Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku

Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

16. 3. 2021 12:30 5

Patenty jsou oblíbenou pomůckou tvůrců videoher, kteří si s jejich pomocí chrání originální herní mechanismy. Víte, o jaké jde?

Reklama

Možná jste zaregistrovali informaci, že se společnosti WB Games podařilo patentovat oceňovaný Nemesis systém, který studio Monolith zakomponovalo do Middle-earth: Shadow of Mordor a následně také do pokračování s podtitulem Shadow of War. Mechanismus se týká NPC postav a jejich chování v herním světě. Jsou schopné reagovat na hráčovo počínání, reflektovat klíčové situace, což se následně projevuje při dalším setkání, ať už v průpovídkách daného orka, jeho schopnostech nebo postavení v hierarchii soukmenovců.

K patentu se vyjádřilo několik vývojářů, nutno podotknout, že většinou nešlo o pozitivní zpětnou vazbu. Důvod je vcelku jednoduchý. Pokud bude kdokoliv přemýšlet o hře s podobnými prvky, bude si muset připravit tučný obnos na pořízení licence, protože by jinak riskoval soudní tahanice, což zrovna v souboji s WB Games asi není dobrý nápad. Očekává se tedy, že se kreativci podobným nápadům spíše vyhnou.

Pokud nahlédneme do historie, najdeme hned několik zajímavých patentů, z nichž se některé týkají mnohem banálnějších věcí. Pojďme se na ně tedy podívat.

CESTOVÁNÍ ŠÍLENÝM TÁGEM

Mezi společnosti, které si dávají pozor na své duševní vlastnictví, rozhodně patří Sega. Na přelomu tisíciletí si do portfolia zařadila Crazy Taxi. Bláznivého taxikáře se žlutým kabrioletem asi netřeba představovat. Koncept hry je vcelku jednoduchý – hráči mají za úkol dovézt pasažéry na požadované místo a nepřekročit stanovený časový limit.

Koncept zřejmě padl do oka vývojářům ze studia Radical Entertainment. Ve vlastní hře obsadili do role taxikáře členy rodiny Simpsonů, kteří po městě vozili další postavičky ze Springfieldu. Titul The Simpsons: Road Rage velmi nápadně připomínal Crazy Taxi. Sega okamžitě zareagovala, Radical Entertainment a EA zažalovala za porušení patentu. Celá záležitost se následně vyřešila mimosoudním vyrovnáním.

Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku
i Zdroj: Hrej.cz

Jak se ukázalo, Sega má patenty ve velké oblibě. Pokud zůstaneme u Crazy Taxi, možná si vzpomenete na velkou zelenou šipku naznačující správný směr k cílové destinaci. Ta samotná taktéž podléhala patentu. Jeho platnost už nicméně vypršela. Ano, i zdánlivé maličkosti, jako je směrová šipka, mohou být chráněny zákonem.

KROUŽÍME DIALOGEM

Mass Effect Legendary Edition v květnu snad trochu zpestří výběr z letošních her. „BioWare magic“ se v oblíbené sérii projevovala mimo jiné v košatých rozhovorech. A právě v nich se nachází prvek zatížený patentem.

Konkrétně jde kolečko, na které jsou nalepeny odpovědi, z nichž si hráč může vybrat. K příslušným úřadům se žádost dostala v roce 2006, o několik let později byla schválena. A platí dodnes, což je možná i jeden z důvodů, proč se v jiných RPG objevuje nabídka odpovědí formou klasického výpisu v řádcích.

Kruhová nabídka je součástí všech her původní trilogie, objevila se i v Andromedě. Cestu si ale našla také do jiných titulů od BioWare, najdete ji v Dragon Age II a Dragon Age: Inquisition. Dá se očekávat, že na ni dojde i v chystaných pokračováních.

Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku
i Zdroj: Hrej.cz

ZÁBAVNĚJŠÍ LOADING

S příchodem nové generace konzolí jsou už nahrávací obrazovky záležitostí několika sekund, což je samozřejmě jedině dobře. Všichni ale pamatujeme na časy, kdy jsme dobu strávenou zíráním na otravnou animaci nahrávání počítali v minutách.

Problém vyřešilo Namco, když přišlo s parádním nápadem vložit do nahrávací obrazovky další hru, jejímž cílem bylo zkrátit dlouho chvíli během čekání. Patent byl zaregistrován už v roce 1998, v praxi se nápad objevil například ve hře Ridge Racer. Během nahrávání bylo možné sestřelit pár emzáků v minihře Galaxian, pokud hráč zvládl pokořit připravený level, obdržel za odměnu bonus do závodu.

Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku
i Zdroj: Hrej.cz

Jednoduché, ale zároveň geniální. Platnost patentu vypršela v roce 2015, načež se minihry objevily v nahrávacích obrazovkách dalších her. Autoři se totiž už nemuseli bát, že za využití skvělého nápadu draze zaplatí.

NABALUJEME BORDEL

V šílenosti jménem Katamari Damacy se před obrazovkou valí koule, na níž se postupně nabalují předměty poházené po herní ploše. Se zvyšujícím se objemem na sebe zvládá přilepit větší a větší věci, přičemž se s ní ale zároveň mnohem obtížněji manipuluje. A to je zhruba základní princip hry.

Mechanismus je klíčovým prvkem celé hry, což je i důvod, proč si ho Namco patentovalo. Získalo totiž monopol na jeho využívání, nikdo si patrně nedovolí vytvořit komerční projekt, který by se hře nápadně podobal. A to samozřejmě autorům vyhovuje.

Účelem patentů by mělo být podněcovat inovaci. Jak je ale vidět na příkladech výše, spíše slouží jako prostředek k získání výhradního práva k užívání daného mechanismu.

Původní hra vyšla v roce 2004 na konzoli PlayStation 2. Pokud vezmeme v potaz i verze pro mobilní platformy a porty na další zařízení, napočítáme v této sérii téměř dvě desítky titulů. A zcela jistě se objeví i další, patent totiž vyprší až v roce 2026.

TEN SPRÁVNÝ GAMEPAD

Inovativní nápady měla i společnost Midway Games. Založena byla už v roce 1958, v novém tisíciletí se jí však nedařilo, v roce 2010 šla do likvidace. Její patenty tedy evidentně mnoho peněz nevydělaly.

Společnost se snažila vymyslet, jak podpořit prodej periferií. Počítalo se s tím, že v případě, kdy je do zařízení připojen třeba konkrétní gamepad, zpřístupní se ve hře bonusový obsah (patent konkrétně zmiňuje extra featury). Pravděpodobně by šlo o dražší verze základních ovladačů.

V dnešní době není nic zvláštního, když se v titulech objevuje dodatečný placený obsah. Ale představte si, že byste si museli k odemknutí prémiových doplňků své postavy pořídit dražší DualSense nebo Xbox Elite.

Podobnou myšlenku využívá koncept toys-to-life. Ke hře si zákazníci následně kupují hračky, které okamžitě zpřístupní další obsah. Hned několik ambiciózních projektů ale s tímto nápadem neuspělo, jako příklad lze uvést Disney Infinity, Skylanders nebo Lego Dimensions, naposledy zkoušel štěstí Ubisoft s titulem Starlink: Battle for Atlas.

SLAVNÝ D-PAD

Když už jsme u toho hardwaru, musíme zmínit také ikonický D-Pad z dílny Nintenda. Design vznikl už v 80 letech. Zdá se, že je vskutku nadčasový, jelikož konzole japonského giganta doprovází dodnes. Sice přeskočil původní Nintendo Switch, vrátil se ale s Lite verzí a také s dalšími Joy-Cony.

Patentový úřad eviduje tlačítko od Nintenda pod názvem multi-directional switch (zdá se, že o jménu hybridní konzole bylo rozhodnuto již dávno). Konkurenční výrobci museli nasadit alternativu, například kruhový D-Pad nebo samostatná tlačítka. Ne snad, že by si mysleli, že jde o lepší řešení, museli prostě jen respektovat patent.

Zajímavé je, že platnost ochrany D-Padu vypršela už v roce 2005, takže by se teoreticky mohl objevit i v konkurenčním hardwaru.

Vývojáři a patenty - příběh o koulích, D-padech a taxíku
i Zdroj: Hrej.cz

NA ZÁVĚR JEDNO MEDIUM

Patenty se patrně nebude šetřit ani v budoucnu. Příkladem může být studio Bloober Team, které letos vydalo horor The Medium. O něm jsme referovali především v souvislosti s duální realitou, kdy se postava nachází v jakémsi spirituálním světě, což je spojeno s rozdělením obrazovky na dvě separátní scény.

A právě tento mechanismus podléhá patentu, studio si jej zaregistrovalo už v roce 2016. V popisu stojí, že jde o metodu simultánního hraní v singleplayerových titulech, kdy je v jeden čas ovládáno více postav v různých realitách.

Zdá se, že se tento prvek objeví i v dalších hrách od polského studia, minimálně zvyšuje pravděpodobnost, že se v budoucnu objeví pokračování. Patent platí až do roku 2039.

Účelem patentů by mělo být podněcování inovace. Jak je ale vidět na příkladech výše, spíše slouží jako prostředek k zisku výhradního práva k užívání daného mechanismu. Jejich popis bývá zpravidla vágní, což se autorům náramně hodí, protože se následně lépe brání u soudu. Z patentu se tak stává vysoká zeď, kterou jen tak někdo nepřeskočí.

Ostatní tvůrci totiž licencí nevyužívají, spíše se prvkům pod ochrannou velkým obloukem vyhýbají. A to je škoda, protože právě další kreativci by mohli originální koncept obohatit o svůj vlastní nápad a posunout jej na novou úroveň.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama