Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Vlastní koláž / Razer / Berni Stolar / Wikimedia Commons / Nintendo
Článek Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností | Kapitola 2

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

19. 12. 2022 17:25

Seznam kapitol

1. BYZNYSMENI 2. VÝVOJÁŘI 3. UMĚLCI

Končící rok 2022 nám toho samozřejmě především spoustu přinesl. Nové hry, nové události, nová studia a jejich chystané projekty, čerstvé kauzy, pikantní odhalení a třeba i nové přátele v herních komunitách. Ale s tím, jak herní průmysl postupně stárne, a s ním i lidé, kteří ho táhnou kupředu, zákonitě přibývají i významné osobnosti, které už nejsou mezi námi. Pojďme si připomenout některá jména, pro která byl letošek poslední. Některá jsou známější, jiná méně, to jim ale vůbec neubírá na důležitosti.

Reklama

Stewart Gilray 

1971 - 6. ledna 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Stewart Gilray / Twitter / GamesIndustry.biz

Britský vývojář a manažer Stewart Gilray patřil k nejzkušenějšímu jádru britské vývojářské obce. Od konce osmdesátých let se podílel na vývoji v ikonických studiích jako byl Bullfrog nebo Psygnosis, nejvíce ale do historie promluvil v roce 2006, kdy založil studio Just Add Water, ve kterém vydržel celý zbytek života.

Nezávislé uskupení z Leedsu bylo důležité především při návratu pozapomenuté série Oddworld. Tým v roce 2010 podepsal smlouvu s Oddworld Inhabitants a začal pracovat na HD remasteru Oddworld: Stranger's Wrath. V návaznosti na úspěch omlazených verzí starších her pak pracoval i na dalších remasterech a remacích, včetně úspěšného Oddworld: New 'n' Tasty!. Později se tým přeorientoval na vývoj her pro platformy virtuální reality, jmenovitě Sniper Elite VR, vyvinutý ve spolupráci s Rebellionem.

Celých patnáct let zůstával Gilray v pozici zakladatele a CEO. Osudným se mu stalo onemocnění Covid-19, se kterým byl hospitalizován před Vánocemi loňského roku a v polovině ledna zemřel ve věku 51 let.

Kolegové z branže na něj vzpomínají jako na neobyčejně vytrvalého, inteligentního a nápomocného muže, který věnoval spoustu času rozvoji lokálního herního průmyslu. Při práci pomáhal mladým britským vývojářům a herním studiím, figuroval jako porotce studentských projektů Game Republic Student Showcase a na požádání rád poskytoval rady, i když údajně miloval ironii a museli jste se před ním mít vždy na pozoru, protože možná chystal nějaký vtípek. Uznáván byl i pro své zkušenosti. Během kariéry vydal přes 30 her a ve vývoji se udržel velmi dlouho.

“Herní průmysl oplakává skon velmi dobrého přítele a kolegy mnoha z nás. Stew byl úžasný takový jaký byl,” vzpomínala na něj v lednu CEO Team 17 Debbie Bestwick. “Je těžké slovy vyjádřit, jak důležitý byl pro spoustu lidí - pro ty co znal osobně, i ty online,” přiznal zakladatel studia Sports Interactive Miles Jacobson. To dokazuje, jak významný Gilray pro herní vývoj ve Velké Británii byl.


Mohammad Fahmi 

29. ledna 1990 - 28. února 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Nintendo

Nadšený nezávislý vývojář Mohammad Fahmi patřil k nejdůležitějším osobám malého indonéského herního průmyslu a zaujal především kouzelným nezávislým titulem Coffee Talk.

Fahmi začínal jako řadový designér v Gameloftu a živil se i jako technologický novinář, později ale vsadil na plnohodnotný vývoj. Pod záštitou vydavatelství Toge Productions vydal právě zmíněný Coffee Talk. Unikátní pixelartový titul z ledna 2020 přinesl úplně nový pohled na fantasy hratelnost, ve které místo boje s orky, příšerami a dalšími obyvateli fantaskního světa nasloucháte jejich problémům z pozice baristy v kavárně. Narativní zážitek se opíral o silný scénář, pacifistickou náplň, stylizaci i lo-fi soundtrack a příští rok se má dočkat pokračování.

Pod pseudonymem Fahmitsu pracoval na dalším vlastním projektu Afterlove EP, který měl fungovat jako rytmický příběhový dating simulátor. Shodou okolností se měl točit kolem postavy, které nedávno zemřela přítelkyně. Hra zřejmě nikdy nevyjde.

Na Fahmiho kolegové vzpomínali jen v dobrém. Šéf PlayStation Studios Malaysia Hasnul Hadi Samsudin ho označil za jednoho z nejzářivějších kreativců v Indonésii i celém regionu jihovýchodní Asie. “Fahmi byl obrovsky talentovaný vývojář s ostrým scenáristickým stylem a darem pro vyobrazení všednosti každodenního života v magické podobě,” charakterizoval jeho tvorbu šéfeditor japonského IGN Daniel Robson.


Rieko Kodama 

květen 1963 - 9. května 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: GDC

Zatím jsme se bavili jen o mužích, letos ale bohužel odešla i významná ženská osobnost průmyslu. Rieko Kodama, známá také pod svou přezdívkou Phoenix Rie, byla významnou designérkou působící pod Segou. V zájmu japonské celoživotní oddanosti jednomu zaměstnavateli ve firmě pracovala nepřetržitě od začátku pracovního života v roce 1984.

Ještě na škole přitom zvažovala studium archeologie, konkrétně té egyptské. Tuto myšlenku ale rychle opustila a vrátila se k původnímu zájmu o umění a reklamu. Herní průmysl si pak paradoxně vybrala proto, že k němu až na arkádové kabinety z dětství neměla žádný vztah a myslela si, že jí to pomůže v motivaci k objevování. Vzhledem k brzkému vstupu do průmyslu stála u zrodu moderní podoby herních konzolí. Jako grafická designérka pracovala na hrách pro Master System nebo Segu Genesis, logicky se pak postupně podepsala pod významné značky jako je Sonic the Hedgehog, Altered Beast, Phantasy Star nebo Skies of Arcadia.

Z pozice designérky později povýšila na producentku a ve firmě měla dlouhá léta výrazný vliv. Historicky je oceňována pro obrovskou kreativitu a roli ženské osobnosti v jinak obrovsky dominantně mužském prostředí. V roce 2018 získala v rámci cen GDC ocenění pro celoživotní přínos hernímu průmyslu.

Oznámení o jejím skonu přišlo trochu zvláštně. Hráči si totiž všimli, že je jí v systému retro konzole Sega Mega Drive 2 mini dedikováno věnování. Producent Segy pak zprávu potvrdil.


Robert Alan Koeneke 

1957/1958 - 15. července 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Robert Koeneke

Jméno Roberta Alana Koenekea je spojeno s jednou jedinou, ale velmi významnou hrou. Na úplném začátku osmdesátých let totiž přišel s jednoduchým roguelike projektem The Dungeons of Moria. Ten původně napsal v Basicu, později ho ale přepsal do Pascalu. Při tvorbě se mohutně inspiroval Tolkienovým Pánem prstenů a mezi nejvýznamnější inovace magazín PCGamer řadí třeba možnost vracet se z dungeonů do města a nakupovat zde zásoby. Asi tak není třeba dodávat, že se hra později stala významnou inspirací kultovního Diabla.

Na hře pracoval zřejmě do poloviny osmdesátých let, i když se informace notně rozchází. Z titulu se nakonec stal open-source software, který v různých formách žije dodnes a je hratelný i na moderních zařízeních s Windows. Ke hrám už se Koeneke nikdy nevrátil, údajně mu ale během let děkovaly stovky hráčů a programátorů, včetně těch z tehdy ještě existujícího východního bloku.

Na internetu moc podrobností dohledat nelze. Víme jen, že se Koeneke v dospělosti věnoval softwarovému vývoji a vedení projektů, a v důchodu se oddával koníčkům, především procházkám v přírodě a sbírání kamenů.


Eric Ferret Baudoin

??? - 15. října 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: PCGamer / LinkedIN

Rakovina ukončila život designéra Erica Baudoina, dobře známého pod přezdívkou Ferret. Ten konec své kariéry prožil v Bethesdě, kde pracoval na sérii Fallout a na chystaném Starfieldu. Jako šéfdesignér dostal za úkol zvrátit pohnutý osud problematického Falloutu 76, což se mu s rozšířením Wastelanders alespoň z části povedlo.

V mládí sbíral zkušenosti v Activisionu jako QA tester. Později se přesunul do Obsidianu, kde dostal první tvůrčí role u vývoje Neverwinter Nights 2 a ty později zúročil jako senior designér v BioWare při práci na Dragon Age 2. Dalších deset let už ale věnoval Falloutu v Bethesdě. U Falloutu 4 se podílel na některých příběhových liniích, Fallout 76 už dostal na starost kompletně a u Starfieldu se zatím o jeho příspěvcích ani nesmí mluvit.

“Jsem zdrcený. Ferret Baudoin se stal šéfdesignérem Falloutu 76 pro vydání Wastelanders. Věčný optimista a neuvěřitelný přítel. Od chvíle, co jsem opustil Bethesdu jsme spolu byli párkrát na obědě. Bude obrovsky chybět,” vzpomínal na něj se zármutkem bývalý kolega Jeff Gardiner. Také naznačil, že byl Ferret opravdu obrovsky vášnivý hráč, který do posledního koutu prošmejdil každé nové RPG. Mělo tedy jít o skutečně dedikovaného herního vývojáře.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama