The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar Článek LOTRO vs. World of Warcraft

LOTRO vs. World of Warcraft

Jan Herodes

Jan Herodes

29. 7. 2007 22:00 3
Reklama
Reklama

Začněme hned od základu hry, alespoň z technické stránky, tedy od enginu. I přes velké množství shodných vlastností obou systémů, jako jsou například nekolizní postavy (jak hráči, tak i nepřátelé), můžeme pozorovat velké rozdíly. Bez dlouhého otálení, zde s přehledem vede WoW. Engine působí dynamičtějším dojmem, pohyb postav v něm je realističtější. A co přesně myslím tím realističtějším pohybem? Samozřejmě ne animace samotné, k těm se ještě dostaneme, ale pohyb, tedy přesun postavy z bodu A do bodu B s tím, že během toho jede ona animace. Když nastavíte rychlost moc velkou, postava jakoby „bruslí“ nebo se „klouže“ a naopak, u malé rychlosti přesunu ta samá animace zapříčiní, že hráč „breakuje“. Stejně tak LOTRO zvládá daleko hůře výpadky a kolísání kvality inetu. Možná to WoW jenom lépe maskuje a dává hráči pocit, že se nic neděje a přitom ano (viz běh do zdi), ale pravdou je, že v LOTRO velice často vidíte „cukající“. Navíc, Turbine Games, vývojáři Pána prstenů, se nevyhnuli při použití jejich enginu z Asheron’s Call 2 tomu, jak říká jeden můj kamarád, že postavy „běhají v medu“. Samozřejmě, to už je velké šťourání, drtivá většina hráčů si ničeho takového nevšimne a když, záhy to přestane vnímat. Ale hodnotíme, srovnáváme, tak je dobré si vyložit karty na stůl.

Pán prstenů – pán grafiky

LOTRO vs. World of Warcraft
Po letmém popisu kvalit enginů by bylo vhodné navázat grafikou. Warcraft je krásný, byť někomu přijde pohádkový až dětský, mně připadá velice stylový. Naproti tomu, Pán prstenů se snaží o realističtější zobrazení, jak jen lze realisticky znázornit fantasy svět, a díky tomu působí vyváženým, střídmým dojmem. Koukneme-li se na grafiku více detailně, Pán prstenů má naprosto úchvatná prostředí, ať už jde o velká města nebo jen mýtinu v lese. Vše je precizní, hezké a skutečně máte dojem, že jste přesně na místě, jak jste si ho představovali, když jste v pubertě poprvé louskali Hobita. Pravdou je, že Warcraft v tomto moc nezaostává, smysl pro detail, se kterým autoři hry designovali pomalu každý čtvereční metr území, je až zarážející. Nicméně, když se budu muset přiklonit k jednomu z titulů, zde o kousek vede LOTRO. Kde ale, z mého pohledu, vede Pán prstenů na plné čáře, to je grafika brnění a zbraní. U WoWu, speciálně teď u nových armor setů, ani pomalu nepoznáte, jedná-li se o brnění pro mága nebo pro válečníka. Nebýt tam rozdíl v kalhotách (válečník ještě neobléká róbu), nerozeznáte nikoho . Je to tak moc přehnané, nárameníky jsou třeba pětkrát větší než vaše hlava, až to je divné. V tomto ohledu je pro mě LOTRO naprosto nedostižné. Kovová zbroj válečníka vypadá jako kovová zbroj a ne převlek z krepového papíru na odpolední maškarní.

Uživatelské rozhraní? Řekněte WoW...

LOTRO vs. World of Warcraft
Abychom se ale cítili skutečně jako na houpačce, přeskočíme z prostředí na uživatelské rozhraní, tedy ikonky kouzel a schopností, batohů a další spousty informací nejen o vaší postavě. Tady musím přiznat, že Pán prstenů zatím předvádí jednu z nejhorších prací, se kterými jsem se kdy u online hry setkal. Samozřejmě, vše autoři s každým updatem vylepšují a opravují, nicméně celé to působí velice neohrabaným a pomalým dojmem, a to nemluvím o špecích, jakým je sesedávání z koně (pouze přes kliknutí na bar a potvrzení, že opravdu chcete z koně slézt) nebo o překrývání roll a loot okna (zčásti již opraveno, ale ještě to není ono) nebo absenci nastavení zobrazení cílů vašich spoluhráčů v partě atd. Bohužel, v tomhle je WoW asi tak stokrát lepší. Uvidíme v budoucnu, možná bude dovoleno používání addonů v Pánu prstenů, a tak si vše potřebné lidi dodělají sami, ale zatím to tak nevypadá.

Pán prstenů a navíc ještě dungeon master

LOTRO vs. World of Warcraft
Animace postav, kouzla a systém soubojů jsou více méně shodné. Možná jen ty animace občas v LOTRovi pokulhávají, ale není to nic fatálního. Co je ale oproti WoWu velice vydařené a jako nápad výborné, jsou takzvané skupinové údery. Funguje to pouze ve skupině, tedy dva a více hráčů, proti elitním nepřátelům. Během souboje s nimi se náhodně otevře menu těchto úderů a každý z party zvolí jednu ze čtyř barev – úderů. Když navolí každý, co chce, chaoticky, někomu to přidá manu, někoho to vyléčí a někdo dá větší úder do nepřítele. Nic víc. Zvolíte-li ale správnou kombinaci barev – úderů, docílíte velice silného efektu. Navíc bulglar a guardian, teď tedy pouze přes legendární trait, mohou tyto skupinové akce zapnout kontrolovaně a nečekat na náhodu. Kdyby kvůli ničemu jinému, už jen pro tuto vlastnost je do každé party pokaždé bulglar velice vítán. Není nic lepšího, než si v polovině těžkého souboje na konci instance s bossem doplnit manu healerům a guardianovi (tankovi). A když už jsem nakousl i instance, tedy dungeony, tak ty, byť to teď mnoha lidem bude připadat, jako že jsem se zbláznil, mi přijdou v Pánovi prstenů také lepší. Vím, ve Warcraftu jsou skvělé, architektura prostředí, grafika, vše je opravdu, ale OPRAVDU hezké, nicméně atmosféru mají daleko lepší ty z LOTRa. Přemýšlel jsem nad tím proč a je to díky dobrému využití světla a stínů, klidně až naprosté tmy. Jestli jste byli ve WoWu někdy v nějaké instanci, zkuste si vzpomenout, zda jste tam někdy narazili na temné zákoutí, opravdu temné. Ne jeden dva rohy, ale čtvrtinu celého dungeonu. Ne. Vše je nasvícené, žádné překvapení, žádný strach z toho, co může být za dalším rohem. Samozřejmě, temná zákoutí nejsou v Pánovi prstenů všude, v instancích, kde se to nehodí, je světla habaděj, ale tam, kde je to žádoucí, se autoři nebáli „přitvrdit“ a připravit opravdu temné chodby. V tomto bodě LOTRO vede na celé čáře, byť grafika Warcraftích instancí je hezká, ba co víc nádherná. Ale sterilní.

Jeden příběh vládne všem

LOTRO vs. World of Warcraft
S tím tak trochu souvisí i další aspekt hry – questy a samotný příběh. Tady, naprosto nepřekvapivě, je počítačové zpracování Tolkienovy trilogie daleko před světem Warcraftu. Každý úkol, jste li fanoušek Pána prstenů, má své kouzlo, každý detail z knih je ve hře. Navíc se autorům podařilo implementovat velice dobrý způsob questů, nebo, chcete-li, instancí pro jednoho, kdy s pár NPC postavami řešíte nejaký zásadní moment, například jdete na Hůrku, na „procházku“ s Frodem a podobně. Opět platí, že WoW má i zde světlé momenty a zábavné questy, ale obecně je to daleko horší. Kde ale naopak WoW exceluje, a to v s porovnání se všem hrami na světě, je tzv. high-end content, tedy nejtěžší instance pro 25 hráčů, kteří musí být naprosto skvěle sehraní, všichni společně napojení na hlasovou komunikaci a mít naprosto přesně rozdělené úlohy. Každý z bossů ve World of Warcraft je velkou výzvou pro gildy skvěle spolupracujících lidí. To, zatím, Lord of the Rings Online nemá. Stejně jako to ale neměl zpočátku ani WoW. To, jestli bude Pán prstenů důstojným soupeřem v tomto bodě, se teprve uvidí tak za čtvrt roku.

WoW faktor PvP

LOTRO vs. World of Warcraft
Posledním, co chci porovnat, je PvP, tedy boj hráče proti hráči. Zde poněkud LOTR pokulhává, z podstaty věci. Není zde „špatné“ strany, a tak je PvP řešeno možností převtělení se do monstra – pavouk, vlk, ork... a ve speciální oblasti a pouze tam bojovat proti jiným, lidmi kontrolovaným postavám. Není to špatné, zajímavé vybruslení z restrikcí, které jinak skvělá předloha světa, nastavuje. Warcraft také není v PvP žádným zázrakem, je to hra orientována spíše na masy, tedy je více méně nevhodné hnát hru hráčů proti hráčům do nějakých extrémů, ale nový arénový systém, tedy jakési dlouhotrvající turnaje týmů, je velice povedený a co vím, drží velkou část WoW populace ještě u hry. Tady tedy opět vítězí Warcraft.

Resumé

Ze začátku jsem přemýšlel, že budu po každém odstavci nebo větě, kde řeknu, že hra X je lepší než Y, zapisovat skóre, ale pak mi to přišlo strašně nefér. Váha jednotlivých aspektů je natolik rozdílná, že by to nemělo naprosto žádnou vypovídající hodnotu. Zkusím tedy jen závěr s osobním názorem. Pro ty, kteří si chtějí užít pohodového večerního hraní, kdy nejsou vůbec závislí na tom, jestli hrají sami nebo s partou lidí, je lepši Lord of the Rings Online. V podstatě není daleko od pravdy, že jde v uvozovkách o jednu z nejlepších single player RPG her, kterou jsem kdy hrál. Navíc, budete-li chtít, může se to pak rozvinout a toulání světem J.R.R. Tolkiena pro vás nemusí končit. Naproti tomu World of Warcraft mi ještě dnes přináší radost z hry s přáteli kdy se snažíme pokořit nějakou větší instanci. Navíc arénové PvP také není k zahození... Popravdě, mám teď aktivní obě hry a záleží, na co mám zrovna náladu. Obě totiž stojí za to.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz