nejuspesnejsi-herni-znacky-vsech-dob-dil-2
Článek Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Farid

Farid

16. 1. 2007 23:36 22
Reklama
Reklama

Pokud jste nečetli první díl tohoto článku, doporučujeme si alespoň prostudovat upozornění na možná úskalí uvedená v jeho prvním odstavci. Zkrátka chceme říci, že tyto údaje jsou hodně špatně dostupné a rozhodně nebyly posvěceny nějakou zastřešující institucí, která by jim dala punc naprosté bezchybnosti. Na druhou stranu se zdá, že alespoň co se týče pořadí, měl by žebříček poskytnout věrný obraz popularity jednotlivých značek herní historie. Nicméně, při komentování žebříčku, který původně vyšel v britském deníku The Independent, jsme narazili na některé disproporce a podezřelé okolnosti, které nás vedly a) k drobným úpravám, b) přidání poznámek, které se nacházejí na konci tohoto článku.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 30 milionů

Majitel značky: MGM

Historie bondovských her se vrací až do roku 1983, kdy na konzoli Atari 2600 vyšla dnes zapomenutá arkádová akce James Bond 007. Dalších patnáct let vycházely (převážně na počítačích Atari a Amiga) na knižních a filmových licencích postavené plošinovky, adventury a akce. Skutečným průlomem však byla FPS GoldenEye 007 pro N64 od britských Rare. S fenomenálním prodejem necelých 8 milionů kopií se dodnes řadí mezi nejúspěšnější zástupce žánru. Později licenci získala firma EA, která vydala řadu first a third-person akcí. Na původně velmi úspěšné tituly (Agent Under Fire a NightFire na PS2 - přesáhly obě 3 milionovou hranicí prodejů) však nedokázal vydavatel navázat a loni se zbavil lukrativní licence ve prospěch Activisionu.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 31 milionů

Majitel značky: Capcom

Nejúspěšnější značka firmy Capcom a jednička survival hororového žánru. I když lze původ tohoto typu akční adventury vystopovat k Alone In The Dark, je to Resident Evil, který jej proměnil v opravdu masivní úspěch. V čele pomyslného žebříčku stojí původní trilogie na PSone. Nejprodávanějším hororem všech dob je PSone verze Resident Evil 2 s téměř 6 miliony, která je následována jedničkou s prodejem přesahujícím laťku 5 milionů. Zaslouženého úspěchu se dočkal také průlomový Resident Evil 4, původně vydaný na Gamecube a později konvertovaný na PS2 (23. února 2007 objeví i na PC). Obě verze dosahují kombinovaných prodejů 3,4 miliony kopií. Dokonce i Dreamcast verze Resident Evil: Code Veronica prodala více než milion.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 34 milionů

Majitel značky: Naughty Dog/Vivendi

Crash Bandicoot má velmi podobný osud jako Spyro. Začínal jako plošinovka exkluzivně na PSone a po přechodu na PS2 byl prodán firmě Vivendi, kde pokračuje „v důchodu“ jako multiformátová značka. Úspěchu původní PSone trilogie se však už nejspíš žádná novější hra nepřiblíží. S osmi miliony prodaných kopií vede Crash Bandicoot 2, který je následován třetím dílem (7,2) a jedničkou (6,7). Ovšem i ve slabším podání námezdních vývojářů od Vivendi to z komerčního hlediska určitě stálo za to. Například Crash Bandicoot: Wrath Of Cortex na PS2 prodal (možná ze setrvačnosti) celých 5 milionů kopií a dokonce i naprosto hrozná konverze druhého dílu pro Game Boy Advance dosáhla hranice 1,3 milionů.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 41 milionů

Majitel značky: Square Enix

Kdyby měl celý svět stejný vkus jako Japonci, Dragon Quest by bojoval o nejpřednější příčky hitparády nejúspěšnějších videoher všech dob. Drtivá většina těch 41 milionů prodaných kopií (dosud vyšlo 8 regulérních dílů RPG série) pochází z Japonska, kde je Dragon Quest série oblíbenější než Final Fantasy. Celosvětově je nejúspěšnější poslední PS2 díl (od týmu Level-5), který k 3,6 milionům z Japonska přidává další 1,1 milionů na obou březích Atlantiku. Jediná hra pro PSone, Dragon Quest VII má na kontě 4,3 miliony kopií, ačkoli nebyla nikdy vydána v Evropě a v USA prodala pouhých 200 tisíc. Dále žebříček opanovaly díly II – VI, vydané pouze v Japonsku, přičemž žádná z nich neprodala méně než 2,5 milionů kopií. Devátý díl, jak možná víte, míří na Nintendo DS.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 44 milionů

Majitel značky: Sony

Výkon značky Gran Turismo je naprosto bezprecedentní. Uvědomme si, že jde o exkluzivní playstationovou sérii (nikdy nebyla vydána na žádné jiné platformě) a že obsahuje pouhé čtyři regulérní díly. Hned je jasné, že máme co do činění s nejprodávanější závodní hrou všech dob. Titul patří Gran Turismu 3 (PS2) s téměř 15 milionovým prodejem. GT 3 je 11. nejlépe prodávaná hra všech dob (počítaje v to i bundlované hry, které byly přikládány zdarma ke konzolím). Za GT 3 následuje GT 2 (PSone, 9,5 milionů) a GT 4 (PS2, 8 milionů). Dokonce i prodávané „demoverze“ Concept a Prologue prolomily milionovou hranici. Zdá se, že jediná hra která může připravit GT 3 o první příčku je Gran Turismo 5.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 44 milionů

Majitel značky: Sega

I nejnovější Sonic The Hedgehog (Xbox 360/PS3) naznačuje, že nejlepší léta má tenhle „maskot“ za sebou. Kdysi měl sílu konkurovat i Mariovi, dneska spíše zvěstuje hratelnostní pohromu. Jednotlivě byly nejúspěšnější supersvižná plošinovka Sonic The Hedgehog 2 na Mega Drivu (6 milionů) a její předchůdce (4,4 miliony). Gigantický součet, který Sonica protlačil do Top 10 nejúspěšnějších herních značek je však také dílem obrovského kvanta středně úspěšných titulů na všemožných platformách. Z novějších počinů za zmínku stojí poslední „slušný“ Sonic, totiž akční adventura Sonic Heroes, které se jen na PS2 prodalo 2,5 milionů.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 48 milionů

Majitel značky: Nintendo

První z megabrandů Nintenda v tomto žebříčku a přitom začínal jako automatová jednoobrazovková plošinovka (1981). Největších úspěchů však opičák, kvůli kterému se Nintendo kdysi soudilo s autorskými právy ke King Kongovi, dosáhl na šestnáctibitové konzoli Super Nintendo s plošinovkami Donkey Kong Country. Jednička s téměř 9,5 miliony, dvojka s 5,7 miliony a trojka s 3,5. Dále tu máme masivně oblíbenou sérii Donkey Kong Land pro Game Boy (celkem cca 10 milionů), předělávky DK Country na handheldech od Nintenda, Donkey Kong 64 (N64, prodeje 5,3 milionů) a svou troškou přispívají i „bokovky“, jako byly například závody Diddy Kong Racing, nebo rytmické hry Donkey Konga.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 49 milionů

Majitel značky: Nintendo

Spanilá jízda Nintenda pokračuje. Série akčních RPG The Legend Of Zelda patří už od dob Nintendo Entertainment System mezi nejoblíbenější videoherní série a při pohledu na úspěch Twilight Princess se nezdá, že by jí docházela šťáva. Vůbec nejúspěšnější hrou série zůstává Ocarina Of Time (N64) s prodeji na úrovni 7,6 milionů. Na stříbrné pozici stojí první díl z osmibitového Nintenda (6,5 mil.), který je následován díly Link To The Past (SNES), Adventure Of Link (NES) a Wind Wakerem (Gamecube) – vše přes 4 miliony. Další pozice: Oracle Of Ages (GameBoy), Links Awakening (GameBoy), Majora’s Mask (N64) – vše přes 3 miliony. Čerstvě vydaná Twilight Princess má na Wii už přes 2 miliony a půjde spolu s Gamecube verzí určitě nahoru.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 50 milionů

Majitel značky: EA/FIFA

Tento titul v žebříčku zveřejněném The Independent podezřele chyběl (stejně jako několik dalších, viz poznámky na konci tohoto článku). U série FIFA jsme však měli možnost si prodeje ověřit a máme jistotu, že dosahují za celou dobu existence série minimálně 50 milionů – to číslo může být dokonce i vyšší. Nejlépe se celé sérii vede tradičně na konzolích značky PlayStation a v Evropě, kde pravidelně každý díl dosahuje minimálně hranice 3 milionů prodaných kusů. Nezanedbatelná jsou však i prodejní čísla z jiných platforem (PC, Xbox). Jen pro zajímavost, dosud nejlépe prodávaným dílem je se 4 miliony PS2 verze FIFA 06. U FIFA 07 máme k dispozici jen odhad, ale vzhledem k tomu, že se rok od roku sérii daří lépe a lépe, tak nejspíš dojde k překonání loňského rekordu.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 54 milionů

Majitel značky: EA

První The Sims jsou, jak je dobře známo, nejprodávanější PC hrou všech dob. Současně jde o jedinou hru jiného vydavatele, než je Nintendo, která figuruje v Top 10 nejprodávanějších her (na 9. pozici). Údaj uvedený v žebříčku The Independent se opírá o tiskovou zprávu EA z roku 2005, 54 milionů je tedy nejnižší odhad. Mezitím však žádná velká The Sims hra nevyšla. Vede pochopitelně původní hra s 16 milionovým prodejem na PC. Každý z datadisků (Unleashed, Hot Date, Vacation, Livin Large, Superstar, University) prodal kolem 3 milionů kopií. Také konzolová verze The Sims je nad hranicí 3 milionů, zatímco The Sims 2 na PC je nad úrovní 5,2 milionů. Do součtu si přidejte další datadisky pro jedničku i dvojku, pokračování na konzolích a divnou věc jménem The Urbz: Sims In The City a máte zlatý důl jako hrom.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 56 milionů

Majitel značky: Rockstar

Třináctá, čtrnáctá a šestnáctá nejprodávanější hra všech dob, to jsou tři pokračování série Grand Theft Auto na PS2. Mimochodem údaj z deníku The Independent (50 milionů) nebyl přesný, sčítejte s námi: GTA San Andreas (PS2) – 14,4 miliony, Vice City (PS2) – 13,8, GTA III (PS2) – 11,6, Liberty City Stories (PSP) – 3,5, GTA 2 (PSone) – 3,4, GTA I (PSone) – 2,3, GTA Double Pack (Xbox) – 2,3, San Andreas (Xbox) – 1,9. Dohromady přes 53 milionů. Další 2 miliony pro PC verze a VCS (PSP) je náš konzervativní odhad. Když vezmete v potaz letošní vydání GTA IV (Xbox 360/PS3), tak můžete s jistotou tvrdit, že hranice 65, možná i 70 milionů, bude brzy pro GTA pokořena.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 56 milionů

Majitel značky: EA/NFL

Jestliže Dragon Quest prodal drtivou většinu svého nákladu v Japonsku a domovem série FIFA je Evropa, pak obdobným „single-kontinentálním“ úspěchem pro Ameriku je nepochybně série Madden NFL. Série byla nesmírně silná od svých začátku v 80. letech. Vrcholu však dosahuje s nejnovějšími díly vycházejícími poté, co EA si doslova monopolizovala licenci americké ligy. Nejúspěšnější byly poslední čtyři díly na PS2 (prodeje vždy na hranici 4 milionů), ale nemalou měrou do společného koše přispívají i verze pro ostatní platformy (zejména Xbox a Xbox 360). Kombinované prodeje Madden NFL 07 na americkém trhu činí k dnešnímu dni 5 milionů kopií.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 68 milionů

Majitel značky: Square Enix

Doma sice prohrává s Dragon Questem, ale na globálním hřišti tato japonská série hravě získává stříbrnou pozici mezi nejúspěšnějšími RPG tituly všech dob. V úspěchu série Final Fantasy totiž hrají roli nejen vynikající domácí prodeje, ale také mimořádná popularita, kterou si hry získaly počínaje sedmým (prvním playstationovým) dílem v zahraničí. Právě PSone verze FF VII dodnes drží rekord série s 9,7 miliony kopiemi. Že jde o celosvětový fenomén si lze dobře ilustrovat na rozdělení tohoto čísla mezi hlavní teritoria – 3,9 mil. pro Japonsko, 3,1 pro USA a 2,7 pro Evropu. V žebříčku pak následují FF X (7,9), FF VIII (7,8), FF IX (5,3), FF X-2 (5,1) a FF XII ještě před uvedením v Evropě (4 mil.). Nejúspěšnějším dílem FF před migrací na PlayStation byla FF VI vydaná na šestnáctibitové konzoli Super Nintendo (3,4).

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 155 milionů

Majitel značky: Nintendo

Ano, nejúspěšnějším RPG hrou, jak v kategorii „série“, tak jednotlivě je handheldový Pokemon. Titul Pokemon Red/Green/Blue lze dokonce považovat z určitého úhlu pohledu za absolutně nejprodávanějších hru všech dob (s 31,4 miliony kopiemi). Překonává jej pouze titul (viz následující odstavec), který byl masově dodáván zdarma ke konzoli NES. Úspěch Pokemonu je nepochybně postaven na totální mánii, která v posledních 15 letech zachvátila určité věkové skupiny. Tzv. Pokemanie, obáváme se, snese srovnání s Beatlemanii a Pottermanii. Dneska už nemá tu sílu, co v dobách Red/Green/Blue ale stále je zárukou milionových prodejů. Gold/Silver (Game Boy Color) přispívá k neuvěřitelnému kontu 23,1 miliony, Ruby/Sapphire (GBA) 15 miliony a na cestě je ještě Diamond/Pearl (DS), který jenom v Japonsku zatím prodal miliony 4. K tomu si přidejte speciální tituly jako Yellow (Pikachu v hlavní roli) s 14,6 miliony či Crystal (lehce vylepšený Gold/Silver) s 6,4 miliony a obrovskou hromadu handheldových i konzolových „spin-offů“.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 2.)

Počet prodaných kopií: 193 milionů

Majitel značky: Nintendo

I když byla nejprodávanější hra všech dob, tedy Super Mario Bros. (40,2 mil. kopií), z velké části bundlována ke konzolím NES (stejně jako dnes Wii Sports), tak to nijak nesnižuje famózní úspěch značky Mario, který je postaven na celkem 46 hrách, jež překonaly hranici jednoho milionů prodaných kusů. Za Super Mario Bros. se postavila plošinovka Super Mario World (20,6 mil.) pro SNES, dále Super Mario Land pro Game Boy (18,1), Super Mario Bros. 3 na NES (17,3), Mario 64 na N64 (11,9), Super Mario Land 2 pro Game Boy (11,2) a Super Mario Allstars na SNES (10,6). Pod hranici 10 milionu si už ani nemůžeme dovolit podívat podrobněji, najdete tu však závodní hry (Mario Kart), další sadu plošinovek, bojovky, kolekce miniher, RPG a tolik sportů, na které si jenom vzpomenete. Muselo by se stát něco naprosto nepředvídatelného, aby byl Mario v příštích pěti letech překonán na první pozici nejúspěšnějších herních značek všech dob.

Závěrečné poznámky

Z původního seznamu zveřejněném v deníku The Independent jsme vyřadili MMORPG Lineage, u které se uvádí prodej celkem 43 milionů kopií. Tato, v Jižní Koreji mimořádně oblíbená onlinovka, po jistou dobu vydávala krabicové updaty, datadisky a patche každé tři měsíce a vzhledem k povaze hry v podstatě nutila předplatitele k zakoupení. Zdá se nám tedy, že číslo 43 milionů je do jisté míry umělé.

V seznamu The Independent naopak některé tituly podezřele chybí. Z tohoto důvodu jsme do výčtu zařadili sérii FIFA a byly další, které připadaly v úvahu a jejichž zařazení brání pouze fakt, že nemáme k dispozici hodnověrné údaje. Je to například Need For Speed série, jejíž celkové prodeje odhadujeme na hranici 30 milionů a Medal Of Honor série, která by měla bez problémů dosáhnout na 15 milionů (tedy spodní hranici našeho žebříčku). Je více než pravděpodobné, že jsme při pátrání na některou úspěšnou značku zapomněli. Uvítáme, když nám dáte své tipy.

Z žebříčku jsme též vyřadili několik titulů, jejichž úspěch je téměř výlučně postaven na bundlování s hardwarem. Jde především o Tetris, který byl zdarma součástí 30 milionů Game Boyů a jinak bezvýznamnou střílečkovou hru jménem Duck Hunt, která byla téměř výlučně distribuovaná jako součást amerického bundlu s NES.

Velmi nadějným (a obtížně prověřitelným) kandidátem na dobré umístění je značka Star Wars. Je téměř jisté, že by se dostala do Top 15 nejúspěšnějších značek. K definitivní cifře jsme však bohužel nemohli dospět. Jde o velké množství středně úspěšných her (prodeje v rozmezí několika set tisíc až několika mála milionů), které už dlouhá léta vycházejí na nejrůznějších platformách.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz