Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Vlastní koláž / Razer / Berni Stolar / Wikimedia Commons / Nintendo
Článek Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

19. 12. 2022 17:25

Seznam kapitol

1. BYZNYSMENI 2. VÝVOJÁŘI 3. UMĚLCI

Končící rok 2022 nám toho samozřejmě především spoustu přinesl. Nové hry, nové události, nová studia a jejich chystané projekty, čerstvé kauzy, pikantní odhalení a třeba i nové přátele v herních komunitách. Ale s tím, jak herní průmysl postupně stárne, a s ním i lidé, kteří ho táhnou kupředu, zákonitě přibývají i významné osobnosti, které už nejsou mezi námi. Pojďme si připomenout některá jména, pro která byl letošek poslední. Některá jsou známější, jiná méně, to jim ale vůbec neubírá na důležitosti.

Reklama

Kim Džung-džu 

22. února 1968 - 28. února 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Nexon

Korejský investor a byznysmen Kim Džung-džu patřil k vůbec nejvýznamnějším osobnostem na poli technologií a výpočetní techniky v Jižní Koreji. Založil totiž Nexon, největší herní společnost v zemi, a to už v roce 1994, v době kdy dokončoval doktorát na korejské technické univerzitě.

Nexon stál třeba za jednou z vůbec nejstarších grafických MMORPG Nexus: The Kingdom of the Winds z poloviny devadesátých let, i když vůbec nejstarším MMO zřejmě je ještě o pár let starší Neverwinter Nights od Beyond Software. Korejská firma ale pracovala na řadě dalších sérií, otevřela pobočky po celém světě, funguje jako poskytovatel služeb desítek multiplayerových titulů a v roce 2011 vstoupila na Burzu, kde má aktuální tržní hodnotu zhruba 18,78 miliardy dolarů.

Kim s utrženými pěnezmi obchodoval se vším možným i nemožným. Jako fanoušek a sběratel Lega třeba pořídil online tržiště Bricklink, které o pár let později prodal přímo The Lego Group. V roce 2016 nicméně čelil obviněním z úplatků a nepovoleného nakládání s akciemi. Kvůli němu později odstoupil z rady Nexonu, kde ale až do roku 2021 vydržel v pozici šéfa.

Z pozice miliardáře (v době smrti byl třetím nejbohatším Korejcem) podporoval technologický, zdravotní a vzdělávací sektor země. Kromě podpory technologického vzdělávání se zasadil především o budování center pediatrické a dětské paliativní péče. 

Kim Džung-džu zemřel za mírně podezřelých okolností při dovolené na Havaji. Zajímavostí je, že se jeho dcera Kim stala díky dědictví nejmladším miliardářem světa.


Robert Krakoff 

4. října 1940 - 26. dubna 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Razer

U Roberta Krakoffa ještě více než kde jinde platí, že možná neznáte jeho jméno, s jeho odkazem se ale velmi pravděpodobně setkáváte často, a možná vám právě teď leží na stole, píšete na něm zprávu nebo vám do uší hraje hudbu. Krakoff byl totiž znám pod přezdívkou Razerguy a byl jedním ze spoluzakladatelů firmy Razer.

Ta stála za vůbec první primárně herní myší Razer Boomslang, už v roce 1999. Z dnešního pohledu spíše úsměvný kus počítačového hardwaru se stal stavebním kamenem celého odvětví periferií, které dnes patří k vůbec nejžádanějším a generují obří zisky. Právě Razer pak zůstává na samotném vrcholu potravního řetězce a pro kdekoho může stále znamenat synonymum herního zařízení. I když typicky barevným blikátkům nemusí každý přijít na chuť.

Osud Razeru jako takového je poměrně zajímavý, ale do podrobností zabíhat nebudeme. Důležité je, že ho Krakoff oficiálně založil se současným šéfem Min-Liang Tanem v roce 2005. Zatímco Tan zůstal mozkem operace (a později byl nařčen z dost děsivého chování k zaměstnancům) Krakoff se stal její tváří a výrobky Razer propagoval doslova vlastníma rukama. Ke každému produktu přikládal vlastní vzkaz, a podle magazínu The Verge čile komunikoval s fanoušky prostřednictvím mailu nebo si rád zval i ty nejméně významné novináře a občas jim nabídl novou práci. Jako trochu šílený snílek se stal důležitou ingrediencí úspěchu Razeru. Jako levák mimochodem loboval za to, aby firma vyrobila i levákům přátelskou myš, což ale prý nebylo jednoduché ani z pozice prezidenta.

I předtím navíc vedl velmi bohatý život (ostatně samotný Razer založil až ve svých 65 letech). Napsal spoustu knih, byl nadšeným sportovcem, na svém blogu radil podobně starým lidem, jak se udržet ve formě, a v mládí dokonce pět let profesionálně hrál americký fotbal za Los Angeles Rams.


Bernie Stolar 

9. října 1946 - 22. června 2022

Koho nám rok 2022 vzal? Letošní nekrology významných herních osobností
i Zdroj: Bernie Stolar

Bernie Stolar je zřejmě nejznámějším jménem seznamu. Jako úspěšný byznysmen byl důležitou součástí růstu několika významných společností herního průmyslu, především amerických poboček Sony a Sega.

Kariéru budoval od osmdesátých let, kdy poprvé přičichl k nejvyšším úrovním byznysu výpočetní techniky v Atari. Už tady se dostal ke hrám a pracoval třeba s arkádovými kabinety. Skutečně významným se ale stal až na další štaci v Sony, kde se podílel na budování americké části divize PlayStation, ve které figuroval jako první výkonný viceprezident. Stál tak za partnerstvím se značkami jako Ridge Racer, Crash Bandicoot nebo Spyro. V návaznosti na divoké strukturální změny firmy po roce 1994 ale Sony opět opustil. Dostal totiž nabídku, která se neodmítá.

Konkurenční Sega hledala náhradu za odcházejícího prezidenta Toma Kalinskeho, který v předchozích letech úspěšně nabourával hegemonii Nintenda. Před Stolarem tak stál nelehký úkol navázat a progresivní firmu dále rozvíjet v drsném souboji na konzolovém trhu. Dle vlastních slov ve firmě okamžitě zavelel k ukončení práce na tehdejším Saturnu, a orientaci na nový, přelomový hardware. Firmu značně zeštíhlil o stovky zaměstnanců a provedl kompletní přebudování.

Výsledkem byla konzole Sega Dreamcast, poslední domácí konzole výrobce. Na trhu si nevedla špatně, nakonec ale prohrála souboj s velmi povedeným PlayStationem 2. Díky Stolarovi Sega pod svá křídla získala studio Visual Concepts, autory série NBA 2K, a založila divizi 2K Sports. Visual Concepts i s 2K Sports v roce 2005 koupili dnešní majitelé z Take-Two.

Od roku 1999 pracoval v hračkářském gigantu Mattel, kde spolupracoval na rozvoji herních adaptací Barbie. V roce 2005 se pak připojil k marketingové firmě Adscape Media a po její akvizici Googlem se snažil vedení přesvědčit o alespoň částečném vstupu do herního průmyslu. Ten ale Google ještě několik let odmítal. Tím definitivně opustil byznys velkých značek a do konce života se pohyboval mezi startupy.

Text v sekci Bernieho Stolara byl převzat z původní novinky vydané na Hrej.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama