Master of Orion (2016) Recenze Master of Orion

Master of Orion

vaclavbednarhrej@seznam.cz

vaclavbednarhrej@seznam.cz

25. 8. 2016 09:00 11
Reklama
Reklama

Uběhlo sotva pět měsíců od mých prvních dojmů z alfa verze Master of Orion a už je tady hotová hra. To je docela krátká doba na to, kolik důležitých mechanismů a prvků tehdy ve hře ještě chybělo a jak neobroušené měla hrany. Výsledek naštěstí nepůsobí ani nedodělaně, ani není plný chyb. Přesto mám pocit, že tahle hra se bude už ze své podstaty prakticky donekonečna ladit, upravovat a rozšiřovat. Nabízí totiž tolik možností, že její dokonalé vybalancování snad ani není možné před srážkou s větší masou pravidelných hráčů.

Master of Orion po mnoha letech oživuje klasickou tahovou 4X strategii (prozkoumat „eXplore“, rozšířit se „eXpand“, využít „eXploit“ a vyhladit „eXterminate“), na které svůj úspěch kdysi postavil první titul toho jména. Na první pohled je to velké vesmírné divadlo, kde vedete jednu z 11 hratelných ras napříč mnoha slunečními soustavami na cestě za absolutní galaktickou dominancí. Jenže i když je základní optikou hry božský pohled na celou galaxii, v praxi jde hra až nečekaně do detailu.

POSTAV SI SVŮJ KORÁB. POVINNĚ!

Ve výsledku není těžké tuhle hru při prvním setkání krutě podcenit. Řeknete si nejspíš, že to prostě bude něco jako Civilizace, jenom ve vesmíru. Začínáte na domovské planetě v domovské slunečné soustavě, odkud postupně vysíláte průzkumníky, kolonizační lodě a nakonec i válečné flotily. Postupně zabíráte nebo dobýváte další sluneční soustavy, kolonizujete ty nejbohatší planety a stavíte na nich spousty různě zaměřených budov, rozvíjíte desítky nových technologií, navazujete diplomatické i ekonomické vztahy s jinými planetami. Všechno jasné jako facka.

Oni chtějí, abych to já všechno ručně upravoval a nastavoval!

Ale pak si všimnete nenápadné sekce, kde můžete upravovat svoje lodě. A zjistíte, že každá je vybavena nespočtem systémů – různými zbraňovými systémy v různých kvantitách a třídách, od torpéd, přes rakety a jaderné bomby, až po energetická děla, mnoha typy pancířů a podpůrných konstrukcí, různými druhy štítů, zesílenými motory, umělou inteligencí, rozšířením trupu a dalším vybavením. Odhalíte, že každá zbraň má jiný dostřel i typ účinku a jinak zatěžuje nosnost lodi i délku její výroby. Nejspíš si řeknete, že je to bezva, jakou si s tím autoři dali práci, jen aby detaily lodí vypadaly víc realisticky. Jenže pak vám to dojde – moment, to není jen na koukání! Oni chtějí, abych to já všechno ručně upravoval a nastavoval! No do pr…

NAKONEC TOMU PŘIJDETE NA KLOUB

Nutno podotknout, že proti alfa verzi se systém lodního vybavení dost zpřehlednil a lépe se ovládá. Můžete navíc samozřejmě spoléhat na automatická nastavení všech lodí, která jsou vcelku univerzální a s každou novou technologií se sama aktualizují. Jenže pak nemá smysl hrát Master of Orion. Po prvním velkém procitnutí se vám totiž otevře úplně nový svět a začnete prolézat diskuzní fóra ve snaze trochu se orientovat a něco z toho vytřískat.

Dozvíte se, že někteří hráči se snaží protivníka ubít obrovským množstvím malých rychlých lodí, na které velké lodě nestíhají reagovat, zatímco jiní sázejí na rakety a snaží se získat výhodu manévrováním a větším dostřelem. Že někteří hráči dokonce vytvářejí speciální bombardéry, které sice nemají žádné zbraně pro boj ve vesmíru, ale zato jsou postrachem planet a jejich obrany. Postupně začnete automatická nastavení lodí opatrně měnit a přicházet s vlastními nápady. Zdaleka ne všechny samozřejmě budou fungovat - jako můj teoreticky famózní a reálně zcela nepoužitelný těžkotonážní odpalovač černých děr... Ale to je na delší povídání.

STAŇ SE MISTREM SOUBOJŮ. POVINNĚ!

Ovšem i to je jenom začátek. Pečlivá práce s lodním arzenálem je důležitá proto, že samotné souboje nepřátelských flotil se na rozdíl od zbytku hry odehrávají v taktických bitvách v reálném čase. Opět sice můžete nechat souboje vyhodnotit automaticky, ale někdy lze zvrátit štěstí na svou stranu a omezit ztráty, pokud vezmete věci do vlastních rukou. Tady se naplno ukáží silné i slabé stránky každé zvolené taktiky. Některé zbraně jsou účinné jen z určitého směru či vzdálenosti, takže je třeba manévrovat, stahovat poškozené lodě, aby se jim obnovily štíty, a podobně. Ovládání není úplně snadné a intuitivní, ale dá se s ním žít.

Je třeba od začátku promýšlet každý krok s ohledem na svou strategii.

Stejný souboj jako vaši piloti na bojišti ovšem svádějí i vaši vědci v laboratořích. Technologický pavouk je opravdu rozsáhlý a je třeba dobře zvažovat, jaká vylepšení, nové budovy a nové jednotky si zpřístupnit přednostně. Rozhodování je to těžké, na výběr je toho totiž hodně. Investice do vědeckých budov zrychlí vývoj, investice do planetární obrany a silnějších lodí zase lépe zastraší nepřátele. Stavby generující takzvané velitelské body umožní vybudovat větší flotilu, jenže stejně tak musíte stále lepšími technologiemi bojovat se znečištěním planet, které produkuje průmyslová výroba. Jiná vylepšení pomáhají růstu populace nebo morálce obyvatel, umožňují teraformovat planety, zrychlují produkci budov a jednotek nebo zvyšují příjem kreditů.

Co dřív? Každá rada drahá, je třeba od začátku promýšlet každý krok s ohledem na svou strategii. Šlapající ekonomika je ale obzvlášť důležitá. Zatímco nově postavené lodě se automaticky objevují se všemi moderními systémy, ty staré je třeba s každou novou technologií za peníze upgradovat. Stojí to docela ranec a děje se to často – zatímco na začátku poletujete s vesmírem s fregatou I. třídy, za chvíli už táhnete do boje s flotilou křižníků třídy XVII.

STAŇ SE PÁNEM ORIONU. NEPOVINNĚ…

Master of Orion vás vlastně do ničeho nenutí a dobrých 50 % jeho možností objevíte, jen když je začnete hledat. A tady se asi hráči rozdělí na dvě skupiny. Abyste si totiž tuhle hru užili, musíte chtít, musíte mít čas a nesmíte být líní. Pokud vám připadá, že ve hrách typu Civilizace jenom roboticky děláte, co se od vás očekává, a prostor pro vlastní iniciativu je minimální, budete spokojení. Master of Orion vám sice umožní proplout hrou i bez většího přemýšlení a proti počítači to na normální obtížnost nejspíš nějak skoulíte. Brzy se pak ale začnete nudit a bez skutečného nadšení vás zdlouhavost hry postupně utluče.

Master of Orion

Pokud máte chuť objevovat, je toho tady víc než dost. Každá z deseti ras je značně odlišná, většina z nich je skutečně osobitá a liší se nejen vzhledem, ale do jisté míry i stylem hry. Některé rasy milují planety s vysokou gravitací, jiné ji naopak nesnášejí, některé milují stromy, jiné lávu. Jednotlivé národy mají různá zvýhodnění a znevýhodnění v boji, při stavbě lodí nebo v diplomacii. Když ji nebudete šidit, umožní vám uzavírat finančně i strategicky výhodná spojenectví, vyměňovat technologie a samozřejmě i manipulovat vůdci tak, abyste se přiblížili některému z možných vítězství.

FLOTILA VERSUS MLŽ

Nechybí ani špionáž, užitečný zdroj informací, peněz nebo dobře řízených planetárních převratů. I samotná správa impéria je vcelku pestrá a jeho neustálá expanze zábavná, přestože při větším množství planet může být jejich mikromanagement repetitivní. Některé planety se hodí jako přístavy pro stavbu vesmírných flotil (zejména ty s měsícem), jiné jsou extrémně bohaté na minerály, další unesou rychlý populační růst, jiné jsou důležité z taktického hlediska. Ty nejzajímavější systémy pak hlídají mocní vesmírní plži a mlži, na jejichž poražení je třeba silná flotila.

Oproti alfa verzi mají planety více možností, jak se bránit invazi a znepříjemnit útočícím lodím život, což je jednoznačně dobře.

I s dobýváním cizích planet se vyplatí dát si práci – můžete je sice vyhladit nebo v pozdní fázi dokonce zcela zničit z orbity, jenže pak jsou vám k ničemu, případně je musíte kolonizovat od nuly. Mnohem lepší je doplnit flotilu o zranitelné výsadkové lodě s mariňáky, kteří vám umožní získat kontrolu nad systémem i s jeho obyvateli a stavbami. Oproti alfa verzi mají planety více možností, jak se bránit invazi a znepříjemnit útočícím lodím život, což je jednoznačně dobře. Stále je to ale spíš hra o čas, než přiletí vaše hlavní flotila a agresora smete z oblohy.

ORION, VAŠE ALTERNATIVNÍ HVĚZDA

Nalijme si čistého vína, soudruzi, Master of Orion bude spíš okrajová hra. A tím nemyslím béčková. Naopak, je propracovaná, graficky zajímavá a rozhodně ne odfláknutá. Působí ale komplikovaně, musíte hodně věcí zkoušet a real-time soubojům pořád chybí preciznost. Dost často se ve hře delší dobu nic neděje a i kvůli tahům protivníků umí být poměrně zdlouhavá. A protože do rukou nedostáváte žádný návod, nejistota pramenící z nedostatku zpětné vazby umí být frustrující. Jak mám teď postupovat? Udělal jsem správně? Jaký to mělo efekt? Co by se změnilo, kdybych se rozhodl jinak? Změnilo by se vůbec něco? Většinu odpovědí si nejspíš budete muset někde načíst.

Master of Orion (2016)
Windows icon PC

Verdikt

Master of Orion je jako stavebnice Merkur. Skvělá zábava pro geeky, nadšence a vesmírné podivíny, ale tak trochu zmatek a příliš komplikovaná aktivita pro ostatní, kteří si radši hrají s Legem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz