nejuspesnejsi-herni-znacky-vsech-dob-dil-1
Článek Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)

Farid

Farid

15. 1. 2007 23:35 21
Reklama

Než se do toho pustíme, pojďme upozornit na některá úskalí níže uvedeného seznamu. Za prvé, v mnoha případech jde o série/značky, které jsou aktivní a populární dodnes – tudíž lze předpokládat, že každým dnem na jejich konta přibývají další a další prodané kopie. Čísla byla tedy již stará v okamžiku, kdy byla sečtena. Za druhé, získat přesné údaje o prodejích her je z nějakého záhadného důvodu velmi obtížné. Zatímco údaje z japonského trhu jsou naprosto transparentní a aktualizují se každý týden, ten americký sleduje monitoring NPD na základě velkého vzorku obchodů (opomíjí však některé významné řetězce jako je třeba Wal-Mart) jednou měsíčně a navíc poksytuje data jen plátcům služby. Přesné výsledky pro USA nelze dále v úplnosti reprodukovat. A co se týče Evropy a zbytku světa, tam už se pohybujeme ve skutečně nejistých vodách. Berte proto níže uvedená čísla s rezervou, patrně budou v mnoha případech vyšší. Dá se však s určitou jistotou předpokládat, že uvedené pořadí je (v mezích možností) přesné.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 14 milionů

Majitel značky: Rubicon/Ubisoft

Multiformátová série stealth akčních her ideově vycházející z nápadů Toma Clancyho (předlohou však nebyla žádná jeho kniha). Nejsilnější prodeje měly hry tradičně na platformách Xbox (kde první díl vyšel s časovou exkluzivitou). Oblibu si však SC série získala i jinde a představuje nejvážnějšího žánrového soupeře Metal Gear Solid. Dosud nejúspěšnější byl první díl, kterého se na Xboxu prodalo 2,91 milionů (plus 2,42 milionů na PS2). Za zmínku stojí i ostatní clancyovské série, Ghost Recon a Rainbow Six, které se sice do Top 30 nedostaly, ale v součtu spolu se Splinter Cellem dosahují pro tohoto autora úctyhodných 39 milionů prodaných kopií.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 14,7 milionů

Majitel značky: Microsoft

Necelých patnáct milionů prodaných kopií je o to obdivuhodnější, když si uvědomíte že jde zatím pouze o dvojici FPS vydaných na relativně málo rozšířeném Xboxu (prodeje PC verze prvního dílu přispívají k celkovému číslu jen 300 tisíci kusy). Druhý díl s necelými osmi miliony vede a vzhledem k celosvětovým prodejům konzole se dá odvodit, že si jej pořídil téměř každý třetí (!) majitel Xboxu. Prodeje značky Halo budou mít letos nepochybně velmi dynamickou křivku s ohledem na chystané vydání her Halo 3 a Halo Wars.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 16 milionů

Majitel značky: Valve

Pouze Half-Life je v žánru FPS úspěšnější než Halo, což je s ohledem na popularitu tohoto akčního odvětví možná trochu překvapivé. Nejúspěšnější hra značky, Half-Life, dokázala v obchodech a v různých formátech prodat 8 milionů kopií (dosud nejprodávanější FPS všech dob), HL 2 má na kontě miliony 4. K dosažení 16 milionů je třeba připočítat také prodeje „vedlejších“ produktů jako Counter-Strike nebo Team Fortress. Výsledek bude nepochybně vylepšen blížícím se vydáním her na PS3 a Xboxu 360 jakožto i dalšími díly epizodických „datadisků“ na PC. Divili bychom se však, kdyby do konce roku nebylo celkově Halo před Half-Lifem.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 16 milionů

Majitel značky: Ensemble

Jedna z nejúspěšnějších RTS, jejíž ústřední platformou jsou PC. Na dosažení výše uvedené cifry bylo třeba 4 regulérních her (Age Of Empires I – III, Age Of Mythology) a datadisků. Za zmínku stojí, že AoE II vyšla i na PS2 a v podobě tahové strategie také na handheldu Nintendo DS, které však k výsledku nijak významně nepřispívají. Nejúspěšnějším dílem byl AoE II: The Age Of Kings (PC), jehož prodeje dosáhly na obou březích Atlantiku necelých 3 milionů.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 17 milionů

Majitel značky: Blizzard

Údaj o celkovém prodeji v úrovni 17 milionů naleznete v ročence Vivendi z poloviny lošnkého roku, není však zcela jasné, jak si který díl vedl. Pravděpodobně bylo mnohem úspěšnější Diablo II, které se svého času stalo nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob (14 dní po vydání v roce 2000) a během jediného roku dosáhlo celosvětových prodejů nad hranicí 3 miliony. Vzhledem k online popularitě titulu lze předpokládat, že jeho prodeje byly nesmírně silné i v následujícím období. Také Diablo čeká v nejbližší budoucnosti strmý růst, pokud tedy věříte šuškandě o vývoji třetího dílu. My ano.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 17 milionů

Majitel značky: Konami

Ještě před pár lety outsider, nyní tvrdý konkurent šlapající FIFA na paty. Dohnání mainstreamového kouzla fotbalu od EA se sice ještě nekoná, ale už samotný fakt, že je Pro Evo 25. nejprodávanější zančkou všech dob, je výmluvným důkazem jeho úspěchu. Sérii se konstatně skvěle daří v Japonsku a v Evropě, zejména od dob, kdy se na PS2 transformovala do podoby Pro Evo. Na PSone vycházela pod značkou ISS Pro, zůstávala však ve stínu her od EA. Prodeje jednotlivých dílů Pro Eva byly velmi vyrovnané, ale patrně nejúspěšnějším bylo zatím to s číslovkou 5.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 18 milionů

Majitel značky: Insomniac/Vivendi

Autoři současné jedničky na PS3, Insomniac Games, vstoupili do síně slávy videoher před devíti lety s 3D plošinovkou Spyro The Dragon (PSone), která měla být odpovědí na Mario 64. Prvního dílu se prodalo téměř 5 milionů kopií a další dva se přiblížily hranici 4 milionů. Po přechodu na PS2 Insomniac prodali značku Spyro firmě Vivendi. Novější hry sice už tolik hardcore hráče nezajímaly, ale našly uplatnění na trhu pro mladší a přispěly k celkovému výsledku dalšími miliony. Například prodeje Spyro: Season Of Ice pro GBA přesahují úroveň 2 milionů kopií, zatímco takové Spyro: Enter The Dragonfly na PS2 si vedla také slušně v konkurenci AAA plošinovek typu Ratchet & Clank (1,5 milionů).

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 18 milionů

Majitel značky: Ubisoft

Prince Of Persia, Splinter Cell či dokonce Myst? Nikoli, zdaleka nejúspěšnější značkou v majetku firmy Ubisoft zůstává ušatý plošinovkový hrdina Rayman. Na druhou stranu jsou dny jeho největší slávy patrně už za námi a je asi otázkou času, kdy bude předstihnut některým ze svých akčně serióznějších kolegů. Výmluvný je už samotný fakt, že historicky nejúspěšnější hrou značky Rayman zůstává úplně první díl na platformě PSone, kterého se v součtu USA + Evropa prodalo kolem 3 milionů kusů.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 19 milionů

Majitel značky: Konami

Pod tuto značku technicky vzato sice spadají i dvě původní osmibitové hry pro počítač MSX, největší díl si však přisvojuje trilogie Metal Gear Solid na PSone a PS2. S 5,6 miliony kopiemi je nejúspěšnější MGS 2, následovaný MGS (5,5 mil.) a MGS 3 (3,75). To je dohromady téměř 15 milionů. Zbývající 4 si mezi sebe rozdělují konverze her na PC, Xboxu a Gamecubu, také „datadisky“ VR Missions, Substance a Sibsistence a dvojice her Metal Gear Acid pro PSP. Prodeje MGS Portable Ops na PSP nebyli zatím k dispozici. Dále se předpokládá, že zásadním příspěvkem bude i výkon MGS 4 na PS3. Zkrátka, akcie Metal Gearu půjdou nahoru.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 19 milionů

Majitel značky: Blizzard

I když Starcraft vede tabulku nejúspěšnějších her firmy Blizzard (s 9,5 milionovým prodejem je současně nejúspěšnější RTS všech dob), četněji zastoupená značka Warcraft je v součtu silnější. Jedná se pochopitelně o trojici real time strategií a jejich datadisků, z nichž se patrně nejlépe vedlo druhému dílu. Největší díl z koláče si však ukrajuje v současnosti nejpopulárnější onlinové RPG World Of Warcraft, které před pár dny oznámilo již 8 milionů předplatitelů. Vydání The Burning Crusade výsledek Warcraftu ještě posílí.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 20 milionů

Majitel značky: Midway

Výsledek původně automatové bojovky Mortal Kombat je součtem prodejů mnoha dílů na mnoha platformách. Největší úspěchy má série patrně už za sebou. Hry tohoto názvu byly oblíbené hlavně v dobách 2D grafiky a nejvíce v USA. Prodejů mezi 1,5 až 2 miliony kopií dosáhly druhý a třetí díl na šestnáctibitových konzolích SNES a Sega Mega Drive. Patrně nejlepšího výsledku však dosáhla s 2,8 miliony kompilace Mortal Kombat Trilogy na PSone. Současné 3D Mortal Kombaty se prodávají v poněkud nižších množstvích (s výjimkou Deadly Alliance), je jich však tolik že přispívají k celkovému součtu nezanedbatelným množstvím.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 25 milionů

Majitel značky: Capcom

Fenomenální Street Fighter II zůstává do dnešních dnů nejúspěšnější bojovkou (s 6,3 miliony, hlavně na SNESu). Oblibě se těšila nejen v USA ale také v Japonsku, což jí pomáhá zůstat před hlavním konkurentem, tedy výše uvedeným Mortal Kombatem. Také přídavky k SF II měly mimořádně silné výsledky. SF II Turbo na SNES si po celém světě zakoupilo přes 4 milionů hráčů a Super Street Fighter II další 2 miliony. Méně úspěšné bylo pokračování SF III, stejně jako celá řada her s podtitulem Aplha (hlavně PSone), avšak nějaký ten milionek do společné pokladny odvedly. Na rozdíl od Mortal Kombatu se Street Fighteru nepodařilo úspěšně přejít do 3D grafiky. Proto jeho výsledek již patrně výrazně neporoste.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 25 milionů

Majitel značky: EA

Coby série je Command & Conquer nejprodávanější RTS hrou. Její dosud nejlépe prodávaný prodávaný zástupce, C&C: Red Alert, však prohrává v přímém souboji se StarCraftem. Konkurenční titul od Blizzardu má jednu nezanedbatelnou výhodu, a tou je mimořádná obliba na jihokorejském trhu. Red Alert, Red Alert 2 a Tiberian Sun si tak či onak našly celosvětově miliony spokojených zákazníků a jízda bude jistě pokračovat s C&C 3, připraveného k vydání na PC a Xboxu 360.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 26 milionů

Majitel značky: Capcom

Neuvěřitelných 111 separátně vydaných her se muselo složit, aby zajistily značce Mega Man vysokou příčku v našem žebříčku. Jde patrně o nejnečekanějšího zástupce v Top 30, nicméně ověřeného na základě oficiálních informací společnosti Capcom. Mega Man, série akčních her pro nejrůznější platformy, která se těší veliké oblibě hlavně v Japonsku, je druhou nejvýnosnější značkou pod křídly Capcomu. Nechává za sebou Street Fightera a nestačí pouze na jedinou, za to pořádně slavnou sérii, o které se zmíníme v pokračování tohoto článku.

Nejúspěšnější herní značky všech dob (díl. 1.)
i Zdroj: Hrej.cz

Počet prodaných kopií: 30 milionů

Majitel značky: Eidos

Že se umisťuje „matka“ akčních adventur na vysoké pozici, jistě nikoho nepřekvapuje. Je ovšem zajímavé podívat se, které díly vlastně přispěly největším dílem. Vůbec nejúspěšnějším byl Tomb Raider 2, kterého se na PSone prodalo 5,7 milionů kopií a dalších 2,3 milionů na PC (s osmi miliony nejprodávanější 3rd person akce všech dob). Dalším v pořadí je původní originál z roku 1996 (PSone: 4,5 mil., PC: 1,9 mil.) a bronz patří TR 3 (PSone: 3,4 mil., PC: 1,5 mil.). Dál už to mělo klesající tendenci, značka však měla a má stále silný účinek. Letos si může Lara na svoje konto připsat další statisíce a snad i miliony s Tomb Raider Anniversary.

Pokračování zítra

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama