Hrej.cz Metamorphosis Recenze

Metamorphosis

tadeas-pepr
Tadeáš Pepř
14. 8. 2020 10:45 Sdílej:
Reklama
Reklama

Když se Řehoř Samsa jednou ráno probudil z nepokojných snů, shledal, že se v posteli proměnil v jakýsi nestvůrný hmyz. Ležel na hřbetě tvrdém jak pancíř, a když trochu nadzvedl hlavu, uviděl své vyklenuté, hnědé břicho rozdělené obloukovitými výztuhami, na jehož vrcholu se sotva ještě držela přikrývka a tak tak že úplně nesklouzla dolů. Jeho četné, vzhledem k ostatnímu objemu žalostně tenké nohy se mu bezmocně komíhaly před očima.

Zmíněnými řádky začíná novela Proměna německy píšícího spisovatele Franze Kafky. Nesmírně oceňovaného a důležitého autora asi nemá cenu blíže představovat, jeho povídky i romány dnes patří mimo jiné k základním součástem korpusů maturitních zkoušek a alespoň jednu četl téměř každý. Kafkův odkaz ale v umění a kultuře obecně žije nadále. Jeho osobitý přístup k životu, k hledání smyslu bytí i k nesmyslnosti a nelidskosti společenských norem. To vše dodnes inspiruje nejednoho básníka, malíře, romanopisce, filmaře… no a dokonce i herního vývojáře. Nepřekvapivě z Varšavy k nám připutovala příběhová “akce” Metamorphosis nezávislého studia Ovid Works. Daří se jí přiznané hloubkové inspirace Kafkovou tvorbou a mytologií smysluplně využívat?

PROMĚNA

Samotný příběh skutečně začíná onou proslulou “proměnou”. Hlavní hrdina Gregor Samsa se probouzí ze spánku s vydatnou kocovinou, brzy ale zjišťuje, že nedosáhne na stůl, na kliku, ba ani na sedák židle. Proměnil se totiž v nijak neidentifikovaný hmyz. A tak se Řehoř vydá na cestu do instituce nazývané “Věž”, kde se mu má dostat vykoupení, práce, a dost možná i proměny do lidské podoby. Po cestě se setkává s Josefem, který se potýká se soudním (P)procesem a jeho podezřele neurčitými okolnostmi, bojuje s byrokracií při pořizování nesmyslného certifikátu a tak dále.

Prostředí několika podivně mystických pražských bytů a pražské kanalizace je velmi citlivě zpracované.

Příběhové pozadí hry lze poměrně jednoduše shrnout v pár větách, jeho pointa a myšlenka je ale patrná. Polským autorům se povedlo relativně smysluplně slepit motivy několika Kafkových děl, od zmíněných Procesu a Proměny přes byrokratickou kritiku populárního Zámku až po kariérní směřování Ameriky. A zatímco někdy jsou narážky a reference jen velmi jemné a citlivé, jindy se jedná o velmi očividnou snahu odkazovat a čerpat tak, jak to jenom herní svět dovolí.

I přes jisté neduhy ve zpracování je ale svět a celková stylizace hry jejím jednoznačně nejsilnějším prvkem. Prostředí několika podivně mystických pražských bytů a pražské kanalizace je velmi citlivě zpracované, a ať už se jedná o Josefův byt, právnickou kancelář nebo smrduté hmyzí město, využívají autoři celkem umně nosného prvku miniaturizace hlavního hrdiny. 

NEZVĚSTNÝ

Přispívá k tomu především využití pohledu z první osoby, který je v případě maličkého protagonisty vskutku neobvyklý. Dokud jen prolézáte šuplíky skříněk nebo pobíháte po stole a hledáte kýžené dokumenty, je všechno v pořádku. Často se ale dostanete do momentů, kdy pobíháte po vodovodních trubkách, v útrobách gramofonu narušujete sezení elitářského hmyzího klubu nebo lezete do (pro členovce) závratných výšek. V tu chvíli se samozřejmě dostává ke slovu lepení ke stěnám a různé akrobatické brikule a vzhledem k celkem dynamické hratelnosti se nejednomu hráči zatočí hlava, případně obrátí žaludek. A nezáleží na tom, zda trpíte strachem z výšek.

Hmyz to prostě nemá jednoduché. Ať už jen postupujete vpřed, nebo řešíte jednu z nepříliš složitých a objevných hádanek (více toho hra prakticky nenabízí), největší výzvou je všudypřítomný platforming. Skáčete z trubky na trubku, poletujete po papírech, prolézáte tiskárnou… Často navíc hra nabízí hned několik možností jak se k cíli dostat, ačkoliv se zdá, že některé autoři tak úplně nezamýšleli. Řehoř je ale mimořádně obratný chrobák a občas holt doskočí i tam, kam bůh nechtěl. 

ZÁMEK

Právě v jisté plochosti herního zážitku vidím asi největší úskalí. Samotná myšlenka, její svět a celkové zpracování motivů patří k tomu nejlepšímu a nejzajímavějšímu, co jsem zatím ve hrách viděl, ve výsledném dojmu ale začne promlouvat očividně velmi omezený rozpočet a jistá nezkušenost autorů. Metamorphosis je stále jen nezávislým, chtělo by se říct až láskyplným projektem partičky Poláků, kteří se pozadí a světu hry věnovali víc než hratelnosti. Je sice hezké, že protagonista poskakuje po knihách Čapka, Goetheho nebo Freuda, pár jednoduchých hádanek a repetetivní platforming vás ale postupně společnými silami ubijí.

Jedním z mála prvků logických hádanek jsou otočné knoflíky.

Přišli přitom s několika překvapivě zajímavými nápady. Pohled z první osoby samozřejmě příliš nepřispívá přehlednosti, pro tyto případy je ale připraven speciální režim rozhlížení po celé místnosti, který je velmi funkční a velmi působivý. Jedním z mála prvků logických hádanek jsou otočné knoflíky, které může Řehoř ovládat nožičkami a i v tomto případě můžeme mluvit o poměrně elegantním řešení. Zajímavý je i ten fakt, že před hráče Metamorphosis klade řadu úkolů, po vzoru Kafkovy filozofie jsou ale často bezvýchodné a při průchodu příběhem je vůbec nesplníte. A s tím souvisí i samotný klimax zhruba dvouhodinového vyprávění, který bych nerad jakkoliv prozrazoval. 

PROCES

Audiovizuální stránka hry je, lidově řečeno, nemastná neslaná. Samotný svět je velmi působivý, jeho zpracování a ostrost ale rozhodně nepůsobí jako z poloviny roku 2020. Samozřejmě je nutné přihlédnout k omezeným možnostem nezávislého týmu, Metamorphosis vám ale dech nevyrazí. Na druhou stranu hra nabízí profesionální, velmi slušně zpracovaný dabing. Ten začne být otravný jen v momentě, kdy se zacyklí, aby kolem hovořící postavy trapně nemlčely.

Ve výsledku je otázkou, zda jste za částečně umělecký, dvouhodinový zážitek ochotni zaplatit zhruba 500 českých korun. Několik slušných a pár opravu skvělých nápadů totiž úplně nevykupují humpolácky zpracovanou, repetetivní hratelnost, kterou by šlo trochu urážlivě nazvat nepopulárním “walking simulátorem”. Za pár korun by mohlo jít o zajímavý tip pro znalce knižních předloh, případně fanoušky surrealismu nebo východní nezávislé tvorby. Tuzemského hráče zároveň potěší/naštvou české texty a reálie, které ale trpí tradičními pravopisnými chybami nebo strojovým překladem. Paradoxně pak nenabízí českou lokalizaci.

Jde tedy o zajímavý, inteligentní, kreativní, nicméně poměrně drahý a nezábavný experiment. 

Ale ruce jednoho z pánů sevřely K. hrdlo a druhý mu vrazil nůž do srdce a dvakrát jej tam obrátil. Hasnoucíma očima viděl ještě K., jak pánové, blízko před jeho obličejem, opírajíce se o sebe tvář vedle tváře, pozorují rozhodnutí. „Jako pes!“ řekl, bylo to, jako by ho ten stud měl přežít.

 

Metamorphosis
Xbox icon Xbox One
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 4
Nintendo Switch icon Switch

Verdikt

Zajímavý nezávislý experiment, který sází na fantastický svět Franze Kafky, kvalitativně však značně zaostává v hratelnosti.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz