Islanders Recenze Islanders

Islanders

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

8. 4. 2019 11:20 2
Reklama

Pro milovníky stavitelských strategií není snad lepší pocit, než sledovat, jak se jejich městečko postupně rozrůstá a každá nová budova, každý nový dílek perfektně zapadá do jejich obřího mechanismu. Obyvatelé, zboží, služby, infrastruktura - to všechno jsou nástroje pro hračičky a ozubená kola, která je třeba udržovat v chodu. Ale nešlo by se od toho všeho odprostit a jen tak si stavět? A byla by to pořád zábava? Indie hra Islanders ukazuje, že to jde a že se u toho rozhodně nudit nebudete.

Cities: Skylines, Anno, Tropico - to jsou asi největší stavitelské hry současnosti, ke kterým virtuální starostové upínají svou pozornost. Jsou to komplexní strategie se spoustou mechanismů a nároků na hráčovu pozornost a ruku na srdce, bez toho stresu z naplňování všech požadavků si podobné hry asi ani neumíme představit. Ale pak tu máme Islanders, menší indie hru o stavění městeček na náhodně generovaných ostrovech, která působí jako balzám na vyčerpanou duši.

BRANKY, BODY, BUDOVY

Islanders má totiž na hráče jen jeden požadavek, a to postavit budovy a získat za ně dostatek bodů, které ho pustí k dalším budovám. Každá budova při umístění vydělá či sbere body na základě toho, co je kolem ní. Dřevorubec tak například vydělá 1 bod za každý další strom v okolí a 5 za pilu, ale odebere 4 body za každého dalšího dřevorubce. Pila zase dá 7 bodů za každého dřevorubce, ale -14 za jinou pilu. Navíc každá budova má jinak širokou bublinu dosahu, a tak je třeba stavět budovy s ohledem na budoucí stavby, které z nich mohou čerpat body a zbytečně je neztrácet kvůli nesprávným budovám v okolí.

Ve hře musíte neustále myslet na naplnění rostoucí hranice bodů.

Při rozhodování, kam budovu plácnout, pomáhá jednak vysvětlivka z čeho budova body získá i ztratí, ale i viditelný součet všech potenciálních bodů. Ten se poté mění, jak šmejdíte kurzorem po ostrově, budovu různě natáčíte a hledáte to jedno místo, kde stavba vydělá nejvíc. Postupně se učíte strategické umisťování budov, zatímco na ostrovech organicky rostou obytné zástavby s parky a fontánami kolem městských center, průmyslové oblasti s kamenolomy, dřevěné platformy, které umožní stavět i nad mořem, ale i třeba takové oázy klidu, které musejí stát co nejdál od ostatních budov, obklopeny parky a přírodou, abyste maximalizovali bodový výdělek.

HLAVNĚ NENÁROČNĚ

Ve hře totiž musíte neustále myslet na naplnění rostoucí hranice bodů. S první várkou budov je třeba vydělat 20 bodů, s druhou 50, a brzy požadavek přesáhne hranici 100 bodů. Za dosažení si budete moci vybrat si z dalších dvou balíčků budov, ve kterých bývá zhruba šest nových staveb k umístění. Rozhodujete se tak třeba mezi balíčkem parků a kamenolomů, ale volba je to jen krátkodobá - nakonec stejně budete muset postavit všechno dostupné. Nezvládnete-li totiž s vybranými budovami navýšenou hranici pokořit, hra prostě skončí. Vaše skóre se zapíše na světový žebříček a vy můžete začít zase od prvního ostrůvku.

Od skromných začátků s dřevorubci, políčky, mlýny a obytnými domy se v balíčcích postupně začnou objevovat větší stavby, které si žádají více místa na postavení či velmi specifické umístění s potenciálem hodně vydělat. Jenže ostrovy v Islanders jsou spíše malé než velké a bývají i docela vertikálně členité. Brzy tedy začne volné místo ubývat, a protože s postavenými stavbami už nejde pohnout a ani je zbořit, není žádná legrace zasadit v pozdější fázi takový chrám nebo cirkus.

#POHODA

Islanders ale není hra, která by svého hráče nějak stresovala. Jak každý ostrov osidlujete a sbíráte bodíky, naplňuje se ukazatel přestupu na nový ostrov. V jednu chvíli tak dostanete možnost pokračovat ve hře na současném ostrově, nebo přejít na nový, zpravidla větší, kde opět začínáte na zelené louce a máte před sebou delší cestu než ukazatel přesupu opět naplníte. A je trochu škoda, že i když se každý ostrov liší a žádný není stejný, balíčky budov se nemění ani obsahem, ani pořadím, ve kterém je dostáváte. Stavění nových městeček tak jde vždy ve velmi podobném směru a záhy už víte, co vás bude postupně čekat. Místo experimentování a objevování se tak hra změní ve vybrušování základů a optimalizaci dostupné plochy.

Islanders
i Zdroj: Hrej.cz

Společně s poklidným soundtrackem, jednoduchým vizuálním stylem a pastelovými barvami je Islanders skvělou chillovací hrou podobně třeba jako Kingdom, ale tentokrát bez jakéhokoliv časového limitu. Není kdovíjak hluboká, ale zároveň díky potřebě získat dostatek bodů k postupu dál dokáže hráče angažovat a donutit ho se nad stavěním zamyslet a hledat ideální místa. V podstatě Islanders představují jádro stavitelských strategií a je možné, že některým hráčům budou chybět všechny ty nástroje a mechanismy, se kterými operují větší hry. Nicméně nelze popřít, že v jednoduchosti se skrývá krása a nejspíš stejně jako já v Islanders ztratíte mnoho příjemných minut.

Islanders
Windows PC

Verdikt

Pohodové stavění městeček na malých ostrovech se zaměřuje na silné základy stavitelských strategií a zbavuje se téměř všeho ostatního. Na škodu to není, neboť Islanders ukazuje, proč máme stavitelské strategie tak rádi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz