše, byla i tak postižena. Skoro bych se odvážil tvrdit, že věnovali grafici každému modelu ve hře o pár desítek polygonů víc než minule, ale s texturami se už moc nepárali. A když jsem po vyhraném utkání viděl hráče, jak přeskakují mantinel a jedou si navzájem pogratulovat, zarazil jsem se: „Tohle už někde bylo!“ Ani jsem nemusel dlouho přemýšlet – ano, v NHL 2006, ach jo.

První náznak jakéhosi vylepšení tak uvidíte až po úvodním vhazování, kdy se hráči rozjedou za pukem. Pokud nic jiného, tak alespoň s mírným přimhouřením oka vypadá pohyb hráčů trochu lépe než loni. Konečně jsou brány v potaz fyzické možnosti lidského těla a prachobyčejné brzdění, nebo vyhýbání se spoluhráči při překřížení na červené čáře působí na oko alespoň trochu realistickým dojmem. Maličkosti, jakými jsou menší odpor gravitace při prudkém zatáčení, nebo občasné podklouznutí brusle na nekvalitním ledu ke konci třetiny naznačuje, že alespoň zde vývojáři trochu zapracovali. Vylepšení se týká i animace hokejky, kdy si hráč například ve snaze o brejk postrčí puk před sebe do backhandu natočenou hokejkou, nebo když promáchne slibnou střelu.

Rychlý protiútok, obrana nestíhá a brankář (občas) zachraňuje

Jak už bývá zvykem, pro sebemenší úpravu hratelnosti mají v EA Sports sáhodlouhé názvy, na kterých staví daný ročník série. Právě vylepšené ovládání hokejky, chcete-li Skill Stick Revolution, nevyužijete bohužel u PC verze skoro vůbec. Pokud vlastníte joypad s analogovými páčkami, pravou použijete pro vysílání přihrávek, nebo v defenzivní části hry. Silně však pochybuji, že jde o bůhvíjaké vylepšení. Trochu vyzdvihnout zde ale mohu systém zaměřování střel, kdy se vně branky objevují malé terčíky, umístěné do míst, kam máte natočenou hokejku. Můžete si tedy počkat, až bude brankář jinde, než by měl být a třeba do protipohybu ho před patnácti tisíci fanoušky ztrapnit. Na druhou stranu těch gólů padá až podezřele mnoho a 15 gólů za zápas, a to i při nejtěžší obtížnosti, není až zas takový problém. Je zde totiž několik naskriptovaných situací, které stačí během pár zápasů okoukat a následně už ve hře proti počítači nenaleznete pokořitele. Mluvím o těch všech nahrávkách z rohů na neobsazeného hráče před odkrytou brankou, one-timery od modré čáry, objíždění brankáře a střelba do protipohybu, obrovské procento tečí a tak dále, a tak dále. Pochopitelně se nepodaří dát gól vždy, ale samotná přítomnost příkrého skriptu u mě vyvolávala frustraci. Občas také můžete mít pocit, že nad hrou nemáte absolutně žádnou moc. Představte si situaci, kdy hrajete se svým týmem semifinále play-off, sedmý zápas - jde o všechno. Vedete po tuhé bitvě na konci třetí třetiny 3:1 a bum, během pěti minut už prohráváte 3:5. Počítač si, opět jako loni, dělá co chce a udržet nervy na uzdě bývá mnohdy nadlidský výkon.

Svůj důrazný nesouhlas proti vstřelení branky ale dává najevo i defenzivní řada a samotný brankář. Obránci se totiž vhodně doplňují, dokáží si kontrolovat volného hráče už od červené čáry, mnohdy počítač dobře přečte hru a vystihne křižnou přihrávku skrz obranné pásmo, zkrátka a dobře, obrana po několika letech začala zase šikovně spolupracovat. Neduhem je však až přílišná „pomalost“ obránců, kteří při propadnutí kdesi v půli hřiště nemají nárok dohnat rozjeté útočící soupeře. Celá taktika se pak rázem bortí jako dům z karet a vám zbývají jen oči pro pláč. Aby to však nebylo od vývojářů příliš tvrdé, brankářům byla vetknuta schopnost pohybovat se jako jejich reální jmenovci a mnohdy dokáží svůj tým doopravdy podržet. Fenomenální zákroky z říše snů jsou však až příliš často střídány nepochopitelnými kiksy, čímž srážejí celkový dojem až hluboko pod úroveň přijatelného průměru. Nakonec nejpůsobivější je brankář těsně před vstřelením jasného gólu, kdy zákrok ani nestihne dokončit a v půlce záchranářského aktu jen beznadějně svěsí ruce a pozoruje kotouč povalující se za brankovou čarou.

Trocha stížností, k tomu kvalitní soundtrack a můžeme to balit.

Pokud opomenu ne zrovna šťastně zpracované vedení hokejky skrz analogový ovladač, nutno ještě podotknout jednu, zcela nepochopitelnou změnu ovládání. Řeč je o přepínání hráčů, které se po léta provádělo tlačítkem pro přihrávku. Letos ale byla tahle, snad nejvíce používaná funkce přesunuta na zvláštní tlačítko, které je navíc spojeno s funkcí otočky. Nejen že to vypadá hrozně, protože se stává až moc často, že s přebíráním puku jdete do zmíněné otočky, ale zcela pochopitelně se z přepínání stala věc, nad kterou musíte, alespoň ze začátku hrozně moc přemýšlet. Možná to byl úmysl, trochu zbrzdit kombinaci, ale absolutně s tímhle nesmyslem nesouhlasím. Nemluvě o tom, že nastavit si ovládání podle vašich představ prakticky nelze. Díky bohu už ale existují fandovské utility, které návaly vzteku dokáži vždycky kvalitně potlačit. V alibistickém duchu byl vyřešen i problém monstrózních hitů, které nás provázely už od roku 2004. Tlačítkem pro bodyček už soupeře nepošlete automaticky k zemi a o pár metrů dál, nejprve ho zbrzdíte, druhým nárazem trochu vyvedete z koncentrace a pokud je to nutné, napotřetí se vám ho možná podaří složit. Druhá možnost jak zastavit soupeře, tedy hákování, se opět absolutně netrestá, letos naopak frčí „vysoká hokejka“, která se naopak píská běžně i desetkrát za zápas, připomínám, že hraný na pětiminutové třetiny. Balzámem na (d)uši je alespoň kvalitní soundtrack, který v EA skutečně umí obstarat a vždy mile překvapí, ačkoli je už čtyři roky takříkajíc „na jedno brdo“.

Cenu za nejlepšího hráče zápasu nedostal nikdo jiný, než mág Alex a hokejová aréna se pomalu vyprazdňuje. Snad s nadějí, že za rok dostaneme za ta léta čekání konečně ZCELA NOVOU a ne už jen updatovanou verzi, se s vámi loučím.

NHL 2007
Windows icon PC
Xbox icon Xbox
PlayStation icon PlayStation 2
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Abych se přiznal, NHL 07 jsem vůbec nepochopil. Lépe řečeno, nechápu odvahu vývojářů, vydat po roce prakticky tu samou hru, co loni, navíc s velmi pofidérním obsahem. Pokud hrajete NHL 2006, nový díl můžete v obchodech nechat směle bez povšimnutí!

Co se nám líbí a nelíbí?

Vylepšení brankáři, schopnější práce obrany, soundtrack, česká Extraliga, snaha o inovaci v ovládání hokejky, možnost hrát mód Dynastie i s týmy mimo NHL.
Přílišné kiksy brankářů, pomalí obránci, nedořešený systém srážek s protihráči, nepochopitelné separování tlačítka pro přepnutí ovládání jiného hráče na tlačítko spojené s otočkou, obrovská míra naskriptovaných situací, padá až příliš mnoho gólů, celkově je hra až příliš snadná, zastaralé animace, špatný multiplayer, nekvalitně zapracovaný český komentář.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz