next-gen-bitva-cisel
Článek Next-gen: bitva čísel

Next-gen: bitva čísel

Jan Horčík

Jan Horčík

4. 8. 2006 22:36 46
Reklama
Reklama

Na světě je dnes přes 100 milionů PlayStationů, přibližně stejný počet PS2, 70 milionů GameBoyů a desítky milionů konzolí Xbox a GameCube. Koncem minulého roku bylo na světě 145,98 milionu konzolí PS2 (101,37 mil., 69,44%), Xbox (24 mil., 16,44%) a GameCube (20,61 mil., 14,12%) dohromady. Na obzoru je další velká bitva, kdy v nejbližších měsících na trh vstoupí zbývající dvě připravované next-gen konzole. A otázka zní: kolik se které z nich prodá? Nebo jinak, kdo se stane vítězem a kdo poraženým?

Hry s čísly

Nejen herní firmy dnes utrácejí obrovské částky za studie, které se pokoušejí odhadnout jak bude vypadat herní trh za pět deset let. Statistika, to je věda, a tak statistici počítají a počítají a pokoušejí se odhadnout kolik se které konzole za určité období prodá. V úvahu jsou brány všechny možné i nemožné ukazatele. Vychází se z dřívějších prodejů konzolí, hráčské základny, z prodeje softwaru, ceny nových konzolí, podpory vývojářů, výdajů na marketing, ekonomických ukazatelů firem, zájmu hráčů, připomínek odborníků, konkurenčních tahů, prostě čehokoliv, co by nějakým způsobem mohlo ovlivnit zájem o koupi jedné z nových herních konzolí.

FAKTA - Xbox 360

Next-gen: bitva čísel
Uvedení: listopad 2005
Cena: 299 dolarů Core System, 399 dolarů Premium Pack
Ztráta: asi 120 dolarů/kus

Do dnešního dne bylo vyexpedováno 6 milionů kusů konzole Xbox 360, během tří měsíců o dubna do konce října 2006 bylo vyexpedováno zhruba 2,8 milionu Xboxů 360, což znamená, že prodeje neustále stoupají. Větší částpřipadá na Severní Ameriku, menší na Evropu a nejmenší na celou Asii.

Microsoft už dříve proklamoval, že do června hodlá prodat kolem 5 milionů kusů nových Xboxů a během prvních 12 měsíců od uvedení (Xbox 360 byl uveden v listopadu 2005) pak 10 milionů kusů. Se zveřejněním aktuálních výsledků si ale vytyčil ještě ambicióznější cíl, a to prodat 15 milionů kusů konzole do poloviny roku 2007. Což se dost dobře může podařit, protože firma momentálně expanduje do východní Evropy, připravuje HD-DVD externí mechaniku a útočí na zákazníky výhodnými budnly (konzole + hra).

Teprve před Vánocemi 2006 se doopravdy rozhoří next-gen bitva a na trhu budou všechny tři ohlášené konzole, takže se do boje zapojí i ti, kteří dosud váhali. A není pochyb o tom, že někteří z nich čekají na uvedení PS3 a Wii jen proto, aby mohli sáhnout po výhodnější nabídce Microsoftu. Proti snížení ceny nicméně mluví o mnoho vyšší ohlášená cena PS3 i některé komentáře lidí z Microsoftu.

FAKTA - PlayStation 3

Next-gen: bitva čísel
Uvedení: listopad 2006 (Severní Amerika, Hong Kong, Tchaj-wan Japonsko)
Cena: 499 dolarů pro základní model, 599 dolarů pro lepší model
Ztráta: asi 100 dolarů/kus

Když Sony na E3 konferenci ohlásila konečné ceny PS3, kde kdo se zděsil. Když ale ve svém stánku neukázala v souvislosti s PS3 prakticky nic co by stálo za řeč, upadla důvěra lidí z branže i běžných hráčů téměř na bod mrazu. Přidejte k tomu údajně obtížný vývoj her, pozdní rozesílání finálních development kitů, nízkou výtěžnost procesoru Cell, prapodivné výroky Kena Kutaragiho o tom, že PS3 "není jen konzole, ale počítač" a další nepříjemnosti.

Sony ústy svého vice prezidenta Takao Yuhary aktuálně přiznala, že v důsledku uvedení PS3 očekává vysoké ztráty, které mohou mít dopad i na ostatní divize. Firma ovšem očekává, že ztráty se podaří do pěti let dohnat především díky úspěchu Blu-ray a procesoru Cell, který by měl být zabudován do mnoha dalších typů spotřební elektroniky (televize, mobily, přehrávače a kdo ví co ještě?).

Podle staršího projevu prezidenta Sony Kena Kutaragiho hodlá firma prodat 100 milionů PS3, podobně jako v případě předchozích generací svých konzolí (PSX to trvalo 10 let, PS2 pouhých šest let). V jakém časovém horizontu, to ovšem nevíme. Co víme je, že produkce PS3 již začala a že do března hodlá Sony vyexpedovat 6 milionů kusů konzole.

FAKTA - Wii

Next-gen: bitva čísel
Předpokládané uvedení: listopad - prosince 2006
Předpokládaná cena: 250 dolarů - euro
Předpokládaná ztráta: 0 dolarů/kus

Nejvíce podceňovaná, ale podle mnoha odborníků nejnadějnější konzole nové generace. Její nejsilnější zbraní je především velmi nízká cena ve výši 250 dolarů. Nintendu hraje do karet jak nebývalý úspěch DS a DS Lite, tak i skvělá prezentace na E3, kde se na Wii stály mnohahodinové fronty. Také celkový ekonomický stav firmy je velmi zdravý a Wii by nemělo představovat, narozdíl od svých konkurentů, pro Nintendo žádnou ztrátu.

Naopak, do března 2007 hodlá Nintendo prodat 6 milionů kusů Wii a k tomu 17 milionů kusů softwaru. Právě software je další velkou zbraní Nintenda, protože svou podporu Wii ohlásily ty největší světoví vydavatelév čele s Electronic Arts a UbiSoftem. Už dnes jsou v přípravě desítky skvělých her a některé z nich bylo dokonce možné si vyzkoušet na E3. Možná největším trumfem z nich je nová Zelda: Twilight Princess. A pak samozřejmě haldy starých klasik k dispozici online a proklamovaná otevřenost "domácím" vývojářům.

Nintendo pracuje se svou novou konzolí zcela jinak než MS nebo Sony. Neříká, že se jedná o unikátní kus hardwaru, který udělá z vaší domácnosti supermoderní domov 21. století. Říká, že jde o hračku pro všechny generace, hráč i nehráče, a právě tak Wii i prezentuje. Nintendo nevidí v Sony ani MS konkurenci, a to je na tom nejlepší, stejně tomu i naopak. V mnoha anketách se lidé vyjadřují v tom smyslu, že si Wii pořídí jako doplněk své hlavní konzole, ať už PS3 nebo X360.

Křišťálová koule

Podívejme se teď jak některé z profesionálních odhadů analytických firem vypadají. Ve všech případech se jedná o renomované, především americké společnosti.

Strategy Analytics (celosvětová předpověď do roku 2012)
http://www.strategyanalytics.net/

PlayStation 3 - 121,8 mil. (61%)
Xbox 360 - 58,8 mil. (30%)
Wii - 18 mil. (9%)

Celkem: 198,6 milionu kusů nových konzolí

Komentář Hrej: tato analýza podílu na trhu zjevně vychází především z objemu prodejů předchozí generace konzolí. Celkový odhad prodejů, tedy necelých 200 mil. nových konzolí za 10 let nevypadá nereálně, nicméně Wii je podle nás silně podhodnoceno a PS3 naopak přehodnoceno. Prodej PS3 bude podle našeho odhadu nižší předně na úkor Wii a pak i Xboxu 360.

Friedman Billings Ramsey (severoamerické prodeje do roku 2010)
http://www.fbr.com/

Xbox 360 - 24,6 mil. (40,7%)
PlayStation 3 - 23,3 mil. (38,6%)
Wii - 12,5 mil. (20,7%)

Celkem: 60,4 milionu kusů nových konzolí

Komentář Hrej: Tento odhad, stejně jako většina dalších, předpokládá, že alespoň do roku 2010 povede na severoamerickém kontinentu Xbox 360. To se zdá být velmi pravděpodobné a vlastně to nevylučuje ani předchozí odhad Strategy Analytics, nicméně už z modelu FBR je zřejmé, že tento trend se po roce 2010 změní a PS3 začne Xbox 360 pomalu předbíhat. Přísun nových kvalitních her, stabilizace online služby, nové originální doplňky pro konzoli a především rozmach Blu-ray & HDTV takovému vývoji budou nejspíš přát.

IDG (prodeje v USA do roku 2008)
http://www.idg.com/

Xbox 360 - 15,5 mil. (43,3%)
Sony PS3 - 13,5 mil. (37,7%)
Wii - 6,8 mil. (19.0%)

Celkem: 35,8 milionu kusů nových konzolí

Komentář Hrej: Velice střízlivý odhad, který opět prorokuje, že PS3 se s Xboxem 360 brzy srovná. Navíc počítá s tím, že společně s jednou z hlavních konzolí (PS3, X360) si hráči pořídí také Wii, což je ostatně z ekonomického hlediska ta nejvýhodnější kombinace.

Piper Jaffray (prodeje v USA do roku 2008)
http://www.piperjaffray.com/

Xbox 360 - 19,6 mil. (48,3%)
Sony PS3 - 15,5 mil. (38,2%)
Wii - 5,5 mil. (13,5%)

Celkem: 40,6 milionu kusů nových konzolí

Komentář Hrej: Přeceněný PS3, podceněno Nintendo s Wii, naopak zajímavý a podle všeho reálný je odhad počtu prodaných kusů Xboxu 360.

Pro a proti next-gen platforem

Xbox 360

Pro:

- kolem 6 milionů prodaných kusů
- silná základna amerických hráčů
- jedinečná, vyladěná a multiplatformní online služba Xbox Live!
- HALO 3, GTA 4 a spousta dalších zajímavých titulů ve výrobě i na trhu
- kvalitní podpora vývojářů, snadná přenositelnost na PC

Next-gen: bitva čísel

Proti:

- hry stále víceméně pro hardcore hráče
- naprostý neúspěch v Japonsku
- silná a zavedená značka PlayStation
- slabá zpětná kompatibilita

PlayStation 3

Pro:

- technologicky nejvyspělejší stroj
- Blu-ray mechanika
- čistý design
- interní HDD
- 100 milionů PS a PS2 na trhu a zpětná kompatibilita
- silná podpora vývojářů, zajímavé hry do budoucna
- propojení s PSP

Next-gen: bitva čísel

Proti:

- suverénně nejdražší přístroj
- totální propadák na E3
- v poslední měsících naprosto nepochopitelný přístup Sony
- sázka na HDTV
- spekulace o náročnosti vývoje her

Wii

Pro:

- nejnižší cena, nejmenší konzole
- opravdová inovace a zcela nový druh zábavy
- spousta zajímavých, originální připravovaných her i pro nehráče
- nepotřebuje HDTV (i když hraní s ní bude asi lepší)
- mnoho různých ovladačů
- otevřená online služba s archivem starých pecek
- marketing Nintenda a zkušenosti s uvedením NDS
- propojení s NDS

Next-gen: bitva čísel

Proti:

- hardcore hráči můžou ohrnovat nos
- slabší technické parametry

Hra o miliardy

Herní byznys meziročně roste výrazným tempem, v posledních letech především díky handheldům. V následujících měsících to bude lítá bitva tří konzolí nové generace. Půjde o miliardy a každý z hráčů se bude snažit uždíbnout si pro sebe co největší kus koláče. Všechno to ale nakonec rozhodneme my, hráči.

V poslední době se také často mluví o krizi herního průmyslu, ostatně toto téma je hlavním článkem aktuálního čísla magazínu Level. Pomozme společně tuto krizi překonat - i tím, že se alespoň na chvíli zamyslíme nad výběrem největšího dárku letošních Vánoc.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz