Halo 3 Článek Halo 3: ODST – recenze multiplayeru

Halo 3: ODST – recenze multiplayeru

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

2. 10. 2009 22:22 4
Reklama

Tento článek je věnován výhradně multiplayerové části ODST. Pokud vás zajímá, jak jsme hodnotili příběhovou kampaň, směřujte své kroky k recenzi Jiřího Bigase. Prazvláštním oslím můstkem se však můžeme rovnou dostat ke kooperativnímu režimu, díky němuž nemusíte po ulicích města New Mombassa pobíhat sami, ale rovnou se třemi dalšími spolubojovníky. Jestliže jste ale právě ODST vyrvali ze spárů igelitu a pracně se dobýváte do krabice samotné, abyste se už už mohli vydat po stopách příběhu spolu se svými kámoši, rovnou na to zapomeňte. Kampaň totiž funguje jako kampaň pouze tehdy, když ji hrajete sami. Jakmile se k vám kdokoliv připojí, automaticky se tím neguje atmosféra a pasáže, kde jste dříve ani nedýchali napětím, co se na vás vyřítí ze zlověstně blikajících dveří, teď za neustálého skákání a hláškování do headsetu proběhnete s prstem v nose a žužu bonbonem v ústech. To není výtka, jen varování pro ty, kteří si napřed hodlají užít příběh. Naopak je velmi vhodné hrát ODST v „coopu“, neboť díky tomu, že se bojuje nikoliv na palubě nepřátelské lodi, v džungli nebo v útrobách Covenantích struktur, ale pěkně v městské zástavbě se naplno projeví odlišnost od klasického Halo.

Urban Warfare

Master Chief byl totiž nadčlověk, kterému nevadilo schytat tisíc kulek. Vždycky mu totiž stačilo se na chvíli schovat za roh a plné zdraví bylo v mžiku zpět. Jednotky ODST sice také do jisté míry mohou zůstat pod palbou, ale vydrží toho podstatně méně a zdraví si musí doplňovat z drahocenných lékárniček. A zvlášť v extra tuhých pasážích, kdy proti vám bude mnohonásobná přesila a všechny lékárničky vám vyžere ten největší noob, si naplno užijete přebíhání od jednoho vraku auta ke druhému, vzájemnou krycí palbu a vhod vám přijde i dobře hozený plazmový granát. Je třeba pracovat jako tým, neboť i AI nepřátel doznala v kooperativním režimu mírných změn. Například za vámi neběží za roh, kde je můžete bez problémů odprásknout jednou dobře mířenou ranou do hlavy, ale pěkně zůstávají na místě, v bezpečí zorného pole blasterometného hnízda. Je však jedním dechem třeba dodat, že hra ve čtyřech je i na nejvyšší obtížnost místy až trapně jednoduchá. Naprosto ideální je projít kampaň pěkně ve dvou, kdy jeden vláčí sniperskou pušku a hledá vyvýšená místa, zatímco druhý se pachtí na ulici s vynikající puškou s tlumičem a funguje jako velmi zranitelná volavka. Inu, ne nadarmo se Halo ODST mělo původně jmenovat Halo: Recon, což mělo samozřejmě odkazovat na podobnost se sérií Ghost Recon, v níž jste se bez pořádného plánování a promyšleného postupu daleko nedostali.

Autoři si byli moc dobře vědomi, že samotné ODST a mód Firefight na novou hru, byť za sníženou cenu, zkrátka nevydají, a přidali jako bonus kompletní multiplayer z Halo 3. A když kompletní, tak kompletní: na Disku 2 se nachází naprosto všechny mapy, které byste si jinak za tučný bakšiš museli stahovat z Xbox Live Marketplace. Stačí jenom vložit disk a můžete se připojit ke komukoliv, komu se zrovna točí v mechanice Halo 3 a má spuštěný matchmaking. Není třeba se zde sáhodlouze rozepisovat o MP části Halo 3, to už koneckonců udělal před dvěma lety Dalibor Franta, ale za toto rozhodnutí patří Bungie rozhodně veliký palec nahoru. Nehledě na to, že pro našince, který není moc zvyklý si stahovat věci z Xbox Live Marketplace, to bude pravděpodobně jediná možnost, jak se projít po oněch třinácti nových mapách z Heroic, Legendary, Cold Storage a Mythic map packů.

To nejlepší na konec...

Ano, v Halo 3: ODST je přítomen mód Firefight. Ano, jedná se v podstatě o okopírovanou Hordu z Gears of War 2. Ano, je to až ďábelsky zábavné. A ano, trpí to jedním jediným, ale o to palčivějším nedostatkem. Neexistuje tu totiž matchmaking, v žádné podobě, takže Firefight si buď zahrajete pouze sami, pokud nemáte žádné kamarády nebo musíte své známé urgovat a pracně se domlouvat na určité hodině, kdy budete všichni online. Všichni hráči tak svorně doufají, že se Bungie umoudří a co nejdříve vydají opravný patch, který matchmaking zavede. Bungie však oponuje, že vývoj takového patche by trval půl roku, takže se pravděpodobně budeme muset spokojit pouze s tím, co máme.

I přes tuhle chybu je Firefight jednoznačným důvodem, proč teď hned jít do obchodu a koupit si ODST. Na celkem deseti mapách (tři se vám otevřou až poté, co dohrajete kampaň) jste vždycky postaveni před stejnou situaci. Na jednom místě se bráníte proti zdánlivě nekonečným zástupům Covenantů, zatímco vám pomalu dochází jak náboje, tak lékárničky. Po každé úspěšně zdolané vlně se ovšem veškeré zásoby obnoví, hráči, kteří byli v předchozím kole zabiti (a protože vám došly životy, tak už mrtví zůstali) se znovu narodí a akce může začít nanovo. Je skvělý zážitek, když jste poslední přeživší z vašeho týmu, do sluchátek vám hulákají kolegové pozice nepřátel a vy se musíte bránit na střeše základny se třemi náboji do odstřelovačky a jedním zásobníkem do pistole. Můžete namítnout, že tenhle mód by přece mohl fungovat za každých okolností vždy a všude. Jenže jenom v Halo si užijete tak dokonalého vyvážení poměru účinku vašich zbraní k odolnosti a počtu nepřátel. Neexistuje, abyste se sebrali a šli mlátit kolem sebe magnetickým kladivem hlava nehlava, rozhodně ne na nejvyšší obtížnost. Musíte pečlivě zvažovat, na koho vystřelit a u koho si počkat, až přiběhne k vám, a přilepit mu na záda granát. A jak bývá u her od Bungie zvykem, samozřejmostí jsou  úžasně navržené mapy (vychází z těch, kterými si projdete v singlu).

Suma sumárum, za své peníze toho dostanete skutečně hodně. Pro fanoušky série nezbytný kousek skládačky do Halo univerza v podobě hutné příběhové kampaně, kompletní multiplayer z Halo 3, u kterého můžete strávit pěkných pár desítek hodin (stejně jako miliony hráčů po celém světě) a mód Firefight, kvůli kterému si možná budete muset nechat od doktora vystavit neschopenku do práce.

Hodnocení Hrej! - multiplayerová část: 8/10

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme

Váš tým Hrej.cz