MySims Článek MySims

MySims

Dalibor Franta

Dalibor Franta

20. 4. 2007 22:46
Reklama

Konglomerát jménem The Sims se poslední dobou utěšeně rozrůstá. Datadisk střídá datadisk, po zahradě pobíhají psíci, střídají se roční období, děti odjíždějí na studie a komu by to snad nestačilo, může si vystřihnout romantický příběh jako vystřižený z paraguayské telenovely. Zkrátka a dobře, továrna na peníze ve své ryzí podobě – ono totiž přesvědčit člověka, aby si zaplatil za něco, co má vlastně dennodenně na talíři (a dennodenně tomu nemůže přijít na jméno), to je kumšt jak se patří. Proto zpráva o novém přírůstku do rozvětvené rodiny The Sims asi nikoho nepřekvapí. A to je právě ta chyba! MySims, chystané exkluzivně pro konzoli Wii a handheld Nintendo DS, se totiž chystá překopat zdánlivě usedlou a předvídatelnou značku od základů.

Grafika po japonsku

MySims
i Zdroj: Hrej.cz
Sahat na základní principy, neřkuli dokonce na ustálenou podobu kvalitně zaběhnuté a oblíbené videoherní série, to není věc příliš obvyklá. Přesto se Electronic Arts touto cestou spolu s MySims vydali. Hra nejenže po vizuální stránce známé simíky ani zdaleka nepřipomíná, ona se příliš podobně ani nehraje. Ty tam jsou realisticky vyvedené modely postav, ta tam je honba za dokonalou kariérou nosiče golfových holí nebo bouřlivé noční večírky s dvanácti spoře oděnými děvčaty ve vířivce. Důvod je podle vývojářů z EA jediný – Nintendo. Ne snad, že by nová konzole této značky musela skousnout potupné grafické škrty, EA zkrátka chtěla svou novou hrou „vystihnout ducha značky“. Poskytnout majitelům Wii a DS potěšení ze hry vyvíjené speciálně s přihlédnutím na bohatou tradici japonské značky. Inu, pokud sebou tato tradice nese násilnou infantilizaci (alespoň co se grafického provedení týče), pak s ní možná něco není tak v úplně v pořádku. Na druhou stranu, hraní není jen o vizuálním dojmu – a kdo by to měl vědět lépe, než hráči věrní konzolím Nintenda. Ironii stranou, faktem je, že na celý projekt má velmi silný vliv snaha EA prorazit s The Sims v Japonsku. Odtud také poměrně nezvyklé vizuální zpracování, které má evokovat tituly typu Harvest Moon.

Postav dům, zasaď strom

MySims
i Zdroj: Hrej.cz
Jak přesně se tedy budou MySims pro dvě nejúspěšnější konzole od Nintenda vymykat zaběhnuté normě a o co vlastně ve hře půjde? Hráč se ujme role kutila patriota (od délky ofiny až po barvu tenisek vymodelovaného podle preferencí toho kterého hráče – jak ostatně bývá v The Sims zvykem), který se po letech vrací do svého rodného městečka, aby ho našel ve zcela zdevastovaném a žalostném stavu. Vybydlené domky obývají nejzarytější starousedlíci, omladina už dávno vycestovala za lepším a vedení města se k nápravě nemá. Jako hrdý rodák proto vše berete na svá mohutná bedra. Stavíte nové domy, lákáte investory (italskou restauraci, prodejce obuvi), navrhujete nábytek a vůbec se snažíte usedlíkům, ale i turistům a náhodně projíždějícím udělat doslova, co jim na očích vidíte. Zní to trochu jako budovatelská strategie a vlastně bychom nebyli ani daleko od pravdy. Jeden zásadní rozdíl tady však je – v MySims si všechno, od čajového stolku až po dvoupatrový obchod s nábytkem, navrhujete sami doslova třísku po třísce.

MySims
i Zdroj: Hrej.cz
V praxi vám přijde třeba zakázka od šéfa italské restaurace. Chtěl by ve městě postavit pobočku svého podniku a potřebuje vhodné prostory. Podle daných specifikací (nesmí chybět trouba na pravou italskou pizzu) mu pak za pomocí jednoduchého editoru a několika přednastavených tvarů vystavíte restauraci jedna báseň. Tím však zakázka nekončí. Podnik bude potřebovat nábytek, nádobí a dekorace, vše opět pouze a jenom ve vaší režii.Tento systém se nazývá „create-a-thing“ a v zásadě jde o to poskládat ze stovek různých základních bloků, tvarů, barev a velikostí cokoliv ze třiceti druhů nábytku a domácích potřeb. Můžete si tak postavit vlastní typ ledničky, zavádět nové série nábytku (se slušivou dekorací hnátů a lebek) nebo elektroniky a vůbec nechat pořádně vyřádit svou kreativitu. Kvalita a přitažlivost výrobku bude mít vliv nejenom na počet nových obyvatel, ale také na jejich typ. Zatímco květinové vzory a pohodlné sedačky přilákají do města romanticky založené dámy, jednoduchá a chladná moderna bude přitahovat spíše kalkulující úspěšné manažery. Díky velmi důmyslnému zapojení ovládacích prvků konzole Wii navíc dojde i na nějakou tu manuální práci – to když bude třeba zvedat a přesouvat stavební bloky (ovladač bude fungovat jako prodloužená ruka).

Sociální interakce, základ zdravé společnosti

MySims
i Zdroj: Hrej.cz
Výstavbou a budováním však vaše práce ani zdaleka nekončí. Nebyli by to ostatně The Sims (nebo alespoň jejich záblesk), kdyby si nezachovali svou největší zbraň – sociální interakci. V MySims možná trochu očesanou a zjednodušenou (bude možné vyjadřovat pouze všeobecný postoj, tzn. jednat se simíkem hezky a úslužně, nebo na něj řvát a urážet ho), stále však poměrně důležitou. Právě interakcí s ostatními návštěvníky či obyvateli města lákáte simíky k trvalému pobytu (nejlépe je takového obětního beránka odchytnout před hotelem a pak naléhat tak dlouho, dokud chudák nesouhlasí), či v případě opačném, vyháníte nepohodlné občany za hranice své vypiplané a s láskou hýčkané obce. Jak se městečko stává větší a hezčí, získává hráč nové a nové nástroje k jeho dalšímu zvelebování. Jmenujme například krumpáč, díky kterému bude možné v pozdějších fázích hry rozšiřovat pozemky města i do méně přístupných částí mapy. Jak tedy z výše uvedeného vyplývá, tradičnímu pojetí The Sims se titul pro konzole Nintendo podobá opravdu jen velmi volně. V zásadě lze říci, že manažerská složka hry, v hlavní linii série spíše doplňková záležitost, se v MySims promění ve stěžejní prvek.

Tomu ostatně odpovídá také ryze singleplayerové pojetí projektu. Ačkoliv tvůrci budoucí existenci onlinového režimu prozatím nevyvrátili, prohlašují již nyní, že prioritou je pro ně zejména silný zážitek ze sólového hraní. DS verze MySims je vyvíjena v Japonsku a oproti své kolegyni z Wii se bude muset spokojit s řadou ústupků jak v kvalitativní, tak v kvantitativní rovině. Vydání je plánováno na podzim letošního roku a bude jistě zajímavé sledovat, dokáže-li hra změnit mínění některých zapřísáhlých odpůrců série The Sims (nebo naopak jejich skepticismus ještě více prohloubí).

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama