Hardware Článek Jak se hraje na PlayStation VR2 - drahá hračka, nebo dotek budoucnosti?

Jak se hraje na PlayStation VR2 - drahá hračka, nebo dotek budoucnosti? | Kapitola 2

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

16. 2. 2023 14:00 5

Seznam kapitol

1. NÁVRAT DO REALITY... VIRTUÁLNÍ! 2. ZASE O NĚCO OSTŘEJŠÍ 3. SMYSLY NA DOTEK

Do rukou se nám dostala nová generace virtuální reality od PlayStationu. Jde o velký skok kupředu, nebo se toho mezi generacemi změnilo pramálo?

Reklama

Jsem moc rád, že můžu říct, že se u PSVR2 povedlo téměř všechno výše zmíněné eliminovat. Jen těžko lze vyjádřit, jak je příjemné zapojit headset pomocí JEDNOHO kabelu. A ano, bylo by moc fajn, kdyby byla helma úplně bezdrátová, ale i já jako ostřejší kritik chápu, že to je technologický kumšt. Headset jako takový je navíc celkem pohodlný, lehký a působí velmi kvalitním dojmem. Fantastické je, že se čočky při delším hraní díky lepšímu odvětrání konečně ohavně nepotí. Díky přepracované technologii pohybového ovládání také nevadí, když vám někdo proběhne mezi helmou a konzolí, brýle totiž pomocí kamer monitorují přímo ovladače, což navíc znamená, že je jejich tracking mnohem přesnější.

VYKLIĎTE OBÝVÁK

 

Brýle vyžadují prostor alespoň 2x2 metru pro plnohodnotné hraní vestoje. U plochy alespoň 1x1 metru zakáže pohyb, v jiných případech si pak prostě musíte sednout. Faktem ale je, že můžete plochu kreslit nehledě na překážky nebo třeba zdi. Na vlastní nebezpečí tedy můžete doporučení obejít i v menším bytě.

Pokud bych měl brýle doporučovat jen na základě prvního dojmu, možná bych vás rovnou vyslal do obchodu (kde je tedy zatím nekoupíte, pouze v předobjednávce, ale chápeme se…). Zmíněnými kamerami totiž nejdříve oskenujete místnost, načež hardware sám pozná, kde leží vaše podlaha a pomocí ovladačů následně v prostoru ručně vykreslujete svůj herní prostor.  Jednak je super, že vás přímo ve hře limity upozorní na to, že už začínáte při střelbě lukem očesávat přítelkyni kytky. Hlavně to ale… působí naprosto fantastickým dojmem, a vy si připadáte jako posunutí o pár generací dál. Pomíjím přitom to, že nejde o vyloženou novinku, hardware od Sony se spíše přizpůsobil pokroku, což ostatně platí pro většinu nových funkcí. V rámci konzolového VR hraní jde ale o neuvěřitelný skok kupředu.

Samotné hraní už takový skok nepřipomíná. Co víc, při prvním zapnutí jsem byl dokonce téměř zklamaný, že v násobně vyšším rozlišení na každé čočce vlastně žádnou revoluci nevidím, obraz mi stále přijde trochu rozmazaný. Ano, faktem je, že pořád nemůžete od hraní čekat z hlediska ostrosti zážitek srovnatelný s klasickou televizí. Na druhou stranu je ale výsledek opravdu na míle vzdálený tomu, na co jsme byli zvyklí dříve, a i mě po pár desítkách minut přijde hraní vlastně velmi uspokojivé a efektní. Samozřejmě za to může i výrazně vyšší výpočetní výkon umožňující obecně mnohem detailnější a ostřejší grafické zpracování. Svou roli pak také plní sledování očí, které funguje naprosto bezvadně, umožňuje možná až strašidelné ovládání menu a samozřejmě hodně ulevuje renderingu, který se může zaměřovat na konkrétní bod, kam zrovna zíráte. V tomto ohledu posouvá PSVR2 hranice i v kontextu výrazně dražšího hardwaru.

Jak se hraje na PlayStation VR2 - drahá hračka, nebo dotek budoucnosti?
i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

K používání mám ale i tak pár výhrad. V prvních dojmech zahraničních magazínů sice zaznívalo, že je headset velmi pohodlný, i tak ale nečekejte, že by šlo o vyloženě příjemnou záležitost. Brýle už sice nepříjemně netlačí, pokud je ale chcete pořádně zaaretovat na hlavě, menšímu sevření hlavy se prostě z podstaty věci nevyhnete. Nastavení funguje velmi podobně jako u první generace. Podstatně lepší je ale pohyb s čočkami, který vás navíc softwarově přímo navede pomocí zmíněného monitorování očí. Zadní polstrování je také vyrobeno z lepšího materiálu, takže se podstatně méně potíte, a obecně platí, že už brýle po hraní nesundaváte o půl kilogramu vlhkosti těžší. 

Mně osobně ale pořád chybí možnost nastavovat panel i z hlediska úhlu naklonění. Standardně ho totiž posouváte jen blíže a dále od obličeje, což podle mě úplně nevyhovuje lidem s atypicky pokroucenou lebkou, kteří pak mají za každých okolností mírně zkřivený pohled, případně obrazovky přiražené tak blízko k očím, že to bolí do kořene nosu. Nicméně chápu, že by taková možnost nejspíš negativně poznamenala odolnou a robustní stavbu. Tu jsem v praxi samozřejmě otestovat nemohl a s celým setem o zem rozhodně neházel, ale… brýle ani ovladače jsem při používání nerozbil, takže je asi všechno v pořádku.

Na závěr ještě dodám, že propagované vibrování headsetu je spíše gimmick, který moc valný význam nemá. To ale není vyloženě negativní poznámka, spíše podotek.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama