Monster Hunter Generations Recenze Monster Hunter Generations

Monster Hunter Generations

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

12. 7. 2016 13:00 2
Reklama

Od vydání prvního dílu série Monster Hunter uplynulo letos dvanáct let. Série se nyní nachází již ve své čtvrté generaci a vypadá to, že se po cestování po různých konzolích na nějakou chvíli usadila na 3DS. Před lety se s ní však hráči mohli setkat i na PS2, PSP, Wii a v Asii dokonce na PC, PS3 a Xboxu 360. To je docela slušná řada platforem, ale například hráč, který do série naskočil až s loňským dosud nejpřístupnějším dílem Monster Hunter 4 Ultimate, neměl možnost si zahrát předešlé díly a obšírněji se seznámit s tímto pseudo-pravěkým světem a jeho lidskými, kočičími i příšernými obyvateli. Monster Hunter Generations se ohlíží za historií série a přivádí zpět staré lokace a známé obludy, ale nezapomíná ani na novinky, které sérii posouvají, odpusťte mi ten vtípek, do nové generace.

Hned na začátek vás uklidním. Generations není zbytečný mezidíl, není to hra pouze pro nováčky a ani jen pro nostalgicky založené veterány. Při hraní se nelze vyhnout pocitu, že jeho příprava musela být o poznání snazší z důvodů vysoké recyklace map, postav, předmětů a nepřátel, ale vývojáři to dokázali vynahradit několika novinkami, některými příjemnými, jinými pro hru zcela zásadními. Místo pocitu, že mě autoři opili rohlíkem a naservírovali jen mix dřívějších dílů, mi spíše přišlo, že jsou Generations takové zavzpomínání na kořeny a dokonce možná i rozloučení s 3DS, neboť hra přináší zpět především lokace, které se na handheldu od Nintenda neukázaly. Čeká nás s příchodem příští konzole od Nintenda statečný krok mimo 3DS? Vůbec bych se tomu nedivil.

KAMIZOLKA ZELENÁ, ALE HAJNEJ TO NENÍ

Pokud jste sérii Monster Hunter v životě nehráli a láká vás představa dlouhých a náročných soubojů s mnohonásobně silnějšími nepřáteli, pak jste na správném místě. Monster Hunter je akční RPG série, která spočívá v lovu obřích příšer buď sólo, anebo ještě lépe v multiplayeru až se třemi dalšími hráči. Hra nenabízí tradiční prvky RPG her, jako vylepšování postavy nebo silný příběh, ale stojí na dynamických soubojích s nepřáteli, kteří by v jiných hrách fungovali jako bossové. Lovci mají na výběr z mnoha tříd zbraní, které určují jejich roli v týmu, případně taktiku při boji. Některé zbraně jsou silné a pomalé, jiné rychlé a slabší; jedny se hodní na drcení krunýřů, jiné na odsekávání částí těl, jiné na probodávání slabin; některé jsou na blízko, další zase na dálku. Variabilita možných způsobů hraní je podpořena grindem - opakovanými lovy, sběrem předmětů z padlých příšer a jejich užití při výrobě nových, lepších, silnějších (a hezčích) zbraní a výzbroje.

V Monster Hunter Generations zavede cesta našeho lovce do vesničky Bherna a blízké Wycademy, výzkumného střediska zabývajícím se studiem zdejších monster. Kromě plnění zakázek pro vědu lovec ještě pomáhá okolním třem vesnicích v budování turistického ruchu. Jedná se o vísky z dřívějších generací Kokoto, Pokke a Yukumo, jejichž obyvatelé mají pro lovce spoustu vedlejších úkolů a odměn za jejich splnění. S čestnou výjimkou jedné zcela nové lokace, se v Generations společně s vískami vracejí i oblasti z předchozích dílů, které prošly mírnými úpravami. Například se v nich sem tam objevily terénní nerovnosti, ze kterých můžete skákat na příšery, ale tyto drobné úpravy poznají jen veteráni série. Všechny starší mapy však působí poněkud placatým dojmem, nicméně to se spraví v druhé polovině hry, kdy se odemknou i víceúrovňové oblasti z MH4U.

FANTASTICKÁ ZVÍŘATA A JAK JE LOVIT

A aby toho nebylo málo, Generations přinášejí celkem 105 různých monster, mezi kterými nechybí klasiky typu dračí duo Rathalos a Rathian, slepé Khezu, opičí Blangonga, vodní Plesioth, mravenečníkový Volvidon, strašlivý Deviljho i několik potvor z MH4U jako vakoveveří Kecha Wacha, hadí Najarala či hmyzí dvojka Seltas a Seltas Queen. Soupiska je to věru rozmanitá a doplňuje ji 17 nováčků jako například opeřený velociraptor Great Maccao nebo můj nový oblíbenec, soví Malfestio, který umí lovce uspat či zmást a dočasně poplést směr chůze. Všem jim vévodí rovnou čtyři hlavní příšery - Glavenus je velký drak s ocasem ostrým jako meč, který se během boje rozžhaví a snadno skácí stromy v arénách; obří mamut Gammoth je nebezpečný nejen svým ostnatým chobotem a dlouhými kly, ale i masivními nohami; elegantní Mizutsune připomíná sumce zkříženého s liškou a zatopí vám svými rychlými pohyby; a nakonec bleskový drak Astalos s nepředvídatelnými elektrickými výboji představuje opravdu tuhého nepřítele. Později představí hra speciální Deviant varianty určitých příšer, které si nenechají nic líbit, ale z jejich kusů lze vytvořit exkluzivní brnění a mocné zbraně. Endgamové lovy pak tradičně spočívají v supernáročných soubojích s Elder Dragony různých tvarů a opět patří mezi to nejnápaditější, co série nabízí.

TÝMOVÁ PRÁCE

Generations opět přichází s možností lokálního a online multiplayeru. Bohužel, hra více hráčů přes internet nebyla před vydáním recenze dostupná. Veškeré multiplayerové questy však šlo, jako vždy, hrát sólo a lze usuzovat, že v jejich systému od MH4U ke změně nedošlo (a pokud ano, tak recenzi doplníme). Opět se jedná o část hry oddělenou od té příběhové s vlastním žebříčkem postupu nazvaným Hunter Rank. Odemknutí některých Hunter Arts a splnění vedlejších questů od vesničanů však vyžaduje dosažení určité úrovně Hunter Ranku. I tentokrát platí, že nepřátelé jsou opětovně zhruba čtyřikrát silnější než v příběhové větvi a hraní této části hry vybízí k spolupráci s ostatními hráči.

Sami vidíte, že za obsah se Monster Hunter Generations opravdu stydět nemusí. Kdyby to všechno už samo o sobě neslibovalo stovky hodin zábavy (a kdo kdy hrál Monster Hunter, potvrdí, že lze ve hře bez přehánění ztratit stovky hodin), pak je tu novinka v podobě Hunter Styles. Pryč je ta opatrná evoluce z minulého dílu. Vývojáři si pro Generations připravili pořádnou bombou v podobě Hunter Styles, kterými v podstatě překopali systémy zbraňových tříd. Jde o čtveřici stylů, které zásadním způsobem ovlivňují hratelnost naprosto každé zbraňové třídy, pohybové možnosti lovce a dostupnost nových speciálních útoků nazvaných Hunter Arts. Nejedná se tak o rozšíření repertoáru, jako spíše o jeho masivní prohloubení. Pomineme-li základní verzatilní Guild Style vhodný pro nováčky a nudné lidi, zbývající trojice Striker, Aerial a Adept se soustředí podporu útoku, pohyblivosti a odměny za precizní načasování. Výhoda Striker stylu je v možnosti se vybavit až třemi Hunter Arts a jejich rychlejší nabíjení. S Aerial stylem můžete lépe uskakovat příšerám, nebo se od nich odrazit a zaútočit na ně svrchu či se pokusit jim skočit na zátylek a zasadit pár bolestivých ran. Adept style už názvem naznačuje, že se hodí spíše pro zkušené lovce a při dokonalém načasování obrany či úskoku umožní lovci provést silný protiútok. Každý ze stylů ovlivňuje každou z třinácti tříd trochu jinak, otevírá možnosti k novým taktikám a útočným kombům. U některých tříd se tradiční funkcionalita propojuje s novými systémy a například navyšování Spirit Gauge u Long Swordu již neprobíhá přes útok navázaný na R1, ale přes provedení Hunter Artu.

UMĚNÍ BOJE

Druhá novinka je těsně spjata se styly. Hunter Arts jsou speciální útoky a dovedností, které lze při lovech opakovaně využívat, ale nejprve se musejí nabít. Některé z nich jsou dostupné pouze pro konkrétní zbraňovou třídu, ale mnoho jich je obecných a dostupných pro všechny. Hunter Arts se spouštějí přes ikonky na spodní obrazovce a s jejich pomocí můžete například uhnout příšeře a zároveň založit zbraň, vyléčit se, zvýšit si obranu nebo zastavit na chvíli klesání staminy při útěku. Také však můžete provádět silné a vizuálně působivé útoky, které je často třeba dobře naplánovat nebo použít ve správné situaci, jinak můžete minout, monstrum nezranit a přijít o dlouho střádanou energii. A zatímco takový Aerial Style vám umožní vzít si pouze jeden Hunter Art, Guild Style nabídne místo pro dva a Striker Style rovnou tři. Kombinace zbraní, stylů a artů tvoří téměř neprobádatelnou hlubinu možností přizpůsobit si bojový styl vlastním preferencím a při experimentování s různými sestavami lze přijít na nečekaně účinná komba. Já jsem býval dlouholetým zastáncem dlouhého meče, kopí a skládacího meče a štítu, ale v MHG jsem se našel v mrštném lovci, který pomocí Aerial Stylu skáče okolo příšer a rozsekává je pomocí dvou dýk.

Hunter Styles jsou natolik zásadní novinkou, která obohacuje celkovou hratelnost, že bych si bez ní další díl nedokázal představit. To samé se bohužel nedá úplně říct o možnosti hrát za kočičího lovce Prowlera. Kočičí Felynes se ve hře objevují už od prvního dílu a jejich role postupně rostla, až se z nich stali hráčovi AI pomocníci. MHG poprvé přicházejí s možností hrát za kočku a je nutné přiznat, že své místo Prowleři na lovu mají. Například neřeší staminu, mají celkem devět životů, rychle běhají, mohou se schovat pod zem a místo předmětů používají speciální kočičí skilly, které jim například umožňují házet výbušné soudky, hrát na léčivý roh, střílet z kočičího kanónu nebo na sebe poutat pozornost příšer. Prowleři tak mají spíše podpůrnou rolí v týmu, ale díky menšímu dedikovanému obchodu se zbraněmi a zbrojí je také lze pořádně vystrojit a mohou pomoci i při útoku, byť jsou jejich útoky celkově slabší.

KAŽDÝ DEN JE CATURDAY

Prowler svojí zcela novou taktickou rolí v týmu částečně nahrazuje chybějící novou zbraň, ale přesto mi přišlo, že se jedná o takový gimmick, asi jako byly podvodní souboje v třetí generaci. Prostě bych se bez nich v příštím díle obešel. Ale alespoň jsem si díky starosti o kočičího pomocníka poprvé více oblíbil správu party koček, kupoval si nové podle jejich zaměření, trénoval je, přiřazoval skilly, vyráběl jim sety zbrojí a zbraní, posílal je na vlastní mise a podle potřeby je bral s sebou jako podporu na ty mé. Je to zcela nepovinná vedlejší aktivita, ale možnost, že se poté mohu v kůži kteréhokoli vytrénovaného kočičáka vypravit na lov příšer, tomu celému managementu kočkolovců přidala na významu.

MÍRNÝ POKROK V MEZÍCH LOVECKÉHO ZÁKONA

Nejedná se zrovna o velké novinky, ale MHG se zaměřilo i na zpříjemnění pocitu z hraní dvěma drobnostmi. Sbírání surovin v lokacích lze nově provádět držením tlačítka a lovec či Prowler bude nepřerušovaně tak dlouho sbírat předměty, dokud je co sbírat. Platí to i pro odřezávání kousků z padlých monster, a tak je nyní veškerý „gathering“ mnohem rychlejší a příjemnější.

Druhé vylepšení se zaměřilo na grind. Při výrobě zbraní a zbroje již není ve všech případech třeba mít přesný počet určených surovin, ale někdy crafting vyžaduje pouze dodat jakýkoliv typ brouka nebo horniny, a vy můžete použít, cokoliv máte zrovna u sebe. Je to drobnost, ale potěší, neboť cokoliv Monster Hunterovi uleví od grindu, zážitku ze hry pouze prospívá.

Bohužel, MHG i přes představení fantasticky bohatých Hunter Styles a Arts něco chybí. MH4U přišlo s novými lokacemi, plynulým pohybem, spoustou nových příšer a malými, avšak milými vylepšeními. MHG je v porovnání takový remix starého obsahu, na kterém si Capcom vyzkoušel pár novinek. Pro nováčky by prohloubená komplexita bojového systému a (v podstatě už klasická) nutnost si na spoustu věcí přijít sám mohly znamenat nepřekonatelný šok. Navíc převážně placaté staronové prostředí v prvních desítkách hodin hry se nevyrovná modernějšímu level designu z MH4U a začátek hry je možná až příliš unylý. Minulý díl byl zkrátka pro nové hráče přístupnější a pro MHG opět platí neduh dřívějších dílů, že skutečná hra začíná po zhruba dvaceti hodinách, až se člověk prokouše prvotními questy.

RADOST Z LOVU

Pokud by měl Monster Hunter Generations být vaším prvním dílem, nyní máte představu, do čeho jdete. Čeká na vás mnoho napínavých hodin v často nervy drásajících soubojích s fantastickými příšerami, ale je třeba si nejprve projít hodinami naučných a pomalých úkolů a neztratit se v závalu možností, jak lovit. Znalcům série pak Generations nabízejí návrat do dlouho nenavštívených míst a shledání se starými známými obludami, to vše okořeněné špetkou novinek a novými vzrušujícími možnostmi v bojích. Za tu dávku nostalgie to rozhodně stojí, takže naostřete meče a zatrubte halali!

Monster Hunter Generations
Nintendo 3DS 3DS

Verdikt

Obsahem nejnaditější díl série možná až příliš recykluje předchozí generace, ale obohacení soubojového systému o nové styly to úspěšně vynahrazuje.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama