Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots Článek Kdo ovládl Vánoce 2007?

Kdo ovládl Vánoce 2007?

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

25. 1. 2008 23:00
Reklama

Letošní rok mnoho lidí označuje za vůbec nejlepší v dosavadní historii videoher. Trh byl zásobován skvělými tituly, které sklízely po celém světě vysoká hodnocení, poprvé se proti sobě v plné síle postavily všechny tři next-gen konzole a těmi, kdo z toho těžil, jsme byli samozřejmě my – hráči. Jen považte, kdy jindy se do období skoro ani ne dvou měsíců nashromáždilo tolik skvělých her, které jste jednoduše nestíhali ani vyzkoušet, natož dohrát? Namátkou – Crysis, Call of Duty 4, Super Mario Galaxy, Mass Effect, Assassin’s Creed, Uncharted, Halo 3… A to ani nepočítáme výtečné kousky, které by si v jakémkoliv jiném období zasloužily zvýšenou pozornost, jenže se jim prostě nepovedlo prorazit lavinu známějších jmen. Komu se povedlo prodat nejvíce kusů? Která z next-gen konzolí byla nejúspěšnější? Kdo dominoval na kterém kontinentu? Kdo naopak propadl na celé čáře? Jak si vedli nováčci v konkurenci léty prověřených značek? Právě na tyto (a mnohé další) otázky se vám pokusí odpovědět následující řádky.

Hardwarový koutek

Minulý rok byla situace na poli konzolí jasná. S novým kusem hardwaru se na vánočním trhu prezentovaly sice všechny firmy, pouze výrobky Microsoftu a Nintenda se však prodávaly po celém světě. Sony to ale moc netrápilo, stále těžila ze skvělých prodejních výsledků PS2, které překvapovaly odbornou veřejnost celý loňský rok. Letos ale bylo vše jinak. Next-gen válka se rozhořela naplno a boj to byl skutečně urputný. Zdaleka nejlépe se prodávalo Nintendo Wii a to díky třem hlavním faktorům. Za prvé to byla příznivá cena, za druhé originální způsob ovládání a v neposlední řadě také díky okamžité přístupnosti i pro člověka, který s videohrami nikdy neměl žádnou bližší zkušenost. Měsíční prodejní žebříčky hardwaru v USA ovládlo Wii (až na jedinou výjimku) naprosto drtivě. Průměrně se v období od ledna do října 2007 prodalo zhruba 90.000 kusů. V listopadu to už ovšem bylo 245.000 a v prosinci dokonce přišel desetiprocentní nárůst na 270.000 prodaných kusů. Pokud se podíváme na celosvětové žebříčky za prosinec loňského roku, bylo Wii vždy o krok vepředu před oběma svými konkurenty až na týden před štědrým dnem, kdy odskočilo doslova o parník. Jen v Americe se povedlo Nintendu prodat celkem 6.29 milionů kusů Wii a 8.5 milionů handheldu DS. Japonský trh zase hlásí 5.1 milionů Wii, ale jedná se o čísla, počítaná od začátku prodeje Wii v Zemi vycházejícího Slunce (tj. od 2.12. 2006).

Ovšem ani konkurence nezahálela a snažila se rovněž urvat své právoplatné místo v obýváku pod televizí. Lépe se dařilo Xboxu 360, který už měl jako jediný náskok z předchozích vánoc (Wii tehdy teprve startovalo). Hlavním teritoriem se pro X360 stala Severní Amerika, kde se povedlo prodat celkem 4.6 milionů konzolí. Jen na okraj - z celkového počtu 17.7 milionů prodaných kusů celosvětově se jen v USA skrývá plná polovina. Tradičně špatně si vedl v Japonsku, kde pohořel i původní Xbox, v Evropě zaznamenal veskrze průměrné výsledky. Hlavním trumfem Microsoftu byla tento rok velmi pestrá nabídka her, které zlákaly mnohé váhající zákazníky, které nebavilo čekat, až se v obchodech opět objeví Wii (problémy s dodávkami trápily Nintendo prakticky po celý rok), nebo až cena PS3 spadne na přijatelnou úroveň. A neodradila je ani docela vysoká poruchovost, s níž se Microsoft vypořádává dodnes. Velké úspěchy rovněž slavil se službou Xbox Live, která, kromě neoddiskutovatelných zisků, ukázala ostatním, jak se má dělat dobře fungující digitální distribuční systém.

Playstation 3 měla zdaleka nejhorší výchozí pozici. Přišla na trh relativně pozdě, stála dost peněz (oproti svým konkurentům, jinak byla cena PS3 nastavena zcela správně) a navíc ji sužovala slabá nabídka exkluzivních titulů. Situace se v průběhu roku ale začala zlepšovat. Sony přišla s tzv. Starter Packy, které za rozumnou cenu nabízely přijatelnou porci muziky, cena se o něco snížila a díky pomalu, ale jistě převládajícímu Blu-ray je také v současnosti nejlepším přehrávačem těchto médií, alespoň co do poměru cena/výkon. Nevyhnuly se jí ale také problémy, za které si Sony do určité míry může sama. Určitě si vzpomínáte na aféru s chybějící zpětnou kompatibilitou u 40GB verze PS3 (čímž se Sony naprosto nepochopitelně ochudila o stovky skvělých her z PS2, které na PS3 jednoduše nešly spustit). Přesto se za měsíc prosinec povedlo prodat jen na americkém trhu 798.000 kusů PS3, což bylo zhruba stejně jako X360 za stejné období. Sony ve své výroční zprávě také výsledky z loňského roku zcela jasně ignorovala a nepokrytě se soustředila na letošek. Aby taky ne, když právě na rok 2008 jsou přichystány taková jména jako Metal Gear Solid 4, Devil May Cry 4 a další.

Pane, pojďte si hrát!

Pokud alespoň trošku sledujete dění na herní scéně, nemohlo vám uniknout, že naprosto nejúspěšnější hrou za loňský rok je zakončení Xbox-only série Halo. Celkem 8.1 milionů prodaných kusů od začátku prodeje v září (tedy ani ne za čtyři měsíce) je výsledek, který se zřejmě jen tak nějakému titulu zopakovat nepovede. Navíc, když si dáte dvě a dvě dohromady, vyjde vám, že pokud se na světě prodalo 17.7 X360-ek, tak (s malou tolerancí) každý druhý majitel má doma Halo 3. Podobně úspěšným titulem se nemůže chlubit žádný z konkurentů, pokud tedy nepočítáme Wii Play, soubor miniher, který prodal na sedm milionů kopií. Na PS3 je nejúspěšnější hrou Resistance: Fall of Man se dvěma miliony prodaných kusů. Celkově herní průmysl oproti loňskému roku zaznamenal výrazný nárůst tržeb. Jestliže loni hráči v USA vytáhli ze svých peněženek 12 miliard dolarů, letos už za hry utratili přes 17 miliard, tedy nárůst o celých 43 procent, což je vůbec největší skok v historii. Mohly za to hlavně tituly jako Call of Duty 4: Modern Warfare (1.5M kopií za prosinec), Super Mario Galaxy (1.4M za prosinec), Guitar Hero III (1.25M za prosinec, jednalo se o verzi s kytarou), nebo Assassin’s Creed (894 tis. kusů za prosinec).

Japonský trh byl vždycky hodně specifický, málokteré západní hře se povedlo prorazit alespoň do top 20. Proto ani moc nepřekvapí zjištění, že z prosincové dvacítky je hned devět her od Nintenda a o zbylých jedenáct míst se podělilo jedenáct japonských studií. První ne-japonskou hru nalezneme až na třicátém místě a jedná se o RPG Lost Odyssey od Microsoftu. Halo 3 byste hledali marně i v nejlepší padesátce. Japonci zkrátka milují své osvědčené značky a první místo pro Mario Party DS s 731 tisíci prodanými kusy mluví za vše. Handheldu Nintendo DS se vůbec v Japonsku daří velice dobře. Z dvaceti nejprodávanějších her si na své konto připisuje devět kousků, Wii šest, PS2 tři a PS3 spolu s PSP po jedné. Japonci mimo jiné šílí po Wii Fit – druhé místo s více než šesti sty tisíci prodanými kusy – a skvěle si vedl i remake čtvrtého dílu série Final Fantasy na DS (434 tisíc kusů). I naším serverem opěvovaný Super Mario Galaxy obsadil pátou příčku s 311 tisíci kusy. Naopak překvapil relativní neúspěch Gran Turismo 5 Prologue, které jako jediná hra pro PS3 v žebříčku skončilo až na patnáctém místě se 163 tisíci prodanými kusy.

Rok 2007 je dávno minulostí, a ačkoliv je hodně pravděpodobné, že takovou herní smršť v tom aktuálním nezažijeme, určitě je na co se těšit. Sony si bude chtít napravit reputaci (a prodejní čísla), Microsoft udržet pracně nabyté publikum a Wii vylepšit už tak skvělou pozici nejprodávanější konzole současnost. Bude to velmi zajímavý rok a my můžeme jen doufat, že se vyrojí dostatek kvalitních her napříč všemi platformami.

A kdo že vyhrál Vánoce 2007? Nikdo jiný, než Hráč Obecný, vážení přátelé!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama