Husk Recenze Husk

Husk

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

14. 4. 2017 09:00 5
Reklama
Reklama

First person horor Husk mě upoutal již svým představením a sliboval přinést další vítaný přírůstek do žánru hororů. Bohužel netrvalo dlouho a rázem bylo jasné, že na této hře při nejlepší vůli nedokážu nechat nit suchou.

SLIBNÝ PŘÍBĚH

Husk přitom nezačíná špatně a první okamžiky rozehrají struny atraktivního příběhu, který musí nutně rezonovat ve všech fanoušcích hororového žánru. Hlavní hrdina Matthew Palmer se navrací s rodinou vlakem do svého rodného města. Vlivem železničního neštěstí se však ocitá v noční krajině sám a záhy je rovněž jasné, že je svět hry naplněn řadou neznámých nebezpečí. Jenže ty ze záhadných důvodů ubíjí mnohdy tupé přešlapy a bezzubá hratelnost, jež nadále likviduje jinak zajímavé propojení surrealistického světa hry s reálnými událostmi a hrozbami současnosti, kterým v herní podobě vévodí násilí, zneužívání i závislosti.

Hlavní hrdina je plochý jako list papíru a jeho monology příliš smyslu nepobraly.

To vše zatím může vyznívat zajímavě a stejně tak můžete být v prvních okamžicích uneseni vidinou líbivé atmosféry a temných koridorů. Záhy však nadšení střídá zděšení a nelze se než divit přiznaným předlohám, jakými jsou série Silent Hill či seriál Twin Peaks. Takovéto ambice jsou jedním slovem přehnané a brzy se začne jako domeček bortit i ona premisa lákavé atmosféry. Hlavní hrdina je plochý jako list papíru, jeho monology příliš smyslu nepobraly a jestliže jsem si po prvních krocích ve hře (zejména díky lehkému klavírnímu doprovodu, který je jako vítaný bonus k dispozici zcela zdarma) vzpomněl na výjimečný počin Layers of Fear, tak jsem se následně musel řádně klepnout přes prsty.

NEPŘÍJEMNÁ FORMA ZDĚŠENÍ

Slibný začátek velmi rychle střídá nemilé probuzení, které bych přirovnal k polití kýblem ledové vody. Husk je hrou nejen na dnešní dobu, ale i na poměry indie akcí nepatřičně hloupou a snad s kapkou nostalgie se navrací do poloviny 90. let, kdy zvýšený obrubník znamenal neprostupnou hráz a kdy bariéry a úzké koridory byly každodenním chlebem hladových hráčů ochotných přehlížet zjevné nesmysly.

Jenže se již takřka dvě dekády nacházíme v 21. století a doba zkrátka postoupila. Nikoli však pro Husk – zde pokračujete stále jedním koridorem, málokdy je k dispozici více cest na výběr a zpravidla můžete narazit právě na jediné dveře, jež jdou otevřít, a na jediný knoflík ve výtahu, který lze stisknout. Dveře jsou přitom pochopitelně patřičně viditelně označené, stejně tak jako použitelné předměty nutné pro primitivní environmentální hádanky. Obojího je ale zoufale málo, a i přesto lze narazit na podivné porodní bolesti, jež nespravily ani aktualizace zveřejněné po vydání hry. Interaktivní předměty tak lze vidět skrze zdi, otevření dveří znamená nutnost stát naproti nim v dost konkrétní pozici a interakce zaměstnávající pohyb myši je rovněž krkolomná a znamená dost velké máchaní pravicí. Na podporu gamepadu přitom rovnou zapomeňte.

TĚŽKOPÁDNÝ UNREAL

Použitý Unreal Engine je navíc nebývale dýchavičný a hra je pomalá i na velmi solidním hardwaru. Snížení grafických nastavení pak z Husku udělá poměrně ohyzdnou záležitost s rozteklými texturami, dost bizarně fungující hloubkou ostrosti i kolizemi polygonů. Všechno je navrch nepříjemně statické a celkově se ze hry čím dál tím více stávalo martyrium, jež bylo nutné projít do co možná největší hloubky jen pro účely tohoto článku, nikoli pro samotnou radost z hraní.

S oním pronásledováním to ostatně také není až tak horké, neboť mnohdy stačí zajít za roh. Anebo za sebou jednoduše zavřít dveře.

Kvělitě nepřidají ani protivníci, jejichž inteligenci je velmi obtížné vůbec postřehnout a jejichž interakce s hráčem se dá shrnout do několika málo stavů. Útok a pronásledování střídal klidový stav, přičemž dopad kulek na ně není nikterak výrazně viditelný. Souboje samotné jsou přitom nejen nevýrazné, ale především i z hlediska návrhu takřka nefunkční a s oním pronásledováním to ostatně také není až tak horké, neboť mnohdy stačí zajít za roh. Anebo za sebou jednoduše zavřít dveře. V koridorech se zkrátka důmyslnosti meze příliš nekladou.

UMĚLÁ HLOUPOST

Zcela pitomá monstra světem se potulující nedokáží vyděsit a celkově atmosféra potupným tempem upadá kamsi do hlubin. Hledat si ve hře vůli pokračovat je, jak už asi správně tušíte, čím dál tím náročnější. Ale jedním dechem dodávám, že to lze. Stále tu máme atraktivní příběh, který ani přes zjevné chyby neztrácí napětí a táhne kupředu, byť jeho zakončení lze nalézt již na začátku. A pokud se naučíte využívat herní mechanismy ku svému prospěchu, lze Husk celkem pohodlně dohrát v rozumném tempu. Občas je stále o co stát, avšak odrazení může přijít jako rána z čistého nebe již v prvních okamžicích hry.

Husk

A právě to je ten problém. Svým způsobem je největší potíží titulu právě fakt ten, že zaujme na první pohled. Jenže tím také vzbudí patřičná očekávání. Stále se však jedná o indie titul a k jako takovému je k němu také zapotřebí přistupovat. Jedná se o nezávislý projekt se vším všudy a ty už mívají své specifické bolístky. V případě hororu Husk jsou to nicméně problémy celkem zásadní, které vyplouvají na povrch od prvních monentů.

KDYŽ TĚ NIKDO NEPOCHVÁLÍ...

Probouzení očekávání autoři mysleli dobře a pokud bychom brali Husk pouze jako vyprávění oddělené od hry, tak bychom měli tu čest s velmi zajímavým počinem. Ovšem takto oddělovat zrno od plev možné není a nezbývá než se rozhodnout, nakolik je příběh důležitý a nakolik zaslouží autoři povzbudit formou koupě hry. O osobitou formu podpory se přitom už postaralo vydavatelství IMGN.pro, jež celkově mizernou situaci okolo titulu podtrhlo velmi nešťastným krokem v podobě zavádějící recenze na Steamu. Údajně se mělo jednat o vzpruhu autorům, krok je to však krajně nešťastný a jako celkový obrázek o kvalitách hry to posloužilo na výbornou.

Husk
Windows icon PC

Verdikt

Slibný a atraktivní začátek vystřídá záhy velké zděšení, nikoli však žánru poplatné, ale o to horší. Husk měl na víc, bohužel však zůstal při zemi a vrátil se designem o pár let nazpět.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz